Надання допомоги учневі з низьким рівнем навчальних досягнень на уроці,ознаки відставання у навчанні та рекомендації щодо його подолання, правила роботи з учнями таінші методи запобігання низької успішності учнів у навчанні розміщено у матеріалі.
Етапи уроку |
Акценти в навчанні |
1. У процесі кон-тролю за підготов-леністю учнів |
Спеціально контролювати засвоєння питань, які зазвичай викликають в учнів найбільші труднощі. Ретельно аналізувати та систематизувати помилки, яких припускаються учні в усних відповідях, письмових роботах, виявляти помилки, типові для класу, та концентрувати увагу на їх усуненні. Контролювати засвоєння матеріалу учнями, які пропустили попередні уроки. Після закінчення вивчення розділу або теми узагальнювати підсумки засвоєння основних понять, законів, правил, умінь і навичок школярами, виявляти причини відставання. |
2. Під час викладу нового матеріалу |
Обов’язково перевіряти в ході уроку міру розуміння учнями основних елементів матеріалу, що викладається. Стимулювати запитання учнів під час засвоєння навчального матеріалу. Застосовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань. Забезпечувати різноманітність методів навчання, які дозволяють всім учням активно засвоювати матеріал. |
3. Під час прове-дення самостійної роботи учнів на уроці |
Підбирати для самостійної роботи завдання з найсуттєвіших, складних і важких розділів навчального матеріалу, прагнучи меншим числом вправ, але поданих у певній системі, досягти більшого ефекту. Включати до змісту самостійної роботи вправи з усунення помилок, яких учні припустились під час відповідей і в письмових роботах. Інструктувати про порядок виконання роботи. Стимулювати бажання ставити запитання до вчителя у самостійній роботі. Уміло надавати допомогу учням у роботі, всіляко розвивати їхню самостійність. Навчати вмінням планувати роботу, виконувати її у відповідному темпі та здійснювати контроль. |
4. Під час організа-ції позакласної самостійної роботи |
Забезпечувати під час виконання домашньої роботи повторення вивченого, концентрувати увагу на найсуттєвіших елементах програми, що викликають найбільші ускладнення. Систематично давати домашні завдання з роботи над типовими помилками. Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт, перевіряти міру розуміння цих інструкцій школярами з низьким рівнем навчальних досягнень, узгоджувати обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу, уникаючи перевантаження. |
Надання допомоги
учневі з низьким рівнем навчальних досягнень на уроці
Етапи уроку |
Акценти в навчанні |
1. У процесі кон-тролю за підготов-леністю учнів |
Створення атмосфери особливої доброзичливості під час опитування. Зниження темпу опитування, надання дозволу довше готуватися біля дошки. Запропонувати учням орієнтовний план відповіді. Дозволяти користуватись наочними посібниками, які допомагають викладати сутність явищ. Стимулювання оцінкою, підбадьорюванням, заохоченням. |
2. Під час викладу нового матеріалу |
Застосування заходів з підтримки інтересу до засвоєння теми. Частіші звертання до слабких учнів із запитаннями, що з’ясовують міру розуміння ними навчального матеріалу. Залучення їх у якості помічників під час підготовки приладів, дослідів і т.ін. Залучення до висловлення пропозицій з проблемного навчання, до висновків та узагальнень або пояснення суті проблеми, висловленої “сильним” учнем. |
3. Під час прове-дення самостійної роботи учнів на уроці |
Розбивка завдань на частини, етапи, виділення в складних завданнях кількох простих. Посилання на аналогічне завдання, що виконувалося раніше. Нагадування прийому та способу виконання завдання. Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило. Посилання на правило та властивості, котрі потрібні для розв’язання задач, вправ. Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їх оформлення. Стимулювання самостійних дій учнів з низьким рівнем навчальних досягнень. Ретельний контроль за їхньою діяльністю із зазначенням помилок, перевірка, виправлення. |
4. Під час організа-ції позакласної самостійної роботи |
Вибір для груп слабких учнів найбільш раціональної системи вправ, а не механічне збільшення їх числа. Детальніше пояснення послідовності виконання завдання. Попередження про можливі ускладнення, використання карток-консультацій, карток із планом дій. |
з надання допомоги учню
з низьким рівнем навчальних досягнень
Проблеми учня |
Рекомендації щодо їх подолання |
Має труднощі у відтворенні теоретичних положень, визначенні частин висловлювання тощо. |
Читати, переказувати маленькими уривками. |
Не може відтворити формулу, закон, твердження, пояснити схему, орфограму. |
Багаторазово повторювати, тренувати пам’ять, фіксувати основні положення у “пам’ятці” протягом року. |
Не вміє використовувати формули, закони, схеми. |
Учити користуватися алгоритмом, виконувати однакові вправи за зразком. |
Має труднощі у побудові цілісної розповіді. |
Навчати працювати за планом, давати аналітичні пояснення. Ставити питання про основний зміст прочитаного. |
Не цікавиться додатковою літературою. |
Рекомендувати додаткову літературу на уроці незалежно від програмних завдань. |
Відволікається в той час, коли потрібно зосередитись. |
Активізувати увагу всіх учнів на уроці, не до-пускати зниження рівня дисципліни, викори-стовувати різні форми й методи викладання. |
Байдужий до своїх успіхів чи невдач, неохайно виконує роботу, за яку не ставлять оцінок. |
Заохочувати найменші зусилля та успіхи, не залишати без уваги домашні завдання та роботу на уроці, перевіряти всі роботи слабких учнів. |
Нерідко причиною низької успішності учнів є незастосування технологій навчання, спрямованих на збереження здоров’я в навчально-виховному процесі.
Технологія передбачає:
Мінімізація вимог до обсягу матеріалу, що підлягає обов’язковому опрацюванню всіма учнями, дозволяє:
Одним із результатів цієї технології є запобігання низькій успішності.
Поспостерігайте урок зі свого предмета та психологічно проаналізуйте його за такою схемою: