Тренінгове заняття «Здорове харчування – здорове життя»

Про матеріал
 сформувати в учнів поняття про раціональне харчування;  розвивати навички визначення калорійності їжі для формування грамотного підходу до складання меню;  вдосконалити вміння працювати в групах;  сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров’я;  виховувати почуття відповідальності за збереження здоров’я та культуру харчування.
Перегляд файлу

 

ТренІнгове заняття

«ЗДОРОВЕ ХАРЧУВАННЯ – ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ »

Тренінгове заняття «Здорове    харчування – здорове життя»

Мета:

      сформувати  в учнів  поняття про раціональне харчування;

      розвивати навички визначення калорійності їжі для формування грамотного підходу до складання меню;

      вдосконалити вміння працювати в групах;

      сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров’я;

      виховувати почуття відповідальності за збереження здоров’я та культуру харчування.

Очікувані результати 

Наприкінці заняття учні:

  • доводять ,що харчування буває корисним та шкідливим;
  • знають принципи харчування;
  • демонструють уміння складати меню.

Обладнання і матеріали :

  • класна дошка,папір,фломастери;
  • комп’ютер,мультимедійний проектор;

Що підготувати заздалегідь:

  • роздрукувати роздавальні матеріали для учнів;
  • роздрукувати харчову піраміду;
  • підготувати та перевірити відеоролики до тренінгу.

  Орієнтовний  план  уроку

Стартові завдання

5 хв.

Мозковий штурм

5 хв.

Робота в групах

10 хв.

Руханка «Хліб – всьому голова»

2 хв.

Перегляд  відеофрагменту

3 хв.

Гра «Шеф-кухар»

8 хв.

Гра «У супермаркеті»

5 хв.

Підсумкове завдання

2 хв.

 

                                                    

                                                                  Немає більш щирої любові , ніж любов до їжі

                                                                                                   (Джордж Бернард Шоу)

Щоб здоровя гарне мати,буду їжу прославляти.

Ой смачна пшоняна каша! Де,шановні,ложка ваша?

Хочте  їжте з огірочком, ну,а можна і з медком,

І запийте все  кваском, затанцюйте гопаком!

Ніжні з борошна галушки  у макітрі на столі.

З часником смачні пампушки і великі,і малі!

А картопелька варена у прикуску із сальцем –

Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.

Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.

Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!

Стартові завдання

  1. 1. Прийняття правил роботи в групі.

Почнемо, як завжди, з прийняття, а точніше – уточнення, правил роботи в нашій групі на сьогоднішньому занятті. А саме:

      активність;

      правило «піднятої руки»;

      говори «тут і зараз»;

      доброзичлива, відкрита атмосфера;

      не критикуй!

      вимкнений мобільний телефон.

Тема заняття записана на дошці.

І. Повідомлення теми і мети тренінгу: Тільки-но прийшов зі школи – Поспішаю вже до столу, Бо зі школи довгий шлях , 300 метрів, просто жах! Щоби скоротить дорогу Взяли з другом по хот-догу. Ми їх на ходу жували, «Пепсі-колу» попивали. Та бурчить у животі… Знаю – вдома на плиті Плов лишився від сніданку (готувала мама зранку, Й наказала: «Пам’ятай, В холодильник заховай!»). Та підвів мене будильник, Де ж згадать про холодильник! Поки гріється обід Хоч чайку напитись слід, Ще й халвою закусити. Зразу ж телика включити, Бо дивитись бойовик Я з тарілочкою звик. Зникла їжа із тарілки, Я й не зчувсь, як схрумав стільки! Любі друзі поясніть, Чом мене живіт болить?

Дати відповідь на це запитання нам допоможе сьогоднішнє заняття

C:\Users\Admin\Desktop\Screenshot_1.png

ІІ. Мотивація: виробляючи у собі вміння самостійно приймати рішення, ви зможете правильно вибирати продукти, вживати лише корисну їжу. Давайте з’ясуємо, чи правильно ви харчуєтесь?

Тест Я називатиму правила раціонального харчування. Якщо ви завжди дотримуєтесь цього правила, поставте собі 2 бали, якщо тільки іноді – 1 бал, якщо зовсім не дотримуєтесь – 0.

1. Їжу вживати 3-4 рази на день, у певний час, не частіше, ніж через 3-4 години.

2. Пережовувати їжу повільно і ретельно.

3. Ввечері не пити міцний чай, каву.

4. Цукор замінити медом, фруктами, ягодами.

5. Білий хліб їсти якомога рідше, а житній частіше.

6. Намагатися обходитись без солі.

7. Воду пити невеликими порціями.

8. Їжа має бути свіжо приготовленою, не надто гарячою чи холодною.

9. Сідати за стіл тільки тоді, коли хочеться їсти.

Оцінка результатів: якщо сума балів дорівнює 18 – харчування повністю відповідає вимогам до раціонального харчування, 16-17 - близьке до правильного, 10-15 – задовільне, менше 10 – незадовільне

 

2.Знайомство.Оригінальне привітання: вправа «Якби я був їжею,то був би….» . Учні пояснюють свою відповідь.

