Програма "Кольорові емоції"

Про матеріал
Програма корекційно-розвивальних занять з Арт.терапії «Кольорові емоції» Мета програми: гармонізація всебічного розвитку особистості дитини через розвиток здібностей самовираження і самопізнання. Завдання програми: 1. розвиток почуття внутрішнього контролю; 2. розвиток довільності психічних процесів; 3. розвиток креативності, творчих здібностей і підвищення самооцінки; 4. розвиток соціально значущих почуттів і способів спілкування (почуття задоволення, яке виникає в результаті виявлення прихованих талантів і їхрозвитку,взаємного прийняття, співпереживання, емпатія); 5. розвиток пізнавальних і творчих навичок і комунікативних здібностей; 6. стимулювання творчого самовираження, розкриттясвого«Я»; 7. розширення уявлень про самих себе, розвиток інтересу до самого себе; 8. розвиток впевненості в собі,підвищення самооцінки; 9. зняття напруги, гармонізація емоційного стану.
Перегляд файлу

 

Програма корекційно-розвивальних занять з Арт.терапії

«Кольорові емоції»C:\Users\User\Desktop\Нова папка\3d-chelovechek-11.png

Мета програми: гармонізація всебічного розвитку особистості дитини  через  розвиток здібностей самовираження  і  самопізнання.

Завдання програми:

  1. розвиток почуття внутрішнього  контролю;
  2. розвиток довільності психічних процесів;
  3. розвиток креативності, творчих здібностей  і  підвищення самооцінки;
  4. розвиток соціально значущих почуттів  і  способів спілкування  (почуття задоволення,  яке  виникає  в  результаті виявлення прихованих талантів  і  їхрозвитку,взаємного прийняття,  співпереживання,  емпатія);
  5. розвиток пізнавальних  і  творчих навичок і  комунікативних здібностей;
  6. стимулювання творчого самовираження,  розкриттясвого«Я»;
  7. розширення уявлень  про  самих  себе,  розвиток інтересу  до  самого  себе;
  8. розвиток впевненості  в  собі,підвищення самооцінки;
  9. зняття напруги,  гармонізація емоційного  стану.

          Контингент учасників: діти 6-10 років.

Кількість учасників: 5-10 осіб.

Частота зустрічей: 1раз на тиждень.

Тривалість занять: 45 хв.

Структура програми: 20 занять.

 

 

 

 

 

Заняття 1.

Мета: Створення позитивної мотивації й зацікавленості дітей на заняттях, прийняття правил роботи.

Обладнання: пензлики для клею, клей ПВА, папір різного формату, кольоровий картон, ножеці, набір олівців / фломастерів.

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: зняти напруженість,створити позитивний емоційний настрій, атмосферу довіри, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці.

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:діти стають у коло . Вітаються по колу, називаючи своє ім’я.

  1. Вправа «Моя емблема»

Мета: сприяти згуртуваню та відкритому спілкуванні у групах. Обладнання: папір різного формату, набір олівців / фломастерів

Тривалість: 15 хв.

Опис: Членам групи слід уявити, що вони зустрілися вперше. Як можна розповісти про себе,  за допомогою малюнка? Для цього слід придумати й написати свій девіз і намалювати емблему, що розкажуть про вас.

Примітка. Потім аркуші із завданням розкладають на столі, усі учасники за   малюнками намагаються відгадати власника та розповісти, якої вони думки про цю людину.

Обговорення: Кожен з вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

  1. Перелік правил роботи групи

Мета: прийняття правил роботи групи.

Обладнання: плакат із правилами роботи групи.

Тривалість: 5 хв.

Опис: Психолог звертає увагу учнів на плакат із правилами роботи групи. Учасники читають написане на плакаті і приймають правила роботи групи:

1. Бути активним;

2. Звертатися один до одного на ім'я;

3. Не критикувати;

4. Правило піднятої руки;

5. Бути щирим;

6. Не оцінювати один одного;

7. Принципи « Тут і тепер»

8. Принцип конфедиційності;

9. Дотримуватись запропонованих правил.

Обговорення: Чи всі згодні з цими правилами? Хтось щось хоче змінити, або додати?

  1. Вправа «Скриня того, що мене засмучує»

Мета: діагностика особливостей емоційного світу, зняття емоційного напруження

Обладнання: папір різного формату, кольоровий картон, клей ПВА, ножеці, набір олівців / фломастерів

Тривалість: 15 хв.

Опис: Уяви, що тобі дали чарівну скриню, яку можна замкнути. Ти можеш покласти в цю скриню все, що тебе засмучує або сердить і там воно буде надійно замкнено. Нічого не може вислизнути з цієї скрині. Але коли тобі захочеться подумати про щось, або вирішити, що з цим можна зробити, ти можеш дістати це зі скрині. А коли закінчиш – можна покласти це назад. Намалюй, або виготови свою скриню. Потім намалюй, або створи зображення того, що тебе засмучує або злить, і поклади їх у скриню.

    Обговорення: Кожен з вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Прощання 

Мета: Аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг.

Тривалість: 5 хв.

Опис: Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачного тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

 

Заняття 2

 

Мета: Стимулювання творчого самовираження, гармонізація емоційного  стану.

Обладнання: фарби , пензлики, папір різного формату, набір олівців / фломастерів / воскової крейди, ножиці, клей, пластилін.

Хід заняття:

 

  1. «Привітання»

Мета: створення позитивного емоційного настрою, зняття напруженості,  поглиблення знайомства,  сприяти більш тісній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички довіри в групі.

Обладнання: сердечко

Тривалість: 10 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда і передають сердечко.

  1. Вправа «Казанок гарного настрою»

Мета: виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, доброту.

Обладнання: фарби , пензлики, папір різного формату, набір олівців / фломастерів / ,ножиці, клей, пластилін, дощечки для пластиліну.

Тривалість: 30 хв.

Опис:«Сьогодні ми з вами побудемо справжніми чарівниками, і зваримо відмінний настрій! Так-так, саме його! А знаєте як? Для цього у нас з вами є чарівний рецепт!                                                 

Покладемо трохи веселощів,
100 грам пустощів,
200 грам гарних жартів

І станемо все це варити 3 хвилини.

Потім ми додамо частинку синього неба
І сонячних зайчиків пару.
Покладемо ще свої кращі сни
І лагідний голос мами.

Тепер ми це перемішаємо!
Заглянемо під кришку …
Там буде наш відмінний настрій! Ви готові / а приступити до чарівництва? Так? Тоді починаємо! »

Малюємо гарний казанок.

Далі треба вирішити, що з чарівних інгредієнтів ви намалюєте, зліпите з пластиліну, а що просто озвучите або зобразите іншим способом.

Припустимо, небо, посмішку, і ілюстрацію по кращому сну можна намалювати або зліпити з пластиліну. Сонячний зайчик і веселощі зобразити за допомогою пантоміми, а жарт просто розповісти. Коли всі інгредієнти будуть продумані і готові – починайте чарівництво. Взявши казанок, починайте додавати відповідні компоненти. Те, що зроблено своїми руками – кладіть в казанок, те, що ви вирішили зобразити пантомімою – покажіть. А те, що захотіли сказати – скажіть, заглядаючи всередину казанка.

Обговорення: Що вам найбільше сподобалося? хотіли б ви що-небудь змінити в рецепті, додати щось своє?

  1. Прощання:

Мета: аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

 

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачного тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 3

Мета: Діагностика особливостей емоційного стану дітей, розвиток творчості.

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів / кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

 

Хід заняття:

Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці.

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, бажаючи гарного настрою.

 

  1. Вправа «Дерево від частини до цілого»

Мета: створення групою учасників загального малюнка дерева.

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів / кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Діти, візьміть собі аркуші паперу - кожен учень вибирає собі лист, на якому він хоче малювати. Малювати можна кольоровою восковою крейдою, олівцями, фломастерами, фарбами. Кожна дитина малює свою частину на своєму робочому місці. Рух по аудиторії під час малювання небажано.

Коли малюнок готовий, спробуйте скласти листи так, щоб утворилося одне загальне дерево. Тепер вся група може уважно розглянути малюнок і обговорити по колу процес створення групового дерева.

Коментар

Малюнок є хорошим дзеркалом стану класу.

Обговорення

• Ти намалював свій малюнок і помістив його сюди. Як ти відчуваєш себе на цьому місці (з краю, в середині, вгорі, внизу)?

• Ти сам вибрав це місце, якщо ні, то хто (або що) змусив тебе це зробити?

• Ти задоволений своїм місцем? Як з цим у тебе в житті?

• Що ти зараз відчуваєш?

За допомогою малюнка підлітки часто описують, як вони відчувають себе в житті: забутими, покинутими, слабкими, невпевненими, жорстокими, колючими ...

• Чи хотів би ти щось змінити для себе? - це питання дає можливість підлітку щось змінити в собі, зробити перший крок, «зрушити з місця».

• Тепер вибери для себе іншу частину дерева, ту, яка тобі особливо подобається, і уяви, що там твоє «місце». Як ти відчуваєш себе там?

У цьому випадку учасники групи частіше вибирають той малюнок, ту частину дерева, яка схожа на їхню життєву мрію: для когось  це - міцний стовбур, для когось це  - соковита, яскрава зелень, усипана красивими плодами. Коли підлітки ототожнюються з цим малюнком, вони наповнюються енергією і внутрішньою силою.

• Якби ти був цією частиною, як би ти почувався в групі?

• А в житті? Чи з'явилися у тебе якісь нові можливості?

• Що ти можеш робити, чого раніше не міг? Чого не можеш?

• Який твій вклад в малюнок? Якою мірою ти сприймаєш свій малюнок як частину цілого?

• Що привносить кожен в загальну картину? Чи влаштовує це його?

• Чи може група створити «єдине дерево» зі стовбуром і кроною?

• Що заважає групі створити «єдине дерево»? Що робити?

 

 

Особливості групового процесу

 

Пояснення

 

1. Хто який взяв аркуш?

 

Прагнення до лідерства: хтось узяв лист першим і відразу почав малювати, хтось чекає, а хтось бере той лист, який залишився.

 

2. Хто малює стовбур? Хто малює крону?

 

Позиції в групі (поведінка в житті): стовбур - основа дерева, на ньому все тримається, якщо немає стовбура, то немає і дерева, крони; але стовбур знаходиться внизу, а крона - нагорі, і вона всім видно.

 

3. Якщо малюють кілька стовбурів, чия ідея перемагає?

Намагається намалювати свою частину стовбура особливо яскраво, міцно натискаючи на олівець. Інтенсивно зафарбовує свою частину, виділяючи кольором.

 

4. Які зусилля прикладає кожен учасник, щоб захистити своє бачення малюнка?

 

Намагається організувати дії групи, що кому малювати (невербально). Намагається повідомити групі, що він малює (невербально).

 

5. Якщо в групі з'явився лідер, наскільки він може організувати роботу групи в цілому? Якою мірою група погоджується на це бачення?

 

Група прийняла ідею лідера, учасники змінюють свою позицію, підлаштовуються під бачення лідера: головне - спільна справа. Група не приймає керівництва, нічого не помічаючи, малюють те, що вирішили раніше: не хочеться підлаштовуватися; малюю, що вирішив.

 

6. Як при цьому поводиться кожен учасник групи: чи змінює свій малюнок? Якщо змінює, то з охотою чи ні?

 

Змінює охоче. Не змінює.

Змінює, але з неохотою.

 

7. Як відбувається взаємодія між учасниками?

 

Невербальне спілкування, намагаючись організувати спільні дії. Чи не помічають один одного.

 

8. Чи всі малюють одночасно? Чи є вичікувальна позиція?

 

Всі малюють відразу, одночасно. «Чекаю, поки все намалюють і малюю те, що залишилося, що потрібно».

 

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 4

 

Мета: Розвивати творчі здібності, уяву, образне мислення,  креативність.

Обладнання: вільний простір, папір різного формату; фарби, пензлики, набір олівців / фломастерів.

Хід заняття:

Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці.

Обладнання:вільне місце

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу вітаються, називаючи  ім’я свого сусіда, передаючи посмішку .

  1. Вправа «Малюємо дерева»

Мета: дослідження соціальної адаптації, емоційного стану. 

Обладнання: музичний програвач, папір різного формату; фарби, пензлики, набір олівців / фломастерів.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Учасникам пропонується стати у загальне коло. Звучить повільна мелодійна музика (без слів). Закрийте очі і спробуйте побачити ліс.Уявіть себе в образі дерева. Знайдіть йому місце серед інших дерев. Пропонується знайти місце в класі, де «дереву» буде зручно рости вверх і навіть танцювати. Покажіть рухами, танцем, як воно себе почуває. Самотнє дерево відкрите всім вітрам. Літом його нещадно палить сонце, зимою - мороз. Навіть звіру важко заховатися під самотнім деревом. Інша справа, коли поряд є добрі й надійні друзі. Підійдіть один до одного так близько, як вам цього хочеться. Нехай ваші дерева утворять кілька гайочків. Ніжно торкніться пальчиками-листочками (звернути увагу на ефект соціометричного вибору). Спробуємо всі разом створити образ дуже сильного, могутнього дерева. Станьте поряд один з одним в коло. Який надійний і великий стовбур вийшов у дерева! І віти тягнуться догори, переплітаючись між собою. У такій кроні тепло і затишно білкам птахам. А саме дерево нічого не боїться: ні бурі, ні грози, ні самотності.

   Кожному з учасників пропонується зайняти вибране ним місце за робочим столом. На аркуші паперу з допомогою будь-яких зображувальних засобів намалюйте уявлювані вами образи одного чи кількох дерев і асоціації, що виникли. Придумайте малюнку назву та історію, яку дерево хотіло б розповісти.

Обговорення:

 Де твоєму дереву хотілося б рости: на галявині чи серед інших дерев?

Чи є в нього друзі чи вороги?

Чи боїться це дерево чогось?

Чи загрожують йому які-небудь небезпеки?

Про що мріє це дерево?

Який настрій у твого дерева?

Твоє дерево щасливе чи нещасне?

Якби замість дерева була намальована людина, хто це був би?

Якому подарунку зраділо б дерево?

Як можна врятувати дерево, якщо воно хворіє?

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 5

Мета: Стимулювання творчого самовираження,  визначення як саме поводяться діти у соціумі, хто піддається управлінню, та яким чином.

Обладнання: олівці, фарби , пензлики, папір різного формату, набір олівців / фломастерів.

Хід заняття:

  1. «Привітання»

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці.

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло намагаючись розсмішити вітають один одного роблячи при цьому якийсь кумедний рух.

  1.  Вправа «Квітка»

Мета: визначення як саме поводяться діти у соціумі, хто піддається управлінню та яким чином.

Обладнання: олівці, фарби , пензлики, папір різного формату; набір олівців / фломастерів.

Тривалість: 30 хв.

Опис:Закрийте очі і уявіть прекрасну квітку. Як вона виглядає? Як вона пахне? Де вона росте? Що її оточує? А тепер відкрийте очі і спробуйте зобразити все, що представили. Який настрій у вашої квітки? Давайте придумаємо історію про нєї.

Коментар:

Ромашка — постійно вагаються, шукають під­тримки. Якщо це польова квітка — один у полі воїн, декоративна — потрібні спеціальні умови для розвитку.

Троянда — демонстративність, якщо сере­динки не видно —не так швидко і близько може допустити до себе, потрібно завойовувати довіру. Наявність або відсутність шипів — захисні механізми.

Тюльпан — чоловіча квітка, самозгорання, працює повільно.

Казкові квіти — вірять у дива, з такими людь­ми потрібно домовлятися, давати надію на те, що вони здатні самі щось змінити.

Конвалії — «право вибору залишаю за со­бою», самі не приймають рішень. Таких людей не можна підганяти.

Мак — яскравий, швидко розквітає. Може швидко проявити себе за короткий проміжок часу.

Піон — пишний цвіт, має лікувальну дію.

Лілія — важка енергетика, не терплять, коли біля них хтось перебуває, витискають усіх.

Гвоздика — дуже важливо, щоб їх цінували, дуже тонкий внутрішній світ, витривалі.

Пролісок — відсутня мотивація, запитання ще не поставили, а вони вже відповідають.

Незабудки, фіалки — бажають залишити після себе слід, домашні, довго адаптуються до нових умов.             

Кактус — інтелектуальна квітка. Якщо ство­рити умови, то вони дуже швидко розвиваються.

Нарцис — Нарцисизм проявляється в підліт­ковому віці. Самозакоханість, своя модель світу.

Осінні квіти — не люблять конкуренції.

Вес­няні квіти — люблять бути першими.

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

     

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 6

Мета: Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей.

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці.

Обладнання: стільці, поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, роблять комплімент.

  1. Вправа «Трояндовий кущ»

Мета: визначення можливого жорстокого ставлення до дитини

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Закрийте очі. Просто відчувайте своє тіло. Забудьте про те, що відбувається навколо вас ... думайте тільки про те, що відбувається всередині вас. Думайте про дихання ... ви відчуваєте, як повітря надходить через ваш рот, ніс і рухається далі в груди. Уявіть собі, що ваше дихання схоже на м'які хвилі, що накочуються на берег... Кожна хвиля приносить вам заспокоєння.

Тепер уявіть, що кожен з вас перетворився в кущ троянд. Постарайтеся з'ясувати, що означає бути кущем троянд ... Який ти кущ? .. Великий? .. Маленький? .. Широкий? .. Високий? .. У тебе є квіти? .. Якщо так, то які? .. Які у тебе стебла і гілки? .. На що схожі твої коріння? (Пауза) ... або у тебе немає коренів? .. Якщо у тебе є коріння, то яке воно? .. Довге й пряме? .. Коротке? .. Вони глибоко йдуть в землю? .. Озирніться навколо (пауза). .. Де ви ростете? .. у дворі? .. у парку? .. у пустелі? .. в місті? .. За містом? .. Посеред океану? .. ви ростете в горщику або в землі? .. Можливо, ви пробивається крізь бетон? .. зростаєте всередині чогось? Озирніться навколо (пауза) ... Що ви бачите? .. Інші квіти? .. Ви самотні? .. Чи немає поблизу дерев? .. Тварин? .. Людей?,. Птахів? .. Ви схожі на кущ троянд або на що-небудь інше? .. Вас захищає вас огорожа? .. Хто за вами доглядає? .. Яка зараз погода?

Як ви сприймаєте життя? .. Що ви відчуваєте? .. Що відбувається з вами, коли змінюються пори року? .. Не забувайте, що ви - трояндовий кущ. Визначте своє ставлення до свого життя і того, що відбувається з вами.

А тепер я попрошу вас відкрити очі і зобразити себе на малюнку у вигляді куща троянд. Потім я задам вам кілька запитань. Ви розповісте мені про малюнок так, як якщо б ви були рожевим кущем (довга пауза) ... Чи готові? Відкрийте очі і намалюйте трояндовий кущ.

Обговорення:

Питання 1: Яким кущем троянд ти є і як ти виглядаєш

Питання 2: Розкажи мені про свої квіти.

Питання 3: Розкажи мені про своє листя.

Питання 4: Розкажи мені про свої стебла і гілки.

Питання 5: У тебе є шипи? Якщо так, то розкажи мені про них. Якщо немає, тоді розкажи, як ти захищаєшся. Ти добрий чи злий кущ?

Питання 6: Розкажи мені про своє коріння.

Питання 7: Розкажи мені, де ти живеш. Які предмети оточують тебе? Тобі подобається жити в тому місці, де ти знаходишся?

Питання 8: Ти думаєш, що ти схожа/ий на трояндовий кущ або на щось інше? Якщо так, то на що ти схожа/ий?

Питання 9: Хто доглядає за тобою? Тобі це подобається? Яким чином вони доглядають за тобою?

Питання 10: Як ти ставишся до нинішньої погоди? Що відбувається з тобою при зміні пори року?

Питання 11: Як ти відчуваєш себе в ролі куща троянд? Як тобі живеться в ролі куща?

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 7

Мета: Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей.

Обладнання: музикальний програвач, аркуші із намальованими силуетами метеликів на кожного учня, вирізки з газет, журналів, пензлики, папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики для клею і для фарб, клей ПВА.

 

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір, іграшка метелик

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, передають метелика.

  1. Вправа «Казка про метелика сноведінь» Додаток 1

Мета: розуміння себе, увійти в контакт з цим Я, зрозуміти свої справжні бажання і їх відображення в матеріальному світі.

Обладнання: музичний програвач, заздалегідь заготовлені аркуші із намальованими силуетами метеликів на кожного учня, вирізки з газет, журналів, пензлики, папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики для клею і для фарб, клей ПВА.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Психолог попросить дітей закрити очі. Під медитативну музику розповідає казку. В одній чарівній країні на величезному квітковому лугу живуть метелики снів. Вдень вони найчастіше сплять, зручно вмостившись у бутонах квітів. Але з настанням ночі метелики прокидаються і розлітаються по всьому світу. Кожен метелик поспішає відвідати свою людину - дитину або дорослого. У метелика снів дивовижні крила. Одне крило метелика світле. Воно пахне квітами, літнім дощем і солодощами. Це крильце покрито різнобарвними порошинами добрих і веселих снів, і якщо метелик махне над людиною цим крильцем, то йому всю ніч сняться добрі і приємні сни. Але у метелика є й інше, темне крильце. Воно пахне болотом і покрито чорним пилом страшних і сумних снів. Якщо метелик махне над людиною темним крилом, то вночі йому присниться неприємний або сумний сон. Кожній людині метелик снів дарує і добрі, і страшні сни. Спробуйте згадати свої найприємніші сни (пауза), а тепер - найстрашніші сни. Відкривайте очі.

Виготовлення коллажу:

Візьміть аркуш із намальованим силуетом метелики. За допомогою кольорових олівців, фарб, будь-яких інших засобів (вирізки з газет, журналів) на одному крилі постарайтеся відобразити зміст свого страшного сну, а на іншому крилі - зміст приємних снів. В кольорі висловіть своє емоційне ставлення до своїх снів.

Обговорення:

1. Ваші почуття і переживання в процесі виконання вправи?

2. Чи відчували ви причетність групі, захищеність?

3. Чи сподобалась вам вправа, чи було відчуття комфорту?

  1.  Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 8

 

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення, дрібної моторики. Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей.

Обладнання: заздалегідь заготовлені кола різного діаметру (від кіл великого діаметру, вирізаних з А3 до маленьких кіл), фарби: гуаш, акварель, пензлики.

 , клей ПВА, манна крупа.

Хід заняття:

  1. Привітання 

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання:вільний простір, іграшка

Тривалість:5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітають, роблять комплименти один одному передаючи іграшку.

  1. Вправа «Нові планети» Додаток 2.

Мета: продіагностувати бачення дитиною оточуючого світу, групову динаміку, відносини, в яких живе дитина.

Обладнання: заздалегідь заготовлені кола різного діаметру (від кіл великого діаметру, вирізаних з А3 до маленьких кіл), фарби: гуаш, акварель, пензлики.

 , клей ПВА, манна крупа.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Діти сьогодні ми будемо малювати космос, і наповнемо його новими планетами. Обиріть коло, яке вам найбільше сподобалось, потрібні матеріали і починайте роботу.Малювати будемо манкою: на пензлик необхідно набрати побільше води і злегка торкатися до манки. Фарба сама розтікається по манці і створює незвичайні плями, що нагадують по контурах материки і океани. Придумайте, що це за планета, дайте їй назву, вирішіть, хто буде жити на ній, як виглядають мешканці, які вони добрі чи злі, чим займаються і т.д.

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 9

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення. Підвищення згуртованості дитячого колективу.

Обладнання: заздалегідь заготовлений аркуш формату А3, з намальованим в центрі круглим або овальним островом; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання:вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, передаючи повітряний поцілунок.

  1. Вправа «Безлюдний острів» Похожее изображение

Мета: створення впевненості у своїх силах і ситуації успіху у дитини. Визначити характер взаємин дитини з соціумом, сприймання дитиною світу.

Обладнання: заздалегідь заготовлений аркуш формату А3, з намальованим в центрі круглим або овальним островом; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Діти на аркуші в центрі ви бачите намальований острів. Намалюйте навколо нього хвилі. Хвилі можуть бути величезні або маленькі, характер їх теж може бути різним: спокійні, штормові, з білими баранчиками.

      Придумайте і намалюйте: житло, їжу та способи її добування, воду, захист від нападу і т.д. Намалюйте географічну карту острова: гори, пляжі, джерела води (можливо, корисних копалин – діти дуже люблять малювати поклади золота і алмазів), вулкани, ліси і т.д.

     Якщо на острові виявляться хижі тварини або агресивні аборигени, придумайте, як ви будете захищати себе і свої припаси, чи будете ви самі нападати або будете готуватися і чекати нападу.

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг.

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 10

Мета: Підвищення мотивації,згуртованості дитячого колективу.

Обладнання: заздалегідь заготовлений стимульний матеріал з зображенням морського пейзажу на кожного учня; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди.

 

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір, чарівна паличка

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, передаючи чарівну паличку.

  1. Вправа « Долоньки комплиментів»

Мета: надати можливість дітям висловитися на адресу інших учасників групи, формування уміння говорити і приймати компліменти.

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики

Тривалість: 15 хв.

Опис: Кожен учасник на аркуші паперу А4 обводить свою долоньку і передає її по колу, щоб всі написали йому побажання. Вправа триває до тих пір поки долонька не повернеться до свого господаря.

Обговорення: Що вам було приємніше робити отримувати комплименти чи писати іншим? Кожен з вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

  1.            Вправа «Морські скарби» Додаток 3.

Мета: прояснення цілей та визначення необхідних ресурсів.

Обладнання: заздалегідь заготовлений стимульний матеріал з зображенням морського пейзажу на кожного учня; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди.

Тривалість: 15 хв.

Опис: На фото ви бачите невеликий шматочок морського пейзажу, точніше, морського дна.Вам треба: доповнити цю картину деталями, завершити її.  Особливу увагу зверніть на скриню. Як ви вже помітели, він розкритий, але порожній. Заповніть його тим вмістом, яке вважаєте найбільш підходящим і вірно отражаючим ваші думки.

Коментар: Якщо ви намалювали безліч риб або інших живих істот, то це говорить про те, що ваша мета стосується інших людей, можливо, ви мрієте про міцну взаємну любов, нових друзів. Вам важливо знати, що у вас є розуміння і підтримка ваших близьких і друзів.

Якщо ви намалювали безліч рослин, то, це означа бажання чогось навчитися, щось дізнатися.

Якщо ви намалювали на дні багато каменів, то це говорить про те, що ваша мрія носить майновий характер. Можливо, ви мрієте щось купити, велику радість вам принесе певна річ. Якщо ви намалювали корабель, човен або пливе людина, то це говорить про те, що ви мрієте кудись поїхати, побачити світ, отримати нові враження.

Вміст скрині - це ресурси, які дозволять вашій мрії стати реальністю. Якщо ви наповнили скриню грошима, то це, як ви і самі здогадуєтеся, говорить про те, що вам потрібні гроші, але у вас їх мало або недостатньо.

Якщо скриня безладно наповнена різноманітними предметами, то це означає, що ви не знаєте, куди рухатися.


Якщо ви помістили в скриню скелет - вам потрібен час, щоб прийти в себе після попереднього розчарування.

Обговорення: Кожен з вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 10 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 11

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення, дрібної моторики. Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей.

Обладнання: папір А4, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

 

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, грають у лодоньки.

  1. Вправа « Малюємо круги»

Мета: Розвивати почуття згуртованості, створення сприятливого клімату  в  колективі.

Обладнання: папір А4, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Займіть місце за одним зі столів. При бажанні своє місце розташування можна змінити. Ви маєте право вільно пересуватися навколо столу і працювати на будь-якій території. Намалюйте коло бажаного розміру вподобаним кольором. Потім намалюйте на аркуші ще один-два кола будь-якого розміру і кольору. Обведіть контури малюнків. З'єднайте лініями свої кола з тими колами, які вам особливо сподобалися. Уявіть, що прокладаєте дороги. Заповніть простір кожного зі своїх кіл сюжетними малюнками, значками, символами, тобто надайте їм індивідуальність. Далі походіть навколо листа-картини, уважно розгляньте малюнки. Якщо вам дуже хочеться домалювати щось в колах інших учасників, спробуйте з ними про це домовитися. За згодою авторів напишіть добрі слова та побажання близько малюнків, які вам сподобалися. Будьте обережні до простору і почуттів інших! Замалюйте вільний простір аркуша візерунками, символами, значками та ін. Перш за все, домовтеся з іншими учасниками про зміст і способи створення фону для колективного малюнка.

Обговорення:

1. «Як ви себе почуваєте?»

2. «Як ваш настрій зараз?».

3. «Розкажіть про свої малюнки?»

4. «Доповнювали ви роботи інших учасників?»

5. «Які труднощі виникали по ходу роботи?» та ін.

    4.  Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 12

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення. Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей за допомогою мандалотерапії. Обладнання: папір різного формату; прості олівці, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, підмигують глазом.

  1. Вправа «Намалюй свою мандалу»

Мета: ознайомити з унікальним інструментом самопізнання –  мандала-терапією.

Обладнання: папір різного формату; прості олівці, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Намалюйте простим олівцем коло діаметром, що відповідає розміру вашої голови. До краю листа повинно залишатися не менше 3 см.

    Знайдіть в колі центральну точку, яка викликала б у вас відчуття рівноваги. Це допоможе вам досягти стійкого стану. Згадайте про ті природні форми, які ростуть і розвиваються з центру, наприклад, про квіти, сніжинки або морські раковини. Ви є частиною природи, і тому у вас теж є якийсь центр, з якого ви можете рости і розвиватися.

   Почніть малювати з цього центру - вашого центру - зображуючи певну фігуру того чи іншого кольору, і нехай композиція вашого малюнка вибудовується сама собою, як би без вашої безпосередньої участі. За допомогою цього малюнка ви зможете дізнатися про себе щось нове.

Коментар: На що слід звернути увагу на малюнку:

центр – саме те, що є “ядром” особистості – “я” автора. Часто вся

мандала є центром: дитина використовує в своїй роботі саме коло. Або

значна фігура  в центрі займає більшу частину кола. І те, і інше говорить про стійку життєву позицію, самостійної, зрілої особистості на даному віковому етапі.

зовнішні кордони кола – усвідомлення своїх психологічних меж в процесі взаємодії з іншими, захист свого особистісного простору. Занадто щільна оболонка може вказувати на захист своїх кордонів, тривожність. Розриви, тонка пунктирна лінія кордону – внутрішній конфлікт. Для гіперактивних дітей характерний вихід за межі кола. Відсутність кордонів – дитина відчуває внутрішній неспокій.

лінії, що зв’язують центр з зовнішніми кордонами, говорять про здатність ставити цілі і досягати їх по добрій волі.

порожнечі, великі незафарбовані ділянки говорять про бажання приховати або придушити свої почуття.

симетрія всередині кола говорить про внутрішню гармонію з самим собою.

асиметрія означає процес психологічних змін або невротичний внутрішній конфлікт (характерно для підлітків)

Головне – не існує “хороших” або “поганих ” мандал

Обговорення:

- що сподобалось?

-що нового дізналися про себе?

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 13

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення. Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей за допомогою мандалотерапії.

Обладнання: заздалегідь заготовлені роздруковані мандали з зображенням різних тварин; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

 

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, махають долонею.

  1. Вправа «Казкова мандала» Додаток 4

Мета: активізація дитячого досвіду, пов'язаного з символічним відображенням внутрішнього світу і його емоційними переживаннями.

Обладнання: заздалегідь заготовлені роздруковані мандали з зображенням різних тварин; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Сьогодні ми будемо створювати казку використовуючи мандали з тваринами.Оберіть, розфарбуйте мандали тварини.  Визначте основного героя,помічника, шкідника; Час дії і місце дії (давним-давно, в деякому царстві і т.д.); Труднощі, з якими стикається головний герой; Способи їх подолання (чудеса, які трапляються); Розв'язка (кінець казки).

Розкажіть свою казку і обговоріть її в парах (обмін фантазіями).

1. Чому ти вибрав саме цю проформу?

2. Як тобі розфарбовувалося?

3. Які почуття ти відчув, коли розфарбовував?

4. Чи змінилося твоє стан, і що ти відчуваєш зараз?

Обговорення:

- що сподобалось?

-що нового дізналися про себе?

        3. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 14

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення, дрібної моторики. Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей за допомогою мандалотерапії.

Обладнання: кольорові картки, аркуш ватману насіння (будь-яке), горіхи, каштани, кукурудза, квасоля, гербарій, квіти, ґудзики, морські камінці, мушлі, та ін., папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики для клею і для фарб, клей ПВА.

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, кажуть комплімент.

  1. Вправа «Мандала»

Мета: визначення соціального статусу учнів у групі, згуртованість

Обладнання: кольорові картки, аркуш ватману насіння (будь-яке), горіхи, каштани, кукурудза, квасоля, гербарій, квіти, ґудзики, морські камінці, мушлі, та ін., папір різного формату; набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, пензлики для клею і для фарб, клей ПВА.

Тривалість: 35 хв.

Опис: Учням пропонується поділитися на групи за допомогою вибору ними кольорових карток. Далі їм дається наступне завдання: на аркуші ватману необхідно викласти коло із запропонованих матеріалів і визначити його центр. Кожен учень повинен обрати  собі частину кола і заповнити її матеріалом, який йому сподобався. Учень повинен сам визначити, яким чином йому заповнити свою частинку.

Психолог у ході вправи фіксує розподіл учнями кола: хто з учнів обере собі більшу частину кола, а хто меншу; чи проявляли учні творчість під час заповнення своєї частини; яку кількість видів матеріалів вони використовували та їх взаємодію між собою.

Обговорення:

- чи сподобалось вам працювати разом?

- що саме сподобалось, чи не сподобалось?

- чи сподобалась вам ваша мандала?

- чому сподобалась, або чому не сподобалась?

- назвіть свою мандалу;

- які у Вас виникають відчуття, коли Ви дивитесь на картину?

- чи хотіли б Ви щось змінити у картині?

- якщо так, то що саме?

У разі бажання учнів щось змінити слід надати їм можливість змінити.

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці, поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 15

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення. Підвищення згуртованості дитячого колективу.

Обладнання: папір різного формату, 1 лист ватману, набір олівців / фломастерів

Хід заняття:

  1. «Привітання»

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу вітаються, називаючи ім’я свого сусіда і плескають двома руками об руки сусіда (в одної дитини руки підняті вгору, у іншої – навпаки)

  1. Вправа «Малюнок на тему «Моє ім’я»

Мета: подальше знайомство учасників, зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття.

Обладнання: папір різного формату; набір олівців / фломастерів

Тривалість: 20 хв.

Опис:Учасникам пропонується подумати і намалювати своє ім’я, у вигляді символів, образів.

Обговорення:

  •                   Що зображено на Вашому малюнку?
  •                   Чому саме Ви вирішили зобразити…?
  •                   Що Ви відчували, виконуючи завдання?
  1. Вправа «Продовжи малюнок».

Мета:сприяти взаємопідтримці та взаємодопомозі між учасниками тренінгу. Відчути єдність групи,  виховувати доброзичливе ставлення один до одного.

Обладнання: 1 лист ватману, набір олівців

Тривалість: 15 хв.

Опис:Пропонуємо разом намалювати малюнок. Малюємо кольоровими олівцями на одному для всіх аркуші. Малюємо по черзі. Одна дитина малює один елемент і передає, а інша продовжує. Дорослий може почати першим, щоб полегшити роботу дітям. Дати йому назву.

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Прощання.

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 16

Мета: Створення позитивної мотивації й зацікавленості дітей на заняттях, розвиток креативності, уяви, образного мислення.

Обладнання: 2 аркуші ватману; папір різного формату; набір олівців / фломастерів/ фарби , пензлики, губки, зубні щітки.

Хід заняття:

Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір, іграшка

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, передаючи іграшку.

 

  1. Вправа «Автопортрет»

Мета: створення власного позитивного образу.

Обладнання: аркуш ватману, папір різного формату; набір олівців / фломастерів.

Тривалість: 15 хв.

Опис: Кожен член групи отримує завдання на невеликому аркуші намалювати свій портрет (особа, мрії, заняття, захоплення). Всі портрети приклеюються на аркуш ватману: «Знайомтеся, це ми!»

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Вправа «Гарний малюнок»

Мета: створити гарний настрій

Обладнання: аркуш ватману, набір олівців / фломастерів/ фарби , пензлики, губки, зубні щітки.

Тривалість: 20 хв.

Опис: Перед вами на столі лежить аркуш паперу на якому треба намалювати гарний малюнок, дивлячись на нього можна було сказати : «Краса!». Ви самі обираєте способи малювання фарбами (малювати пензликом, губками,пальцями, зубною щіткою та ін.)

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 17

Мета: Зняти напругу, гармонізувати емоційний стан дітей.

Обладнання: заздалегідь заготовлені на трафаретах маски, готові силуети людей; набір олівців / фломастерів / кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Хід заняття:

Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, торкаючись кулаком.

 

  1. Вправа «Маски»  Додаток 5.

Мета: Нормалізація емоційної сфери дитини; актуалізація внутрішніх особистісних і творчих ресурсів; усвідомлення власних почуттів; розвиток почуття групової згуртованості; саморозкриття.

Обладнання: заздалегідь заготовлені на трафаретах маски, набір олівців / фломастерів, фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Тривалість: 20 хв.

Опис: На заздалегідь заготовлених трафаретах масок намалювати ті особи якими ви буваєте і ті особи, якими хотіли б бути. Розповісти історію від особи кожної маски. Після закінчення роботи влаштувати виставку масок. Знайти серед всіх масок схожі один на одного маски.

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

 

  1. Вправа Малюнок «Портрет» Додаток 6.

Мета: розвивати уміння помічати настрій оточуючих.

Обладнання: готові силуети людей; набір олівців / фломастерів / кольорової воскової крейди/ фарби: гуаш, акварель, пензлики.

Тривалість: 15 хв.

Опис: Який буває настрій у людини? (Діти відповідають). Кожен з нас спробує розмалювати силует людини такими фарбами, якими можна передати ваш настрій. Готові силуети вже є, беріть пензлики і починайте малювати».

Обговорення: Кожен з Вас може поділитися враженнями про роботу, розповісти про свій настрій.

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 18

Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення. Підвищення згуртованості дитячого колективу.

Обладнання: папір А4, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди, фарби акврель, пензлики.

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Діти стають у коло. Вітаються по колу, називаючи  ім’я свого сусіда, аплодують йому.

  1. Вправа «Малювання себе»


Мета: Розвиток креативності, уяви, образного мислення, дрібної моторики.

Обладнання: папір А 4, набір олівців / фломастерів /кольорової воскової крейди; фарби акврель, гуаш пензлики.

Тривалість: 10 хв.

Опис: Намалювати себе у вигляді рослини, тварини, схематично. Роботи не підписуються. Після закінчення виконання завдання всі роботи вивішуються на стенд і учасники робіт намагаються вгадати, яка робота кому належить. Діляться своїми відчуттями і враженнями про роботи.

  1. Вправа  «Двоє з одним олівцем »

Мета: формування співробітництва, взаєморозуміння, уміння працювати в парі.

Обладнання: папір, олівець

Тривалість: 15 хв.

Опис: Розбийтеся на пари і сядьте за стіл поруч з партнером. Тепер ви одна команда, яка повинна намалювати картину. Вам дається один тільки олівець. Ви повинні по черзі малювати одну картину, передаючи один одному олівець. У цій грі є таке правило - не можна розмовляти під час малювання.

Обговорення:  Що ти намалював, працюючи в парі?  Чи складно вам було малювати мовчки? Прийшов ти до єдиної думки зі своїм партнером?  Чи важко тобі було від того, що зображення постійно змінювалося?

  1. Вправа «Малюнки на спині»

Мета: зняти емоційне напруження, створити теплу атмосферу в групі, хороші взаємини, підняти настрій.

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис:Розбийтеся, будь ласка, на групи по п'ять осіб у кожній. (Тим часом психолог сам становиться в центрі класу). Тепер ми всі разом утворюємо одну гігантську зірку. Кожна група повинна стати одним з променів цієї зірки, для цього вам потрібно буде сісти на підлогу в один ряд, один за одним, повернувшись спиною до мене. Остання дитина кожної підгрупи повинен виявитися приблизно в метрі від мене.
А зараз я поясню вам, що ми будемо робити.  Я кликну кожного з тих, хто сидить ближче всього до мене дітей і прошепчу їм всім одночасно, що їм потрібно буде намалювати на спині сидячих перед ними учнів. Друга дитина в ряду постарається "прочитати" своєю спиною малюнок і повинен буде намалювати те ж саме на спині того, хто сидить перед ним. І так далі. Коли картинка "дійде" до дитини, що сидить у вершині свого променя, він повинен буде швидко підбігти до мене і прошепотіти на вухо, що за малюнок "дійшов" до нього. Для малювання ви можете використовувати тільки вказівний палець. Малювати вам потрібно дуже ретельно і швидко, тому що група, яка першою вирішить задачу, в цей раз перемагає і отримує право придумати і повідомити мені малюнок, який ви будете малювати в наступний раз. Після кожного кону дитина, що сидів у вершині променя, тобто далі за всіх від мене, сідає в підставі променя, а всі інші зсуваються на одне місце вперед.
Постарайтеся зробити так, щоб спочатку діти пропонували не надто складні малюнки. Найбільш надійними варіантами можуть бути: коло, трикутник, будинок, сонце, місяць або місяць, дерево, квітка чи ваза ...
Обговорення:
- Чи легко тобі було "бачити" картини спиною?
- Ти був задоволений своєю командою?
- Чи добре розумів твій партнер намальовані тобою картини?

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від занять,  дякує  за співпрацю,  за активність, бажає успіху.

Заняття 19

Мета: розвиток творчого мислення, терпіння, акуратності. Формуванням образного мислення, усвідомлення і вираження своїх почуттів, розвиток уяви.

Обладнання: ватман формату А1, кольорові олівці, фломастери і воскові крейди.

Хід заняття:

  1. Привітання:

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис: Діти передають один одному клубок і розповідають про те, який цікавий світ, які тварини і в ньому живуть, які в них будівлі.

  1. Вправа "Будиночки"

https://dytpsyholog.files.wordpress.com/2015/09/d0b4d0bed0bcd0b8d0bad0b8.png

Мета: виявити особистісні особливості дітей і проблеми, пов'язані з налагодженням міжособистісних відносин.

Обладнання: ватман формату А1, кольорові олівці, фломастери і воскові крейди, заздалегідь заготовлені «рукавички з паперу».

Тривалість: 25 хв.

Опис: Психолог говорить: «Багато тварин живуть в нірках, і ми зараз намалюємо кілька норок. Вони бувають круглими, великими, маленькими. Кожна норка має свій колір. А хто буде жити в ваших нірках, ви придумаєте самі ».

Кожна дитина малює від 2 до 7 норок (в залежності від кількості дітей). На аркуші можуть з'явитися норки не тільки у вигляді кіл або овалів, а у вигляді будиночків, горбків, прямокутних загорож, парканчиків і т.д.

Часто діти малюють поряд з норками їх жителів, вони можуть бути реалістичними або вигаданими.

Після створення будиночків треба попросити дітей намалювати доріжки від однієї норки в іншу. Діти, в першу чергу, з'єднують між собою свої норки, а потім проводять доріжки до норок тих дітей, кому вони симпатизують.

Доріжки по всій довжині прикрашаються травичкою, деревами, квітами.

Коментар. Діти беруть активну участь не тільки в створенні своїх малюнків, а й коментують чужі, відстоюють для себе місце на загальному листі, вимагають не перетинати свої доріжки або домовляються зробити загальні.

Обговорення:

  1. Ваші почуття і переживання в процесі виконання вправи?
  2. Чи відчували ви причетність групі, захищеність?
  3. Чи сподобалась вам вправа, чи було відчуття комфорту?

 

  1. Вправа «Рукавички» Додаток 7.

Мета: налагодження міжособистісної взаємодії, розвиток вміння висловлюватися і слухати свого співрозмовника.

Обладнання: фломастери, заздалегідь заготовлені «рукавички з паперу».

Тривалість: 10 хв.

Опис:Кожна дитина отримує по одній вирізаній  з паперу рукавичці. Потім дитину просять знайти собі пару. Кожна пара  отримує  три фломастери, за допомогою яких необхідно однаково розфарбувати свої рукавички. Потрібно постаратися прийти до спільної думки. Домовитися про те, як краще розфарбувати свої роботи.

Обговорення:

- Чи важко було домовитися?

- як вирішили цю проблему?

- чи схожі вийшли рукавички?

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис:Психолог цікавиться враженнями дітей від заняття, що сподобалося, а що ні. Дякує за активність, бажає удачливого тижня, нагадує про наступну зустріч й запрошує на наступне заняття.

Заняття 20

Мета: розвиток творчого самовираження, терпіння, акуратності, емоціонального та соціального інтелекту, стабілізація самооцінки, прийняття власних ресурсних і проблемних сторін.

Обладнання: вільний простір, папір  формату А4, набір фломастерів.

Хід заняття:

  1. Привітання.

Мета: створити позитивний емоційний настрій, зняття напруженості, сприяти ефективній взаємодії між учасниками, розвинути комунікативні навички і вміння, навички співпраці. 

Обладнання: вільний простір

Тривалість: 5 хв.

Опис: Кожен учасник розповідає про свою улюблену страву і передає клубок наступному учаснику.

  1. Вправа «Сніданок — обід — вечеря»

Мета: діагностика та корекція сприйняття дитиною себе в оточенні інших.

Обладнання: пензлі, фарби, баночка для води, білий аркуш паперу (А1).
Тривалість: 25 хв.
Опис:Дітям  пропонується об’єднатися у групи. Психолог пропонує групам вибрати, що вони малюватимуть: сніданок, обід чи вечерю. Коли вибір зроблено, дається більш конкретна інструкція.

Коментар.
Щойно групи вибрали теми для малювання, учасники не мають права обговорювати, радитися за допомогою вербальних та інших засобів про те, хто, що і де малюватиме.
Завдання: кожному учасникові потрібно уявити себе у вигляді страви на сніданок (обід або вечерю).
Після завершення роботи обговорення зазвичай починається з емоційного реагування групи загалом, а потім аналізується індивідуальна робота кожного.

Обговорення:
• Що це за страва? Яка вона? Чи давно була приготована? Як довго готувалася?
• Як часто цей продукт має з’являтися на столі?
• Як вона оформлена при подаванні?
• Це перша, друга чи третя страва?
• Яке місце на столі вона посідає?
• Як «почувається» страва в оточенні інших страв?
• Для кого вона була приготована?

Висновки. Техніка дає можливість побачити соціометричний зріз групи; простежити характер ставлення дитини до себе та сприйняття себе в групі; звертає увагу на те, яку роль у групі обирає для себе дитина.

  1. Вправа  «Малюємо людину»

Мета: розвивати самовідчуття, прийняття себе таким, який ти є, розвивати відчуття внутрішньої зосередженості.

Обладнання: папір  формату А4, набір фломастерів.

Тривалість: 10 хв.

Опис: Дітям пропонується  в центрі листа намалювати людину. Психолог малює на дошці зразок. Будемо досліджувати себе, сядьте на стілець, закрийте очі, відчуйте де у вас саме гаряче місце. Визначили? Тоді візьміть червоний олівець і відзначте на малюнку червоною крапкою це місце. Тепер знову закрийте очі і відчуйте, де у вас найхолодніше місце. Відзначте синім олівцем на малюнку це місце. Потім шукаємо найприємніше місце (жовтий колір), найнеприємніше (чорний). Знаходимо найлегші місця (обводять блакитним) і найважчі місця (штрихування, зафарбовування)

Коментар.У людей різні частини тіла відчувають себе неоднаково. У деяких теплі руки і холодні ноги.

Обговорення:

- чи важко було виконувати завдання?

- що було важко, що легко?

- що саме заважало?

- чи сподобалося досліджувати себе?

- чи було приємно чи ні?

  1. Прощання 

Мета: аналіз роботи учасників, вербальне підведення підсумків роботи групи, та власної активності протягом заняття, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника, отримання зворотного зв’язку.

Обладнання: стільці поставлені у круг

Тривалість: 5 хв.

Опис: Що сподобалося, а що ні? Психолог цікавиться враженнями дітей від занять.Тепер після закінчення  занять дітям пропонується заповнити анкету.

Анкета:

Що вам найбільше запам'яталося після всіх зустрічей (вправа, конкретний випадок, розмова ?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Чи хочете ви в майбутньому проведення подібних заходівТак/  Ні свій варіант…

Ваші вислови психологу (скарги, претензії, подяка, пропозиції та ін.)

 

Урочисте вручення дітям дипломів, в яких перелічені їх сильні якості, найкращі результати, які були проявлені під час занять. Психолог дякує  за співпрацю,  за активність, бажає успіху

Cписок використаної літератури:

  1.              Мардер Л.Д. Цветной мир. Групповая арт-терапефтическая работа с детьми дошкольного и млатшего школьного возраста. –М.: Генезис, 2007. -143с., ил.
  2.              Дилео, Джон. Детський рисунок: Диагностика и интерпретация/Пер. с ангел. Е. Фатюшиной. – 3-е изд. –М.: Апрель Пресс, психотерапия, 2009. – 256с. –(Серия “Детськая психология”)
  3.              Зинкевич –Евстигнеева Т.Д., Грабенко Т.М. Практикум по креативной терапии. –СПб.: Издательство “Речь”; “ТЦ Сфера”, 2001. – 400 с.: ил.
  4.              Психологічні заняття з дошкільнятами / упоряд. Т. Червонна. – К.: ШК. світ, 2008. – 128 с. (Бібліотека “Шкільного світу”).
  5.              Практикум по арт-терапии. Шкатулка мастера Автор: Елена Тарарина  Практикум по арт-терапии. Шкатулка мастера Издательство: ФЛП Тарарина Год: 2016 ISBN: 978-617-7083-16-9 Язык: Русский
  6.              https://vseosvita.ua/library/psihologicna-vprava-troandovij-kus-149986.html

 

 

 

Додаток 1.

  Шаблон бабочки для вырезания

Додаток 2.


Название: Раскраска Круг. Категория: раскраски из фигур. Теги: Круг.Название: Раскраска Круг. Категория: раскраски из фигур. Теги: Круг.Название: Раскраска Круг. Категория: раскраски из фигур. Теги: Круг.Название: Раскраска Круг. Категория: раскраски из фигур. Теги: Круг. 

 

Додаток 3.

https://psychojournal.ru/uploads/posts/2017-01/1483873371_morskie-sokrovischa.jpg

 

Додаток 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\admin\Desktop\Мандалы с детьми и детским опытом\Мандалы с животными Anna Pomaska 2003\09в.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5.

 

Раскраска Маска принцессаРаскраска Маска кроликаРаскраска Маска Человек-паукРаскраска Маска королевы из категории Королевская семьяРаскраска Маска принца из категории Королевская семьяРаскраска Маска мышкаРаскраска Маска роботРаскраска Маска клоунРаскраска Маска ХэллоуинРаскраска Маска БлумРаскраска Маска СтеллаРаскраска Маска бабочкаРаскраска Маска котРаскраска Маска щенокРаскраска Маска панда

 

 

 

Раскраска Маска пиратРаскраска Маска с сердечкамиРаскраска Карнавальная маскаРаскраска Индейские маски

Додаток 6.

https://shutniki.club/wp-content/uploads/2020/01/devochka_i_malchik_raskraska_1_02181439-824x1024.jpgРаскраска, Контуры людей, Ребенок, Контур ребенка для вырезания и раскрашивания, Шаблон ребенка для аппликаций, Силуэт ребенкаРаскраска Контуры людей, Девочка с косичками, Силуэт девочки, Контур девочки для вырезания, Шаблон девочки для аппликаций

Додаток 7.

Название: Раскраска Перчатка. Категория: бокс. Теги: перчатки.

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
16 вересня 2021
Переглядів
3663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку