Міністерство освіти і науки України Департамент освіти і науки Хмельницької ОДА Державний навчальний заклад
“Вище професійне училище №11 м. Хмельницького”
«СЛЮСАР З РЕМОНТУ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ»
Викладач Білик В.М.
м. Хмельницький 2022
Розглянуто і рекомендовано до використання та друку Науково- методичною радою Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно педагогічних працівників у Хмельницькій області
(протокол № 1 від 07 березня 20923р.)
Розглянуто і рекомендовано до використання та друку педагогічною радою ДНЗ « ВПУ№ 11 м. Хмельницького».
(протокол № 3 від 04 березня 2020.)
РЕЦЕНЗЕНТИ;
Стасюк Микола Павлович – методист напряму професійної підготовки Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області.
Ластовецький Олександр Миколайович – викладач професійно- теоретичної підготовки Вищого професійного училища № 4 м. Хмельницького.
Білик Віктор Михайлович. Методична розробка. «ПРОФЕСІЙНИЙ
ТЛУМАЧНИЙ СЛОВНИК СЛЮСАРЯ З РЕМОНТУ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ»
Професія: Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів./Білик В.М. – м. Хмельницький; ДНЗ «ВПУ № 11 м. Хмельницького» 2022р. -29с.
Професійний тлумачний словник «Слюсаря з ремонту колісних транспортних засобів» містить терміни, які використовуються під час організації та впровадження заходів технічного обслуговування, ремонту та експлуатації колісних транспортних засобів різного призначення та побудований на основі законодавчих, нормативно-правових документів, інструкцій заводів-виробників, які встановлюють вимоги до правил експлуатації; технічного стану транспортних засобів та їх складових частин. Призначений для фахівців та здобувачів освіти за спеціальністю «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів.» Для зручності користування визначення розташовані в алфавітному порядку.
ЗМІСТ
№ з/п Початкова літера визначення Сторінка
1 Вступ 4
2 |
А |
5 |
3 |
Б |
8 |
4 |
В |
10 |
5 |
Г |
17 |
6 |
Д |
22 |
7 |
Е |
25 |
8 |
З |
26 |
9 |
І |
29 |
10 |
К |
30 |
11 |
Л |
39 |
12 |
М |
41 |
13 |
Н |
44 |
14 |
О |
46 |
15 |
П |
49 |
16 |
Р |
62 |
17 |
С |
69 |
18 |
Т |
74 |
19 |
У |
77 |
20 |
Ф |
77 |
21 |
Х |
78 |
22 |
Ц |
79 |
23 |
Ч |
80 |
24 |
Ш |
80 |
25 |
Я |
83 |
26 |
Електрообладнання автомобіля |
84 |
27 |
Перелік використаних джерел |
101 |
|
|
|
ВСТУП
Зміст сучасних книг та підручників з питань будови, технічної експлуатації та ремонту автомобілів у більшій мірі стосується розгляду теоретичних основ. У
обов’язковому плані авторами надаються терміни та їх визначення, що використовуються при викладанні матеріалу. Це обумовлює необхідність створення такого тлумачного словника для здобувачів освіти за спеціальністю
«Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів.»
Головною метою якого є впорядкування термінів, що широко використовуються у галузях знань автотранспорту під час навчання, експлуатації, технічного обслуговування та ремонту колісних транспортних засобів різного призначення і під час своєї професійної діяльності. Тлумачний словник може стати в нагоді для фахівців та здобувачів освіти. В словнику в алфавітному порядку систематизовано терміни та пояснення до них, що відображають сучасний рівень розвитку питань, які супроводжують технічне обслуговування, ремонт та експлуатацію транспортних засобів. Також за наведеним переліком термінів передбачається сприяти встановленому їх вживанню та розумінню при виконанні робіт.
На даному етапі словник можна вважати лише попереднім варіантом методичного словника для опрацювання здобувачами освіти. Наведені тлумачення можуть бути використані в даній редакції чи з певним корегуванням при здійсненні освітнього процесу під час вивчення таких компетентностей та модулів як «СРКТЗ-1-2.2 Участь у технічному обслуговуванні вантажних та легкових автомобілів (окрім спеціальних і дизельних) мікроавтобусів, автобусів, причепів, напівпричепів і мотоциклів», «СРКТЗ-3. Ремонт і технічне обслуговування вантажних автомобілів, в т.ч. спеціальних, газобалонних та дизельних, легкових автомобілів і автобусів, розбирання автомобілів, в т.ч. дизельних, газобалонних і спеціальних, автобусів», «Основи діагностики та ремонту автомобіля» та ін.
А
Абразивний інструмент — це різальний інструмент, призначений для абразивного оброблення . Залежно від виду використаного абразивного матеріалу розрізняють алмазні, ельборові, електрокорундові, карбідо-кремнієві та інші абразивні інструменти. Види абразивного інструменту: - шліфувальні круги – пристосування для обробки різних поверхонь і додання їм оптимальної гладкості і форми; - відрізні круги – призначені для роботи з цеглою, керамікою і металевими виробами; - заточувальні круги – використовуються для того, щоб відновлювати властивості ріжучих інструментів (ножиці, ножі, пили і робочі поверхні верстатів); - зачисні круги – служать для того, щоб виконувати чорнові види обробки кам'яних, металевих і дерев'яних поверхонь, видаляти дефекти, а також надавати їм оптимальні варіанти конфігурації; - шкурки – матеріали на гнучкій основі, використовуються в основному тільки для ручної обробки дерева, металу, каменю та синтетики.
Абразивні притиральні матеріали за зернистістю поділяють на три групи: шліфувальне зерно, шліфувальні порошки та мікро-порошки (у межах кожної групи вони мають відповідні номери). Речовини для притирання бувають тверді абразивні притиральні (алмазний порошок, корунд, наждак та ін.) та м'які (окиси хрому, заліза, алюмінію, паста ГОІ тощо. Мастила для притирання сприяють меншому зношуванню абразивних зерен, високої чистоті та точності обробки поверхні та меншому нагріванню деталі. Для притирів, виготовлених з чавуну, як мастильний матеріал використовують скипидар, з м'якої сталі — машинну оливу, з міді — скипидар, содову воду, машинне масло
Автобус — автомобіль з кількістю місць для сидіння більше дев'яти з місцем водія включно, який за своєю конструкцією та обладнанням
призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу із забезпеченням необхідного комфорту та безпеки.
Автоматична муфта випередження впорскування палива призначається для зміни моменту початку впорскування палива залежно від частоти обертання колінчастого вала, що поліпшує пускові якості дизеля й підвищує його економічність.
Автопоїзд (транспортний состав) — механічний транспортний засіб, що з’єднаний з одним або кількома причепами за допомогою зчіпного пристрою.
Аква-планування — стан, при якому плівка води розділяє шину і поверхню дороги. Воно відбувається, коли тиск клину води, не витиснута із зони контакту шини з дорогою, піднімає шину над дорогою. Схильність до аква-планування залежить від товщини водяної плівки на дорожній поверхні, швидкості руху автомобіля, форми
малюнка протектора, його зносу і тиску, що чиниться шиною на дорогу.
Амортизація — процес гасіння ударних навантажень і коливань.
Амортизатор - пристрій для гасіння ударних навантажень і коливань автомобіля по дорозі з нерівностями, що викликають коливання кузова, яке тривають певний час після наїзду коліс на перешкоду.
Анти-блокувальна система гальм не дозволяє при екстреному гальмуванні заблокуватися колесу, тобто дозволяє, але ненадовго. Причому цей період настільки малий, що помітити або відчути його неможливо.
Антифриз — водний розчин спиртів, гліколів, гліцерину і деяких неорганічних солей, що не замерзає при низьких температурах і дозволяє
знизити температуру замерзання охолоджувальної рідини і підвищити температуру її кипіння.
Б
Балка заднього ведучого моста передає через підвіску на раму або кузов автомобіля штовхальні зусилля від ведучих коліс у режимі тяги й гальмівні зусилля під час гальмування.
Барабанне гальмо — тип гальмівного механізму, основними частинами якого є гальмівний барабан і гальмівні колодки з гальмівними накладками. Барабанні гальма виконуються у вигляді внутрішнього колодкового гальма, колодки якого за допомогою поршнів в колісному циліндрі притискаються до внутрішньої поверхні гальмівних барабанів, що обертаються з колесами. Таким чином, автомобіль загальмовується.
Болт - кріпильний виріб, який використовується для з'єднання різних елементів або деталей в механізмах і будівельних спорудах. Болт виглядає як стрижень, з одного кінця якого розташована різьблення, і з іншого головка. Болти можуть відрізнятися виглядом конструкції в залежності від призначення з'єднання.
Биття поверхні деталі — величина радіального або осьового відхилення при обертанні тіла, наприклад, осі.
Бічний зазор — величина ходу (максимальна відстань) між двома елементами механізму, з яких один обов’язково нерухомий.
Буксирний пристрій встановлюють на рамі автомобіля тягача для зчіплювання з причепом.
Буксирування — переміщення одним транспортним засобом іншого транспортного засобу, яке не належить до експлуатації автопоїздів (транспортних составів) на жорсткому чи гнучкому зчепленні або способом часткового навантаження на платформу чи на спеціальне опорне пристосування.
В
Вал — елемент механізму у вигляді стрижня, призначений для передачі крутного моменту.
Вакуумний підсилювач гальм полегшує керування гальмівною системою, оскільки створює додаткове зусилля, що передається на гальмівні механізми коліс.
Вантажний автомобіль — автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів.
Велосипед — транспортний засіб, крім крісел колісних, що приводиться в рух мускульною силою людини, яка знаходиться на ньому.
Вентиляція картера слугує для підтримання в картері нормального тиску й видалення парів бензину та газів, що прориваються крізь нещільності поршневих кілець і спричиняють корозію деталей, забруднення й розрідження оливи.
Верхня мертва точка (ВМТ) — положення поршня в циліндрі, що відповідає максимальній відстані між будь-якою точкою поршня і віссю
обертання колінчастого вала (умовно початкове положення колінчастого вала, нуль градусів повороту кривошипу)
Вільний хід — величина ходу до початку дії, обумовлена ослабленням з'єднань тяг або інших елементів механізму. Наприклад, вільний хід педалі гальма - відстань, яке проходить педаль гальма до початку спрацьовування гальмівних механізмів.
Вісь — елемент механізму у вигляді стрижня, який, на відміну від вала, не передає крутний момент, а призначений виключно для позиціонування деталей, що обертаються.
Водяний насос — пристрій з механічним приводом, призначений для примусової циркуляції охолоджуючої рідини в системі охолодження двигуна.
Впорскування палива — подача палива, дозована електронікою, у впускний колектор двигуна (центральний або одно точкове уприскування) або безпосередньо в циліндр (розподілене уприскування).
Впускний колектор сполучає карбюратор із циліндрами двигуна.
Ведучий міст призначений для передавання крутного моменту від карданної передачі на ведучі колеса.
Вентилятор слугує для створення сильного потоку повітря, що просмоктується через серцевину радіатора, для швидшого охолодження в ньому рідини.
Всесезонна олива — моторна олива, яка задовольняє вимогам більш ніж одного рівня в’язкості за класифікацією SAE (Товариство автомобільних інженерів) і, отже, може бути придатним для використання в ширшому діапазоні температур, ніж олива з одним рівнем в’язкості.
Все-режимний регулятор частоти обертання автоматично підтримує задану частоту обертання колінчастого вала зміною (залежно від навантаження) кількості впорскуваного в циліндр палива.
Втулка — циліндрична деталь з металу або іншого матеріалу, що використовується між двома рухомими деталями.
Випарність бензину оцінюється за фракційним складом, який характеризується температурами википання 10, 50 та 90 % бензину.
Випускний трубопровід призначається для відведення відпрацьованих газів із
. циліндрів.
Висота відкриття клапана — максимальна відстань, на яку клапан піднімається над посадковим сідлом під час відкриття.
Випрямлення - це технологічна операція з вирівнювання ударами нерівностей металевих заготовок і деталей, що мають вм’ятини, опуклості, викривлення тощо. Для цього робоче місце обладнується важкою металевою плитою призматичної форми, яка називається правильною плитою. Зазначену технологічну операцію виконують за допомогою дерев’яного молотка - киянки та дерев’яної гладилки перед розмічанням і після різання заготовки.
Втома металу – ослаблений стан, що виникає в металевих деталях машин, транспортних засобів або конструкцій, які піддаються напруженням або навантаженням, що в кінцевому підсумку призводить до руйнування під напругою.
Вугільний фільтр — головний компонент системи уловлювання парів палива, що складається з гранул активованого вугілля, призначених для уловлювання парів палива з системи живлення і запобігання попаданню їх в атмосферу.
Вузол (складана одиниця) – виріб, який складається з двох і більше деталей з’єднаних між собою за допомогою операцій для спільної роботи, це виріб, складові частини (дві або більше деталей), якого з'єднують між собою складальними операціями на підприємстві-виробнику. До операцій складання належать: зґвинчування, зчленовування, склепування, зварювання, спаювання, запресовування, розвальцьовування, склеювання, зшивання, укладання тощо. Складаною одиницею, наприклад, може бути шухляда, двері. Виріб в цілому, наприклад сервант, дверний блок, також складані одиниці.
В'язкість - властивість мінливих тіл (рідин і газів) чинити опір переміщенню однієї частини щодо іншої.
Г
Гайка - кріпильний виріб з різьбовим отвором, що утворює розбірне з'єднання за допомогою гвинта , болта або шпильки.
Основні розміри шестигранної гайки: d - діаметр різьблення, m - висота гайки, S - розмір під ключ, e - діаметр описаного кола
Види гайок (зліва направо) : гайка-баранчик, гайка шестигранна, гайка з фланцем, гайка- анкер .
Види гайок (зліва направо) : гайка розрізна, гайка квадратна, гайка усова меблева врізна («краб»), гайка ковпачкова, гайка з пластиковою (поліамідною) вставкою («самоконтряна»), гайка прорізна (корончаста).
Газорозподільчий механізм забезпечує своєчасне заповнення циліндрів пальною сумішшю (або повітрям) і видаляння з них відпрацьованих газів.
Гальмова система потрібна на автомобілі для зниження його швидкості, зупинки й утримування на місці.
Робоча гальмова система використовується в усіх режимах руху автомобіля для зниження його швидкості до повної зупинки. Вона приводиться в дію зусиллям ноги водія, що прикладається до педалі ножного гальма.
Запасна гальмова система призначається для зупинки автомобіля в разі відмови робочої гальмової системи. Вона справляє меншу гальмівну дію на автомобіль, ніж робоча система.
Стоянкова гальмова система призначається для утримування зупиненого автомобіля на місці, щоб не допустити його самочинного рушання (наприклад, на схилі).
Допоміжна гальмова система використовується у вигляді гальма- уповільнювача на автомобілях великої вантажопідйомності для зменшення навантаження на робочу гальмову систему в разі тривалого гальмування, наприклад на довгому спуску в гірській або пагорбистій місцевості.
Гальмові механізми під час роботи системи не дають обертатися колесам, унаслідок чого між колесами та дорогою виникає гальмівна сила, яка зупиняє автомобіль. Гальмові механізми розміщуються безпосередньо на передніх і задніх колесах автомобіля.
Гальмівний привід передає зусилля від ноги водія на гальмові механізми.
Гальмівний шлях — відстань, що проходить транспортний засіб під час екстреного гальмування з початку здійснення впливу на орган керування гальмовою системою (педаль, рукоятку) до місця його зупинки.
Гвинт - кріпильна деталь, застосовна для фіксації різноформатних деталей в машинних з'єднаннях і механізмах.. Має вигляд стрижня із зовнішнім різьбленням на одному кінці та конструктивним елементом для передачі крутного моменту на іншому; цей конструктивний елемент може являти собою: - голівку зі шліцем; - голівку з накаткою (на бічній поверхні); - шліц у торці стрижня. Також гвинти можуть виконувати функцію осі обертання для деталей, що обертаються, служити напрямною для прямолінійного або обертального руху, а також використовуватися для інших цілей [2] .
Герметик — полімерна речовина від рідинної до пастоподібної, що володіє здатністю герметизувати різні з’єднання, шви, стики.
Гігроскопічність — властивість деяких речовин поглинати водяну пару з повітря. Наприклад, такою властивістю володіють гальмівні рідини, тому для того, щоб зберегти якості, необхідні для нормального функціонування гальмівної системи, необхідно дотримуватися герметичність судин для зберігання, а також елементів гальмівної системи.
Гільза циліндра — циліндрична деталь з легованої високо-вуглецевої сталі, що вставляється в блок циліндрів.
Гіпоїдна передача (скорочене від «гіперболоїдна») — особливий вид гвинтової зубчастої передачі, здійснюваної конічними колесами з перехресними осями. Колеса гіпоїдної передачі можуть мати косі або криволінійні зуби; кут перехрещування осей зазвичай дорівнює 90°.
Глушник зменшує шум під час випускання відпрацьованих газів.
Головка блоку циліндрів — це корпус, у якому розміщені розподільні вали, клапани, впускні й випускні канали, а також канали для охолоджувальної рідини, пов’язані із сорочкою блоку циліндрів, і оливні канали системи змащування.
Головна передача — зубчастий механізм трансмісії автомобілів, що служить для передачі і зміни напрямку крутного моменту від карданного валу (коробки передач) до ведучих коліс, а також для зміни тягового зусилля.
Голчастий підшипник — вид підшипника кочення, в якому елементом кочення є ролики малого діаметру (голки), розміщені між двома кільцями (внутрішнім і зовнішнім) з високо-вуглецевої сталі.
Гранично допустиме значення — значення геометричного або фізичного показника деталі, після досягнення якого подальша експлуатація деталі неможлива або небезпечна. Деталь необхідно замінити новою.
Д
Двигун перетворює теплоту, що виділяється під час згоряння палива, на механічну роботу руху.
Деталь машини (деталь) — виріб, виготовлений з однорідного за найменуванням і маркою матеріалу, без використання складальних операцій (складова частина механізму, машини і т. ін.). В окремих випадках під деталлю розуміють елемент машини, що представляє собою одне ціле і не може бути розібраним на простіші складові без руйнування. Серед великої різноманітності деталей і вузлів машин виділяють такі, які застосовують майже у всіх машинах (болти, вали, муфти, механічні передачі і т. п.). Ці деталі (вузли) називають деталями загального призначення, а всі інші деталі (поршні, лопатки турбін, лопатеві гвинти і т. п.) відносяться до деталей спеціального призначення.
Детонація — це дуже швидке (вибухове) згоряння робочої суміші в циліндрах карбюраторного двигуна (до 3000 м/с; за нормальних умов швидкість горіння становить ЗО...85 м/с), що супроводжується дзвінкими стуками у двигуні, чорним димом із вихлопної труби, перегріванням і втратою потужності двигуна.
Діагностування дає змогу оцінити технічний стан автомобіля в цілому й окремих його агрегатів і вузлів (складальних одиниць) без розбирання, виявити несправності, для усунення яких потрібні регулювальні або ремонтні роботи, а також прогнозувати ресурс автомобіля.
Діафрагма — пружна мембрана, що виконує роль перегородки між двома камерами із змінною величиною тиску.
Діафрагмова пружина — пружний елемент у вигляді діафрагми, що забезпечує рівномірне притискне зусилля по колу.
Дискові гальма — гальмівний механізм, в якому на відміну від барабанного гальма гальмівні колодки притискаються до гальмівного диску.
Диференціал призначається для передавання крутного моменту від головної передачі до півосей і дає їм змогу обертатися з різною швидкістю під час повороту автомобіля й на нерівностях дороги.
Дозволена максимальна маса — маса спорядженого транспортного засобу з вантажем, водієм і пасажирами, що встановлена технічною характеристикою транспортного засобу як максимально допустима. Дозволена максимальна маса автопоїзда — це сума дозволеної максимально допустимої маси кожного транспортного засобу, що входить до складу автопоїзда.
Е
Експлуатація транспортного состава — транспортування тягачем причепа згідно з інструкцією щодо його використання (відповідність причепа тягачу, наявність страхового з'єднання, єдиної системи сигналізації, освітлення тощо).
Ефективною називається потужність на колінчастому валу двигуна, яка використовується для здійснення руху автомобіля.
З
Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством: - у разі їх виготовлення або переобладнання з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху; - у разі порушення порядку встановлення спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв; - за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам: 1. змінено конструкцію гальмових систем, застосовано гальмову рідину, вузли або окремі деталі, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу; 2. під час дорожніх випробувань робочої гальмової системи перевищуються допустимі значення гальмівного шляху; 3. порушено герметичність гідравлічного, пневматичного або пневмо-гідравлічного гальмового приводу 4. стоянкова гальмова система при відключеному від трансмісії двигуні не забезпечує нерухомий стан; 5. не замикається важіль (рукоятка) стоянкової гальмової системи в робочому положенні; 6. сумарний люфт у рульовому керуванні перевищує граничні значення; 7. є не передбачені конструкцією відчутні взаємні переміщення деталей і вузлів рульового керування; 8. зіпсований або відсутній передбачений конструкцією підсилювач рульового керування або рульовий демпфер; 9. у рульовому керуванні встановлено деталі із слідами залишкової деформації та іншими дефектами: 10. кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу; 11. не працюють склоочисники; 12. шини автомобілів мають залишкову висоту малюнка протектора менше допустимої, мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини; 13. відсутній болт (гайка) кріплення або є тріщини диска і ободів коліс; 14. негерметична паливна система або несправна система випускання відпрацьованих газів; 15, зруйновано корінний лист або центральний болт ресори; 16. зіпсовано тягово-зчіпний або опорно-зчіпний пристрій тягача і причіпної ланки у складі автопоїзда, а також передбачені їхньою конструкцією страхувальні троси (ланцюги); 17. відсутні ремені безпеки та підголовники в транспортних засобах, де їх установка передбачена конструкцією.
Задирка — пошкодження поверхні тертя у вигляді широких і глибоких борозен у напрямі ковзання, утворення в результаті схоплювання, що помітне неозброєним оком, борозни з відтискуванням матеріалу як в боки, так і по напрямку ковзання.
Заїдання – процес виникнення і розвитку пошкоджень поверхонь тертя внаслідок схоплювання і перенесення матеріалу. Заїдання може завершуватись припиненням відносного руху.
Зазор — відстань між двома деталями (наприклад, між поршнем і циліндром, між підшипником і валом).
Затягування на кут — спосіб затягування нарізного з’єднання шляхом повороту болта або гайки на певний кут. Для затягування на кут використовується спеціальний кутовий вороток.
З’єднання болтове – роз’ємне з’єднання деталей за допомогою болта, який проходить через отвори в деталях, і гайки.
З’єднання за допомогою шпильки - роз’ємне з’єднання за допомогою шпильки, яка загвипчена в різьбовий отвір однієї деталі, проходить через отвір другої та затиснуті гайкою.
З’єднання гвинтове - роз’ємне з’єднання за допомогою гвинта, який проходить через отвір однієї деталі і загвинчений в різьбовий отвір іншої..
Зубило – є сталевим стрижнем, що має ріжучу кромку у формі клина. Кут загострення зубила при рубанні сталевих заготовок повинен дорівнювати 60 °, а при рубанні кольорових металів - 35 ... 45 °.
1 – бойок; 2 – ударна частина; 3 – середня частина; 4 – робоча частина, 5 – ріжуча кромка.
Зчеплення служить для тимчасового від’єднання трансмісії від двигуна, а також для плавного їх з’єднання. Від’єднання необхідне при зупинці і гальмуванні автомобіля, а також при перемиканні передач. Плавне з’єднання потрібне при рушанні автомобіля з місця і після увімкнення передач.
І
Індикатор зносу шини — індикатор у вигляді поперечних смуг, який стає видимим при досягненні протектора шини граничного зносу, який вказує на необхідність заміни шини новою.
Індикатор годинникового типу — вимірювальний прилад зі стрілочним індикатором, призначений для вимірювання величин люфту рухомих елементів механізмів.
Індикаторною називається потужність, що розвивається газами всередині циліндрів двигуна.
К
Калильне запалювання — передчасне самозаймання паливо-повітряної суміші від розпеченої речовини, наприклад нагару, що утворився в камері згоряння, або від перегрітих (більше 700–800 °C) деталей
— свічок запалювання, головки, випускних клапанів та ін.
Камера згоряння — об`єм, утворений сукупністю деталей двигуна, в якому відбувається спалювання паливо-повітряної суміші. Конструкція камери згоряння визначається умовами роботи і компонуванням клапанної групи.
Карбюратор - вузол системи живлення ДВС, призначений для приготування горючої суміші найкращого складу шляхом змішування (карбюрації, фр. carburation) рідкого палива з повітрям та регулювання кількості її подачі в циліндри двигуна.
Карданний вал (карданна передача) — пристрій для передачі крутного моменту між агрегатами, відносне положення яких в просторі не постійне: наприклад, від коробки передач (роздавальній коробки) до ведучих мостів у разі класичного або повнопривідного компонування. Також використовується в травмо-безпечній рульовій колонці для з’єднання рульового вала і рульового виконавчого механізму (рульового редуктора або рульової рейки).
Картер зчеплення й маховика становить захисний кожух. який кріплять до
задньої частини блока циліндрів.
Каталітичний нейтралізатор — елемент, який здійснює очищення відпрацьованих газів двигунів внутрішнього згоряння шляхом перетворення токсичних компонентів в більш нешкідливі з’єднання.
1 - лямбда-зонд, 2- керамічна підкладка з каталізатороміз благородних металів, 3 – м’який ізолятор, 4 – кожух.
Клапани відкривають і закривають впускні й випускні канали, що з'єднують циліндри з газопроводами системи живлення.
Клапанний механізм - пристрій, що призначений для відкриття або закриття клапанів при настанні певних умов.
Клапанний зазор — зазор між стрижнем клапана і штовхачем (розподільним валом), призначений для компенсації теплового розширення під час роботи двигуна внутрішнього згоряння.
Клепанням називається процес з'єднання двох або кількох деталей за допомогою заклепок. Цей вид з'єднання належить до групи нероз'ємних, бо роз'єднання склепаних деталей можливе лише внаслідок руйнування заклепки. При ручному клепанні застосовують слюсарні молотки з квадратним бойком, підтримки, обтискачі, натяжки та карбування. Підтримки є опорою при розклепуванні стрижня заклепок. Форма та розміри підтримок залежать від конструкції склепуванні деталей та діаметра стрижня заклепки, а також від вибраного методу клепання (прямий чи зворотний). Підтримка має бути у 3...5 разів масивнішою за молоток. Обтискачі служать для надання замикаючої головці заклепки після осаджування потрібної форми. На одному кінці обтискача є заглиблення за формою головки заклепки. Натяжка застосовується для осаджування листів. Чекан — слюсарне зубило з плоскою робочою поверхнею і застосовується для створення герметичності заклепкового шва, що досягається обтисканням замикаючої головки та краю листа.
Колеса забезпечують безпосередній зв'язок автомобіля з дорогою, беруть участь у створенні й зміні напряму його руху, передають навантаження від ваги автомобіля на дорогу. Ведучі колеса перетворюють крутний момент, що передається від трансмісії, на силу тяги,
завдяки чому забезпечується поступальний рух автомобіля. Керовані колеса сприймають через підвіску штовхальні зусилля від кузова й за допомогою рульового керування задають напрям руху. Комбіновані колеса виконують функції ведучих і керованих коліс водночас. Підтримувальні колеса створюють опору кочення для задньої частини кузова або рами автомобіля, перетворюючи штовхальні зусилля на кочення коліс.
Колісна база — відстань між осями передніх і задніх коліс автомобіля.
Колісні передачі застосовують на деяких великовантажних автомобілях для зниження навантаження в карданній передачі та механізмах ведучого моста.
Колінчастий вал сприймає зусилля від шатунів і перетворює їх у крутний момент, який потім через маховик передається до механізмів
трансмісії.
1 - противага, 2 - заглушка, 3 - порожнина, 4 - отвір для кріплення маховика, 5 - свердління для подачі масла до шийки.
Компресія — силовий вплив на газоподібне тіло, що приводить до зменшення займаного ним обсягу, а також до підвищення тиску і температури. Компресія здійснюється в компресорах, а також при роботі двигуна внутрішнього згоряння та інших пристроїв. Поняття компресія позначає (при певному конструктивно обумовленому ступеню стиснення) максимальний тиск, що створюється в циліндрі при русі поршня від нижньої мертвої точки (НМТ) до верхньої мертвої точки (ВМТ) (наприклад: ступінь стиснення — 10:1, компресія — 14 атм).
Корозія – процес руйнування матеріалів внаслідок їх хімічної та електрохімічної взаємодії з навколишнім середовищем.
Коробка передач призначається для зміни в широкому діапазоні крутного моменту, що передається від двигуна на ведучі колеса автомобіля при рушанні з місця та розганянні. Крім цього, коробка передач забезпечує рух автомобіля заднім ходом і дає змогу на тривалий час роз'єднувати двигун і ведучі колеса, що потрібно, коли двигун працює на холостому ходу під час руху автомобіля або на стоянці.
Крекінг — перероблення нафти та її фракцій з розпадом важких молекул для добування моторних палив.
Конічні шестерні — використовуються для зміни напрямку крутного моменту на кут 90 °.
Контргайка (стопорна гайка) — гайка, що використовується для фіксації регулювальної гайки або інших різьбових елементів в одному положенні.
Корінна (опорна) шийка — посадкова поверхня колінчастого або
розподільного вала
Корінні вкладиші — біметалеві підшипники ковзання, що встановлюються на корінних опорах колінчастого або розподільного валів.
Коромисло передає зусилля від штанги до клапана й становить нерівноплечій важіль, виготовлений із сталі або чавуну.
Крісло утримуюче дитяче - спеціальне крісло для перевезення дітей.
Кривошипно-шатунний механізм слугує для перетворення зворотно- поступального руху поршня на обертальний рух колінчастого в обертовий рух колінчастого валу.
Крутний момент (момент сили) — фізична величина, що характеризує обертальну дію сили на тверде тіло.
Кузов — частина автомобіля, призначена для розміщення пасажирів і вантажу. Кузов кріпиться до рами автомобіля. Бувають також без-рамні кузова, що виконують одночасно функцію рами — до них кріпляться всі інші вузли і агрегати автомобіля.
Кут відкриття клапана — положення колінчастого вала, при якому відбувається відкриття клапана (впускного або випускного).
Кути встановлення передніх коліс автомобіля. Передні керовані колеса автомобіля за будь-якої конструкції моста й підвіски встановлюються з певними кутами нахилу у вертикальній і горизонтальній площинах для зменшення опору рухові, а також спрацювання шин і витрати палива.
Кут поперечного нахилу шворня - кут між вертикаллю і проекцією осі рульового механізму на поперечну площину автомобіля. Цей кут забезпечує самовирівнювання рульових коліс за рахунок ваги автомобіля.
Л
Ланцюг приводу газорозподільного механізму — ланцюг, призначений для синхронної передачі обертання від колінчастого вала до розподільного(них) валу(лів) двигуна.
Лебідка використовується для само-витягування у важких дорожніх умовах або для витягування іншого застряглого автомобіля, а також для піднімання й опускання вантажів.
Легковий автомобіль — автомобіль з кількістю місць для сидіння не більше дев'яти, з місцем водія включно, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу із забезпеченням необхідного комфорту та безпеки.
Літрова потужність (кВт/л) — відношення максимальної ефективної потужності двигуна до його робочого об'єму (літражу).
Лямбда-зонд (λ-зонд) або да́тчик концентра́ції ки́сню — датчик (частіше, два датчики) для вимірювання вмісту кисню у відпрацьованих газах, що розташований (розташовані) у випускній системі двигуна внутрішнього
згоряння. Встановлення таких датчиків дозволяє забезпечити точне регулювання складу паливо-повітряної суміші[1] у процесі роботи двигуна.
М
Манометр — прилад, призначений для вимірювання тиску..
Маховик — це чавунний диск, що кріпиться болтами до фланця колінчастого вала й призначається для підвищення рівномірності обертання останнього, а також забезпечує подолання двигуном короткочасних перевантажень.
Машиною називають механічний пристрій, який виконує рух для перетворення енергії, матеріалів або інформації з метою заміни або полегшення фізичної і розумової праці людини.
Машини-двигуни – енергетичні машини, призначені для перетворення будь-якого виду енергії в механічну (ДВЗ, електродвигуни і т. інше);
Технологічні машини, призначені для змінювання розмірів, форми, властивостей або стану предмета (металорізальні верстати, преси, машини харчової та хімічної промисловості);
Транспортні машини, призначені для переміщення людей, вантажів (ескалатори, транспортери, підіймальні крани і т. інше);
Обчислювальні машини: ЕОМ, комп’ютери і т. інше.
Механізм — система тіл (механічна система), що призначена для перетворення руху одного або декількох тіл у потрібний рух інших тіл. Механізм складає основу більшості машин і застосовується в різноманітних технічних об'єктах. Найпоширеніші механізми з нижчими парами — важільні, клинові і гвинтові; з вищими парами —кулачкові, зубчасті, фрикційні, мальтійські і храпові.
Механізм газорозподілу забезпечує своєчасне заповнення циліндрів пальною сумішшю (або повітрям) і видаляння з них відпрацьованих газів.
Механічним коефіцієнтом корисної дії (ККД) двигуна називають відношення ефективної потужності до індикаторної. Його значення досягає 0,7...0,9.
Механічною передачею називається механізм, що призначений для перетворення обертових чи прямолінійних рухів в обертові (і навпаки). У залежності від виду ланок розрізняють зубчасті, важільні, фрикційні, ланцюгові, пасові передачі. Сюди ж відносяться гідро- і пневмо-передачі.
Мікрометр — особливо точний вимірювальний прилад, призначений для вимірювання зовнішніх діаметрів.
Мотоцикл — двоколісний механічний транспортний засіб з боковим причепом або без нього, що має двигун з робочим об'ємом 50 куб. см і більше. До мотоциклів прирівнюються моторолери, мотоколяски, триколісні та інші механічні транспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кг.
Н
Надійність – властивість автомобіля виконувати транспортну роботу, зберігаючи в часі або за пробігом експлуатаційні показники в потрібних межах, що відповідають заданим режимам та умовам використання, технічного обслуговування, ремонту, зберігання і транспортування.
Наддування застосовують для збільшення літрової потужності дизелів тобто подачу в циліндри повітря на такті впускання під тиском, що створюється нагнітачем (компресором). При цьому кількість повітря, яке надходить у циліндри, збільшується, що дає змогу спалювати в них більше палива й таким чином підвищувати потужність дизеля.
Напів-вісь — вал, призначений для передачі крутного моменту від головної передачі до коліс автомобіля.
Напилками називають багато-різцеві сталеві інструменти у формі брусків різного перетину з правильно розташованими на плоских або кривих поверхнях дрібними гострими зубцями - насічкою.
Класифікація напилків за формою поперечного перерізу: а - плоский; б - плоский гостроносий; в - квадратний; г - тригранний; д - круглий; е - напівкруглий; є - ромбічний; ж – ножівковий.
Напрямний пристрій підвіски передає штовхальні, гальмівні й бокові зусилля від коліс на рам.
Несправність – стан рухомого складу, за якого він не відповідає хоча б одній з вимог нормативно-технічної документації.
Нижня мертва точка (НМТ) — положення поршня в циліндрі, відповідне мінімальної відстані між будь-якою точкою поршня і віссю обертання колінчастого вала (умовно початкове положення колінчастого вала, нуль градусів повороту кривошипа).
Нутромір — вимірювальний прилад, призначений для вимірювання внутрішнього діаметру отвору.
О
Обгінна муфта (муфта вільного ходу) — деталь, яка запобігає передачі крутного моменту від веденого вала назад до ведучого в разі, якщо з якої-небудь причини ведений починає обертатися швидше. Застосуванням обгінної муфти є її використання в стартерах ДВС для запобігання руйнування стартера запущеним двигуном.
Об'ємом камери згоряння (стискання) називають об'єм над поршнем у положенні його у ВМТ.
Обпилювання - операція, при виконанні якої з поверхні заготовки знімається
шар металу (припуск) за допомогою ріжучого інструменту - напилка. Мета обпилювання - надання деталям необхідної форми, розмірів і заданої шорсткості поверхні. У практиці слюсарної обробки частіше за інших застосовуються наступні основні види обпилювальних робіт: обпилювання зовнішніх плоских і криволінійних поверхонь; обпилювання зовнішніх н внутрішніх кутів, а також складних або фасонних поверхонь; обпилювання поглиблень, отворів, пазів і виступів. Обпилювання виконується різними напилками і поділяється на попереднє (чорнове) і остаточне (чистове і оздоблювальне).
Овальність — різниця діаметрів отвору, виміряних у взаємо-перпендикулярних напрямках.
Октанове число — величина, що характеризує опір палива до детонації.
Оливний насос створює тиск оливи й забезпечує циркуляцію її в системі мащення.
Оливний радіатор призначається для охолодження оливи, що нагрівається внаслідок стикання з гарячими деталями.
Оливний фільтр слугує для очищення оливи від частинок металу (продуктів спрацювання), нагару, смол, пилу.
Осьовий зазор (осьовий люфт) — люфт елемента в осьовому напрямку.
Охолоджувальна рідина — робоча рідина системи охолодження двигуна, яка складається з води, антифризу, спеціальних присадок, що убезпечують систему охолодження двигуна внутрішнього згоряння від корозійних процесів і саму рідину від термохімічного руйнування. В даний час застосовуються, в основному, охолоджувальні рідини на основі етиленгліколю. Усі етиленгліколеві охолоджувальні рідини за якістю відрізняються одна від одної лише набором (або відсутністю) необхідних присадок і ступенем розведення водою.
П
Паливний бак призначений для тимчасового зберігання запасу палива, має заливальну горловину, а також внутрішні перегородки для запобігання різким переміщенням палива й датчик покажчика рівня палива. В заливальній горловині є сітчастий фільтр, а в її пробці — паровий і повітряний клапани.
Паливо-повітряна суміш — визначено, що для повного згоряння 1 кг бензину необхідно 15 кг повітря. Суміш такого складу називається нормальною. Збіднена пальна суміш містить на 1 кг бензину 15...17 кг повітря. Бідна пальна суміш містить в своєму складі понад 17 кг повітря на 1 кг бензину. Збагачена пальна суміш містить 13...15 кг повітря. Багата пальна суміш на 1 кг бензину має менше ніж 13 кг повітря.
Паливо-підкачувальний насос призначається для подавання палива з бака в поплавцеву камеру карбюратора або в наливний насос високого тиску дизеля.
Паливний насос високого тиску призначається для подавання в циліндри двигуна (через форсунки) в певні моменти часу потрібних порцій палива.
Паяння - технологічний процес з'єднання металевих (або металізованих) деталей розплавленим припоєм, який, кристалізуючись, скріплює деталі, що спаюються . З'єднання деталей відбувається внаслідок дифузії припою в основний метал без розплавлення останнього.
а — доводка паяльника; б — нагрівання обушка; в — зачищення від окалини хлористим цинком; г — захоплення розплавленого припою: д — обслужування на шматку нашатирю: е — протравлювання місця паяння (нанесення флюсу); ж — нанесення припою (заповнення зазору)
Передаточне число — відношення кількості зубів ведучої до числа зубів веденої шестерні в зубчастій передачі, кількості зубів черв’ячного колеса до кількості заходів черв’яка в черв’ячній передачі, кількості зубів великої зірочки до кількості зубів малої в ланцюговій передачі, а також діаметра великого шківа (або катка) до діаметру меншого в пасовій або фрикційній передачі.
Передачі:
Зу́бчаста переда́ча — механізм, що має два зубчасті колеса, які можуть повертатися навколо осей, їх відносні положення зафіксовано й одне зубчасте колесо повертає інше за допомогою послідовної дії зубців, які перебувають у контакті .
Пасова передача — це механічний пристрій для передавання механічної енергії (механічна передача) між валами за допомогою гнучкого елемента (приводного паса) за рахунок сил тертя або сил зачеплення (зубчасті приводні паси).
Ланцюгові передачі - це передачі зачепленням з використанням проміжної гнучкої зв'язку - ланцюга , між ведучими та веденими елементами – зірочками .В якості приводних ланцюгів переважно застосовують ланцюги з відносною рухливістю в одній площині: - втулкові ; - роликові (рис. а, в, г); - зубчасті (рис. б, е); - фасонно ланкові (рис. ж).
а) б) в) г)
д) е) ж)
Ланцюгові передачі: а - загальний вигляд передачі з роликовим цепом; б- загальний вигляд передачі із зубчастим цепом; в - роликовий однорядний ланцюг; г - роликовий чотирирядний ланцюг; д - умовне позначення ланцюгової передачі; е - зубчастий ланцюг; ж – фасонно-ланковий ланцюг
Кульково-гвинтова передача. Конструктивно кулькова гвинтова передача складається з гвинта та гайки з гвинтовими канавками криволінійного профілю. Канавки служать доріжками кочення для розміщених між витками гвинта і гайки кульок. Переміщення кульок відбувається по замкнутій траєкторії - при обертанні гвинта кульки залучаються до руху по гвинтових канавках, поступально переміщають гайку і через перепускний канал (канал повернення) повертаються в початкове положення. Канали повернення виконуються в спеціальних вкладишах, які вставляються у відповідне вікно гайки по числу робочих витків.
Передній неведучий міст вантажних автомобілі в призначається для встановлення передніх керованих коліс і від них через підвіску передає на раму автомобіля поздовжні й бокові зусилля, що виникають від контакту автомобіля з дорогою.
Підвіска автомобіля забезпечує пружний зв'язок рами або кузова з мостами й колесами, пом'якшує удари, що сприймаються ними, а також поштовхи під час їзди по нерівностях дороги. Залежна
підвіска забезпечує жорсткий зв'язок між лівим і правим колесом, у результаті чого переміщення одного з них у поперечній площині передається іншому й спричинює нахил кузова. Незалежна підвіска характеризується відсутністю жорсткого зв'язку між колесами одного моста.
Пильник - гофрований гумовий чохол, що захищає всі елементи від потрапляння бруду, пилу і води.
Плоский щуп — смужка певної товщини з високолегованої сталі, призначена для вимірювання зазорів між деталями.
Працездатність – стан рухомого складу, за якого значення всіх параметрів, які характеризують його здатність виконувати транспортну роботу, відповідають вимогам нормативно-технічної документації. Працездатність автомобіля пов'язана не тільки з його здатністю виконувати необхідні функції, а й з тим, щоб при цьому експлуатаційні якості були в допустимих межах.
Привід зчеплення
Причіп — транспортний засіб, призначений для руху тільки в з’єднанні з іншим транспортним засобом. До цього виду транспортних засобів належать також напівпричепи і причепи-розпуски.
Підвіска двигуна на еластичних опорах слугує для фіксації двигуна відносно рами використовують реактивні тяги.
Піддон картера править за захисний кожух кривошипно-шатунного механізму й резервуар для оливи.
Підшипник (вальниця) — механічний елемент, який використовується для зниження тертя і пов’язаних з цим процесів зносу і теплоутворення між двома робочими поверхнями, що контактують одна з одною. В автомобілі найчастіше зустрічаються кулькові, роликові, голчасті, конічні підшипники і підшипники ковзання (біметалеві вкладиші).
Підшипники ковзання — опора або напрямна механізму або машини, в якій тертя відбувається при ковзанні зв’язаних поверхонь. Підшипник ковзання являє собою корпус, який має циліндричний отвір, в який вставляється вкладиш або втулка з антифрикційного матеріалу і змащувальний пристрій. Між валом і отвором втулки підшипника є зазор, заповнений мастильним матеріалом, який дозволяє вільно обертатися валу.
Питома ефективна витрата палива (г/(кВт • год)) — це кількість палива в грамах, що витрачається двигуном на розвивання протягом 1 год ефективної потужності в 1 кВ.
Питома теплота згоряння — це кількість теплоти, що виділяється під час згоряння 1 кг палива.