Мозковий штурм. Використовуючи правило піднесеної руки,скажіть:

а) для чого потрібно їсти;

б)назвіть одне блюдо,що вам подобається і одне,що не подобається;

в)що впливає на формування ваших харчових навичок.

 

Робота в групах.

.,. У збереженні здоров'я не останнє місце займає харчування. Давайте з’ясуємо, для чого ми їмо. «Вправа «Незакінчене речення»: Ми їмо, щоб… - А які чинники впливають на вибір їжі? - Чи існують у вашій родині певні стереотипи харчування?

Розминка      1.Яку рослину називають в Україні «другим хлібом» ? (Картоплю)

     2.Які рослини, що вирощують в Україні, можуть убивати мікробів леткими речовинами? (Часник, цибулина)

     3.Який отруйний шапковий гриб є найнебезпечнішим в Україні? (Бліда поганка)

     4.Яка рослина в Україні має найбільший плід? (Гарбуз)

     5.Коріння якої рослини, підсмажене в духовці, українці використовують як замінник кави? (Цикорій)

   6.Сучасна назва овочевої культури, що в перекладі з італійської означає «золоте яблуко»? (Томат)

   7.Яка рослина України, за приказкою, лікує 99 хвороб? (Звіробій)

   8.Яке дерево є символом Києва, а плоди цього дерева можна смажити та вживати в їжу? (Каштан )

 

Руханка «Шлях хліба від лану до столу».

 Запропонувати учням стати  по колу.

 Слово  учителя: «За допомогою своїх рук ми прослідкуємо шлях  хліба від лану до столу. Спочатку треба посіяти зерно( виконують рухи, імітуючи сіяння зерна).

Зерно росте і наливається (тягнуться до сонечка),а потім його жнуть і молотять (імітують відповідні рухи), борошно просіюють (виконують рухи, імітуючи просіювання борошна) і додають дріжджі,сіль та цукор. Все це розчиняють у теплій воді і добре вимішують   тісто(виконують рухи, імітуючи вимішування тіста). Вимішане тісто накривають рушником (присідають, накриваючи руками голову) і ставлять в тепле місце, щоб підійшло.  Коли тісто добре піднялось у формі  (поступово піднімаються), ставимо в духовку і печемо, поки хліб добре зарум’яниться (учні підстрибують). Хліб-готовий.

    

Гра Чорна скринька

C:\Users\Admin\Desktop\Screenshot_3.png

1. В ній знаходиться гілка рослини, з неїстівними листками. Ця рослина була присвячена давньогрецькому богові науки та мистецтва Аполлону. Нею нагороджують художників, артистів на знак визнання їхніх творчих успіхів. Саме звідси походить слово «лауреат». Питання: що за рослина в “чорній скриньці”? (Лавр благородний)

     2.У «чорній скриньці» лежить овоч. Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди. Його називали овочем бідняків. Про який овоч йдеться? (Про цибулину)

     3. Якщо пригостити настоєм цієї лікарської рослини кота, то він буде “танцювати на задніх лапках у шаленому захваті, закинувши голову назад і горлаючи на весь будинок про своє невимовне щастя, потім забігає по будинку, створюючи на своєму шляху хаос і руйнацію”. (Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”) Що лежить у “чорній скриньці”? Який вплив воно має на людину? (Настій валеріани, заспокійливе)

     4.У «чорній скриньці» знаходиться овоч при недостатній кількості якого в людини розвивається хвороба «куряча сліпота». Людина нічого не бачить в сутінках, натикається на стіни. (Морква)

     5. Леонардо да Вінчі назвав цю речовину «соком життя» на Землі. І дійсно, все живе в середньому на 80% складається із цієї неорганічної речовини. Клітини мозку людини – на 85%, кров – на 80%, клітини кісткової тканини – на 20%. Письменник Антуан де Сент – Екзюпері так сформулював думку про співвідношення речовини та життя: «…Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя». Що за речовина знаходиться в «чорній скриньці»? (Вода)

     Перегляд відеороліка «12 фактів про їжу: цікаві властивості та користь» (https://www.youtube.com/watch?v=BZdZOiLSCA0)

C:\Users\Admin\Desktop\Screenshot_2.png

Гра  «Майстер- шеф».

 

Слово учителя: «Ви знаєте, що принципами раціонального харчування є помірність, різноманітність і збалансованість. Подивіться на піраміду  здорового харчування і складіть меню на день для школяра. (вчитель пропонує на плакаті піраміди харчування скласти меню) В ньому мають бути холодні закуски, салати, основні страви гарніри, напої. Кількість прийомів їжі – 4.

(Учні складають піраміду здорового харчування)

 

 

 

 Гра» У супермаркеті».

 Слово вчителя: «Використовуючи правило піднятої руки, покажіть,хто  з вас  час  від часу купує хот-доги, чіпси, сухарики, колу,пепсі,фанту. Пропоную вам віправитися до супермаркету  і обрати продукти, які вважаєте для себе  смачними і корисними».                                

   Кольоровою крейдою вчитель позначає територію супермаркета. Дві групи учнів беруть кошики і відправляються  за продуктами. Потім  всі  разом розбирають продукти, коментуючи, чому обрали той чи інший продукт покупки.   

C:\Users\Admin\Desktop\Screenshot_5.png

Перегляд відеороліка «Корисна їжа чи фаст фуд?

https://www.youtube.com/watch?v=SjYWhjIAkXU

 Робота в групах. Існують певні рекомендації щодо того, як потрібно харчуватись. Зараз ми об’єднаємось в групи, кожна група одержить певну інформацію. Протягом 5 хвилин опрацьовуємо одержаний матеріал, а потім спробуємо поділитись своїми знаннями з членами інших груп. Позначте правила, яких ви дотримуєтесь, галочкою, найбільш важливі на вашу думку – знаком оклику, сумнівні – знаком питання. Об’єднання в групи – «фруктовий салат».

1. Найголовніше – максимальна розмаїтість їжі, що забезпечує надходження в організм усіх необхідних поживних речовин.

2. Не робіть з їжі культу, але не ставтеся до неї зневажливо.

3. Слід обрати, залежно від індивідуальних особливостей, найбільш придатний для себе раціон. Дієта, що підходить вашій подрузі, для вас може виявитись зовсім невідповідною.

4. Прислухайтеся до своєї інтуїції, яка підказує вам, що потрібно для організму в даний момент.

 5. З-за столу треба вставати з відчуттям, що ви могли б ще щось з’їсти.

6. Необхідно підбирати раціон залежно від кліматичних і сезонних умов. Влітку краще орієнтуватися на холодну їжу (кімнатної температури), взимку – на помірно гарячу. Навесні та влітку в раціоні слід збільшувати частку рослинних продуктів, навесні і восени споживати більше білків та жирів.

7. Якщо вам через якісь причини довелося з'їсти щось, що ви вважаєте для себе шкідливим, поставтеся до цього спокійніше не лайте себе. У цьому випадку самокритика принесе більше шкоди для організму, ніж з’їдене.

8. Дуже важливо їсти свіжоприготовлену їжу. Рекомендується готувати тільки на один раз, тому що якщо їжа постоїть кілька годин, у ній починаються процеси гниття та бродіння.

9. Поступовий перехід на мало білкову та низькокалорійну їжу може істотно поліпшити здоров'я і продовжити життя.

10. Намагайтеся під час прийому їжі, з одного боку не відволікатися (на газети, книги, телевізор), а з іншого боку, не зациклюватись на їжі, не ставати її рабом.

11. Позитивний емоційний фон під час їжі дуже корисний. У той же час дуже погано впливають на процеси травлення негативні емоції, переживання, з’ясування стосунків.

12. Намагайтеся ретельно пережовувати їжу.

13. Бажано їсти тільки тоді, коли є почуття голоду. Насправді ми часто їмо тому, що шлунок звик до наповненого стану. Як критерій справжнього почуття голоду пропонується такий: бажання з’їсти шматочок черствого чорного хліба.

14. Приказка «Сніданок з’їж сам, обід розділи з другом…» не зовсім відповідає 26 істині. Наш організм після нічного відпочинку не потребує великої кількості їжі. Тому зранку можна обмежитись легким сніданком.

15. Бажано дотримуватися правил сполучуваності продуктів.

16. Намагайтеся обмежити кількість продуктів, багатих на холестерин.

17. Найкраще вживати ті овочі й фрукти, що ростуть у вашому регіоні.

18. Пийте води не менше, ніж 1,5 літра на день.

19. Вечеряти рекомендується не пізніше, ніж за 2 години до сну. В ідеалі до моменту засинання шлункове травлення повинне закінчитись і їжа в основному має перейти в кишечник.

20. Бажано виключити чи обмежити вживання десертів. Солодке після прийому основної їжі викликає бродіння в шлунково-кишковому тракті.

21. У процесі теплової обробки продуктів, як правило, багато втрачається корисних речовин, але чистого сироїдіння потрібно уникати. Ідеальне співвідношення між сирою їжею і вареною – 70% і 30%.

22. Після їжі небажано відразу братися за роботу, тим більше важку. Краще хвилин 20-30 відпочити, але не спати.

23. З м’ясною їжею потрібно вживати якомога більше зелені й овочів, але не картоплі та макаронів.

24. Не рекомендується їсти в стані втоми, перед роботою, коли ви змерзли чи перегрілися, стурбовані, схвильовані, повні страху чи гніву, при болях і лихоманці.

 Якби дикі звірі харчуваоись фастфудом  https://www.youtube.com/watch?v=W73rK7KzSQk

Підсумкове завдання (закріпити набуті знання)

 Зробимо висновки:

  1. Здорове харчування – основа здорового розвитку людини.
  2. Використання необхідної кількості споживних речовин  благотворно впливає на наше здоров’я.

ІІІ. Підведення підсумків. Притча про крамницю бажань. Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала: 27 - Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю? - Звичайно! – Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток… Бог простягнув жінці малесеньку торбинку. - Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось? - Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе. - Який висновок з цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього заняття? (висловлювання по колу).

Завершення тренінгу: стати в коло, взятися за руки і сказати : «Ми – за здорове харчування!»

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 листопада 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку