Міністерство освіти і науки України
Стрільська ЗОШ І-ІІІ ступенів
ЛОГОБЕТКА
(ПРОГРАМА ДЛЯ ФАКУЛЬТАТИВНИХ ЗАНЯТЬ
З ДІТЬМИ-ЛОГОПАТАМИ)
Стрільськ, 2019
Схвалено методичною радою Стрільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мета цього посібника — допомогти логопедам, учителям, вихователям, батькам закріпити й автоматизувати, диференціювати звуки у складах і словах, закласти основи самостійної організації дитиною викладу власної думки. Програма "Логобетка " створена для роботи з дітьми-логопатами початкових класів загальноосвітніх шкіл.
Матеріали підготовлено вчителем української мови
та літератури Бунечко Р.П.
ЗМІСТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Розвиток сучасної системи національної освіти, нові вимоги до підготовки і навчання дітей, передбачають свідоме ставлення до мови як національно-культурної цінності та обов'язкове оволодіння основами української літературної мови як провідної передумови засвоєння необхідних знань, умінь і навичок кожною дитиною.
Повноцінний розвиток особистості дитини неможливий без виховання у неї правильного мовлення. Необхідно вчити свою дитину своєчасно оволодіти мовленням, тому що правильне мовлення — це основа розумового розвитку дитини, запорука повноцінного її спілкування з навколишнім світом і людьми, що її оточують. Мовлення посідає центральне місце в процесі психічного розвитку дитини і внутрішньо пов'язане з розвитком мислення усвідомленням загалом. Воно має поліфункціональний характер, виконує комунікативну (засіб спілкування), інтелектуальну, або сигнікативну (засіб узагальнення), індикативну (засіб вказування на предмет) функції.
Практичне вирішення проблеми подолання мовленнєвого недорозвинення у дітей визначається розумінням співвідношення мови і мовлення. Нерідко ці терміни неправильно застосовують як синоніми. В сучасних психологічних і лінгвістичних дослідженнях ці поняття істотно різняться.
Мова — це система об'єктивно існуючих, соціально закріплених знаків, що співвідносить понятійний зміст і типове звучання, а також система правил їхнього застосування і співвідношення.
Мовлення — це психофізіологічний процес реалізації мови.
Мова є засобом спілкування, а мовлення — процесом спілкування.
У процесі мовленнєвого дослідження у дитини, що нормально розвивається, формується мовленнєва (лінгвістична) здатність. О. Леонтьєв зазначає, що механізм мовленнєвої здатності формується на основі природжених психофізіологічних особливостей людини і під впливом мовленнєвого спілкування. Лінгвістична здатність — це сукупність мовленнєвих навичок і умінь, що сформувалися на основі повноцінних передумов їх розвитку. Розрізняють чотири види мовленнєвих умінь: уміння говорити, аудіювати —для усного мовлення, вміння писати і читати — для писемного мовлення.
Компонентами лінгвістичної здатності є:
• яскраво виражена вербальна пам'ять, що виявляється в швидкому створенні вербальних асоціацій;
• швидкість і легкість створення функціонально-лінгвістичних узагальнень, що виявляються у формуванні «почуття правильності» мовлення.
Але мова деяких дітей часто має значні відхилення від норми. Різні відхилення в розвитку мовлення негативно позначаються на сприйманні мови, висловлюванні власних думок, на формуванні навичок усвідомленого читання і письма, оволодінні знаннями і взагалі на формуванні особистості дитини.
Найпоширенішою вадою мовного розвитку в учнів молодшого шкільного віку є неправильна вимова окремих фонем. Учні початкових класів загальноосвітньої школи мають дефекти вимови звуків [с], [з], [ц], [ш], [ж], [ч], [щ], [л], [л'], [р], [г], [к]. Виявляються ці порушення по-різному: спотворена вимова, заміна одного звука іншим, пропуски, змішування звуків (близьких за артикуляцією, глухих і дзвінких), спотворена вимова слів (пропуски і перестановка складів, звуків) тощо.
Мета цього посібника — допомогти логопедам, учителям, вихователям, батькам закріпити й автоматизувати звуки у складах і словах, автоматизувати звуки та диференціювати їх, закласти основи самостійної організації дитиною викладу власної думки. Програма "Логобетка " створена для роботи з дітьми-логопатами початкових класів загальноосвітніх шкіл. Логопедичні години були б доречними до основних занять на шкільному логопедичному пункті для учнів, які мають різні мовленнєві порушення. Вади мови у таких дітей виявляються на тлі недостатньої сформованості пізнавальної діяльності та зумовлені особливостями їх психофізичного розвитку. Ця програма може бути використана також і вчителями початкових класів загальноосвітніх шкіл для додаткової роботи з учнями, які потребують корекції мови (за відсутністю у школі вчителя-логопеда). Завданням корекційно-логопедичних годин є:
1. Розвиток та удосконалення загальної, дрібної, артикуляційної моторики.
2. Розвиток фонематичного слуху, аналізу та синтезу.
3 Розвиток зорового сприйняття, пам'яті. .
4 Формування вмінь та навичок вимови.
5 Удосконалення лексичних і граматичних засобів мови.
Вибір звуків, над якими необхідно працювати вчителю, зумовлений тим, що у дітей 6-9 років частіше за все порушена вимова саме цих груп звуків.
Програма вимагає співпраці вчителя-логопеда з учителем початкових класів, батьками, психологом, лікарем і може бути використана у роботі з дітьми, мовні недоліки яких виявляються як у порушенні вимови окремих звуків, так і в порушенні фонематичної системи мови та її лексико-граматичної будови.
Програмою передбачено 36 годин (1 год / тиждень) , яка складається з двох розділів:
І. Артикуляційна підготовка (охоплює підготовку органів артикуляції до правильної звуковимови – 15 год.);
ІІ. Основні засоби спілкування, їх роль у процесі мовлення (удосконалення письма і писемного мовлення – 21 год.).
Орієнтовне календарно –тематичне планування логопедичних годин
|
ЗМІСТ |
К-сть годин |
1. |
Вступ. |
|
Розділ І. Артикуляційна підготовка (15год) |
|
|
2. |
Артикуляційна гімнастика для підготовки дитини до правильної звуковимови. |
1 |
3. |
Звукосприймання і відтворення голосних [а], [о], [у], [и], [і], [е]. |
1 |
4. |
Звукосприймання і відтворення приголосних [т], [д], [н], [т'], [д'], [н']. |
2 |
5. |
Звукосприймання і відтворення приголосних [к], [г], [х]. |
2 |
6. |
Звукосприймання і відтворення приголосних [в], [ф]. |
1 |
7. |
Звукосприймання і відтворення приголосного [й]. |
1 |
8. |
Звукосприймання і відтворення свистячих [с ], [з], [ц], [дз]. |
1 |
9. |
Диференціація [с] – [с'], [з] – [з'], [ц] – [ц'], [дз] – [дз']. |
1 |
10. |
Звукосприймання і відтворення шиплячих [ш ], [ж], [ч], [дж]. |
2 |
11. |
Звукосприймання і відтворення сонорного [л ]- [л']. |
1 |
12. |
Звукосприймання і відтворення сонорного [р]-[р']. |
2 |
Розділ ІІ. Основні засоби спілкування, їх роль у процесі мовлення (21год) |
|
|
13. |
Формування повноцінного уявлення про звуки мовлення, звуковий склад слова. |
1 |
14. |
Звукоряд слова. |
1 |
15. |
Диференціація твердих і м’яких приголосних. |
2 |
16. |
Формування морфологічних уявлень. |
2 |
17. |
Будова слова. |
2 |
18. |
Форма слова і значення слів. |
2 |
19. |
Частини мови. |
6 |
20. |
Зв'язок слів у реченні. |
2 |
21. |
Словосполучення і речення. |
2 |
22. |
Поняття про текст. |
2 |
|
|
|
Тема. УЗГОДЖЕННЯ ІМЕННИКА З ДІЄСЛОВОМ
У ЧАСІ(минулий) І РОДІ
Мета.. розширити знання дітей про те, як узгоджуються іменники і дієслова
у словосполученні, коригувати увагу, процеси узагальнення; розвивати навички варіювання словосполучень; розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас.
Обладнання. Сигнальні картки ( ,∆,Ο), сюжетні малюнки, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Оргмомент.
Слуховий диктант.
Логопед називає слова—різні частини мови, діти піднімають відповідну сигнальну картку.
— іменник (слово — назва предмета).
О—дієслово (слово — назва дії).
Δ — прикметник (слово — назва ознаки).
ІІ. Основна частина.
1. — Чи зв'язані між собою слова в ре
Складіть прості речення за малюнком і схемою ∟ _ . ( Учениця пише.
Хлопчик малює. Дівчинка співає.).
Яке з цих слів головне? Яке запитання між ними поставите?
Отже, тема заняття (див. вище) — словосполучення виду - ∆, тобто іменник з дієсловом. Ми будемо розглядати, як пов'язані ці слова між собою в різних випадках.
2. Складіть словосполучення:
Дощ Дощі
ідуть іде
3. Гра "Назви в множині".
Логопед називає словосполучення, де і Δ в однині, а діти змінюють так, щоб і Δ були в множині і навпаки.
Туман стелиться, вітер дме, сніг тане, вода біжить, дерево росте, груша падає, музикант грає ,сніжинка кружляє , учень розповідає.
Школярі ідуть, листочки ростуть, жаби квакають ,діти граються.
— Як зв'язані між собою ці слова? В чому узгоджуються? Від чого залежить число слова-дії? (від числа слова-предмета).
5. Утворіть словосполучення.
Кіт спало
дитина спав
сонце спала
— Чому ви утворили саме так? (Для цього необхідно поставити запитання
від до ∆).
— Виділіть значення дієслів.
Отже, в мин. часі слова-предмети () і слова-дії (∆) узгоджуються і в роді.
6. Склади словосполучення, визначивши рід слова-предмета.
Ріка, море, хвиля, озеро, океан.
Шуміла, шуміло, шумів.
7.Складання речень за сюжетними малюнками та схемами:
∆ → , → ∆
8. Складання словосполучень за індивідуальними картками.
ІІІ Підсумки заняття
ПОНЯТІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ CЛОВНИК
Автоматизовані мовленнєві ряди - мовленнєві дії, реалізовані без участі
свідомості.
Агнозія - порушення різник видів сприймання, що виникає за певних уражень мозку. Розрізняють зорові, тактильні, слухові агнозії.
Аграматизм — порушення розуміння (імпрес.) і вживання (експрес.) граматичних засобів мови.
Аграфія (дисграфія) — неможливість (аграфія) або часткове специфічне порушення процесу письма (дисграфія).
Адаптація — пристосування організму до умов існування.
Акалькулія — порушення рахунку й рахункових операцій як наслідок ураження різних ділянок кори головного мозку.
Алексія (дислексія) — неможливість (алексія) або часткове специфічне порушення процесу читання (дислексія).
Анамнез — сукупність відомостей про хворобу й розвиток дитини.
Анартрія — важке порушення вимовної сторони з рясною слинотечею й • порушенням рухових функцій стовбура мозку.
Антиципації — здатність передбачати прояв результатів дії, «упереджувальне відбиття», наприклад, передчасний запис звуків, що входять до кінцевих складів слова.
Апраксія — порушення довільних цілеспрямованих рухів і дій, що не є наслідком паралічів і парезів, а належать до розладів вищого рівня організації рухових актів.
Артикуляція — діяльність мовних органів, пов'язаних із вимовою звуків мовлення й різних його компонентів, що є складовими складів, слів.
Астенія — слабкість.
Астереогноз — тактильна агнозія, порушення впізнавання предметів на дотик.
Асфіксія — задуха плоду й немовляти - припинення дихання за тривалої серцевої діяльності внаслідок зниження або втрати збудливості дихального центру.
Атаксія — розлад координації рухів, спостерігається за різних захворювань головного мозку.
Атрофія — патологічні структурні зміни в тканинах, пов'язані із гнобленням обміну речовин у них.
Аудіограма — графічне зображення даних дослідження слуху за допомогою аудіометра.
Аферентна (синоніми: сенсорна, гностична) — інформація, що надходить від різних органів відчуття у кору головного мозку.
Афонія — повна відсутність голосу (дис. часткова).
Брадилалія — патологічно сповільнений темп мовлення.
Вербалізм — недолік, за якого словесне вираження у дітей не відповідає конкретним уявленням і поняттям.
Відображене мовлення — повторене за ким-небудь.
Внутрішнє мовлення — різні види використання мовних значень поза процесом реальної комунікації типу внутрішнього промовляння («мовлення про себе»): а) те, що зберігає структуру зовнішнього мовлення, але позбавлене фонації й типове для вирішення мисленнєвих завдань в ускладнених умовах; б) власне В.м., коли воно виступає як засіб мислення; в) структурне програмування (задум, програма мовленнєвого висловлювання).
Гамацизм — недолік вимови звуків г, г’.
Геміанопсія — різні варіанти порушення поля зору, що виникають при ураженні первинних полів потилицевої частки й глибоких відділів мозку.
Геміплегія — ураження на одній половині тіла функції довільної рухливості, тобто параліч (парез) м'язів однієї половини тіла.
Гіперакузія — підвищена чутливість до тихих звуків, які байдуже сприймає оточення. Спостерігається за сенсорних порушень.
Гіперкінези — надмірні мимовільні рухи, що виникають за порушень нервової системи.
Гіпоксія — кисневе голодування організму.
Глобальне читання — неаналітичне читання, впізнавання слова як єдиного графічного цілого.
Гнозис ---- впізнавання (акустичне, оптичне, тактильне, смакове та ін.).
Декомпенсація — розлад діяльності будь-якого органу або організму в цілому внаслідок порушення компенсації (складного процесу перебудови функцій організму у разі порушення або втрати якої-небудь функції внаслідок захворювання, ушкоджень).
Деонтологія — від грец. «деон» — належний. «Належне» — це те, як логопед має будувати свої взаємини з особою, що має мовленнєвий розлад, з його родичами і колегами. Педагогічна Д. грунтується на вченні про педагогічну етику, естетику, моральність.
Депривація — недостатнє задоволення основних потреб.
Дизартрія — порушення вимовної сторони мовлення, спричинене недостатністю іннервації мовленнєвого апарату.
Дислалія — порушення звуковимови та нормального стану слуху й збереженої іннервації мовленнєвого апарат у.
Ейфорія — підвищений радісний настрій, стан благодушності й безтурботності. Експресивний аграматизм — порушення вживання граматичних засобів мови в усному мовленні.
Екстирпація (гортані) — видалення.
Ехолалія — автоматичне повторення слів слідом за їх відтворенням.
Ехопраксія — наслідувальне, автоматичне повторення рухів і дій інших
людей при ураженні лобових часток мозку.
Загальне недорозвинення мовлення — різні складні мовленнєві розлади, за яких у дітей порушене формування всіх компонентів мовленнєвої системи, що належать до звукової та змістової сторони.
Заїкання — порушення темпоритмічної організації мовлення, зумовлене судомним станом м'язів мовленнєвого апарату.
Імітація — слухове або зорове наслідування.
Імпресивний аграматизм — порушення розуміння граматичних засобів мови.
Каппацизм — недолік вимови звуків к, к'.
Кінестетичні відчуття — відчуття положення й руху органів.
Комунікативна функція мовлення — функція спілкування.
Контамінація — помилкове відтворення слів, що полягає в поєднанні в одне
слово складів, що відносяться до різних слів.
Корекція порушень мовлення — виправлення недоліків мовлення. Використовуються також терміни «усунення», «подолання мовленнєвих порушень». Ламбдацизм — неправильна вимова звуків л, л'.
Логорея — нескладний мовленнєвий потік як прояв мовленнєвої активності; спостерігається у разі сенсорних порушень.
Мікроглосія — вроджене недорозвинення мовлення (макромасивний язик).
Міміка - рухи м'язів обличчя, очей, що виражають різні почуття людини:
радість, сум, занепокоєння, подив, страх і т. ін.
Мовлення — сформована історично в процесі діяльності людей форма
спілкування.
Модуляція голосу — зміна висоти голосу, пов'язана з інтонацією.
Мутація голосу — зміна голосу, що настає внаслідок вікових змін у голосовому апараті (13-15 років).
Мутизм — припинення мовленнєвого спілкування з оточенням внаслідок
психічної травми.
Невропатія — конституціональна нервовість (підвищена збудливість нервової системи).
Негативізм — невмотивований опір дитини на вплив з боку дорослого.
Мовленнєвий н. — наполеглива відмова від спілкування.
Недорозвинення мовлення — якісно низький рівень сформованості порівняно з нормою тієї або іншої мовленнєвої функції чи мовної системи в цілому.
Обтуратор — пристосування для закриття дефекту твердого піднебіння за наявності його розщелин.
Парадигматичні зв'язки — симультанно, просторово організована одиниця, в якій зміст змінюється у зв'язку із заміною якої-небудь ознаки одиниці. Організовані за ознакою «або — або»; наприклад, фонема може
бути або дзвінкою, або глухою, або ротовою, або носовою.
Параліч, парез --- порушення рухів у руці й нозі внаслідок ураження головного мозку.
Парафазія — порушення мовленнєвого висловлювання, що виявляється в
неправильному вживанні туків (літеральна) або слів (вербальна) в усному і писемному мовленні.
Персеверація — патологічне повторення або наполегливе відтворення якої-небудь дії або складу, слова. В основі П. лежать процеси, пов'язані із
запізнюванням сигналу про припинення дії.
Позотонічні рефлекси — вроджені рефлекси, що виявляються у зміні пози
й м'язового тонусу залежно від положення голови.
Порушення голосу — відсутність або розлад фонації внаслідок порушень у
голосоутворювальному апараті.
Порушення мовленнєвого розвитку — група різних видів відхилень у розвитку мови, що мають різну етіологію, патогенез, ступінь виразності. У разі П. м. р. порушується процес мовленнєвого розвитку, виявляються невідповідності нормальному онтогенезу, відставання в темпі.
Порушення мовлення — (синоніми — розлади мовлення, мовленнєві порушення, дефекти мовлення, недоліки мовлення, мовленнєві відхилення, мовленнєва патологія) - відхилення в мові мовця від язикової норми, прийнятої в певному мовному середовищі, що виявляються в парціальних (часткових) порушеннях (звуковимови, голосу, темпу й ритму та ін.) й зумовлені розладами нормального функціонування психофізіологічних механізмів мовленнєвої діяльності. З огляду на комунікативну теорію П. м. є порушенням вербальної комунікації.
Просодія —інтонаційний, мелодійний компонент мовлення.
Психотерапія - лікування психічним впливом.
Релаксація — розслаблення, зниження тонусу скелетної мускулатури.
Рефлекс — заборонна позиція— спеціальна поза дитини, в якій досягається максимальне розслаблення.
Ринолалія - порушення тембру голосу й звуковимови, зумовлене анатомо-фізіологічними дефектами мовленнєвою апарату.
Розлад мовлення — втрата мовленнєвих навичок і комунікативних умінь
внаслідок локальних уражень мозку.
Ротацизм — неправильна вимова звуків р, р'.
Сенсорний — чуттєвий (протилежний — моторний, руховий).
Сигматизм — недолік вимови свистячих і шиплячих звуків.
Синтагматичні відношення — сукцесивно, лінійно організована одиниця, в якій зміст пов'язаний за принципом «і - і»: наприклад, прийменник може стояти тільки перед іменником, прислівник пов'язаний з дієсловом: іншим прикладом може бути тверда послідовність звуків у слові, слів у пісні.
Складний (комбінований) дефект — дефект, за якого простежуються певні
зв'язки, наприклад, мовленнєва й зорова недостатність й інші сполучення.
Соматичний — тілесний.
Судоми — мимовільні скорочення м'язів.
Тахілалія — патологічно прискорений темп мовлення.
Тонічна судома — тривале скорочення м'язів і викликаний ним напружений стан.
Тремор — мимовільні ритмічні коливання кінцівок, голосу, язика.
Фактор ризику — різні умови зовнішньої або внутрішньої сфери організму. що сприяють розвитку патологічних станів.
Фонематичне сприймання — спеціальні розумові дії за диференціації фонем і становлення звукової структури слова.
Фонематичний аналіз і синтез — розумові дії з аналізу або синтезу звукової структури слова.
Фонематичний слух — тонкий систематизований слух, що має здатність здійснювати операції розрізнення й пізнавання фонем, які становлять звукову оболонку слова (Ф. с близький за значенням Ф. в.).
Фонетико-фонематичне недорозвинення — порушення процесу формування вимовної системи рідної мови у дітей з різними мовленнєвими порушеннями внаслідок дефектів сприйняття й вимови фонем.
Фонопедія — комплекс педагогічних впливів, спрямованих на активізацію й координацію нервово-м'язового апарату гортані, корекцію дихання й особистості, що навчається.
Церебральний — мозковий.