Повітряний фільтр установлюється на карбюраторі й очищає повітря, що надходить в двигун від пилу.
Повний привід — конструкція трансмісії автомобіля, коли крутний момент, створюваний двигуном, передається на всі колеса. Слід розрізняти позначення повного приводу AWD (All Wheel Drive) і 4WD, оскільки, всупереч поширеній думці, це не одне і те ж: AWD має на увазі постійний повний привід або повний привід, що автоматично підключається, а 4WD — повний привід, що підключається і відключається вручну.
Повним об'ємом циліндра називають об'єм над поршнем, коли він перебуває у НМТ.
Подільник передач за конструкцією становить додатковий редуктор, який забезпечує дві передачі: пряму й підвищувальну.
Подушки безпеки належать до елементів системи пасивної безпеки.
Поршень — це металевий стакан, днищем повернутий догори, який сприймає тиск газів і передає його через поршневий палець і шатун на колінчастий вал.
Поршневий палець — стрижень, призначений для з’єднання поршня з верхньою голівкою шатуна.
Порядок запалювання — порядок займання паливо-повітряної суміші в циліндрах двигуна внутрішнього згоряння.
Привідний вал — будь-який вал, який використовується для передачі крутного моменту.
Привідним пристроєм або приводом машини називають передавальний механізм служить для здійснення взаємозв'язку рухомого і виконавчого механізмів. В сукупності руховий і передавальний механізм називають привідним пристроєм або приводом машини.
Пробій підвіски — ситуація, при якій пружина підвіски внаслідок наїзду на перешкоду стискається до межі і удар передається на гумові упори, а через них — на елементи кузова. Найчастіше підвіска не витримує таких перевантажень і руйнується.
Прокачування повітря з гідравлічної системи — процес видалення повітря з елементів гідравлічної системи (гальм, зчеплення, охолодження, підсилювача рульового колеса і таке інше) через спеціально призначені штуцери або вентилі.
Прокладка — будь-який матеріал ущільнювача між двома металевими деталями, призначений для ущільнення прилягання поверхонь.
Присадка проти-задирок — покриття, що зменшує ризик виникнення задирок металу в різьбових з’єднаннях, схильних до впливу високих температур (наприклад, болти випускних трубопроводів автомобіля).
Притирання та доведення - фінішні операції з обробки виробів з металу високої точності абразивним інструментом. Доведення - це один з різновидів шліфування абразивним інструментом, при якому він одночасно здійснює обертальні та зворотно-поступальні рухи, а притирання– це доведення із застосуванням конкретного типу технологічного інструменту, що називається притиром.
Пружні елементи, які сприймають і передають нормальні (спрямовані по вертикалі) сили реакції дороги, що виникають при наїзді колеса
на її нерівності: металеві листові ресори, циліндричні пружини, торсіони (стержні, що працюють на скручування).
Пружні елементи підвіски (неметалеві) забезпечують пружні властивості підвіски за рахунок пружності гуми, стисненого повітря або рідини; вони менш поширені, ніж металеві. Іноді в підвісках застосовують комбіновані пружні елементи, які складаються з металевих і неметалевих елементів.
Р
Радіальний люфт — люфт деталі в радіальному напрямку щодо осі обертання.
Радіатор — в системі охолодження двигуна призначений для передачі тепла від охолоджувальної рідини в атмосферу.
Радіусом кривошипа-- називається відстань між осями корінних і шатунних шийок.
Рама — це основний несучий елемент вантажного автомобіля.
Рейковий транспортний засіб — трамвай та платформи із спеціальним обладнанням, що рухаються трамвайними коліями. Усі інші транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі, вважаються нерейковими.
Ресора складається з сталевих листів, що мають однакову ширину і різну довжину вигнутої форми, зібраних разом. Кривизна листів не однакова і залежить від їхньої тривалості, яка збільшується зі зменшенням протяжності листів, що необхідно для щільного прилягання їх один до одного в зібраній ресорі.
Рідинні системи охолодження бувають: відкриті; • закриті. Відкрита система охолодження безпосередньо сполучається з навколишньою атмосферою, а закрита — періодично, через спеціальні клапани в кришці радіатора або розподільного бачка. В закритих системах охолодження підвищується температура кипіння охолодної рідини, й вона менше випаровується. Крім того, циркуляція рідини примусова.
Робочим об'ємом циліндра (літражем) називається об'єм, що вивільнюється поршнем, коли той переміщується від ВМТ до НМТ.
Робочим циклом називається сукупність процесів, що періодично повторюються в циліндрі двигуна й зумовлюють його неперервну роботу.
Розвал коліс — кут між вертикаллю і площиною обертання колеса. Розвал вважається негативним, якщо колеса спрямовані верхньою стороною всередину, і позитивним, якщо верхньою стороною назовні.
Розточування отвору циліндра — збільшення внутрішнього діаметра отвору циліндра шляхом механічної обробки до ремонтного розміру.
Роздавальна коробка застосовується на автомобілях підвищеної прохідності й призначена для передавання крутного моменту на ведучі мости автомобіля.
Розширювальний бачок містить певний об'єм охолодної рідини й слугує для компенсації зміни об'єму охолодної рідини в системі охолодження під час роботи двигуна.
Роз-шліфування — процес оновлення посадкових поверхонь клапанів і їх сідел в голівці блоку циліндрів.
Регулювальні шайби — шайби певної товщини, призначені для регулювання геометричних параметрів механізму (зазорів, биття і таке інше).
Ремонт — це сукупність організаційних і технічних заходів, що здійснюються для відновлення справності або працездатності автомобільного транспорту й полягають в усуванні відмов і несправностей, які виникають під час експлуатації або виявляються.
Ремонтний розмір — стандартизований розмір, збільшений щодо номінального, застосовуваний при капітальному ремонті того чи іншого агрегату (наприклад, системи поршень-гільза циліндра). Залежно від ступеня збільшення розміру щодо номінального
розрізняють перший, другий, третій і т. д. Ремонтні розміри з певним кроком (наприклад, 0,5 мм).
Ресора—пружний елемент підвіски.
Рубання металу - це одна з основних слюсарних операцій. Застосовують її тоді, коли треба зняти шар металу без високої точності обробки. В одиничному або дрібно-серійному виробництві, а також на різних ремонтних і монтажних роботах рубання виконують за допомогою різальних інструментів - зубила та крейцмейселя і ударного інструмента - молотка.
Рульове керування призначається для зміни напряму руху автомобіля повертанням передніх керованих коліс і складається з рульового механізму та рульового привода. Підсилювач полегшує керування автомобілем, зменшує поштовхи на рульове колесо й підвищує безпеку руху.
Рульовий механізм (рейковий) перетворює обертання рульового колеса на поступальне переміщення тяг привода, що повертає керовані колеса. При цьому зусилля, що передається водієм від рульового колеса до коліс, які повертаються, зростає в багато разів.
Рульовий привод разом із рульовим механізмом передає керуюче зусилля від водія безпосередньо до коліс і забезпечує цим поворот керованих коліс на заданий кут.
С
Сезонна олива (Monograde Oil) — моторна олива, яка задовольняє вимогам більш одного рівня в’язкості за класифікацією SAE (Товариство автомобільних інженерів) (дивись рівні в’язкості по SAE), може використовуватися в більш обмеженому діапазоні температур, ніж масло з двома рівнями в’язкості.
Сідельно-зчіпний пристрій застосовують на автомобілі-тягачі, коли він працює з напівпричепом, на якому в цьому разі встановлюють зчіпний шворінь.
Сільськогосподарська техніка — трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожні-будівельні, меліоративні машини та інші механізми.
Складана одиниця – виріб, який складається з двох і більше деталей з’єднаних між собою за допомогою операцій для спільної роботи.
Система охолодження призначається для підтримання оптимального теплового режиму двигуна.
Система мащення забезпечує змащування тертьових поверхонь двигуна, подачу до них оливи, часткове охолодження їх, видаляння продуктів спрацювання та очищення оливи.
Система живлення інжекторного двигуна слугує для очищення палива й повітря, подавання їх в циліндри та видаляння продуктів згоряння.
Система живлення карбюраторного двигуна слугує для очищення палива й повітря, приготування пальної суміші, подавання її в циліндри та видаляння продуктів згоряння.
Система живлення дизеля забезпечує очищення повітря й палива, впорскування палива в циліндр під високим тиском у дрібно-розпиленому вигляді та видаляння продуктів згоряння.
Система запалювання (мікропроцесорна) на зміну системі запалювання з розподільником прийшли мікропроцесорні системи.
Система уловлювання парів палива — система, призначена для уловлювання парів палива з системи живлення і запобігання їх попаданню в атмосферу.
1 – адсорбер, 2 – паливний бак, 3 – електромагнітний клапан, 4 – впускний колектор, 5 – електромагнітний блок керування.
Система керування двигуном — електронна система, призначена для керування процесами впуску паливо-повітряної суміші, запалювання і випуску відпрацьованих газів в двигуні внутрішнього згоряння.
