Заняття 1 Тема «НеЗагадковий світ профексії»
Мета: ознайомлення учнів з історією виникнення професій; формування їх професійної спрямованості; визначення власної профпридатність до різних типів професій
Вступне слово психолога: низка наших зустрічей буде присвячена формуванню професійної спрямованості, так званий пізнавально –пошуковий етап: як правильно вибрати професію, чи є у мене якісь здібності, ким я стану у майбутньому? Такі питання повстають перед кожним поколінням підлітків і від того, наскільки кожен із вас буде відповідально відноситися до свого вибору професії, залежатиме у певній мірі і те, яким фахівцем ти станеш, чи зможеш самореалізуватися і досягти успіху.
Мрії і бажання це два супутники людського життя. Саме вони є рушійною силою прогресу і по сьогодні. А про що мріє кожен із вас? Наступна вправа дозволить вам хоч трішки, але заглянути у власне майбутнє.
Вправа «Якби я був/була,.., то що б я зробив /зробила?» Дозвольте собі помріяти і уявіть, що ви можете здобути будь яку професію, щоб ви зробили для блага нашої держави?
Обговорення:
-Які ваші враження від виконання цієї вправи?
Слово психолога: Слово «Професія» — рід трудової діяльності людини, яка володіє комплексом спеціальних знань, практичних навичок, одержаних шляхом спеціальної освіти, навчання чи досвіду, які дають можливість здійснювати роботу в певній сфері виробництва». Таке визначення дає словник української мови. Давайте з вами знайдемо ключові слова у цьому визначенні.
Робота в групах: учні вибирають слова, які будуть коротко передавати суть визначення та презентують свій вибір, пишучи ці слова на імпровізованому (вирізаному із паперу) ключі (спеціальні знання і спеціальна освіта, певна сфера) (Додаток 1)
Обговорення: що ви зрозуміли із цієї вправи?
Слово психолога: початком до вибору професії є шкільна наука, адже такі предмети як біологія, хімія, фізика – допомагають вам пізнати світ живої і неживої природи, література та історія – відкриває світ суспільних явищ, алгебра та геометрія – світ кількісних відношень. А от світ професій для вас маловідомий, хоч він нараховує тисячі років. І наша країна не є виключенням, адже вона здавна славилася своїми майстрами, що передавали власний досвід наступним поколінням.
Вправа: відгадай професію за описом:
Він, як лікар Айболить, Знає що і де болить, Кличуть фермер і свинар, — Порятуй… ( ветеринар) |
Хто людей з біди рятує І хвороби всі лікує - Призначає процедури І таблетки, і мікстури? (лікар) |
Він закони добре знає, Помилку відраз впізнає, Будь-який важливий лист, враз напише вам… (юрист) |
Як прикрасу оновити? Треба майстра попросити! Сяє перстень краще зір! Допоміг нам…(ювелір). |
Як рубанком дошку чистить, Летить стружка золотиста. З-під рук майстра той-же колір. Як цей майстер зветься?..(столяр) |
Золоті у нього руки: Робить зачіски й перуки, Підстриже і пофарбує, Гарний настрій подарує. (перукар) |
Психолог: я недарма використала загадки про ці професії, адже вони є одними і найдавніших і по сьогодні не втратили своєї популярності, але є й такі, про які ми можемо прочитати лише у книгах. Та забувати про них не варто, адже ці професії знаходять свої відображення у сучасних галузях. Тому озброємося терпінням, скрупульозністю та кмітливістю і вирушаймо у подорож!
Робота в групах: учні поділяються на групи, обговорюють професії минулого, представляють їх та з’ясовують, у якому вигляді ця професія існує у сьогодні. ( Додаток 2)
Рефлексія: Що нового ти дізнався/дізналася та що взяв /взяла для себе?
Виконання тесту «Карта зацікавлень»
Психолог: а зараз я пропоную вам пройти «Диференційно – діагностичний к опитувальник», який допоможе визначити власну профпридатність до різних типів професій у відповідності з класифікацією типів професії Є.О. Клімова (Додаток 3).
Підбиття підсумків
Психолог: на початку нашого заняття ми говорили про свої мрії, які у більшості торкаються вашого майбутнього. Саме мрії нагадують мені той судновий двигун, який забезпечує ваш рух вперед, до нового, дорослого світу, який наповнений очікуваннями та здійсненням бажань. Якщо судно буде стояти в порту, то не зможе побувати на океанських просторах нашої планети. Так і ваші мрії, якщо вони не набудуть конкретних практичних дій, то так і залишаться ваші мрії – казками. На наступних заняттях ви дізнаєтеся про важливу складову Формули вибору професії, основні вимоги до фізичних даних та провідний тип вашого темпераменту. Отримані знання допоможуть вам зробити правильний вибір і в майбутньому стати справжнім професіоналом, а значить — щасливою людиною.
Рефлексія: завершити нашу зустріч я хочу вправою «Побажання» кожен учасник говорить слова «Я бажаю собі…, а тобі бажаю…»