Програма корекції пізнавальної сфери дитини дошкільного віку із ЗПР
Мета корекційної роботи. Корекція пізнавальних процесів дитини-дошкільника із ЗПР.
Модель корекційної роботи.
Індивідуальна модель корекції. Дана програма містить у собі завдання на корекцію та розвиток у таких напрямках:
Форми роботи (індивідуальна, змішана: парами, малими групами).
СТРУКТУРА КОРЕКЦІЙНОГО ЗАНЯТТЯ
І частина. Вступ.
Мета: зняття психофізичного напруження, підняття м’язового тонусу, «розігрів» уваги та інтересу дітей до заняття, налаштування на активну співпрацю та взаємодію. Мотивація до діяльності (задачі практичного психолога мають стати бажанням дитини)
Методи та прийоми: можна використовувати рухливі ігри, сюрпризні моменти, проблемні ситуації.
ІІ частина. Основна.
Мета: навчання, вправляння, тренування, розвиток до показників середньовікової норми.
Методи та прийоми: техніки, елементи тренінгу, методи корекції якими володіє практичний психолог, підібраних з метою корекції тих проблем розвитку дитини, які були виявлені під час діагностування.
ІІІ частина. Заключна.
Мета: закріплення позитивного ефекту, сприяння встановленню психофізичної рівноваги. Не повинна містити спеціальних технік. Можливе навіювання та релаксація.
Обов’язкові умови до проведення усіх ігор:
Заняття 1
Мета : коректувати сприймання кольору та форми, виконання дій за інструкцією.
Вступна бесіда: психолог повідомляє мету і завдання занять, розповідає про себе. Потім дитина розповідає про себе.
Обладнання : По 4-5 кубиків трьох кольорів, наприклад, червоний, жовтий, синій.
Хід : Покажіть дитині червоний кубик. Поряд поставте такий самий і скажіть: «Це червоний кубик. Це теж червоний». Попросіть принести з коробки такий самий. Якщо дитина дає інший за кольором кубик, то ви самі вибираєте потрібний колір і ставите поряд третій кубик. Повторіть завдання. В коробці стоять кубики двох кольорів. Далі так само повторити з синіми кубиками.
Ускладнення : Перед дитиною стоїть коробка з кубиками трьох кольорів. Завдання задаються так само по черзі, стосовно трьох кольорів.
Обладнання : По 15 -20 маленьких кружечків різного кольору.
Хід : В грі можна міняти кольори, але кожен раз перед дитиною розкладають крапельки тільки двох кольорів. Скажіть дитині: «Сюди кладу крапельку червоного кольору, а сюди жовтого. Допоможи зібрати цілий стакан однакових крапельок».
Ускладнення : Збільшити кількість кольорів до трьох.
Обладнання : Малюнки трьох великих рибок ( червона, жовта, синя ) та по сім рибок – мальків кожного кольору.
Хід : «Допоможи рибкам – малькам знайти своїх мам.» Покажіть, як потрібно маленьких рибок червоного кольору розкладати поряд з мааою – рибкою червоного кольору. Дітки такого ж кольору як і мама.
Ускладнення : Збільшити кількість кольорів.
Матеріал: круги, овали, прямокутники, трикутники, квадрати.
Хід:
Віршик про котика
Ой, ти, коте сірий, Сідай в срібний човен,
Вимети нам сіни, Лови рибки повен.
А ти, білуватий, Буде нам снідання
Прибери нам в хаті. І малечі, й няньці,
А ти, коте, рудьку, І бабусі старенькій,
Та витопи грубку, І дитині маленькій.
А ти, коте, чорний,
На відповідні слова необхідно продемонструвати (викласти на столі) персонажів: різного кольору іграшкових котиків, рибок в акваріумі.
Запитати, хто з персонажів дитині сподобався, чому саме його вона вирішила викласти з даних фігур. Дитина може виконувати завдання як за столом так і на килимочку.
Підвести підсумки. Похвалити дитину за успіхи. Подякувати один одному за роботу.
Заняття 2
Мета: коректувати розвиток сприймання, дрібної моторики рук, мовлення.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні вправи.
Добрий день, добрий день – - великі пальці обох рук ставляться разом, всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Пальчики сказали. – всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Ми сьогодні всіх дітей – знову всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Зранку привітали. – знову всі пальці обох рук згинаються « назустріч », залишаючись в такому положенні пальчики притискаються з усієї сили.
Матеріал: сірі й білі овали різних розмірів (зайчик), зелені, жовті й фіолетові круги (капуста, ріпа, буряк), оранжевий фіолетові трикутники (морква, буряк) та інші фігури. Картинки з зображенням овочів, зайчика.
Хід: На фланелеграфі створюється «город» з картинок овочів.
Іграшковий зайчик прийшов на город.
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся.
« Пустимо зайчика на город? Він зголоднів… Виклади із трьох фігур овальної форми зайчиків сірого, білого, або такого кольору, який тобі до вподоби».
Дитина викладає зайчиків у рядок.
«А тепер нагодуй своїх зайченят» з геометричних фігур дитина добирає схожі за формою та кольором, потрібні зайченятам овочі.
В кінці гри дитина зображає радість зайченят, яких вона нагодувала, стрибає.
Мета: вчити дітей розрізняти смаки та називати їх.
Матеріал: шматочки помитих та очищених фруктів та овочів, ягоди, хустинка.
Хід: Гравцеві зав’язують очі хустинкою та дають посмакувати шматочок овоча, фрукта або ягоду. Дитина повинна назвати овоч та смак який відчуває. (лимон – кислий, виноград – солодкий)
Підведення підсумків.
Заняття 3
Мета: розвивати сенсорні здібності: тактильні відчуття, відчуття форми, матеріалу, розміру; розвивати увагу, мислення, сприймання, уяву.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні вправи.
Добрий день, добрий день – - великі пальці обох рук ставляться разом, всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Пальчики сказали. – всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Ми сьогодні всіх дітей – знову всі пальці обох рук згинаються «назустріч» .
Зранку привітали. – знову всі пальці обох рук згинаються « назустріч », залишаючись в такому положенні пальчики притискаються з усієї сили.
Обладнання : Великий та маленький м’ячики, великий та маленький ведмеді.
Хід : Дитині показують парні іграшки, які відрізняються за розміром, називають їх розмір: «Це великий м’ячик. Це маленький м’ячик.» Показують, як потрібно ощупувати двома руками великий м’ячик. Беруть маленький м’ячик. Він повинен бути набагато менший, щоб дитина могла брати його однією рукою. Показують, який він маленький, долонями обох рук закривають м’ячик, гладять його. Ставлять м’ячики поряд і повторюють їх розмір, показуючи розведеними долонями. Голосом підсилюють різницю розмірів, супроводжуючи емоційним виразом обличчя. Запропонуйте покотити спочатку великий м’ячик, потім маленький. Просять принести великого ведмедя. Показують розведеними руками, який він великий. Повторіть такі ж дії, як з м’ячиком. Попросіть знайти маленького ведмедя. Поставте поряд з великим м’ячиком великого ведмедя, а з маленьким маленького. Повторіть їх розміри. Скажіть: «Дай великого м’ячика. Дай маленького м’ячика. Дай великого ведмедя. Дай маленького ведмедя.»
Обладнання : Набір кубиків одного кольору, але двох розмірів ( 5 великих, 5 маленьких).
Хід : Дитині дають набір кубиків ( 5 великих, 5 маленьких). Ставлять перед дитиною дві коробки. В одну кладуть великий кубик, в другу маленький. Просять покласти в ці коробки кубики: до великого кубику великі, до маленького маленькі. Перед початком роботи спросіть, де великі , де маленькі.
Ускладнення : Набір кубиків різного кольору та двох розмірів( 10 великих, 10 маленьких)
Обладнання : Три різних по розміру іграшки (собачки, ведмедики, зайчики)
Хід : Дайте дитині іграшкі різних розмірив: 3 собачки, 3 ведмедика, 3 зайчика. В кожній сім’ї є папа, мама і синок (дочка). Розставте три коробки. Папа пішов на роботу, покажіть, як папа – собачка іде до коробки. Папа – ведмідь теж іде на роботу. Папа – заяць також. Всі великі іграшки зібрались в одній коробці. А мами пішли в магазин. Покажіть другу коробку. Дитина сама покладе туди іграшки поменьше. А самі маленькі, дітки, пішли в садочок. Це третя коробочка. Повторіть гру.
Ускладнення : Виставте по порядку собачок. Потім ведмедиків. Потім зайчиків. Перемешайте всі іграшки і попросіть розставити їх від маленького до великого.
Дитина робить те, що хоче. Це допомагає їй позбутися зайвої енергії, розслабитися.
Хід:Дітям пропонується дістати один із знайомих предметів, навпомацки визначити його форму, з чого зроблений, назвати його.
Підведення підсумків.
Заняття 4
Мета : розвивати сприйняття розміру, дрібну моторику. Закріпити назви «великий», «менший», «найменший».
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.
Обладнання : Гудзики трьох різних розмірів, однакового кольору та форми ( по 7 – 10 штук)
Хід : До магазину привезли різні гудзики. Попросіть дитину розкласти їх в три коробки сортируючи за розміром: більші, меньші , найменьші. Розглядайте разом з дитиною, порівнюйте. Запитайте : «Куди можна пришити цей гудзик? А цей?»
Ускладнення : Гудзики трьох різних розмірів, різного кольору та форми ( по 7 – 10 штук)
Обладнання : Геометричні фігури ( трикутник, квадрат, круг) двох розмірів.
Хід : Візьміть в руки самий великий трикутник і пальцем другої руки обведіть його по краю. Закінчив показ скажіть: «Велика фігура». Тепер візьміть маленький трикутник і теж обведіть по контуру пальцем – маленька фігура. Попросіть дитину обвести по краю квадрат, який ви тримаєте в своїй руці. Тепер хай обведе коло, велике та маленьке. Покажіть як треба долонею ощупувати великі і маленькі фігури: маленьку фігуру легко затискаємо в долоню, прикриваючи пальцями, а велику фігуру ніяк не прикрити, її ощупуваємо, гладимо пальцями другої руки. Велику фігуру ховаєм між двома долонями, а маленьку можливо сховати в кулаці.
Ускладнення : Попросіть дитину закрити очі і вгадати, велику чи маленьку фігуру ви їй дали. Покажіть дитині, як можна обвести олівцем або фломастером фігуру по контуру на папері. Обведіть разом з нею маленьку і велику фігуру, керуючи її рукою.
Обладнання : Чотири кружечки різного розміру, одного кольору. Чотири кружечки різного розміру, різного кольору.
Хід : Розкладіть перед дитиною чотири кружечка різного розміру, які відрізняються один від одного на 0,5 см. Попросіть розкласти кружечки по порядку в ряд. Потім попросіть дитину покласти кружечки один на одного за порядком від самого великого до самого маленького так, щоб було видно кожен кружечок. Попросіть покласти всі кружки в зворотній послідовності, починаючи з самого маленького, так , щоб кружки ховали один одного.
Ускладнення : Використовуйте кружки різного розміру і кольору. Нехай дитина назве за порядком всі кольори від самого великого до маленького та навпаки.
Обладнання : Чотири квадрати різного розміру але одного кольору. Чотири квадрати різного розміру та різного кольору.
Хід : Побудуй башту з однакових за кольором квадратів.
Побудуй велику і маленьку башти.
Побудуй сходинки.
Побудуй будиночки різного розміру ( для пташок, для собачок, для людей ).
Покажіть, як можна на великий квадрат викласти меньші квадрати.
Ускладнення : Побудуй башту з кольорових квадратів. Побудуй дві однакові за формою башти ( з одного кольору та різнокольорову). Покажіть, як можна на великий квадрат викласти меньші квадрати різного кольору.
Заняття 5
Мета : розвивати сприйняття розміру, кольору, дрібну моторику. .
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.
Обладнання : Картинка з різними за розміром цукерками.
Хід : Попросити дитину допомогти дівчинці знайти саму маленьку цукерку; саму велику цукерку. Де однакові цукерки?
Ускладнення : попросіть показати саму маленьку цукерку, трошкі більшу, ще більшу, велику, саму велику. Порівняти однакові за кольором цукерки, яка з них більша
Обладнання : Картинки дівчат різного віку, три бантики різного розміру. Три намиста різного розміру.
Хід : Попросіть дитину підібрати для дівчат відповідні за розміром банти та намиста (великій дівчинці – великі, меншій дівчинці – менші, найменшій дівчинці – найменші )
Ускладнення : Попросити дитину намалювати для дівчат відповідні за розміром квіточки (великій дівчинці – велику, меншій дівчинці – меншу, найменшій дівчинці – найменшу).
Обладнання : Кольорові квадрати відповідно розміру віконечок, де сидять козенята ( дивись малюнок). Картинка з козенятами та вовком.
Хід : Розкладіть кольорові квадратики перед дитиною. Покажіть на одному малюнку, як ховається козенятко, коли віконечко зачиняється квадратом такого ж кольору, як і рамка.
Ускладнення : Збільшити кількість віконечок.
Обладнання : По 15 -20 маленьких кружечків різного кольору.
Хід : Покажіть дитині, як можна розкласти кольорові кружечки на ялинці: у вигляді намиста, довгих гирлянд або на кінчиках гілочок. Запропонуйте дитині прикрасити ялинку самій. Запитуйте якого кольору кожний вогник.
Заняття 6
Мета: коректувати сприймання, пам'ять, дрібну моторику рук та мовлення
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи..
Хід: під словесний супровід виконуються відповідні вправи кистями рук.
Ягідки червоні
Просяться в долоні.
Кожну ягідку візьму
І в тарілку покладу.
Пальцями правої руки по черзі немов «знімати ягідки з гілки».
Хід: Дорослий пропонує дітям погратися в гру.
Потім – навпаки: дитина називає предмет, а дорослий - його температурну ознаку.
Холодні предмети: сніг, лід, морозиво, холодильник… Теплі: сонечко, батарея, руки, грілка… Гарячі предмети: вогонь, праска, чай, кава…
Матеріал: великий аркуш паперу, маркер
Матеріали: сірі фігури – овали різного розміру і малі трикутники; жовті, червоні, зелені, сині овали й круги різного розміру (фрукти), інші фігури; на картинках – фрукти, їжак.
Хід: Вірш про їжачка (пояснити дітям, навіщо їжачок наколює фрукти на голки)
Із голок та шпичок
Пошив собі піджачок,
І у тому піджачку
Він гуляє по садку,
Натикає на голки
Груші, яблука, сливки.
Будуть гарні колючки
і здорові їжачки.
Під час читання вірша діти викладають композицію з їжачка та фруктів, потім розглядаючи композиції називають геометричні фігури.
Хід: Дітям пропонується згадати слова, які вказують на смак: кислий, солодкий, солоний, кисло-солодкий. Усі слова записуються на великому аркуші паперу за допомогою умовних позначок: кислий – лимон, солодкий – цукерка… Потім кожен вибирає свій улюблений смак і пояснює, чому він йому подобається.
Запропонувати дітям перерахувати, що може бути кислим, солодким, солоним… Це завдання діти можуть виконувати як самостійно, так і в підгрупах.
Можна запропонувати жартівливий варіант цього завдання: попросити кожну підгрупу придумати жартівливі історії про те, як продукти змінили смак. Наприклад:
5.Вправа «Виконай завдання» (5 хв)
Хід:Психолог пропонує дітям:
і т.д.
Заняття 7
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, мовлення, увагу; закріпити знання основних шести кольорів.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні вправи.
З-під куща зайчик – стриб!
Під кущем – білий гриб.
Зайчик вухом поведе,
Шапку гриба відгризе.
Другий і третій пальці правої руки трохи зігнуті, «стрибають».
Долоня лівої руки спирається на пальці правої – це гриб. Рухи за текстом.
Матеріал: гуашеві, акварельні фарби, пензлі, папір.
Хід: Дитині пропонується перетворитися на Чарівника і «намалювати» «зелений світ», «червоний світ» і т. ін. В подальшому малюнки можна обіграти. Наприклад складати за ними казки, змінювати їх додаючи деталі, героїв та кольори.
Хід: Дитині пропонують одягнути «чарівні» (невидимі) окуляри, наприклад, червоні, і знайти в кімнаті предмети такого ж кольору. Після того, як дитина виконає завдання, її просять «замінити» окуляри на інші (колір може обирати сама дитина). В кінці гри можна визначити предметів якого кольору було знайдено найбільше.
Мета: вправляти дітей у розрізненні геометричних фігур (круг, овал, трикутник, квадрат, прямокутник).
Матеріал: різних розмірів сірі, білі, чорні овали та круги, трикутники і прямокутні смужки, зображення журавля.
Хід: Щоб журавлики з’явились, їх слід скласти з фігур за кольорами та розмірами. Розглянути зображення журавля. Уявно обвести контури круглої голови, овального тулуба, трикутного дзьоба, довгих ніг. Активізувати ці слова та вирази. Якщо все правильно викладено, з’явиться журавлик. Якщо не з’явився, значить щось викладено неправильно, треба переглянути.
Матеріал: для кожної дитини 5 - 10 різнокольорових квадратиків.
Хід: Попросіть дітей розкласти квадратики за кольоровою перевагою (впод обанням), тобто на перше місце покласти квадратик того кольору, який їм найбільше подобається, і т.ін.
Потім запропонуйте дітям пояснити чому ті чи інші кольори подобаються їм більше або менше.
Примітка:
Заняття 8
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, мовлення; закріпити у дітей вміння розрізняти та називати основні кольори та їх відтінки.
1. Пальчикова гімнастика «Півники»(5хв)
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Гонористо ходить півник
Землю розгрібає.
Тільки другого побачить,
Бійку учиняє.
Півники крилаті,
Краще йдіть до хати,
Там насиплю вам зерна,
Буде, що клювати.
Третій палець налізає на другий,четвертий та п’ятий притулились до них,великий б”є по другому пальцю. Рухи одома руками за текстом.
Матеріал: стіл, невеликий м’ячик, кольорові квадратики (основні кольори та їх відтінки)
Хід: Діти перед початком гри повторюють основні кольори та їх відтінки, використовуючи кольорові квадратики.
Ведучий (дорослий або дитина) називає будь-який колір і котить по столі м’ячик до будь-якого гравця, той повинен назвати відтінок цього кольору, повернувши м’яч ведучому. В іншому варіанті гри можна ведучому називати відтінок, а гравець називає колір.
Ця гра може бути продовженням гри Великий Чарівник з перерахованих предметів того чи іншого кольору, запропонуйте дітям придумати якусь казку.
Підведення підсумків.
Заняття 9
Мета: коректувати розвиток дрібної моторики рук, мовлення; розвивати вміння розрізняти кольори, твору уяву
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: одночасно з проговоренням вірша кистями рук виконуються відповідні рухи.
Швидко, швидко
Дзиґа в’ється,
Об підлогу жваво б’ється.
По доріжках прокрутилась,
Заморилась та й звалилась.
Другим пальцем правої руки крутити, потім бити по долоні лівої, прокрутитися до кінчиків кожного пальця і зупинитися.
Хід: Обирається ведучий гри, на початку ним може бути дорослий, поки діти не опанують правила гри. Ведучий загадує колір. Решті дітей – потрібно відгадати, який колір задумав ведучий. Наприклад, якщо задумати зелений колір, то той хто його задумав може назвати, що такого кольору бувають колготки, машини, м’ячик, рукавички листочки, травичка. Називання відбувається до тих пір, поки діти не впізнають. Дуже важлива допомога дорослого як ведучому так і гравцям.
Матеріал: кольорові олівці, маркери або фломастери, папір.
Хід: Дітям роздаються кольорові олівці, маркери, фломастери за їх вибором. Ведучий називає предмети (бажано однотонні, наприклад, трава, апельсин, мак, лев….), а діти по черзі на аркуші паперу малюють кружечок відповідного кольору: трава – зелений кружечок), якщо дитина НЕ знає якогось кольору, то вона малює прочерк. Виграє той, у кого більше за всіх кружечків.
Хід: Дітям пропонується назвати різні предмети та явища найулюбленішого кольору. Наприклад, якщо улюблений колір блакитний, це можуть бути бант, волошка, небо, пролісок…
Матеріал: магнітофон, аудіо записи музичних творів.
Хід: Вмикається мелодія і пропонується дітям намалювати під цю музику кольорові картинки (навіть кольорові плямки). Можна запропонувати дітям декілька уривків для прослуховування.
Потім дитячі малюнки можна склеїти в загальний колаж.
Заняття 10
Мета: коректувати розвиток сприймання, мислення, дрібної моторики рук, мовлення; вправляти дітей у розрізненні звуків, різних за походженням, розвивати фонематичний слух. Розвивати зорове сприймання предметів.
Критерії ефективності: позитивний настрій дітей, дажання продовжувати спілкування, повтореня дій та словесного супроводу вправи.
Хід: Ритмічно стискати пальці в кулак і розтискати.
Матеріал: дерев’яні палички, маракаси, шумівки, сопілка тощо
Хід: Спочатку навчання гри дітям дають можливість почути і побачити як звучать всі предмети.
Надалі дітям пропонується заплющити очі, а комусь одному виконати якийсь звук за допомогою розглянутих інструментів, можна навіть просто постукати паличкою по будь-якій поверхні. Решта дітей повинні відгадати, чим і як було створено даний звук.
Ускладненя: Спочатку пропонуються найпростіші варіанти, якщо дитина виконує завдання, то як ускладнення, одночасно два предмета: котик на подушці, а мишка під столом.
Обладнання: Реальні предмети: стіл, стілець, ручка, книжка, іграшки або їх зображення на малюнку (предметні картинки)
Хід: Дитині пропонується назвати те, що вона бачить. Наприклад, книжка на столі, сумка на стільці, собачка біля вікна тощо.
Ускладнення: Спочатку пропонуються найпростіші предмети, які дитина бачить щодня. Потім, предмети, з якими дитина зустрічається рідше.
Обладнання: Звичайні предмети, які дитина бачить щодня або ж їх зображення на ( малюнку (предметні картинки)
Хід: Дитині пропонується назвати те, що вона бачить: книжка, дзеркало, олівець, ножиці, тарілка тощо.
Мета: Розвивати мислення; вчити будувати прості логічні ланцюжки: будинок – людина, гніздо – пташка тощо.
Ускладнення: Спочатку пропонується паралельна пара картинок: гніздо – пташка. Потім одночасно 2 пари: гніздо, будинок, пташка, людина і так далі. Обов’язково за потребою допоміжні коментарі дорослого.
Обладнання: Предметні картинки із зображенням гнізда, будиночка, будки та із зображенням пташки, людини, собаки.
Хід: Дитині пропонуються картинки, які між собою потрібно спів ставити (викласти) за допомогою навідних питань дорослого.
Хід: Психолог пропонує дитині пройти як ходить: ведмідь, балерина, стара людина, директор заводу, солдат.
ЛІТЕРАТУРА:
.