Урок-тренінг на тему:
“Профілактика шкільних хвороб”
Біологія 8 клас. Вчитель біології Згурська С.Б.
За даними медиків, захворюваність опорно-рухового апарату та органів зору – одні із найпоширеніших наслідків інтенсивного і малорухливого освітнього середовища. На сьогоднішній день масово розповсюдженні «шкільні хвороби» серед школярів. Це такі захворювання, як порушення постави і набуті вади зору. Оскільки, здоров’я - найцінніший скарб,тому хворобу легше попередити, ніж її лікувати.
Мета цього заняття – активізувати діяльність школярів до профілактики шкільних хвороб, навчити їх ефективним вправам і прийомам, які знижують ризик цих захворювань; формувати навички здорового способу життя;
Розвивати в учнів пізнавальний інтерес,активність,системне мислення, формувати вміння приймати ефективні рішення, вміння працювати в команді;
Виховувати в учнів культуру спілкування,самостійність,вміння вчитися і співпрацювати з іншими людьми.
І. Зворотній зв'язок, нагадування правил:
Учні називають правила, а вчитель маркером записує правила на аркуші А4, які приклеєні до дошки.
ІІ.Очікування
Гра « Дотягнутись до зірок»
Учні стають у коло, вчитель пропонує заплющити очі й уявити нічне небо рясно всіяне зіркам. Знайдіть найяскравішу зірку і подумайте, що ви очікуєте від цього заняття.
Учні отримують листочки, записують очікування від заняття, озвучують і прикріплюють їх до дошки.
IIІ. Знайомство
Мета: підвищення в учнів самооцінки,створення доброзичливої атмосфери і отримання підтримки групи.
Учні стоять у колі, по черзі називають своє ім’я і хобі ( Наприклад, я Світлана, я люблю співати ) .У відповідь усі промовляють :“Ти молодець!”.
Вчитель пропонує учням заплющити очі і за допомогою характерних звуків об’єднатись у групи, тобто розраховує учасників на котиків,песиків і півників. Ця вправа знімає м’язове і психологічне напруження. Таким чином, учні сформовані у три групи.
ІV. Теоретичний блок
Вступ. Постава і здоров’я.(Міні –лекція з елементами бесіди)
Основа краси-постава.
Постава є важливою складовою гармонійного розвитку людини і її фігури. Постава -це поза людини в положенні стоячи.
Якщо в людини немає бокових викривлень хребта, то постава вважається правильною. Одним із викривлень хребти є сколіоз, який можна виявити за допомогою простого спостереження за тілом людини в положенні стоячи за допомого таких ознак:
1)при правильній поставі хребці хребта розміщуються по прямій лінії, вертикально, тому, коли людина нахилить голову вперед, то можна чітко спостерігати білу лінію вздовж хребта. При сколіозі ця лінія хребта буде викривлена;
2) трикутники талії повинні бути рівними і симетричними;
3) плечі повинні знаходитися на одному рівні і бути симетричними;
При порушенні постави людина може мати виступаючий живіт чи округлу спину, лордоз,кіфоз. Хребет людини має чотири вигини , що є фізіологічною нормою і забезпечує ресорну функцію хребта, і взаємоузгодженність з нервовою системою при стрибках,бігу.
В домашніх умовах можна визначити чи правильна постава людини. Необхідно на звичну позу людини направити світло лампи без абажура,при цьому буде падати тінь, контури якої можна обвести на листку паперу. Таким чином отримаємо зображення тулуба людина, що дасть нам змогу зробити висновок про поставу.
Постава – це звичне положення тіла.
Органом зору людини є око. Око має досить складну будову. За прогнозами медиків більше 20 % школярів мають проблеми із зором. Вади зору заважають дитині пізнавати світ, створюють труднощі у спілкуванні з оточуючими,навчанні,обмежують навчальну діяльність і несуть загрозу розвитку сліпоти.
Серед поширених вад зору у школярів є короткозорість,далекозорість,косоокість,астигматизм. Причини їх виникнення можуть бути як вроджені, так і набуті. Набуті причини виникають при недотриманні основних правил до що органів зору.
V. Практичний блок
Робота у групах.
