Профорієнтаційна робота,
як невід’ємна складова ефективної діяльності
Механіко-технологічного коледжу ОНАХТ.
Закінчується навчальний рік, і багато учнів міста Одеса і області стануть перед вибором професії. Вибір професії – це велика відповідальність. Відповідальність перед батьками, суспільством, та найголовніше - перед собою. Вибір професії – справа нелегка. Але робити цей вибір доводиться кожному без винятку. Перед молодим поколінням постануть питання, як отримати правильний вибір професії та знайти головну справу свого життя, щоб мати моральне задоволення від роботи, отримувати достойну заробітну плату, приносити користь людям, державі. Сьогодні ми з впевненістю можемо говорити, що існує найпотужніша система, яка займається підготовкою конкурентноспроможного робітника – це наша професійно-технічна освіта.
Профорієнтаційна робота
у Механіко-технологічному коледжі ОНАХТ.
Робота з професійної орієнтації - це усвідомлена необхідність в діяльності нашого навчального закладу, співробітники якого взяли основне правило: буде успішно проведено набір студентів - коледж займе гідне місце в суспільстві з ринковою економікою.
Профорієнтаційна робота у коледжі спрямована на вирішення наступних завдань:
1. Підвищення рівня проінформованості школярів про спеціальності коледжу;
формування позитивного іміджу коледжу;
2. Підвищення конкурентоспроможності нашого навчального закладу на ринку освітніх послуг;
3. Підготовка кваліфікованих кадрів;
4. Створення умов для усвідомленого професійного самовизначення і розкриття здібностей особистості.
До роботи залучаються всі викладачі коледжу та кращі студенти. Відповідальними за проведення профорієнтації визначені голови циклових комісій та члени приймальної комісії.
Організована тісна співпраця з Приймальною комісією ОНАХТ, підготовлена спільна програма презентацій коледжу та академії.
Постійно проводиться профорієнтаційна робота із відділами освіти. Кращі студенти нашого учбового закладу відвідують школи, презентують наші спеціальності, запрошують випускників на Дні відкритих дверей, а викладачі коледжу мають можливість спілкуватися з батьками на батьківських зборах.
Протягом року майже всі студенти І курсу денного та заочного відділень відвідували школи та ПТУ за місцем проживання, розповсюджували інформаційні матеріали щодо спеціальностей коледжу та умов прийому.
Ведеться тісна співпраця зі школами м. Одеса. В квітні 2019 року відбувся конкурс із профорієнтаційної роботи «Шлях до успіху» в школах Приморського району. Випускники 9 класу ЗОШ № 52 відвідали аудиторії та лабораторії нашого технікуму та презентували спеціальності МТК ОНАХТ.
Відбувся також круглий стіл «Обираємо свій шлях» для учнів і батьків шкіл Суворівського району м. Одеса, на який були запрошені фахівці нашого технікуму.
За графіком Дні відкритих дверей відбулися 6 квітня та 14 травня 2019 року. Були запрошені викладачі ОНАХТ, провідні спеціалісти базових підприємств та випускники МТК з метою популярізації спеціальностей технікуму.
Гостями нашого коледжу стали приблизно 400 осіб.
Розповсюджувалися рекламні матеріали, провідні спеціалісти ознайомили випускників шкіл із спеціальностями коледжу, директор розповідав та умови вступу до нього. Школярі та їх батьки мали змогу відвідати кабінети і лабораторії, отримувати відповіді на питання щодо вступу. Студентами коледжу була організована цікава шоу-програма.
Під час відвідувань абітурієнтам надається детальна інформація щодо умов вступу до навчального закладу, напрямів підготовки та спеціальностей, ознайомлення з матеріально-технічною базою навчального закладу: відвідування навчальних лабораторій та аудиторій. З метою задоволення інтересу школярів та їх батьків до певного напрямку підготовки та спеціальності проводяться індивідуальні професійні консультації. У ході консультації визначаються шляхи отримання освіти за обраними напрямами підготовки, терміни навчання, перспективи професійного зростання, попит фахівців на ринку праці.
Ведеться також тісно співпраця обласним та районними центрами зайнятості, випускник беруть активну участь в «Ярмарках вакансій», які проводяться в ОНАХТ.
Актуальності набуває інтегрування розроблених інформаційних буклетів у простір інтернет-технологій, створення відповідних груп в мережевих проектах «В контакте», «Одноклассники», «Facebook». На сайті коледжу представлено максимум відомостей про спеціальності, їх зміст, статус на ринку праці, умови утворення і терміни навчання, перспективи працевлаштування, можливості продовження навчання Так само на сайті можна ознайомитися з усіма новинами, подіями, що відбуваються у коледжі.
У справі профорієнтації існує своя «класика», однак через те, що у коледжі працюють зацікавлені, творчі люди в нашому навчальному закладі з'являються нові, сучасні, цікаві форми профорієнтаційної роботи. Узагальнюючи наведений комплекс напрямків здійснення профорієнтаційної роботи, зрозуміло, що це довготривала, цілеспрямована та злагоджена діяльність вищого керівництва і усього педагогічного колективу нашого навчального закладу.
Отже, вибір професії є важливим кроком у життєвому і професійному становленні людини. Від правильного вибору професії виграє як суспільство, що одержує цілеспрямованого суспільно корисного громадянина, так і особистість, яка відчуває задоволення від роботи і має широкі можливості для самореалізації.
Тому, на мій погляд, якість і результат прфорієнтаційної роботи буде залежити від співпраці «підприємство- ВНЗ-батьки- школа».
Вимоги сучасного виробництва до рівня професійної підготовленості кадрів загострюють проблеми профорієнтації молоді.
Профорієнтаційна робота повинна сприяти своєчасному і усвідомленому вибору молодими людьми професії, навчального закладу, місця роботи, раціональному працевлаштуванню, швидкій професійній та виробничій адаптації, допомагати професійно самовизначитись молодим людям, і людям, які в силу тих чи інших обставин змушені були змінювати або заново вибирати професію.
Удосконалення профорієнтаційної роботи в Україні неможливе без звернення до світового досвіду. Реформуючи систему профорієнтації в руслі нових вимог, потрібно вивчати позитивні та негативні уроки інших країн, щоб використовувати їх, не повторюючи помилок та враховуючи позитивні результати.
Розглянемо, як профорієнтація, наприклад, відбувається у Польщі.
Реформа системи освіти в Польщі передбачає зростання ролі професійної орієнтації. Професійна орієнтація і консультування є невід’ємною складовою навчально-виховного процесу в школах.
Професійне консультування в Польщі здійснюється за такими напрямками:
■ професійне консультування для молоді (знаходиться в компетенції Міністерства національної освіти);
■ професійне консультування для дорослих, безробітних і осіб, які шукають роботу (знаходиться в компетенції Загальнодержавної установи праці, яка підпорядковується Міністерству праці і соціальної політики).
Основими принципами професійного консультування визначено: добровільність, доступність послуг, рівність в користуванні цими послугами, їх безкоштовність, свобода Реформа освіти в Польщі передбачає наявність у кожній школі консультанта з профорієнтації. Тобто, професійна орієнтація і консультування повинні стати невід’ємною частиною освітнього процесу в школах. Одним із найважливіших завдань сучасної школи є всесторонній розвиток особистості. Це набуває особливого значення в підлітковому віці, коли молоді люди повинні прийняти багато важливих рішень для себе, в тому числі вибрати подальше навчання, професію, майбутню роботу.
У 2014 році в Польщі закінчився один із проектів, що здійснюються Національним центром професійно-технічної та безперервної освіти - «Освіта для роботи». Мета проекту полягала в наданні освітнім закладам підтримки в сфері професійної орієнтації в контексті концепції навчання протягом усього життя. Зокрема, під час реалізації проекту було створено пакети електронних уроків для консультантів і викладачів у вигляді коротких фільмів, що надають інформацію учням і батькам про професії та навчальні заклади, удосконалено пошукову інформаційну систему, підготовлено електронні бюлетні з описом різних професійних секторів, підготовлено понад 100 консультантів з профорієнтаційної роботи.
У даний час в Польщі успішно реалізується проект «Старт до кар’єри». Реалізація цього проекту спрямована на професійну активізацію молоді, на налагодження продуктивних взаємозв’язків між роботодавцями і випускниками професійно-технічних навчальних закладів. Освітні матеріали та навчальні плани зорієнтовані на підготовку фахівців, які можуть ефективно вийти на ринок праці.
Вивчення європейського досвіду професійної орієнтації дає змогу стверджувати, що загальними вимогами до фахівців є: мобільність; уміння пристосовуватися до нових умов праці та вимог ринку праці; знання іноземних мов; володіння комп’ютерними технологіями; готовність навчатись впродовж життя, постійно підвищувати свою кваліфікацію, відповідальність, навики спілкування, готовність приймати рішення, вміння працювати в команді, лідерство, гнучкість, креативність.
В Україні доцільно активніше вивчати та впроваджувати досвід профорієнтації європейських країн. У цьому відношенні пріоритетними завданнями є наступні: удосконалення законодавчої бази з профорієнтаційної роботи; узгодження роботи центрів зайнятості та загальноосвітніх навчальних закладів, закріплення за кожною школою консультантів з профорієнтації; створення для учнів загальноосвітніх шкіл центрів професійної орієнтації при центрах зайнятості; налагодження співпраці між навчальними закладами та роботодавцями. Для покращення профорієнтаційної роботи потрібно забезпечити кращу профорієнтаційну підготовку педагогічних працівників, реалізовувати міжпредметні зв’язки у профорієнтаційній роботі, в умовах профільного навчання готувати учнів до оволодіння інтегрованими професіями, ознайомлювати з можливостями перекваліфікації, професійного та кар’єрного зростання, запровадити у школах курси, які ознайомлювали б учнів зі світом професій.
Я вважаю, що в Україні треба підвищувати економічний потенціал, відкривати робочі місця. Тоді наші випускники будуть мотивовані до навчання, впевнені у працевлаштуванні після закінчення навчального закладу.
1