Спрацювання – результат спрацьовування, який визначається в установлених одиницях. Значення спрацювання може виражатися в одиницях довжини, об'єму, маси та ін.
Статичне руйнування – процес руйнування деталі під дією перевантаження, одноразового перевищення навантаження міцнісних властивостей елементів автомобілів.
Ступінь стиснення — відношення обсягу над-поршневого простору циліндра при положенні поршня в нижній мертвій точці (НМТ) до обсягу над-поршневого простору циліндра при положенні поршня у верхній мертвій точці (ВМТ), тобто до обсягу камери згоряння.
Стопорне кільце — пружне кільце, яке використовується для запобігання переміщення деталей циліндричної форми і валів. Внутрішнє стопорне кільце встановлюється в канавку в корпусі; зовнішнє стопорне кільце — в канавку в зовнішній циліндричній поверхні осі.
Сходження — кут між напрямком руху і площиною обертання колеса. Дуже часто говорять про сумарне сходження двох коліс на одній осі. У деяких автомобілях можна регулювати сходження як передніх, так і задніх коліс.
Т
Тактом називається процес (або процеси), який відбувається в циліндрі за один хід поршня.
Температурою помутніння називають температуру, за якої змінюється фазовий склад палива, тобто поряд із рідкою фазою з'являється тверда. При цьому паливо мутніє через виділення мікроскопічних кристалів льоду (якщо в паливі є вода) й твердих вуглеводнів.
Температурою застигання називають температуру, за якої паливо втрачає рухливість.
Термостат призначається для прискорення підігрівання двигуна після пуску й автоматичного підтримання найвигіднішого теплового режиму двигуна під час руху автомобіля.
Технічне обслуговування (ТО) — це комплекс операцій (операція) для підтримання автомобіля в працездатному чи справному стані під час використання його за призначенням, стоянки, зберігання або транспортування. ТО як профілактичний захід здійснюється примусово в плановому порядку через точно встановлені періоди використання автомобіля.
Трансмісія автомобіля слугує для передавання зусилля обертання від двигуна до ведучих коліс та зміни цього зусилля. При цьому передаваний крутний момент змінюється за значенням і розподіляється в певному співвідношенні між ведучими колесами.
Транспортний засіб — пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів.
Турбокомпресор ( газотурбінний нагнітач) — пристрій, який використовує енергію вихлопних газів для нагнітання повітря або паливо- повітряної суміші в двигун внутрішнього згоряння.
У
Ущільнювальне кільце — ущільнювальний елемент у вигляді кільця, виготовлений з пружного матеріалу (наприклад, гуми).
Ф
Фази газорозподілу — це моменти початку відкривання та кінця закривання клапанів, виражені в градусах кута повороту колінчастого вала відносно мертвих точок.
Фільтри паливні. Сітчасті фільтри встановлюють у кришці корпусу паливного насоса й у штуцері поплавцевої камери карбюратора.
Фільтри-відстійники застосовуються для грубого й тонкого очищення палива.
Фільтри паливні . Сітчасті фільтри встановлюють у кришці корпусу паливного насоса й у штуцері поплавцевої камери карбюратора.
Форсунка призначається для впорскування й розпилювання палива.
Х
Ходом поршня називається відстань, що її проходить поршень від однієї мертвої точки до іншої.
Ходова частина — це візок, що складається з рами, переднього й заднього мостів, підвісок та коліс.
Хонінгування — вид абразивної обробки матеріалів із застосуванням хонінгувальних головок (хонів). В основному, застосовується для обробки внутрішніх циліндричних отворів (циліндрів двигунів від 2 мм), шляхом поєднання обертального і поступально-зворотного руху хона із закріпленими на ньому розсувними абразивними брусками з рясним зрошенням оброблюваної поверхні мастильно-охолоджувальною рідиною. Один з видів чистових і обробних обробок різанням. Дозволяє отримати отвір з відхиленням від циліндричної до 5 мкм і шорсткістю поверхні Ra = 0.63 ÷ 0.04.
Ц
Цетанове число дизельного палива— характеристика займистості палив, що визначає період затримки займання суміші (проміжок часу від уприскування палива в циліндр до початку його горіння). Чим вище цетанове число, тим менше затримка і тим спокійніше і плавніше горить паливо-повітряна суміш.
Ч
Частота обертання — величина, що характеризує швидкість обертання тіла (колінчастого вала). Вимірюється в кількості обертів за одиницю часу і вказується в кількості обертів за секунду або хвилину.
Ш
Шайба наполеглива (упорна) — шайба, що встановлюється між двома компонентами, розташованими на осі (валу) для забезпечення необхідної величини осьового зазору.
Шабрування — це технологічна операція, що дозволяє виконувати обробку поверхонь металевих деталей з високим ступенем точності і якості. Така операція вважається однією з найбільш складних і трудомістких, так як вона практично не піддається механізації, а її виконання вимагає від виконавця відповідних навичок і достатнього досвіду роботи. Виконують таку технологічну операцію за допомогою ручного інструменту, який називається шабером.
Шасі автомобіля становить основу для розміщення двигуна, кузова, мостів з колесами, підвісок і систем керування.
Шатун — елемент кривошипно-шатунного механізму, призначений для передачі механічної енергії від поршня до кривошипа (колінчастого валу).
Шатунні вкладиші — біметалеві вкладиші, що являють собою підшипники ковзання, що встановлюються в нижню головку шатуна для зниження тертя між шатуном і колінчастим валом.
Шестірня синонім для поняття зубчасте колесо/триб, колоподібної деталі, що передає обертальний рух від одного вала механізму до іншого.
Шиммі (вобблінг) — ефект виникає на швидкості биття переднього колеса мотоцикла або автомобіля, що викликає биття керма і «виляння» транспортного засобу з одного боку в інший. Шиммі небезпечний тим, що виникає не на малих, а тільки на великих
швидкостях руху. Він вимагає негайного вирішення з боку водія, але навіть вони не гарантують успіху.
Шина (пневматична) — вбирає невеликі поштовхи та удари від нерівностей дороги під час руху. Борти призначаються для кріплення покришки на ободі колеса. Брекер — це гумо-тканинний прошарок, прокладений між каркасом й протектором по всьому обводу покришки, який пом'якшує дію протектора на каркас. Протектор становить бігову частину шини. Завдяки рисунку протектора забезпечується потрібне зчеплення коліс із дорогою. Боковини наносяться у вигляді тонкого еластичного шару гуми на бічні стінки каркаса й призначаються для захисту шин від механічних пошкоджень, проникнення вологи й т. д. Аркова шина має профіль у вигляді арки, відношення Н/В — 0,3...0,4, що створює велику площину контакту, зменшує питомий тиск на ґрунт, а загалом сприяє підвищенню прохідності. Пневмо- котки мають П-подібний профіль перерізу, відношення Н/В = 0,2...0,3, характеризуються підвищеною еластичністю й дуже малим тиском на ґрунт, тому призначаються для транспортних засобів, які працюють на сніговій цілині, сипких пісках або в заболоченій місцевості.
Шарнір рівних кутових швидкостей — механічний пристрій, що забезпечує передачу великого крутного моменту при кутах повороту до 70 градусів щодо осі. Використовується в системах приводу коліс легкових автомобілів з незалежною підвіскою на пів-осях передніх і, рідше, задніх коліс.
Штовхачі передають зусилля від розподільного вала через штанги до коромисел.
Штанги передають зусилля від штовхачів до коромисел.
Я
Якість – сукупність властивостей, які визначають ступінь придатності автомобіля (агрегата, механізму, вузла) до виконання заданих функцій при використанні за призначенням. Вона не залишається сталою в експлуатації, а змінюється в часі та просторі.
Електрообладнання автомобіля.
А
Акумуляторна батарея слугує для живлення електричним струмом стартера під час пуску двигуна, а також усіх інших приладів електрообладнання, коли генератор не працює або не може ще віддавати енергію в кола.
Ампер-година (А·год) — одиниця вимірювання ємності акумуляторної батареї.
В
Вимикач маси —слугує для замикання електричного кола в автомобілі до акумулятора через кузов.
Вимикач запалювання (замок) замикає й розмикає коло низької напруги, вмикаючи контрольно-вимірювальні прилади, стартер, а також з'єднуючи з джерелами струму прилади.
Випередження запалювання - запалення робочої суміші в циліндрі двигуна до досягнення поршнем ВМТ
Випрямляч електричного струму — механічний, електровакуумний, напівпровідниковий або інший пристрій, призначений для перетворення змінного вхідного електричного струму в постійний вихідний електричний струм.
Г
Генератор — основне джерело електричної енергії в автомобілі під час роботи двигуна — слугує для живлення всіх споживачів і заряджання акумуляторної батареї при середній та великій частоті обертання колінчастого вала двигуна.
Д
Денні ходові вогні — зовнішні світлові прилади білого кольору, передбачені конструкцією транспортного засобу, установлені спереду транспортного засобу і призначені для покращення видимості транспортного засобу під час його руху у світлий час доби.
З
Запобіжник — пристрій, що розриває електричне коло при перевищенні сили струму і таким чином запобігає пошкодженню елементів електричного кола.
Задній ліхтар призначений для розміщення в ньому сигнальних та освітлювальних ламп системи зовнішнього освітлення та сигналізації автомобіля.
І
Індикатори і сигналізатори розташовані на щитку приладів і інформують водія про несправності та недоліки в роботі механізмів і систем автомобіля.
|
Індикатор гальмівної системи |
|
Індикатор стоянкового гальма |
|
Індикатор тиску масла в двигуні |
|
Індикатор низького рівня палива |
|
Індикатор ременя безпеки водія |
|
Індикатор електронної системи розподілу гальмівних зусиль |
|
Індикатор системи подушок безпеки |
|
Електронна система контролю тиску в шинах (опція) |
|
Індикатор електронної системи курсової стійкості |
|
Індикатор розряду акумуляторної батареї |
|
Покажчик повороту ліворуч |
|
Покажчик повороту праворуч |
|
Індикатор свічок розжарювання |
|
Індикатор наявності води в паливному фільтрі (дизельні двигуни) |
|
Індикатор перегріву охолоджувальної рідини двигуна |
|
Індикатор несправності двигуна і його систем |
|
Індикатор анти-блокувальної системи гальм |
|
Денні ходові вогні (опція) |
|
Індикатор дальнього світла фар |
|
Індикатор тиску в шинах (опція) |
|
Індикатор системи круїз- контролю (опція) |
|
|
Індикатор ременя безпеки пасажира |
|
|
Індикатор відкритої кришки багажника |
|
|
Індикатор відкритого капоту |
|
|
Індикатор передніх протитуманних фар |
|
|
Індикатор задніх протитуманних ліхтарів |
|
Е
Електроліт складається з хімічно чистої сірчаної кислоти (Н2SO4) і дистильованої води. що застосовується в акумуляторній батареї для хімічної реакції, енергія якої перетворюється в електричну енергію.
Електронний блок керування — пристрій, що керує електронними компонентами тієї чи іншої системи (наприклад, запалюванням двигуна).
К
Коротке замикання — електричне з’єднання двох точок електричного кола з різними значеннями потенціалу, що не передбачене конструкцією пристрою і порушує його нормальну роботу. Коротке замикання може виникати при порушенні ізоляції струмоведучих елементів або внаслідок механічного зіткнення елементів, що працюють без ізоляції. Також коротким замиканням називають стан, коли опір навантаження менше внутрішнього опору джерела живлення.
Котушка запалювання слугує для перетворення струму низької напруги (надходить від акумуляторної батареї або генератора) на струм високої напруги.
М
Муфта вільного ходу забезпечує передачу крутного моменту від стартера до вінця маховика під час пуску двигуна та від'єднання шестірні стартера від маховика після пуску двигуна.
Мультиметр — вимірювальний прилад, призначений для вимірювання напруги, сили струму і опору електричного кола.
Н
Номінальною ємністю акумулятора називається кількість електрики, яку може віддати повністю заряджений акумулятор у разі розряджання струмом 20-годинного режиму за температури електроліту 30 °С та початкової його густини 1,285 г/см3 до напруги 1,7 В.
О
Опір — величина, що характеризує властивості провідника.
П
Постійний струм — спрямований рух електричних зарядів, що не змінюється за величиною і напрямком.
Провідність кола — величина, зворотна опору в електричному колі.
Характеризує замкнутий стан кола.
Р
Регулятор напруги (стабілізатор напруги) — електричний пристрій, що отримує живлення від зовнішнього джерела живлення і видає на своєму виході напругу, що не залежить від напруги живлення (за умови, що напруга живлення не виходить за допустимі межі).
Різанням металу називають слюсарну операцію відділення частини заготовок від сортового або листового металу . Різання здійснюють ручними або спеціальними ножицями (без зняття стружки), або ножівками чи на відрізних станках (із зняттям стружки).
Розподільник запалювання слугує для періодичного розмикання кола низької напруги та розподілу струму високої напруги по свічках запалювання відповідно до порядку роботи двигуна. Випередження запалювання автоматично змінюється залежно від частоти обертання колінчастого вала за допомогою відцентрового регулятора. Випередження запалювання змінюється автоматично також залежно від ступеня відкривання дросельних заслінок за допомогою вакуумного регулятора.
Рідкокристалічний дисплей - плоский дисплей на основі рідких кристалів, а також монітор на основі такого дисплея.
Реле — електричний прилад, призначений для замикання і розмикання електро- ланок з високою силою струму, керований струмами малої величини.
С
Світлодіодна лампа — напівпровідниковий прилад, що випромінює світло при пропущенні через нього електричного струму.
Свічка запалювання — пристрій для запалювання паливо-повітряної суміші в найрізноманітніших теплових двигунах. У бензинових двигунах внутрішнього згоряння використовуються іскрові свічки. Підпал паливо-повітряної суміші виробляється електричним розрядом напругою в кілька тисяч або десятків тисяч вольт, що виникають між електродами свічки. Свічка спрацьовує на кожному циклі, в певний момент роботи двигуна
Система запалювання (батарейна) забезпечує займання пальної суміші в циліндрах карбюраторного двигуна й містить джерело електричної енергії та перетворювач низької напруги системи електрозабезпечення автомобіля на високу напругу свічки запалювання, іскра від якої запалює пальну суміш у циліндрі двигуна в потрібний момент.
Система запалювання (мікропроцесорна) на зміну системі запалювання з розподільником прийшли мікропроцесорні системи.
Система зарядки — система, призначена для зарядки акумуляторної батареї автомобіля.
Система кондиціонування створена для усунення дискомфорту для водія та пасажирів. Взимку дискомфорт створює холодне повітря, а влітку — гаряче. Найпростіша система кондиціонування влаштована таким чином: компресор встановлений на двигуні та обертається від колінчастого вала, до компресора приєднано два патрубки ліній високого і низького тиску, попереду перед радіатором системи охолодження встановлено конденсатор. До конденсатора приєднано патрубки високого і низького тиску.
На конденсаторі встановлено ресивер-осушувач, він так само з’єднаний патрубками з розширювальним клапаном. У самому салоні встановлено випарник. Заповнюється уся система кондиціонування спеціальним холодоагентом.
Система опалення призначена для створення комфортних умов роботи водія та перевезення пасажирів. Основна ідея полягає в тому, щоб використовувати тепло двигуна, яке виділяється при його роботі.
Система пуску — система, призначена для пуску двигуна внутрішнього згоряння шляхом примусового обертання колінчастого вала електромотором (стартером).
Електрична схема системи пуску двигуна:
1 – стартерна акумуляторна батарея; 2 – додаткове реле; 3 – реле блокування; 4 – пристрій для полегшення пуску двигуна у холодну погоду; 5 – електричний стартер
Стартер — (в двигуні внутрішнього згоряння) — пристрій, що розкручує колінчастий вал для запуску двигуна.
Т
Тягове реле, живлення обмоток якого здійснюється через додаткове реле вмикання та слугує для електромагнітного вмикання стартера.
Ф
Фари головного освітлення
Ш
Шпонкові з’єднання – це з’єднання, що утворені за допомогою шпонок. Схеми шпонкових з’єднань жорсткими спеціальними шпонками з різними поперечними перерізами;
Шпонкою називають деталь, яку вставляють у пази вала і маточини для утворення з’єднання, здатного передавати крутний момент від вала до маточини або навпаки. Типи шпонок:
- клиновидні,
- призматичні,
- сегментні,
- напів-жорсткі або напів-пружні,
- пружні,
- запобіжні.
Шліцьове (зубчасте) з'єднання — з'єднання вала (охоплюваної поверхні) та отвору маточини деталі (охоплюючої поверхні) за допомогою паралельних до осі вала (отвору) шліців (зубів) і впадин (пазів) рівномірно розміщених на їх циліндричних поверхнях.
Шплінтом виконується стопоріння (шплінтування) прорізної гайки, яку застосовують в разі необхідності надійного кріплення і виключення само-відгвинчування в різьбовому з'єднанні, найчастіше відбувається в такий спосіб – площину кільця шплінта встановлюють паралельно стрижня болта або шпильки, один кінець шплінта відгинають на грань гайки, а інший на торець болта (див. схему нижче). Такий спосіб шплінтування забезпечує компактність конструкції.
Щ
Щільність електроліту — величина, що характеризує стан електроліту акумуляторної батареї.
Перелік використаних джерел:
%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0+
%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0+%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C
%D0%BC&oq=&aqs=chrome.0.69i59i450l8.469245211j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
.2.69i59i450l8.89632j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://wikimetall.ru/metalloobrabotka/pritirka-i- dovodka.html%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0+%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C
%D0%BC&oq=&aqs=chrome.0.69i59i450l8.469245211j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
.2.69i59i450l8.89632j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8