Проектно-конструкторська модель уроку : Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Проектно-конструкторська модель уроку світової літератури.
І. Інформаційна картка уроку світової літератури
Клас - 6 Дата –
1.Тема уроку за програмою : Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Епіграф: Подорожувати – означає кожної хвилини
народжуватися і помирати.( В. Гюго.)
2. Мета літературної освіти:
Цілі, завдання: навчити визначати ключові моменти сюжету повісті, спостерігати за динамікою образу Скруджа, формувати навички роботи з текстом, уміння будувати власне висловлювання щодо вчинків героя твору, розвивати критичне мислення, виховувати людяність, любов до ближнього.
3. Тип уроку: урок вивчення, аналізу художнього твору.
Композиція та сюжетно-змістові лінії літературної освіти школярів.
Зачин уроку
І. Вступне слово-звернення вчителя до учнів – читачів.
1.1. Життя швидкоплинне. Людина вчиться жити шляхом спроб і помилок. Добре, коли вона, проживши певний період часу, оглядається на прожите, аналізує, визначає свої перемоги та невдачі, і слідуючий етап свого життя починає з врахуванням помилок. Та більшість людей, нажаль, просто живуть для того, щоб досягти кар’єри, збагатіти. За цією гонитвою проходить життя, а людина так і не осягла головного: щастя – це не багатство, гроші, а щастя – це родина, сім’я, однодумці, любов, співчуття, терпіння, доброчинність. В реальному житті інколи буває запізно щось змінити, але в художніх творах за допомогою фантастики все ж таки дива відбуваються! А у різдвяну ніч так точно! Саме про такі дива ми й поговоримо на уроці.
Основна частина
ІІ. Орієнтаційно – прогностична лінія літературної освіти
2.1. Повідомлення теми уроку:
Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.
Учитель звертає увагу на “підказку вчителя” щодо пояснення слова “динаміка” у робочій картці.
2.2. Визначення особистісно важливих цілей діяльності.
Сьогодні ми дізнаємось, чому приходять привиди, здійснимо подорож у часі і просторі разом з головним героєм “Різдвяної пісні” у минуле, простежуватимемо за його реакцією на побачене.
2.3. Позитивна настанова на вирішення літературно-мистецьких завдань.
Шлях буде нелегким. Ви повинні вміти знаходити ключові фрази, які характеризують внутрішні зміни Скруджа, висловлювати власне ставлення до героя. Але я впевнена, що ви з завданням уроку справитесь! Бажаю вам успіху!
2.4.Умотивування наступної діяльності.
Навігатором нашого уроку, як завжди, буде робоча картка. Відкрийте робочу картку уроку.
Кульмінаційні моменти
розв’язання літературно-мистецьких завдань.
ІІІ. Проектно-операційна лінія літературно-мистецької освіти.
3.1. Завдання1. Прийом “Гронування”. Охарактеризуйте головного героя. Що ви дізналися про нього з тексту?
3.2. Завдання 2.Текстуальна робота з уривком. За допомогою яких художніх засобів змальовано головного героя?
3.3. Завдання 3. Прочитайте уривки. Як опис кімнати доповнює характеристику Скруджа?
3.4. Перевірка домашнього завдання : назвати ознаки жанру казки в творі, роль фольклору.
Завдання 4. Розвиваємо мислення! Поміркуйте!
- Чому привиди приходять на землю?
3.5. Фізхвилинка
3.6. Завдання 5. Складіть план подорожі Скруджа у Минуле.
3.7. Завдання 6. Працюємо з текстом. Заповніть таблицю : « Подорож Скруджа з Духом Минулого»
IV.Рефлексивно-корекційна лінія контролю літературної освіти, читацького досвіду учнів.
4.1. Завдання 7. Інтерв’ю з уявним опонентом. Уявіть, що ви зустріли Скруджа і задали йому саме ці питання. Ваші припущення, які б він дав відповіді?
4.2. Підсумок уроку.
-Як ви вважаєте, у чому причина душевного холоду Скруджа?
- Поясніть поведінку Скруджа :”Веди мене... Я не можу цього стерпіти... схопив гасильник і хутко надів його Духові на голову.” Чому він поспішав?
-Як ви розумієте слова В.Гюго? (дивись епіграф уроку)
4.3. Обмін враженнями від прочитаного, почутого. Підсумок уроку. Оцінка роботи класу.
4.4. Домашнє завдання: підготувати повідомлення про подорож Скруджа у Теперішнє, знайти у тексті цитати, які характеризують внутрішні зміни Скруджа.
V. Слово-епілог учителя.
5.1. Дива дійсно відбуваються. Нам всім треба періодично здійснювати подорожі у своє минуле і виправляти його своєчасно. Все в руках людини. Кожна людина має право на помилку і шанс на її виправлення. Вважаю цю повість пересторогою нам,читачам. Це рекомендація від Чарльза Діккенса, щоб не стати таким, як Скрудж, щоб ми уже зараз змогли змінити свої життєві помилки.