Профорієнтаційне заняття з елементами тренінгу «На порозі професійного вибору»

Про матеріал
Профорієнтаційне заняття з елементами тренінгу «На порозі професійного вибору». Можна використовувати при проведенні занять в 9-11 класах або при організації похаурочних заходів
Перегляд файлу

 

Профорієнтаційне заняття з елементами тренінгу «На порозі професійного вибору»

Мета: формування в учнів відповідального відношення до вибору  професії; актуалізація проблеми успішного вибору професії; формування навичок групової роботи,  усвідомлення учнями відмінності між бажаннями (Я-Хочу) й можливостями людини (Я-Можу) та врахування вимог соціального середовища (Я-Треба).

Обладнання: фліптчарт, різнокольорові маркери, аркуші паперу А4, А3, стікери, ручки

Цільова група: учні 10-х класів

Хід заняття

1.Вступ.

Добрий день! Вітаю всіх присутніх в цій аудиторії на нашому занятті з профорієнтації, яке має тему: «На порозі професійного вибору».

Вибір професії – це складний і відповідальний крок у житті кожної людини. Для того щоб він був вдалим, вам потрібно попередньо отримати відповідний рівень знань та умінь, мати уявлення про світ професій, різні сфери діяльності, вміти аналізувати потребу суспільства у тих чи інших професіях і їх вимоги до працівників, співвідносити свої можливості з професійною діяльністю. Сподіваюся, що сьогоднішня зустріч поповнить ваші знання про світ професій, ви навчитеся правильно приймати рішення про вибір професії.

    Оголошення теми та мети заняття

 

2.Правила роботи в групі.

   Тренер пропонує обговорити прописані на плакаті правила та прийняти їх до уваги.

 

3.Вправа «Знайомство»

   Тренер пропонує за зразком дати відповіді на питання:

1.Ім’я.

2.Професія, яка вам подобається, або   яку   ви   для  себе   обрали.

3.Професійна якість, яка необхідна людині     для      забезпечення успішності  виконання професійної діяльності.

Учасники по черзі презентують себе.

Зворотній зв’язок

Питання для обговорення:

  • Чи всі люди мають працювати?
  • А якщо людина  працює, чи має вона це робити до сьомого поту?
  • Чи може кожна людина обрати вид роботи та діяльність на власний смак?
  •  Чи слід погоджуватися на роботу, яка Вам не подобається, однак яку добре оплачують?
  • Для чого взагалі люди працюють?

 

4.Мозковий штурм «Професія – це…»

    На першому етапі тренер пропонує назвати асоціації до слова «професія». На другому етапі учні роблять висновок та  дають визначення терміну «професія».

Професія — в перекладі з латинської означає «оголошую свою справу». У тлумачному словнику дається таке визначення: “Професія - це рід трудової діяльності, що вимагає відповідної підготовки і є для будь-кого основним джерелом існування”. Однак, не кожна трудова діяльність є професійною. Трудова діяльність людини може вважатися професійною, якщо виконуються принаймі ще дві умови:

- професія характеризується наявністю певного рівня кваліфікації, майстерності, вміння, професійної підготовки, спеціально здобутих знань і навичок, які часто підтверджуються спеціальними документами про професійну освіту: дипломами, свідоцтвами, атестатами, сертифікатами. Таким чином, якість професійної діяльності вважається більш високою, ніж якість діяльності непрофесіонала, дилетанта чи любителя.

-  професія є свого роду товаром, який людина може продавати на ринку праці. Причому, товаром, який користується попитом, за який інші люди готові платити. Тобто професійна діяльність служить джерелом доходів людини.  

Наприклад, догляд за своїми власними дітьми не є професійною діяльністю, хоча його і можна назвати працею. А ось догляд за дітьми в дитячому садку, який здійснює вихователь, є в повному сенсі цього слова професійним.   Наприклад,  людина займається спортом заради свого задоволення, то ми вважаємо її просто любителем, а якщо вона заробляє цим собі на життя, то вона професійний спортсмен.

 

5.Вправа «Оптимісти та скептики».

Перед початком вправи уточнюються значення слів «оптиміст»та  «скептик».

       Кожна професія має свої плюси та мінуси, які необхідно враховувати у виборі професії. Тренер пропонує учасникам об’єднатися у чотири групи, кожна з яких буде аналізувати професії продавець, кухар, водій, дизайнер. Перша і третя група - це «оптимісти», друга та четверта - «скептики». Групи отримують завдання для «Оптимістів»: записати на аркуші паперу А4 професійні якості людини, що забезпечують її успішність у професійній діяльності та завдання для «Скептиків»: записати на аркуші паперу А4 особисті якості людини, що перешкоджають ефективності її професійної діяльності.

      Презентація та обговорення напрацювань груп.

Зворотній зв’язок

Питання для обговорення:

     Чи важко було Вам виконувати роль скептиків?

     Чи різнилися думки у членів Вашої групи відносно аналізу даних професій?

     Що дає виконання даної вправи?

 

6.Міні – лекція «Формула вибору професії»

З десятків тисяч професій і спеціальностей вам необхідно виділити одну – свою, яка:

  • може приносити задоволення та радість;
  • доступна та посильна;
  • потрібна людям і суспільству.

У вашому виборі повинні з’єднатися три базових фактори: Я-Хочу, Я-Можу, Я-Треба. Це і є головною формулою вибору професії. Розглянемо першу складову цієї формули. Вона має назву «Я-ХОЧУ». ХОЧУ — це Ваші інтереси, схильності. Це Ваше прагнення займатися певною діяльністю. Потребу людини в певній діяльності в психології називають схильністю. Про неї кажуть, коли робота подобається людині, захоплює її. Зовнішніми проявами цієї схильності є тривале та постійне прагнення людини до певної діяльності, наприклад, малювання чи креслення, моделювання одягу та шиття, ремонт різноманітної техніки; успіх її виконання; прояв стійкого інтересу до тієї чи іншої області знань; прагнення до постійного їх накопичення. Справжня схильність зазвичай поєднує в собі стійкий інтерес до тих чи інших явищ дійсності та стійке прагнення самому діяти в цьому напрямку.  Ознакою схильності до тієї чи іншої професійної діяльності являються інтереси. Значення інтересів для життя людини велике: вони спонукають нас здобувати знання, розширювати свій кругозір, допомогають долати труднощі та перепони. Між інтересами та схильностями багато спільного, але є й різне. Можна, наприклад, проявляти інтерес до спорту, не пропускаючи жодного спортивного змагання по телевізору чи на стадіоні, збираючи фотокартки відомих спортсменів, вивчаючи їх біографію, але самому не робити навіть ранкової гімнастики.

Розглянемо другу складову формули вибору професії. Вона має назву «Я-МОЖУ»  МОЖУ - це Ваші здібності (фізичні — стан здоров’я, розумові -інтелект, пам’ять, увага, психологічн - наші емоції, вольові якості). В основі успішного оволодіння професією лежать здібності. Здібності - це можливість досягти високого рівня майстерності в тій чи іншій справі. Це такі індивідуально-психологічні особливості людини, що допомогають їй досягти успіху в якій-небудь діяльності. Розрізняють загальні та спеціальні здібності.

 До загальних здібностей належать такі якості, як працелюбність, увага, Наприклад, токару постійно доводиться мати справу з вимірювальним інструментом, вміти розрізняти форму, величину, колір деталей, визначати «на око» відхилення в роботі верстата, дрібні дефекти на поверхні деталей, тому важливе значення в роботі має зорове сприйняття, слухова чутливість не менш важлива, бо вона допомагає визначити особливості роботи верстата, фіксувати зміну якості різця тощо.  Для успішної роботи  водія необхідні добре розвинута моторно-зорова координація, швидка реакція і зорове сприймання, високий рівень концентрації, розподілу та переключення уваги. Професія перукаря передбачає високий рівень розвитку зорових, слухових, тактильних відчуттів (розрізнення кольорів, і відтінків, форми, розмірів, визначення за запахом косметичних препаратів). Також обслуговування клієнтів передбачає активне спілкування, встановлення контакту з відвідувачем, вміння правильно організувати свою роботу, тому перукарю має бути притаманний високий рівень розвитку комунікативних здібностей.

Третя складова має назву  «Я-ТРЕБА» «ТРЕБА» — потреба ринку праці Вашого регіону в конкретній професії.

 

7. Підведення підсумку. Вправа «Заверши речення  Я зрозумів (ла), що…»

    Тренер пропонує учасникам по черзі завершити речення  «Я зрозумів (ла), що…»

 

doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
25 березня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку