Використання матеріалу конспекту уроку: Електричний струм. Дії електричного струму. Джерела електричного струму допоможе вчителям фізики урізноманітнити навчально виховний процес, зацікавити учнів, спонукати їх до активної творчої діяльності, сприятиме пошукові власних вирішень тих чи інших навчальних завдань.
Тема уроку: Електричний струм. Дії електричного струму. Джерела електричного струму.
Мета уроку: з’ясувати фізичну природу електричного струму, ознайомити учнів із діями електричного струму, джерелами струму; розвивати самостійність мислення, творчі і експериментальні вміння; виховувати впевненість при висуванні гіпотез.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: електрофорна машина, елемент Вольта,термоелемент, фотоелемент, акумулятор, електричні лампи, яблуко, картоплина, з’єднувальні проводи,залізний цвях, мідний провідник, гальванометр, сірники, залізні ошурки, таблиці.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань.
Картка 1. Скільки електронів, протонів і нейтронів входить до складу атома хімічного елемента, що знаходиться під номером, що знаходиться на 18 місці у періодичній системі елементів Менделєєва?
Картка 2. В ядрі атома знаходиться 12 протонів. Скільки електронів і нейтронів є в цьому атомі? Як називається цей хімічний елемент?
Картка 3. Скільки протонів і нейтронів у ядрі атома урану?
2.Фронтальне опитування.
- Які типи зарядів існують в природі?
- Що таке електрон?
- Яка частинка має найменший позитивний заряд?
- Які ще елементарні частинки ви знаєте?
- Як поділяються всі речовини за здатністю проводити електрику?
- Навіщо людині електрика?
Вчитель. Отже, життя сучасної людини неможливе без електрики. Кожен з вас назве не менш десяток електричних побутових приладів, без яких нам складно уявити наше життя. Ці прилади називають електричними тому, що їхня робота заснована на дії електричного струму. І сьогодні тема нашого уроку “Електричний струм. Дії електричного струму. Джерела струму”
Учні записують в зошити тему уроку
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Понад 2400 років тому великий китайський педагог Конфуцій сказав:
Розкажи мені - і я забуду,
Покажи мені - і я зрозумію,
Примусь мене зробити – і я навчусь!
Отже, сьогодні на уроці будемо слухати, бачити, досліджувати, обговорювати, добувати знання і навички.
Струм це течія (перенесення) чогось, подібно до того, як переноситься трубами вода чи газ, рухається кров судинами. При проходженні електричного струму переноситься електричний заряд. Ви знаєте, що носієм електричного заряду є частинки. Ці електричні частинки рухаються в провіднику хаотично, безладно, як рій комарів. Коли подме вітер то всі комарі будуть рухатися в одному напрямі.
Електричний струм – це напрямлений рух заряджених частинок. Для того, щоб усі заряджені частинки почали рухатися в одному напрямі, треба створити електричне поле. Електричне поле створюють джерела струму, які сьогодні ми будемо вивчати. Отже, умовою існування електричного струму є: (учні роблять висновок при допомозі вчителя)
Вчитель. (Звертається до учнів)
Як можна визначити наявність електричного струму в провіднику? Чи можна безпосередньо спостерігати за рухом заряджених частинок?
Учні висловлюють свої припущення.
Про електричний струм судять за його зовнішніми діями.
Дослід 1. Теплова дія струму. Теплову дію струму спостерігаємо, приєднавши до полюсів джерела струму нікеліновий дріт.
Дослід 2. Світлова дія. До джерел струму приєднуємо електричну лампочку й спостерігаємо її світіння. (Знайомимо учнів з різними типами ламп.)
Дослід 3. Хімічна дія. Пропускаємо електричний струм через водний розчин мідного купоросу.
Дослід 4. Магнітна дія. На цвях намотуємо ізольований провід й пропускаємо по проводу електричний струм. Цвях почне притягувати до себе металеві ошурки.
Вчитель. Електричний струм чинить теплову, хімічну, магнітну дії на живі організми, в тому числі на людину. Струм може викликати опік, судоми, і навіть спричиняти смерть. Тому перед тим, як користуватись будь-яким електричним приладом, слід уважно вивчити інструкцію до нього та неухильно її дотримуватися.
Вчитель. Діти, як ви думаєте, що необхідно для того, щоб струм існував протягом тривалого часу? (Учні дають свої пропозиції) Отже необхідні джерела струму. Завдання джерела струму – розділити позитивні й негативні заряджені частинки. Розділені частинки нагромаджуються на полюсах джерела струму. Це ті місця до яких за допомогою клем або затискачів під”єднують провідники. Один полюс заряджений позитивно, другий негативно. Якщо полюси з”єднати провідником, то під дією поля заряджені частинки будуть рухатися впорядковано, тобто виникне електричний струм. У джерелах струму відбувається перетворення різних видів енергії в електричну.
Зараз ми розділимось на групи і кожна з вас дослідить своє джерело струму. (Учні самостійно досліджують джерела струму. На столах література, відповідні прилади.)
Кожна група звітує про результати досліджень.
Всі генератори світла перетворюють механічну енергію в електричну. Це стало можливим завдяки винаходам англійського фізика Майкла Фарадея. Його наукові пошуки тривали 10 років. Ось що про Фарадея сказав Г. Гельмгольц: «Доки люди користуватимуться благами електрики, вони пам’ятатимуть ім’я Фарадея».
Вчитель. Діти чи можна створити джерела енергії з овочів і фруктів.
Дослід. Вимірювання різниці потенціалів між двома електродами, вставленими в яблуко, картоплину.
Вчитель. А чи знаєте ви тварин, які здатні самі виробляти електричний струм для захисту або полювання? (Діти виступають з повідомленнями)
Вчитель. Американець Тоні Ешіл виготовив мікродвигун для годинника, який працював від одного лимона. І цього лимона вистачило на 5 місяців роботи.
ІІІ.Закріплення новго матеріалу
А акумулятор 1. Світлова - електричну
Б термопара 2. Хімічна – електричну
В сонячна батарея 3. Внутрішня – електричну
Г генератор 4. Механічна – електричну
ІV. Підсумок уроку
Оцінювання учнів
V. Домашнє завдання. Параграф 23, 24,25.