Професійний саморозвиток вчителя в системі сучасної шкільної освіти.

Про матеріал
У матеріалі надано практичні рекомендації щодо професійного саморозвитку вчителя в системі сучасної шкільної освіти.
Перегляд файлу

Професійний саморозвиток вчителя в системі сучасної шкільної освіти.

Інтерактивний урок: творимо разом з учнями.

Сучасні зміни в освіті, зокрема в її соціально-історичній сфері, зробили актуальним звернення педагогів до проблем застосування активних та інтерактивних методів навчання. Через чисельні публікації і систему додаткової освіти у свідомість людей поступово закладається думка, що саме інтерактивні технології навчання створюють необхідні умови як для становлення і розвитку компетенцій, так і для розвитку й виховання особистісно активних громадян із відповідною системою цінностей.

Сучасні зміни в суспільстві вимагають змін в освітній системі. Саме інтерактивні технології навчання, на відміну від активних методів, що будуються на односторонній комунікації, здатні на сучасному етапі внести якісні зміни і наповнити новим змістом освітній процес.

Слово “інтерактив” прийшло до нас з англійської від слова “interact”, де “inter” – взаємний і “act” – діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу.  Основою інтеракції є принцип багатосторонньої комунікації, де учні і педагоги є рівноправними, рівнозначними суб’єктами освітнього процесу.

З якими поняттями асоціюється у вас слово  «Інтерактив»? Це: організація, натхнення, знання, креативність, взаємодія, система, освіта, партнерство.

Інтерактивні технології можна впроваджувати 3 способами:

  1. Навчання в групах.
  2. Навчання через дискусію.
  3. Навчання через ситуацію.

Ідеї до інтерактивних уроків беремо у дітей. В які ігри вони грають,які фільми дивляться, у яких мережах спілкуються. Учні виступають співавторами уроку. Ситуації для  уроку можна взяти зі свого життя, з життя відомих людей, або просто придумати її, але ці приклади з життя повинні обов’язково формувати ключові компетентності учнів.

Інтерактив у освітньому процесі має свої позитивні і негативні сторони, але перші труднощі, з якими зустрічається вчитель, це:

  • Планування уроку (конспект має бути обов’язковим, продуманим, логічно побудованим). Ми наперед не знаємо, як піде урок, як будуть реагувати діти, скільки часу займе те чи інше завдання…
  • «Легке» навчання. Навчання, як процес не був легким ніколи, тому правильно підібрані методи навчання на уроці дадуть можливість учням легко засвоїти нову тему.
  • ДИСЦИПЛІНА. Чи може вчитель керувати нею на інтерактивному уроці? Звичайно, буде шум, але це як ми називаємо «робочий» шум, коли діти обговорюють щось в групах, знаходячи правильну відповідь.
  • «Сильні» - «слабкі» учні. Чи завжди учень не встигає з усіх предметів? Звичайно ж, ні. Треба сприймати учнів, як звичайних людей, у яких є свої позитивні і негативні якості, якісь страхи. Інтерактивний урок допомагає уникнути цього розподілу, тому що в групах учні обмінюються досвідом, і кожен учень може бути обраний спікером своєї команди і виступати від її імені.

Що ж у результаті нам може дати інтерактивний урок?

Результатом правильно спланованої роботи може бути:

  • Співпраця
  • Співавторство
  • Активна участь
  • Комунікація
  • Креативність
  • Залучення усіх
  • Рівноправність
  • Упевненість
  • Командна робота
  • Мотивація
  • Гнучкість
  • Життєвий досвід
  • Формування компетентностей
  • Практичність і застосування

А зараз давайте розглянемо форми і методи роботи, які можна використати на різних етапах інтерактивного уроку.

  1. Етап «Повідомлення теми і мети уроку»

Вправа «Фішбоун» - це складання, відтворення теми уроку. В учнів на партах лежать листочки з різними словами. Учнів можна обрати як завгодно. Ви говорите: «У кого листочок лежить на столі, запрошую до дошки. Спробуйте разом скласти слова в речення і Ви отримаєте тему уроку».(Зараз спробуємо скласти тему уроку укр.. мови у 7 класі. На столах у Вас є листочки зі словами теми уроку. Вийдіть і складіть тему уроку.)

Повторення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті.

  1. На етапі «Мотивації навчальної діяльності» можна використати такий метод як «Літачок». На крилах літачка можна написати, чого ти хочеш на уроці досягти, чого навчитись, яку оцінку отримати. У старших класах це може бути «Лист, телеграма або просто записка». Цей літачок-побажання учень може адресувати собі, конкретній особі випадковій особі або усім учням.
  2. Етап «Перевірки домашнього завдання» дуже важливий на уроці, тому для нього пропоную такі вправи:
  • Вправа «Шпаргалка», коли учням пропонується розповісти правило,використовуючи шпаргалку з 2-3 слів. Цей метод ефективний для дітей, які погано запам’ятовують вірші, правила тощо.
  • «Крісло автора» Обмін ролями: вчитель сідає на місце учня, а підготовлений учень опитує усіх і вчителя з ними.
  • «Сторрітелінг» - це складання речень, зв’язного тексту  з теми.
  • «Таємна скринька». Метод полягає в тому, що учні на листочку пишуть питання, яке виникло під час виконання д.з. і кладуть його у скриньку. Вчитель опрацьовує питання і на наступний урок відповідає на них.
  1. На етапі «Актуалізації знань, умінь та навичок» будуть доречними такі форми роботи:
  • Асоціації, асоціативний кущ
  • Ребуси
  • Словничок
  • «Знайди відмінність»
  • «Проблемне питання»
  1. Наступний етап «Вивчення нового матеріалу». На даному етапі можна використати такі вправи:

- «Скрайбінг». Цей метод дуже ефективний, якщо учні складають спільний конспект у формі малюнків.

- «Конструктор».

- «Схема аналізу твору» подається у вигляді таблиці, яку учні повинні заповнити в групах.

- «Акваріум». Метод, який використовують для того, щоб  дійти спільного рішення у якійсь дискусії.

  1. Етап «Застосування набутих знань, умінь і навичок учнів» можна обіграти такими методами,як:
  • Метод «Прес». Теза:Я вважаю… Докази: тому що… Висновок: таким чином можна стверджувати…
  • Інтерв’ю
  • «Коло ідей»
  • «6 капелюхів»
  1. На етапі «Перевірки знань учнів» доречні будуть розгадування кросвордів, анаграм, ребусів і т.д.
  2. Етап «Підсумок уроку. Оцінювання» не завжди вдається провести належним чином, не вистачає часу, але оцінювання дуже важливе для учнів, тому на цьому етапі можна використати:

- «Райтинг» Шкала самооцінювання

- Взаємооцінювання

- «Алгоритм» Оцінювання за алгоритмом

- Пас (Я хочу, щоб мене оцінила Маринка.) Але діти повинні розуміти, що їм необхідно обґрунтувати свою оцінку або  оцінку іншого учня.

  1. І останній етап «Рефлексія» Цей етап дуже важливий. Ви повинні почути думки дітей, що вони запам’ятали під час уроку. На цьому етапі можна провести:

Сенкан

Смайл-терапію

Плакат думок

Зіпсований телефон

«Одним словом»

Сьогодні я попрошу Вас усіх написати на квітах і листочках ті інтерактивні методи, які Вам припали до душі і ми з Вами складемо інтерактивне дерево нашого успіху. Дякую за увагу!

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Танник Наталія Альбертівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 травня 2019
Переглядів
1533
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку