Професійна лексика на уроках української мови

Про матеріал
Методична розробка «Професійна лексика на уроках української мови» містить завдання, які відповідають чітко визначеним рівням складності. Використання поданих матеріалів, які мають професійну спрямованість, на уроках української мови допоможуть здобувачам освіти оволодіти термінологією майбутньої професії, поповнити свій словниковий запас професіоналізмами.
Перегляд файлу

 

Упорядник:

Волос Т.Т., викладач української мови і літератури вищої категорії Рецензент:

Грищенко Л. А., заступник директора з НМР

Задорожня О. М., методист училища

 

 

Анотація

     

 Методична розробка «Професійна лексика на уроках української мови» містить завдання, які відповідають чітко визначеним рівням складності.  Використання поданих матеріалів, які мають професійну спрямованість, на уроках української мови допоможуть здобувачам освіти оволодіти термінологією майбутньої професії, поповнити свій словниковий запас професіоналізмами.

 Запропонована робота сприятиме покращенню якості знань, умінь та навичок, підвищенню пізнавальної активності учнів.

          За допомогою завдань, які мають практичний характер, можна підготувати здобувачів освіти         до      складання   національного мультипредметного тесту.

Методична розробка рекомендована для викладачів української мови.

 Схвалено методичною комісією суспільно-гуманітарних дисциплін ДНЗ «Черкаське вище професійне училище», протокол №  6, від  13. 01. 2023 року

Технічна редакція та комп’ютерна верстка:  

Волос Т.Т., викладач української мови і літератури вищої категорії

Віддруковано в ДНЗ «Черкаське вище професійне училище»             

 

 

 

2

 

Тематичний план

 

Вступ…………………………………………………………………………….. 4

Тема 1. Українська мова – найбільший духовний скарб нашого народу….... 5

Тема 2. Фонетика. Графіка………………………………………………………6

Тема 3. Орфографія………………………………………………………………8

Тема 4. Лексика…................................................................................................ 11

Тема 5. Словотвір ………...……………………………………………………. 12

Тема 6. Морфологія………….……………......................................................... 15

Тема 7. Синтаксис………………………………………………………………. 21  Тема 8. Культура мови і мовлення……………………………………………...26

Тема 9.Сучасний стан української літературної мови………………………...31

Список використаних джерел…………………………………………..............35             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

Вступ

 У програмі з української мови зазначається, що одним із головних завдань є «вироблення компетенцій комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях».  

 Для цього потрібно обґрунтувати  особливості  формування предметних компетентностей здобувачів освіти при вивченні української мови, використання ІКТ та інтерактивних форм роботи для формування ключових і предметних компетентностей на уроках української мови.

 Застосування компетентнісного підходу  сприяє  підвищенню рівня  сформованості низки  умінь і навичок; творчих здібностей; уміння оцінки й інтерпретації; мовленнєвих умінь, які  надають здобувачеві освіти сили та впевненості у власній успішності, можливість ефективно взаємодіяти з навколишнім середовищем.

 Згідно з вимогами програми з української мови, учасники мультипредметного тесту повинні:

image знати зміст лінгвістичних понять і термінів; image розпізнавати мовні явища й закономірності; image групувати й класифікувати вивчені мовні явища; image визначати істотні ознаки мовних явищ;

image розуміти значення й особливості функціонування мовних одиниць; image встановлювати причинно-наслідкові зв’язки мовних явищ;

image застосовувати знання з фонетики, лексики, словотвору, морфології, синтаксису в практичних ситуаціях.

         Подані завдання складено відповідно до чинної програми з української мови. 

Пропонований у методичній розробці матеріал допоможе повторити, узагальнити й систематизувати знання з української мови, допоможе перевірити повноту засвоєння лінгвістичної змістової лінії навчальної програми та рівень сформованості у здобувачів освіти мовної компетенції.

 

4

 

Тема 1. Українська мова – найбільший духовний скарб нашого народу

Завдання 1 

Уважно прочитайте висловлювання про мову.

З’ясуйте, яка роль і сила слова в спілкуванні між людьми.

Висловте власне міркування про своє ставлення до української мови, можливості її використання та місце серед інших мов світу

Мова – втілення думки. Що багатша думка, то  багатша мова. Любімо її,  вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови (М. Рильський).

Мова – це не просто засіб спілкування, а щось більш значуще.  

Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична  пам’ять, найцінніше надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна й  мисленнєва діяльність народу.    Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її (О. Гончар).

Мова – найбільший духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам cвій досвід і мудрість, перемогу і славу, культуру і традиції, думи і сподівання (І. Вихованець).

Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе (Олесь Гончар).  

Без усякої іншої науки ще можна обійтися, без знання рідної мови обійтися не можна (Олександр Олесь).

 Мова росте елементарно, разом з душею народу (Іван Франко). Слова росли із грунту, мов жито, Добірним зерном колосилась мова.

Вона як хліб. Вона мені свята.

І кров’ю предків тяжко пурпурова (Ліна Костенко).

А на москалiв не вважайте, нехай вони собi пишуть по-своєму, а ми по-своєму (Тарас Шевченко). 

 

5

 

imageТема 2. Фонетика, графіка Завдання 1

Запишіть слова в алфавітному порядку

      Тістечка, пряники, батони,  молоко, цукор,

                                                                           термообробка,             сушіння,               випікання,

Малюнок 1. Харчова цінність кондитерських виробів напівфабрикат, пісочний, білок, здобний, крекер (малюнок 1).  Завдання 2

Запишіть виділені слова фонетичною транскрипцією

     До факторів, що визначають стабільність створених емульсій, відносяться: механічні умови утворення, ступінь дисперсності і однорідності частинок дисперсної фази, в’язкість і співвідношення об’ємів фаз, властивості адсорбційних шарів, наявність поверхнево-активних речовин.Завдання 3

Визначте, які графічні знаки використовуються в українському письмі

     Температура готової емульсії для цукрового печива 35-38°С, вологість –  19-21%, для затяжного печива температура 36-40°С, вологість – 20-26%.           

Оптимальна температура для розвитку дріжджів + 23, + 30°С.  Завдання 4

Перепишіть, назвіть слова, в яких кількість звуків і букв  не збігаються  

      Пластично-в’язкий,  випресовування, штампування, тістовий, властивість,

imageхарактеристика,   заготовка,   формування, напівфабрикат.

Завдання 5

Перепишіть, визначте, скільки звуків і букв у поданих словах

           Білки, вуглеводи, жири, об’єктив, дріжджі,  

лящ, круп’яний, кисіль, пудинг                                  Малюнок 2. Білки, жири, вуглеводи –

(малюнок 2).                                                                    основа правильного харчування

6

imageЗавдання 6  

Запишіть слова          у        2        колонки,               що починаються: 1) на дзвінкий приголосний; 

2) на глухий приголосний

                                                                                    Напівфабрикат,         тістовий,           випікання,

                       Малюнок 3.                                       сушіння, пакування, лінія, цукровий, затяжний,

Приготування шоколаду показник,       схема,         виробництво,       обладнання,

система. Завдання 7  

Перепишіть текст, у виділених словах визначте кількість букв і  звуків, дзвінкі та глухі приголосні звуки. Підкресліть слова, у яких букви ю, я позначають два звуки

Шоколад — кондитерський виріб, що складається з шоколадної маси, начинки або без неї, сформований у вигляді плиток, батонів або фігур різних обрисів. Шоколадну масу готують із какао тертого, цукрової пудри, какао масла з додаванням ароматизаторів (малюнок 3). 

Багато видів шоколадної маси включають інші речовини, що поліпшують органолептичні властивості, склад і харчову цінність шоколаду: горіхи смажені терті й подрібнені, молоко й вершки сухі, молоко згущене, ізюм, фосфатиди, глюкозу, вафлі подрібнені, коньяк, лікер тощо.

 

 

 

 

 

 

 

7

 

Тема 3. Орфографія

imageЗавдання 1 

Розподільний диктант. Подані слова запишіть у дві колонки: а) зі вставленою буквою и; 

б) зі вставленою буквою е

Малюнок 4. Хліб на столі       Сиров…на, в…пікання, прян…к, в…пресовування, печ…во, тіст…чко, кр…к..р, т…хнологія, с…стема, с…р…дов…ще, т…мпература, р…човина (малюнок 4).

Завдання 2 

Пояснювальний диктант. 

Перепишіть подані слова, замість крапок поставте пропущені букви. Поясніть їх правопис.

          Ж...ле,  пуд...нг,  круп...ник, в...ршки, ж..р, з ..рно, з...фір,  п...чиво, л...кшина, плет...ник,   штангенц...ркуль,          мас...штаб, рул...тка,     гіл...за, інд...катор, діам...тр, ст....ржень, площ.....на.

Завдання 3 

Перепишіть речення, вставляючи, де треба, пропущені букви. 

Складіть з виділеними словами словосполучення.

image     Характерною особливістю процесу випіка…я є те, що волога в процесі термообробки під дією граді…нту термовологопровідності переміщується з поверхневих шарів до ц…нтральних шарів, тому вологість м’якушка готового гарячого виробу на 1-2% вища вологості тіста  (малюнки 4, 5).

Завдання 4  

Перепишіть речення, у виділених словах, де потрібно, поставте м’який знак 

Малюнок 5. Випікання хліба      Емул…сії, як і всі колоїди й мікрогетерогенні  

 

8

imageсистеми, агрегативно нестійкі через надлишок  вільної       енергії        на         міжфазній   поверхні. Агрегативна   нестійкість емул…сії виявляєт…ся в         самочинному       утворенні агрегатів        крапель       з        наступним злиттям (коалесценція) окремих крапель одна з одною.  

       Малюнок 6. Приготування м’яса          Завдання 5

Словниковий диктант. Перепишіть подані слова, вставляючи замість крапок, апостроф чи м’який знак

         М…ясні    хліби,    м…ясо    птиці,    бутербродні    м…які      маргарини,

лікувально-профілактична цінність продукту, кон…як, крохмаль, монпанс…є  Завдання 6

Запишіть вибірковий текст диктанту, поясніть правопис слів з подвоєними літерами

      До виробничих приміщень відносять цехи: холодних закусок, гарячий, м’ясних та рибних напівфабрикатів, овочевий, кондитерський, солодких страв. Якщо неможливо організувати цехи, обладнують відповідні відділен…я. 

image Видаван…я готових страв відбувається через цехи холодних та гарячих закусок. Правильна організація роботи саме цих цехів визначає швидкість подаван…я страв та їх високу якість. Одним з найголовніших показників якості страв є відповідна температура подаван….я. Для цього на роздавальному пункті встановлюється марміт-підігріван…я для тарілок і тарелів, а в цеху холодних закусок — столи з охолоджувальними прилавками. Просторі і зручні пункти роздачі значно полегшують працю кухаря і прискорюють Малюнок 7. Зберігання м’яса процес отриман…я страв (малюнки 6, 7).

 

9

 

imageЗавдання 7

Перепишіть речення, поясніть правопис префіксів у виділених словах

 Анабіоз представляє собою стан організму, при якому життєві процеси різко         уповільнюються, що     сприяє

Малюнок 8. Зберігання м’яса

виживанню його у несприятливих умовах

температури, вологості тощо. Він може бути створений зниженням температури при зберіганні продуктів (термоанабіоз).                            

Завдання 8  

Запишіть речення, розкриваючи дужки, поясніть правопис виділеного слова  

Обробка холодом і зберігання м’яса та м’ясо(продуктів) при низьких температурах у сучасних умовах є одним із раціональних методів  

(малюнок 8).                                                                                           

                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

imageТема 4. Лексика Завдання 1

Запишіть 10  слів, що найчастіше вживаються у лексиці вашої професії.