Демонстрація.Вправи для формування правильної постави.
Правильна постава є основою гарної ,стрункої фігури. Навіть якщо людина не має фізичних вад, але вона сутула-її фігуру ніхто не назве гарною. Крім того, правильна постава безпосередньо впливає на здоров’я. Дуже часто у зовнішності школярів можна зустріти згорблену мускулатуру , випинання живота. А це призводить до порушення постави й сильно псує зовнішній вигляд. Тому, стежте за своєю поставою і зміцнюйте м’язи спини за допомогою спеціальних вправ.
( учні показують вправи інші повторюють )
- Як правильно:
І група - читати, писати;
ІІ група - дивитися телевізор;
ІІІ група - працювати за комп’ютером.
А також, групи розігрують пантоміми правильного і неправильного положення тіла, коли людина:
І група - ходить;
ІІ група - сидить;
ІІІ група - спить.
Вчитель демонструє основні вправи профілактики захворювань органів зору. Учні повторюють вправи, тренуючи м’язи очей.
кілька разів із силою заплющити, а потім відкрити очі;
- обертати очима спочатку за годинниковою, а потім проти годинникової стрілки;
- на стелі умовно очима малюємо вісімки;
- сфокусувати зір на віддаленому предметі, а потім подивися на предмет , який розташований близько;
- зробити рухи очима вправо, вліво,вверх,вниз.
VІ. Заключна частина
Бесіда вчителя.
Отже, постава- це здатність людини утримувати своє тіло у правильному положенні. Вона залежить від положення голови , плечей, грудної клітки, вигинів хребта , положення верхніх і нижніх кінцівок, нервової системи, а також бажання бути здоровим і красивим!
P.S НАГОЛОСИТИ!
Вчитель наголошує, як правильно носити шкільний рюкзак, а також небезпеці спати в надто твердому і м’якому ліжку.
VII. Зворотній зв’язок
( Сказати, що для тебе означають очі людини )
Очі для мене –це Всесвіт….
VІІІ. Легенда: “Про пихатого мандарина“
Колись давно у стародавньому Китаї жив розумний, але надзвичайно пихатий мандарин ( державний урядовець ). Цілий день він тільки те й робив, що приміряв багате вбрання і вихвалявся перед підданими своїм розумом. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країну облетіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за мандарина. Мандарин страшенно розлютився, але не вказав цього ні жестом , ні словом.
Задумав він оголосити поєдинок і відстояти славу наймудрішого нечесним способом: “Візьму я в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене у руках – живе чи мертве? Якщо чернець скаже що живе то я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його”
І ось настав день поєдинку. У пишній залі зібралося багато людей, усім кортіло побачити змагання найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, і тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь яке запитання. Тоді пихатий мандарин сказав: “Скажи-но мені що я тримаю в руках – живе чи мертве?”
Мудрець усміхнувся й відповів: “УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”. Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів, радісно тріпочучи яскравими крильцями.
ІХ. Вірш про здоров’я
Бережіть здоров’я
Здоров’я, люди, - це не гроші!
Хоч які вони хороші!
Воно, як пісня у долині
І як метелик на калині
Воно дається від природи
І бережуть його в народі!
Але не кожен ціну знає –
Його бездумно витрачає
Цигарка – це підступний ворог,
Що сіє смерть приносить горе.
А алкогольна наркота – її двоюрідна сестра
Тож краще прямо на світанку
Робіть маленьку фіззарядку
Та їжте овочі і фрукти
Смачні і корисні продукти.
Бережіть здоров’я люди!
Нехай завжди воно буде.
Х. Вправа “Я би хотів викинути у кошик для сміття…”
Людина є неповторною особистістю, але недосконалою.
Кожен хотів би щось змінити у собі:
Я хотів би викинути у кошик для сміття….
( те, що мені заважає вести здоровий спосіб життя )
можна сказати “Усе в твоїх руках!”
ХІ. Якщо ваші очікування справдилися, перенесіть свою зірку на Землю, намальовану на дошці
ХIІ. Завершення тренінгу. Вправа “Мікрофон”.
Учні стають у коло і передають один одному мікрофон.
( Сьогодні на уроці я дізнався… )