Складіть з ними словосполучення

Завдання 2

Доберіть до      виділених   слів   синоніми. Складіть із ними речення

     Патока, інвертний сироп, мед сприяють підвищенню гігроскопічності печива і надають виробам золотисто-жовтого кольору. Завдання 3

Доберіть до виділених слів антоніми та поясніть, до якої частини мови вони належать

      Типовим обладнанням для теплообробки цукрового, затяжного, здобного пісочного печива є тунельні печі безперервної дії, які обігріваються газом або працюють на твердому чи рідкому паливі, а також електропечі, але для деяких видів здобного печива використовують ротаційні печі (малюнок 9).

Завдання 4                                                        

Доберіть до поданих  іменників прикметники, що стоять у дужках       Термообробку тіста для (цукровий), (затяжний) та (здобний) печива слід розглядати як комбінований процес випікання-сушіння.  

image       Завдяки          (низький)    теплопровідності (тістовий)   заготовок,   поверхневі і (центральний)      шари прогріваються нерівномірно, і         це      приводить   до появи градієнту    термовологопровідності,        в результаті чого волога під кірковим шаром

переміщується у (центральний) шари 

(малюнок 10).                                                                Малюнок 10. Приготування печива

11

 

 


Тема 5. Словотвір

imageЗавдання 1 

Перепишіть. Назвіть способи творення слів та розберіть їх за будовою

        Бродіння,    бактерія,     амінокислоти, випікають, готують, хімічний, розпушувач,

Малюнок 11. Печиво в шоколадній          середовище, пекарний, піднімання, розклад, глазурі

крохмаль, затвердіння.   

Завдання 2 

Перепишіть речення. 

Знайдіть суфікси у виділених словах, поясніть їхній вплив на значення слова

       При приготуванні тіста для білковозбивного печива, яке містить, в основному, значну кількість білка та цукру, у збивальній машині протягом  24-27 хвилин збивають білки, спочатку при малій, а потім при великій швидкості вінчика та додають інші інгредієнти згідно рецептури  (малюнок 11).

Завдання 3  

Перепишіть. Складіть речення з виділеними словами. 

З’ясуйте спосіб творення цих слів

image      Хліб, борошно, виштовхувач, ремонтувати, стерилізувати, продавати, вичиняти, обробляти, рулет, об’єм, жовток, машина-автомат, вологість, рецептурна          суміш, бісквітно-збивний, яйцепродукти,   оздоблення,          глазурування, застигання (малюнок 12). Завдання 4

Від поданих слів утворіть за допомогою

префіксів нові слова

         Формувати,     робити,     брати,     мішати,

Малюнок 12. Яйцепродукти вантажити, бродити, катати, колоти.

 

imageЗавдання 5

Від поданих дієслів утворіть іменники за допомогою суфіксів 

 Складати, підготовляти, виробляти, приготувати, охолодити, замісити.

Малюнок 13. Святкове печиво             Завдання 6

Від поданих слів за допомогою суфіксів утворіть прикметники

       Цукор, мед, патока, меланж, маргарин, жир, масло, олія, молоко, сода,  амоній, барвники, есенція, ванілін, прянощі, масло, родзинки, горіхи, цукати, цедра, мак, порошок какао, кава, сіль.

Завдання 7

Перепишіть речення, вставляючи пропущені літери

       При виробництві прян…ків використовую…я такі напівфабрикати: пал…ний цукор, цукровий сироп для глазурува…я прян…ків, фруктовоягідні начинки, інвертн…й сироп, шоколадна та кондитерська глазур (малюнок 13).

Завдання 8

Напишіть вибірковий диктант                                      

     Згідно Державного стандарту вафлі поділяються на дві групи: вафлі з начинкою та вафлі без начинки.  

Вафлі виробляють з жировою, фруктовою, помадною начинкою.  

Вафлі виробляють з сиром.  

imageВафлі          можуть       мати прямокутну, круглу, фігурну форму, форму паличок (малюнок 14).

     Для                виробництва                вафель

використовуються         такі   види сировини: борошно пшеничне вищого ґатунку, цукор, інвертний сироп, патока, масло вершкове і        Малюнок 14. Бельгійські вафлі топлене, масло какао, кокосове масло,

imageконджир, олія, жовтки, меланж, молоко цільне, молоко незбиране, молоко сухе, сухі вершки, порошок какао, кава, шоколад, праліне, ядро горіха, кислота винно-кам’яна, кислота лимонна, ванілін, есенції фруктові, сіль, двовуглекисла сода, спирт, цукат

         Малюнок 15. Віденські вафлі               апельсиновий, коньяк, пюре фруктове, підварка

                                                                                фруктова,    сорбіт,     ксиліт,     фруктоза    (при

виробництві антидіабетичних вафель), харчові фосфатиди та інші види. Якість вафель може бути визначена за диференційними і комплексними  показниками (малюнок 15).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 6. Морфологія

imageЗавдання 1

Прочитайте та перепишіть речення.  Назвіть в ньому самостійні та службові частини мови

                                                                                                 Збирають плоди у недозрілому стані,

Малюнок 16. Плоди та насіння               піддають короткочасній тепловій обробці і залишають на ферментацію в темноті при 60ºС до появи відповідного аромату і коричневого забарвлення (малюнок 16).  

Завдання 2  

Подані слова введіть у речення. 

Вкажіть частини мови

          Перець, кава, формування, рівень, спаржа, інжир, отримують, виготовляють, какао, формування, рівень, отримують, виготовляють, джгут. Завдання 3

Напишіть рецепт приготування страв з овочів

Кабачки, огірки, капуста, морква, горошок зелений, буряк, цибуля.

Завдання 4  

Спишіть речення, іменники, що в дужках, поставте в потрібному

відмінку

image      Цукроза під дією (кислота), що входять до складу (пюре), піддається інверсії, ступінь якої залежить від (кислотність) начинки, температури і тривалості уварювання. Часткова інверсія (до 40 % вмісту інвертного цукру в начинці) корисна, бо зберігає (начинка) від зацукрювання, але високий вміст інвертного (цукор) погіршує якість начинки. За рахунок утворення продуктів вторинного розкладу погіршується колір і смак начинки. Домінують при цьому продукти Малюнок 17. Кристалізація  цукру (розклад) фруктози (малюнок 17).


imageНаявність підвищеної кількості глюкози може привести      до      глюкозного         зацукрювання

(кристалізація глюкози) 

Завдання 5

Перепишіть текст. Випишіть іменники, визначте їх рід, число, відмінок, відміну, групу

                                                                                      Український      жниварний      обряд        був

Малюнок 18. Жнива позначений     особливою поетичністю.

Традиційно зажинки починалися на Прокопа, який припадає на 21 липня.   Зодягнувшись у білий святковий одяг, господиня клала в кошик серп, буханець хліба та дрібок солі (малюнок 18). На окрайці лану зупинялася і, вклонившись ниві, казала:  

 «Господи-Боже, поможи легенько, добренько, щоб вижати хутенько!» Перші зжаті стебла клали навхрест, і вони мали лежати до закінчення жнив.  

Жінки виконували мелодійні жниварські пісні, а також плели обрядовий вінок із зібраних колосків. Жниварський вінок стояв на покуті протягом року.  

Завдання 6 

Перепишіть речення. Поясніть значення виділених слів       

image  Під час уварювання начинок відбувається гідроліз пектинових речовин. Частково протопектин переходить у вільний пектин, а останній розкладається до пектинових кислот  (малюнок 19).

Завдання 7

Вибірковий диктант. Випишіть з тексту прикметники, визначте їх рід, число, відмінок

У виробництві фруктових начинок гідроліз пектинових речовин не відіграє такої суттєвої ролі, як у виробництві мармеладу, де від Малюнок 19. Фруктова начинка

 

 

16

imageступеню гідролізу залежить драглеутворююча здатність     мармеладу, однак          від ступеню гідролізу          пектинових          речовин      залежить в’язкість начинки, що впливає на якість і необхідну вологість. Ступінь гідролізу залежить від кислотності, значення     Рн      рецептурної Малюнок 20. Фруктова начинка              суміші. Чим нижче значення рН, тим ступінь гідролізу більша, і навпаки.  Завдання 8

Вільний диктант. Випишіть з тексту прикметники, визначте їх розряд, складіть з ними словосполучення 

         Зварена начинка не повинна зберігатися у гарячому стані, бо в гарячій начинці, особливо підкисленій, продовжуються процеси розкладу цукрів і гідроліз пектинових речовин. Під час уварювання начинки завершується відділення діоксиду сірки, залишкова кількість якого в карамелі з фруктовою начинкою повинна перевищувати 20 мг на 1 кг. Під час уварювання начинка стерилізується, в ній гинуть мікроорганізми (малюнок 20).  Завдання 9  

Провідміняйте прикметники: азотистий, редукуючий, підкислений, пектиновий, інвертний, вторинний.

Завдання 10

imageПерепишіть        речення.     Визначте   розряд прикметників

 Під час уварювання начинки, особливо без вакууму, спостерігається її потемніння.  

Цей процес може відбуватися за рахунок розкладу цукру і утворення меланоїдинів. Це відбувається за рахунок взаємодії редукуючих

Малюнок 21. Начинка для пирога з речовин і азотистих сполук, що входять до    маком вмісту пюре (малюнок 21).

17

imageЗавдання 11                                      

Напишіть рецепт приготування пирога з маком, використовуючи числівники. 

Завдання 12

Використовуючи числівники, вкажіть, які

                                                                                 саме      продукти      використовують        для

Малюнок 22. Харчова гірчицяприготування харчової гірчиці (малюнок 22).

30-47

6,5-10 % 4-16 %

Завдання 13 

Подані числівники запишіть словами, поясніть їх написання        Вміст окремих вуглеводів коливається в широких межах, %:  фруктоза – 22-47, глюкоза – 20-44, мальтоза – 1,1-10, сахароза – 0,0-13. Завдання 14 

Запишіть цифри словами й розкрийте дужки

3(процес), 2 (торт), 4 (пиріг), 2 (мармелад).

Завдання  15

Випишіть з тексту займенники, визначте їх розряд і відмінок

       Карамель під час зберігання не піддається пліснявінню, зброджуванню та

imageіншим         процесам    розкладу,    але    в        ній відбуваються зміни          фізичного характеру, пов’язані з її гігроскопічністю (малюнок 23).

Завдання 16

Перепишіть        речення.     Виконайте морфологічний розбір виділених слів

        Шоколад     –     це    група    кондитерських

Малюнок 23. Карамель

виробів, які виробляють із продуктів переробки

какао бобів (какао тертого, какао масла) й цукру

 

18

 

imageПри виробництві шоколаду і шоколадних виробів можуть бути використані ядра горіхів в цілому й розтертому стані, сухі вершки й сухе молоко, сухі фрукти й ягоди та інша сировина. При          виробництві         шоколаду,   як      жирова складова, використовується тільки какао масло.

Малюнок 24. Шоколад При виробництві шоколадних виробів, крім какао масла, використовуються й жири, які є альтернативою (малюнок 24).

Завдання  17

Прочитайте подані слова та утворіть видові пари, використовуючи префікси 

          Готувати, місити, пекти, дрібнити, робити.  

Завдання 18

Прочитайте речення. Випишіть з тексту дієслова, визначте їх час, особу, число, вид, перехідність чи неперехідність, дієвідміну 

 Шоколад має дуже чудовий смак і аромат і користується великим попитом у споживачів також тим, що має високу харчову цінність.  Учені-фізіологи вважають, що харчовий баланс шоколаду містить: 50-60% цукру, 30-35 % жиру, 10-12 % білків є дуже прийнятний для організму людини. Калорійність шоколаду – 550-560 ккал, тобто одна 100 г плитка шоколаду дорівнює по калорійності 300 г хліба,

image400 г м’яса, більше 500 г риби і 1000 г картоплі

(малюнок 25).

Завдання 19                                                                    

Прочитайте текст. Випишіть з тексту прийменники та сполучники, визначте їх походження

       Зараз шоколад і шоколадні вироби дуже відомі Малюнок 25. Шоколад у всіх країнах світу.  Виробництво шоколаду  

 

 

19

imageстало в багатьох країнах головною галуззю кондитерської промисловості. Наприклад, в Бельгії виробництво шоколаду – це серйозний бізнес, в якому зайнято 7200 робітників, оборот за рік складає 1,4 мільярдів доларів,  при випуску 140 тисяч тонн шоколаду.

Споживання шоколаду в Бельгії  складає 9,7 кг

шоколаду на одну людину в рік (малюнок 26).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

Тема 7. Синтаксис

imageЗавдання 1 

                                                                             Запишіть     речення.     Знайдіть     у       ньому

словосполучення, визначте головне й залежне слово, вкажіть тип зв’язку

Малюнок 27. Морозиво        Цукрове посивіння пов’язане з переміщенням шоколаду з холодного приміщення у тепле з підвищеною відносною вологістю повітря.

Завдання 2 

Складіть речення з поданими словосполученнями

       Десертний шоколад, цукрова помадка, драже горіхове, пряники заварні, кекси дріжджові, шипучі вина.

Завдання 3                                          

Перепишіть, до кожного слова підберіть головне або залежне слово, визначте спосіб синтаксичного зв’язку

          Вина, ароматизований, кава, сирий, оцет, столовий, сіль, морозиво, молотий, пакування, масло, вершковий, тканина (малюнок 27). Завдання 4

Прочитайте та перепишіть текст. Підкресліть головні й другорядні члени речення

image Існує стародавня мексиканська легенда про те, що бог Кетцалькоатль подарував людям шоколадне дерево, щоб вони знали смак їжі богів. Слід відмітити, що в Мексиці деревами какао володіли тільки багатії. Боби какао у ацтеків грали роль грошей (малюнок 28).

Завдання 5 

Запишіть речення. Підкресліть всі члени речення.

Зробіть повний синтаксичний розбір

      З молока, яке має низьку якість, практично                 Малюнок 28. Кавове дерево

 

 

21

imageнеможливо         виготовити питне          молоко        з високими споживними властивостями.  

Завдання 6  

Перепишіть, знайдіть вставне речення та однорідні члени речення

      Хай завжди він – совість наша –  буде в

Малюнок 29. Вирощування хліба хаті, як дивень, лежатиме прикритий вишитим рушником свіжий та святий, і найпершою молитвою нашої духовності воздається хвала хлібові.  Завдання 7

Напишіть власне міркування на одну із запропонованих тем: «Земля на зернятці стоїть...»; «Професія – дорога в майбутнє життя».  

Завдання 8                                 

Прочитайте, доповніть текст власними роздумами про ставлення до землі. Висловте власне міркування з приводу того, чому українці називають землю матір’ю. Пригадайте прислів’я і приказки про хліб

 Десь угорі тонко видзвонює жайворонок. Мелодійні, ледве уловимі звуки тануть у гарячому мареві й народжуються знов. Вони бентежать душу, кличуть її за собою. Мені здається, що зараз злечу над землею і, підхоплений тією чарівною піснею жайворонка, полину в безмежному просторі, легкий, як пір’їнка. Але ось народився вітерець. Колихнулося золоте море хлібів, і жайворонка не стало чути (малюнок 29).  Його пісня потонула в дивовижному гомоні. І вже інше привертає мою увагу.

imageХліб! Скільки       сягає око,   хвилями перекочується, гойдається важке колосся. У його гомоні я вже вчуваю веселий дзвін першої коси, гучну пісню комбайна, жваву розмову молотарки.

Колосся має бронзовий колір.  

З трави на мене дивляться синіми очима

Малюнок 30. Волошки в житі

степові волошки (малюнок 30).

 

22

imageВони похитують своїми головками, ніби манять до себе. І я таки нахиляюсь над ними, без жалю зриваю одну квітку. Вона гарна, навіть дуже гарна, але якась мертва, наче в ній захолола кров. І рука моя холоне від її дотику. 

Малюнок 31. Жнива Знову нахиляю до себе колоски, притуляю їх до щоки. Від них віє невимірною, здоровою трудовою силою. Я тримаю в руці тугі колоски й немов відчуваю, як вони з кожною хвилиною стають ще повнішими й ще тугішими — зріють.  

      Мине кілька днів, і степ виповниться голосами людей та гудінням машин. Почнуться жнива. Настане найрадісніша пора року. Чесні трудові руки зберуть хліб і разом зріжуть бур’ян. Бур’ян загине, а зерно даватиме нові врожаї. Вічно світитиме над неозорим степом гаряче сонце, і вічно колихатимуться на щедрій землі під погожим вітром важкі бронзові колоски

(малюнок 31).

Завдання 9                                       

Прочитайте текст та назвіть моменти в житті українців, коли хліб використовувався в народних обрядах. Доповніть текст розповіддю про жниварські свята в наш час. Висловте власні міркування про значення та роль хліборобських обрядів

                 Вінець хліборобської праці — щедрі жнива. Тематично це  урочисте

imageдійство в українському агрокалендарі поділялося на три взаємопов’язані між собою частини — зажинки, власне жнива й обжинки. Український жниварський обряд позначений особливою поетичністю (малюнок 32).

Німецький письменник Якоб Глац з цього приводу писав: «Незвичайна любов до співу —

Малюнок 32. Жнива

головна й прекрасна риса слов’ян. Радісно бувати в полі під час жнив. Тоді все співає.

23

imageРідко зустрінеш мовчазну слов’янську жінку, яка б не щебетала або не співала».

        Найуживаніші звичаї жниварських обрядів дійшли до нашого часу з Полісся. Крім пісенних текстів,          пощастило зафіксувати          й        численні обрядові дійства, пов’язані з жнивами. Вони

Малюнок 33. Сервісна позначені багатою символікою, і глибинним

корінням традицій, і поетичним світобаченням.

Завдання 10                                               

Перепишіть речення. Поставте, де потрібно, відповідні розділові знаки,                 прокоментуйте їх

Сервізна належить до числа найважливіших допоміжних служб торгового залу ресторану. Вона забезпечує постійну наявність необхідного асортименту посуду контролює втрати проводить видавання та приймання всіх предметів сервірування організовує облік та списання видає обмінний фонд посудомийному відділенню (малюнок 33).

Завдання 11

Пояснювальний диктант 

Перепишіть речення, поясніть розділові знаки в них

Коли харчовий продукт із низьким значенням активності води поміщений у навколишнє середовище з високою відносною вологістю, він поглинає вологу доти, поки не буде досягнута рівновага.  

imageХарчові         продукти    з        високим      рівнем активності          води втрачають   вологу,        якщо перебувають у навколишньому середовищі з низькою відносною вологістю.  

Існує    взаємозв’язок       між    відносною вологістю й температурою, про яку не варто забувати при виборі правильних умов для      Малюнок 34. Харчові продукти зберігання харчових продуктів (малюнок 34).

 

24

imageЗавдання 12

Напишіть вільний диктант

                                                                                            Конструкція     виробу     —        важливий

фактор при визначенні споживної вартості готових виробів. Вона включає форми, розміри, способи з’єднань і взаємодії деталей

Малюнок 35. Складання серветокі вузлів, співвідношення між окремими елементами, взаємозамінність тощо. Конструкція виробу повинна бути красивою, забезпечувати зручність використання, економічність, компактність, надійність і ремонтопридатність. Для складних виробів зростає важливість уніфікації, взаємозамінності та стандартизації окремих деталей та вузлів. Технологія виготовлення має вирішальне значення на зміну і формування якості готової продукції.  

Завдання 13

Напишіть диктант-взаємоперевірку. Розставте пропущені розділові знаки в реченнях та поясніть їх

 Якщо полотняні серветки стали частиною французького етикету в XIII столітті то скатертини існували набагато раніше. Згадаймо слова колядки: «Застеляйте столи та ще й килимами!». Так саме килимами тонкої роботи накривали столи в домах знаті. Інші дослідники наводять дані про те що до виникнення скатертин широко застосовувались шалі та барвисті хустки. Звичайно це були коштовні речі і для закладів харчування їх застосування було б надто дорогим. Найпрактичнішою тканиною з якої виготовляють

скатертини є тканина з льону (малюнок 35).                                                               

 

 

 

 

 

 

25


Тема 8. Культура мови і мовлення

imageЗавдання 1

      Прочитайте уривок з п’єси 

М. Старицького «За двома зайцями» і, орієнтуючись на мову персонажів, визначте

        Малюнок 36. Українська мова  –        культурний рівень кожного з них. 

рідна мова народу

Свої висновки обґрунтуйте (малюнки 36, 37).

П р о н я. Рикомендую вам мого хорошого знакомого.

Г о л о х в о с т и й (кланяється з пристуком). Свирид Петрович Голохвастов з собственною персоною. Позвольте до ручки? (Цілує.)

Я в д о к і я П и л и п і в н а. Дуже раді! Вас уже так хвалили дочка наша, Проня Прокоповна... Дуже раді, просимо!

Г о л о х в о с т и й. Проня Прокоповна по ангельской добротє, так і понімаєм, мерсі! (До Прокопа Свиридовича.) Честь імєю рикомендувать себя:

Свирид Петрович Голохвастов!  

П р о к і п С в и р и д о в и ч. Дуже, дуже радий, що бачу розумного чоловіка; розумного чоловіка послухать — велика втіха! Дуже раді! Просимо, сідайте!

П р о н я (томно). От кресло: прошу, мусью!

imageП р о к і п С в и р и д о в и ч. Позвольте спитати: ви синок покійного Петра Голохвостого, що цилюрню держав за Канавою? П р о н я. Ви, папонько, не знать как говорите; їхня хвамілія Голохвастов, а ви какогось хвоста вплели!

Г о л о х в о с т и й. Да, моя хвамілія натиральна — Галахвастов, а то необразованна мужва коверкаєть.

П р о н я. Разумєється.                                                      Малюнок 37. Українська мова –

духовний скарб українського

Я в д о к і я П и л и п і в н а (до старого). Бач, я народуказала, що не той! А який розумний!

 

imageП р о к і п С в и р и д о в и ч. Вибачайте, добродію, люди прості, що чули... Так ви, значить, не його, не цилюрника синок?  Г о л о х в о с т и й (змішавшись). То єсть по натурє, значить, по тєлу, как водиться; но по душе, по образованності, дак ми уже не та

          Малюнок 38. Культура мови              хворма...

П р о н я. Авжеж, образованний человєк: хіба рівняти до простоти? Я в д о к і я П и л и п і в н а. Куди вже там?!

Завдання 2

Прочитайте уривок із п’єси І.С. Нечуя-Левицького «На Кожум’яках».

Знайдіть і випишіть вислови мовного етикету. Поясніть, яке значення вони тут мають (малюнки 38, 39).

В хату входять м і щ а н к и; деякі з кошиками, деякі убрані в празникову одежу.

М і щ а н к и. Добридень вам, Горпино Корніївно! З днем вашого янгола поздоровляємо вас! Дай вам, Боже, чого ви тільки забажаєте собі з неба! А вашій дочці пошли, Боже, гарного жениха.

Оленка й Гострохвостий осміхаються.

imageГ о р п и н а. Сідайте ж, щоб старости сідали в мене. Деякі сідають.

Г о с т р о х в о с т и й (до гостей). Ой кумки мої, голубки мої, цокотушки мої! От пиріжки так пиріжки у Горпини Корніївни! Недурно вас тут повнісінька хата! Знаєте й ви, де раки зимують! О д н а   м і щ а н к а. Та й чи не жартливий же з біса оцей язикатий панич, та ще й гарний! Не Малюнок 39.  Культура мовлення зачіпайте нас, бо як причепимось усі, то мусите нам ставити могорича!

 

imageГ о с т р о х в о с т и й. А зачіпайте мене! Я дуже люблю, як молодиці мене зачіпають... але тільки молоді, чорнобриві, такі, що тільки моргни, та й... гм...

М і щ а н к и. Хи-хи-хи! Оцей панич наговорить три мішки гречаної вовни! Хи-хи-хи! Весела мати родила

Малюнок 40.Обкладинка книги вас, веселий і син вдався.

«На Кожум’яках»

Го р п и н а (до гостей, що стоять). 

Але чого ж оце ви стоїте? Сідайте ж у мене, будьте ласкаві. Сідайте, кумо!

Сідайте, свахо! Сідайте, кумасю! Прошу покірно, кумко!..

Т і  с а м і  і  б у б л е й н и ц я  М а р т а.

М а р т а (входить з кошиком на руці). Добридень вам, Горпино Корніївно! Ой, вибачайте мені, кумцю-голубцю! Бігала з бубликами та трохи не пробігала ваших святих іменин. Насилу згадала!

Г о с т р о х в о с т и й. А таки не пробігала, згадала.

Б у б л е й н и ц я. Авжеж! Чи то можна поминути хату моєї дорогої кумоньки. (Цілується тричі з Горпиною.) Поздоровляю вас, моє серце, з вашими іменинами. Дай вам, Боже, з неба, чого вам треба, чого тільки ви просите в Бога. Добридень вам, Оленко! (Цілується.) Добридень вам, сусідки! (Цілується з гістьми) (малюнки 40, 41). 

Завдання 3

Підготуйте виступ на тему «Культура мовлення»

Завдання 4

imageПрочитайте     вислови    і    скажіть    про    власне

ставлення до рідної української мови

Ø  Мова — то серце народу: гине мова — гине народ.

Ø  Хто цурається рідної мови, той у саме серце ранить свій народ.

Ø  Літературна мова — то головний двигун розвитку Малюнок 41. Обкладинка

                                 

духовної культури народу, то найміцніша основа її.


Ø  imageСтан літературної мови — то ступінь культурного розвою народу.

Ø  Кожний, хто вважає себе свідомим членом свого народу, мусить пильно навчатися своєї соборної літературної мови.  

Ø  Хто не говорить рідною мовою й не знає своєї Малюнок 42. М. В. Гоголь соборної літературної мови, той ніколи не буде правдивим патріотом для свого народу.

Ø  Особа, що не зросла на рідній мові, загублена для нації, бо ціле життя буде безбатченком і справи рідної нації будуть їй чужі.

Ø  Кожний свідомий громадянин мусить завжди допомагати всіма доступними йому способами розвиткові культури своєї літературної мови.

Ø  На кожному кроці й кожної хвилини охороняй честь своєї рідної мови, як свою власну, більше того — як честь своєї нації. Хто не береже честі своєї рідної мови, той підкопує основи своєї нації.

Ø  Шануй чужу мову, але вимагай і від чужинців так само шанувати й твою мову.

Завдання 5

Прочитайте уривок із щоденника Олеся Гончара і висловіть свої міркування з приводу долі названих тут двох українських геніїв

      Я майже певен: якби Гоголь не порвав із своїм національним середовищем, якби зберіг і надалі ті родинні зв’язки, що його живили в юності і ще раніш, у дитинстві, ― не закінчив би він так трагічно  (малюнки 42, 43). 

imageВтративши Україну, він опинився в духовному вакуумі. Він задихався від нестачі повітря. Звідси його містика, муки, страждання, почуття найчорнішої безвиході… З’являлись час від часу якісь нові інтереси, нібито близькими ставали інші реальності та ілюзії, але ніщо не  Малюнок 43. М.В. Гоголь

 

29

imageмогло замінити йому Україну, її сонце, сміх, її здорову народну кров і незламний дух (хай і покріпачених, хай і закутих) козацьких натур.  

Шевченко жив майже стільки літ, як і Гоголь, і так само більший відтинок свого життя провів поза Україною. Але він зберіг

Малюнок 44. Твори М.В. Гоголя

усі духовні зв’язки, зберіг у повноті, рівній реальному середовищу, все дороге, заповітне й наснажливе, і тому не сталося з ним того, що сталося з Гоголем: при всіх своїх терзаннях Шевченко уник тієї внутрішньої спустошливої руйнівної кризи, яка задушила його великого земляка, перед тим спаливши на чорнім вогні розпуки його невідомі для нас творіння (малюнок 44).

Завдання 6

Напишіть твір-роздум «Що значить для мене рідна мова?» Дайте відповіді  на поставлені нижче запитання:

ØЯку мову ми називаємо рідною?

ØЧи доцільне існування багатьох мов у світі?

ØЧи треба вивчати інші мови?

ØЧому неможливі дослівні переклади з однієї мови на іншу?

ØimageВід кого й від чого залежить розвиток нашої мови,          її        вдосконалення     й збагачення? (малюнок 45)

Завдання 7

Виберіть    із       художньої літератури          10 прикладів речень, які б ілюстрували основні правила   вживання   розділових знаків          у

реченнях        з        однорідними        членами, Малюнок 45укра. Конституцїнської мовиійний статус 

звертаннями,       вставними словами, відокремленими членами речення

30

imageТема 9 Сучасний стан української літературної мови

      Літературна мова — загальнонародна форма мови, що відзначається єдиними нормами на всьому обширі, де вона функціонує.  

Літературна норма — це сукупність правил вимови, слововживання, словотворення, словозміни, правопису.  

Літературна норма єдина для всіх носіїв української мови, вона єднає українців як націю (малюнки 46, 47).

      Норми літературної мови виробляються на ґрунті живої мови, за найбільш уживаними зразками і кодифікуються, узаконюються правилами. Норми сучасної української літературної мови вироблялися протягом XIX— XX століть творчістю кількох поколінь письменників і вчених-філологів, які орієнтувалися на мову українського населення на великих обширах обабіч Дніпра.

 Виділяється кілька ознак, яким повинна відповідати гарна мова: логічна послідовність, точність, правильність, ясність, чистота, виразність, різноманітність і багатство мовних засобів, естетичність.

image Першою умовою логічності мовлення є логічність мислення, логічність міркувань як етапів розгортання думки. Вміння дисциплінувати своє мислення, міркувати послідовно, спиратись на попередні етапи думання, розвивати наступні, шукати джерела і причини явищ, висувати положення (тези), давати обґрунтування і пояснення фактам,

вмотивовувати висновки – все це необхідні         Малюнок 47. Українська мова твоя мова

 

 

31

imageумови логічності мовлення, а значить, і високої культури його. Адже без культури думання не може бути культури мовлення. Видатний український письменник Олесь Гончар      писав:         «Убога        стилістика найчастіше є породженням убогої думки». 

Другою умовою логічності мовлення є

знання мовцями мовних засобів, за допомогою яких можна точно передати  предмет думання і саму думку про нього, якими можна забезпечити смислову зв’язність мовлення, уникаючи, таким чином, суперечливості у викладі матеріалу. Тобто кожен мовець повинен володіти не тільки  логікою мислення, а й логікою викладу думки (малюнки 48, 49).  

Точність мовлення досягається вмінням узгодити знання матеріалу зі знанням мови, тобто вибрати найточнішу для даної ситуації форму відповіді чи розповіді.

 Правильність – це насамперед правильне, не перекручене розуміння понять, термінів, якими передаються ці поняття, доречне їх вживання, зв’язок думок і понять у єдину теорію, ясність викладу.  

 Ясність мови визначається як її зрозумілість і забезпечується точністю та логічністю.

image Чистота мови уявляється нам передусім як відсутність у мові чужих їй елементів.

 Виразність є ознакою культури мови всіх стилів.

 Різноманітність і багатство мови можна вважати однією ознакою, бо різноманітність –

це наявність неоднорідних за змістом,

Малюнок 49. Українська мова – мова єднання

значенням, формою,     забарвленням одиниць.  

 

32

image         Одним з показників культури мови є естетичність.  

Вона спирається на всі попередні ознаки: точність,          логічність, чистоту,         доречність, лаконічність,        виразність, різноманітність, образність, які у взаємодії і пропорційності створюють гармонію усного чи писемного

Малюнок 50. Калинова у          країнська             тексту (малюнок 50). мова

Одноманітний, нечіткий, невиразний, засмічений суржиком, випадковими словами текст ніколи не справить враження гарної, вишуканої мови і не викликатиме почуття естетичного задоволення.

Естетика щоденної практичної мови досягається оптимальним добором мовних засобів, потрібних для певної комунікативної настанови, гармонійною цілісністю тексту.

Молитва до мови (малюнок 51).

  Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народжена.  

Мово наша! Мудра Берегине, що не давала погаснути зеленому вогнищу роду нашого й тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави й гордого духу.  

imageМово! Велична молитво у своїй нероздільній Трійці, що єси ти і Бог — Любов, і Бог — Віра, і Бог — Надія!

Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого Храму й не впускала туди злого духа скверноти, злого духа виродження, злого духа ганьби.

Мово наша!          Дзвонкова   криниця      на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б’ють десь від могил магми, тому й вогненна така. А

вночі купаються в тобі ясні зорі, тому і ласкава така. Малюнок 51. Молитва до мови

 

33

imageСтою перед Тобою на колінах і благаю за всіх: прости ж нас, грішних. Повернися до нашої хати, звідки Тебе було вигнано, вернися до краю, де «чорніше чорної землі блукають люди».  

То чорнобильські лика чорнобильської

Малюнок 52. Молитва до мови

України, покарані Всевишнім за безпам’ятство.

Прости! Воскресни! Повернися! Возродися! Забуяй вічним і віщим Словом від лісів — до моря, від гір — до степів! Освіти від мороку душі й освіти святоруську землю. Русь-Україну возвелич, порятуй народ її на віки!

(малюнок 52)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34

Список використаних джерел

1.        https://www.google.com/search?q=%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B4% D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%81

%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA&rlz=1C1CHBD

_ruUA945UA945&oq=%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0

%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%81%D0%BB%

D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA&aqs=chrome..69i57j46j0l5j6

9i61.4530j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

2.        Баль Л. В. Технологія зберігання, консервування та переробки м’яса. –  К.: ПрофКнига, 2010.

3.        Доцяк В. С. Українська кухня. – Л.: Оріяна-нова, 2000.

4.        Дробот В. І. Технологія хлібопекарського виробництва: Підручник для учнів професійно-технічних навчальних закладів. – К.: ПрофКнига, 2006.

5.        Зрезарцев М. П. Товарознавство непродовольчих товарів. –  К.: Центр учбової літератури, 2010.

6.        Козачук Г. О. Українська мова для абітурієнтів: Навчальний посібник. – К.: Вища школа, 2000.  

7.        Кришемінська Л. Д. Інтегрований курс підготовки продавця продовольчих товарів: Підручник для учнів професійно-технічних навчальних закладів.– К.: Вікторія, 2001.

8.        Орфографічний словник української мови. – К.: Довіра, 2000.

9.        Самохоцький А. І.  Технологія термічної обробки металів. – К.: Либідь, 2009.

10.   Сало Я.М. Організація обслуговування населення на підприємствах  харчування. – К.: Либідь, 2009.

11.   Сирохман І. В. Товарознавство продовольчих товарів. – К.: Ліра, 2003.

12.   Скрипников Ю. Г. Технологія переробки плодів і ягід: Навчальний посібник. – К.: Урожай, 1991.    

13.   Словник іншомовних слів. – К.: Освіта, 2000.

14.   Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2000.

35


 

pdf
Додано
21 липня 2023
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку