1
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Пояснювальна записка
Сучасні вимоги до освіченості і культури дітей з розумовою відсталістю спонукали розробку проекту даної програми нового типу з музики (за змістом і структурою), яка віддзеркалює основні напрями загальноосвітніх завдань освітньої галузі “Музичне мистецтво” та ґрунтується на концептуальних положеннях Державного стандарту початкової ланки спеціальної освіти даної категорії дітей.
Головною метою цієї програми є: за допомогою комплексного використання різних видів музичного мистецтва допомогти учням підготовчого – 1 з розумовою відсталістю краще ознайомитись з довкіллям (оточуючими звуками живої і неживої природи, шумами; емоційними характеристиками тварин та іншими відомостями) через художньо–емоційні характеристики музичних творів, які служать додатковим інформаційним каналом і допомагають дітям краще запам’ятовувати навчальну інформацію.
Музика як багатофункціональне мистецтво одночасно впливає на різні сфери дитячого організму і сприяє розвитку сенсорної сфери, уваги, активізації процесів мислення, уяви, творчих здібностей, розвитку емоційно–вольової сфери, моторики і кінестетичної системи, закладає основи загальної культури особистості. Загальновідомий корекційно–компенсаторний, стимулюючий, лікувально–оздоровчий і навчально–виховний потенціал музичного мистецтва, оскільки в ньому природно закладений гедоністичний ефект художнього впливу на дитину, тобто вона отримує задоволення від навчання і граючись лікується, виправляється, виховується і навчається.
Даний проект програми з музики водночас виступає невід’ємною частиною освітньо–виховної корекційно–розливальної системи для учнів з розумовою відсталістю, а також важливою ланкою естетичного виховання і гармонізації особистості.
Метою предмету музика у загальноосвітньому навчальному закладі для розумово відсталих дітей є формування елементарної музичної освіченості і культури через доступні даній категорії дітей види музично–естетичної діяльності (слухання–сприймання, співи, гру на дитячих шумових інструментах, музично–ритмічну і образно–ігрову творчість), які допоможуть у спілкуванні з музикою різних жанрів і формуванні позитивного ставлення до оточуючого світу та мистецтва взагалі, а також допоможуть розширити естетичний досвід і сферу культурологічних інтересів, краще підготуватись до життя.
Загально розвивальні музичні завдання передбачають виховання у дітей інтересу до музики і позитивного емоційного відгуку на неї, здатності до елементарного розуміння дитячих музичних творів різних композиторів і жанрів, бажання приймати участь у різних видах музично–естетичної діяльності в межах школи і вдома.
Музичні заняття у допоміжній школі мають і спеціальні корекційно–розвивальні завдання: здійснювати корекцію і дорозвиток порушень, зумовлених розладами розумової діяльності і супутніми вадами: стимуляція розумової діяльності, розвиток сенсорики, чуттєвого досвіду (що є причиною значних труднощів сприймання музики, порівняння, узагальнення художніх образів і об’єктів довкілля, гальмування процесі запам’ятовування, розвитку фантазії, співпереживання та ін.); корекції дрібної і загальної моторики, рухової сфери; корекції артикуляційно–дикційного і нормалізації дихального апарату.
Теоретичний матеріал (а саме: “Зміст навчального матеріалу”, “Навчальні досягнення учнів” і “Спрямованість корекційно–розвивальної роботи та очікувані результати”) розміщений по трьох колонках у спеціальній таблиці. У першій колонці розміщений “Зміст навчального матеріалу”, який будується за принципом використання доступних вищезазначених видів музично–естетичної діяльності і розкриває всі види робіт і завдання з ними пов'язані. Тому в таблиці не подається кількість годин (чи хвилин) на кожний вид діяльності чи організаційної підготовчої роботи (оскільки на уроці музики використовується декілька видів музично–естетичної діяльності: слухання–сприймання музики, співи, гра на дитячих шумових інструментах або музично–ритмічна та образно–ігрова творчість; щороку контингент класу міняється і учитель музики краще знає можливості даного контингенту і кількість хвилин, необхідних на використання того чи іншого виду діяльності).
У другій колонці подаються “Навчальні досягнення учнів” де уточнюються поточні знання, навички і вміння, які учні повинні опанувати протягом року. У дужках автор звертає увагу практиків на можливість постійної або часткової роботи під контролем або за допомогою учителя, в залежності від навчальних можливостей учнів даного класу.
У третій колонці “Спрямованість корекційно–розвиткової роботи та очікувані результати” розкривається головний напрям корекційної роботи, яка конкретизує, уточнює, корегує певні знання і вміння; стимулює навчально–пізнавальну діяльність і пов'язані з нею психофізичні процеси; дорозвиває дитину і нормалізує її психічний стан.
Практичний музичний матеріал подається після таблиць у кожному класі: у підготовчому класі ні навчальні теми ні кількість годин на них спеціально не виділяють, а дається різний за змістом і цікавий матеріал національної і сучасної дитячої музичної літератури, який розміщений теж за видами діяльності на розсуд учителя; з 1 по 4 клас практичний музичний матеріал подається по темах (де приблизно планується кількість годин на кожну тему) і нарощується відповідно віковим вимогам до цього предмету та можливостям класу; кількість годин може змінюватись (за бажанням учителя).
У підготовчому класі запланований пропедевтичний період, який готовить дитину до різних видів музично–естетичної діяльності (детально знайомить з кабінетом музики, музично–звуковими об’єктами, їх місцезнаходженням, орієнтацією в навчальному просторі, також ненав’язливо природно залучає до музики, розвиває емоційні реакції на неї).
Розділ “Слухання–сприймання музики” знайомить дітей з кращими зразками зарубіжної, вітчизняної сучасної і народної музичної літератури; допомагає розшифрувати язик музичної мови і перекласти її на доступні образи; розвинути музичний і загальний слух, зосередженість, увагу, музичну пам’ять. Тому слухання–сприймання музики треба проводити на кожному уроці.
У розділі “Співи” детально розглядаються елементарні правила охоронного співочого режиму, особливості і складові вокально–хорової роботи (підтеми: організація готовності до співу; розвиток вокально–хорових навичок: дихання; музичний слух, відчуття ритму, темпу, характеру музичних творів; артикуляція і дикція; пісенно–виконавська творчість) і конкретизуються завдання даного виду роботи як найбільш доступного.
Розділ “Гра на дитячих шумових інструментах” включає ознайомлення з дитячими шумовими, ударними і звуковисотним інструментами, правилами і прийомами гри на них, розвиток відчуття сильної долі, ритму, дрібної моторики.
У розділі “Музично–ритмічна та образно–ігрова творчість” значна увага приділяється рухливим іграм, драматизації нескладних за змістом і цікавих дитячих пісень, які сприяють розвитку фантазії, творчих здібностей.
Розділ “ Міжпредметні інтеграційні зв’язки» допомагає учителю використовувати на уроках музики інші види мистецтва, поєднуючи їх однією темою, розкриваючи своєрідність засобів художньої виразності при одному і тому ж змісті.
З метою кращого засвоєння навчальних тем і процесу сприймання доцільно на підсумкових заняттях у кінці кожного семестру проводити узагальнюючі, комплексно–тематичні заняття, які побудовані за календарно–обрядовим і подійно–часовим принципом і включають фрагменти з різних предметів, об’єднаних однією темою.
ПІДГОТОВЧІЙ КЛАС
( 35 год.1 год. на тиждень)
№ |
К- сть год |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
Спрямованість корекційно-розвиткової роботи та очікувані результати |
1.
|
|
Пропедевтичний період
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З КАБІНЕТОМ МУЗИКИОрієнтація в навчальному просторі та назва музичних об’єктів, що використовуються на уроці (місцезнаходження фортепіано, технічних засобів: магнітофону, програвача), місцезнаходження робочого місця учня тощо. Ознайомлення з елементарними поняттями, пов’язаними з слуханням музики і джерелами музичних звуків: фортепіано, голосом вчителя, технічними засобами; елементарними правилами слухання музики ( сидіти рівно, не відволікатися, спокійно слухати музику). Рецептивне (пасивне)сприйманнязаспокійливої музики Музично–звукова підготовка до слухання музики. Розвиток емоційних реакцій на музику (мімічних, жестових, поведінкових дій). Слухання спокійної музики. |
Учень: – розуміє навчальне мовлення вчителя (за уточненням учителя); – називає і визначає місцезнаходження музичних об’єктів у кабінеті музики, своє робоче місце; – реагує на джерела музичних звуків; розрізняє їх (за підказкою вчителя); – намагається дотримуватись елементарних правил слухання музики (під контролем учителя);
|
Конкретизація уявлень про: місцезнаходження і назву музичних об’єктів, що використовуються на уроці (фортепіано, магнітофон, програвач), своє робоче місце тощо. Уточнення елементарних навчальних понять. Нагадування правил слухання музики.
|
2.
|
|
СЛУХАННЯ–СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ Слухання фрагментів знайомих пісень (з мультфільмів, радіо і телепередач). Слухання звуків, що нас оточують: музичних (пісень, музичних творів); звуків живої природи (птахів, жуків, свійських тварин). Ознайомлення з звуконаслідуванням голосів птахів у музиці (зозулі – “зовом зозулі”, тьохканням птахів тощо). Використання музично–дидактичного матеріалу.
|
– намагається: слухати музику; – виявляє зовнішні позитивні емоційні реакції на музику (мімічні, жестові, поведінкові).
Учень: – впізнає фрагменти знайомих пісень; – називає пісні (за допомогою вчителя); – запам’ятовує та розрізняє на слух музичні звуки і звуки живої природи (за допомогою вчителя); – підбирає дидактичний матеріал, що відповідає назві і змісту прослуханої пісні: картинки, малюнки, картки (під керівництвом вчителя). |
Організація слухової уваги, активізація психологічної готовності до слухання–сприймання музики. Стимуляція слухової пам’яті та інтересу до музики (скрипковою музикою В. А. Моцарта, Вівальді тощо.) Корекція музично–звукових і природно–звукових уявлень. Розвиток слухової уваги, зосередженості. збагачення слухової пам’яті і досвіду музично–слухового сприймання. Виховання бажання слухати звуки живої природи і музичні твори. Виховання в учнів бажання поділитися враженнями від прослуханих творів. |
3.
|
|
СПІВИ Організація готовності до співуРозвиток інтересу до співу пісень. Ознайомлення з правилами охоронного співочого режиму (не співати коли хворе горло, співати спокійно без напруження, не перекрикувати сусідів). Ознайомлення з елементарними правилами співу ( сидіти рівно, спокійно; голову тримати рівно; руки покласти на коліна).Виконання вправ. Ознайомлення з елементарною символікою диригентських жестів (увага, вступ, закінчення). Формування етичних взаємовідносин в процесі вокально хорової діяльності.
Розвиток вокально–хорових навичок: Дихання.Розширення і закріплення елементарних навичок правильного дихання (підтягувати живіт, безшумно набирати і випускати дихання, не піднімати плечей, короткострокова затримка дихання, рівномірне його витрачання). Виконання дихальних вправ (на короткострокову затримку дихання, спокійний вдих і видих). Спів на одному диханні поспівок, невеличких фраз з пісень.
Розвиток музичного слуху, відчуття ритму, темпу, характеру музичних творів Розвиток відчуття ритму і ритмічної пам’яті, вміння ритмічно точно відтворювати фрагменти мелодій дитячих пісень. Розвиток відчуття сильної долі у такті. Закріплення уявлень про: характер пісень (веселим і сумним); темпом (швидким, повільним); використання принципу контрастності. Відтворення з голосу вчителя та інструменту нескладних вокальних вправ, пісень. Розширення діапазону голосу (ми 1– сі 1). Артикуляція і дикціяРозвиток дикційно–артикуляційних навичок, уміння співати округлим, протяжним звуком.
Пісенно–виконавська творчість. Розвиток творчих здібностей та бажання співати пісні виразно, у певному настрої, самостійно та з однокласниками. Формування злагодженого співу (в ансамблі).
|
Учень: – виявляє готовність і інтерес до вокально–хорових занять; – намагається дотримуватись елементарних правил співу в положенні сидячи, стоячи (за нагадуванням вчителя); – намагається зрозуміти і своєчасно реагувати на диригентські жести; – дотримується правил ансамблевої поведінки в процесі вивчення та колективного виконання пісень (за підтримкою вчителя);
– намагається дотримуватись правил правильного дихання; – розуміє: складові дихання ( вдих, видих, затримка дихання), що не можна брати дихання по середині слова; – намагається правильно виконувати дихальні вправи. (за інструкцію і підтримкою вчителя);
– намагається зосереджувати слухову увагу під час виконання вправ, пісень; чисто і ритмічно співати пісні, вправи (за підтримкою вчителя); – намагається правильно витримувати тривалості (короткі і довгі) і силу звука у піснях; прислухатися до співу учителя; – акцентує сильну долю у такті (за сигналом вчителя); – намагається розрізняти характер і темп пісень (за допомогою вчителя); – знає мелодії і слова більшості пісень (або фрагменти), розуміє і розповідає їх зміст (за підтримкою вчителя); – виявляє самостійність у виконанні пісень, вправ, на розвиток голосу, музичного слуху, ритму;
– намагається дотримуватись елементарних правил артикуляції і дикції (за нагадуванням вчителя);
|
Виховання у учнів зовнішньої організованості і зосередженості, точного виконання інструкцій вчителя. Контроль і корегування негативних комунікативних навичок, поведінки. Опанування правил охоронного співочого режиму( не співати, коли хворе горло; співати спокійно, без напруження, не заважати іншим співакам) Уточнення диригентських жестів. Нагадування про важливість для навчання доброзичливих взаємовідносин у процес навчального спілкування і колективного виконання пісень.
Контроль і коригування співочого дихання. Усвідомлення поняття, що дихання у пісня відрізняється від звичайного дихання. Виконання спеціальних дихально–розважальних вправ на розвиток правильного співочого дихання.
Розвиток, дитячого голосового апарату; звуковисотного і ритмічного слуху. Контроль і уточнення вокально–співочих навичок Стимуляція правильного виконання темпо – ритмічної структури пісень, фонематичної і музичної пам’яті . Уточнення і виправлення помилок в процесі співу.
Розвиток дикційно – співочого апарату. Корегування орфоепічного виспівування слів у піснях. Формування округлого співу голосних і приголосних; контроль за протяжним їх виспівуванням.
Формування бажання художньо - емоційно виконувати пісні, співати їх самостійно та разом з однолітками в урочний та позаурочний час. Уточнення та виправлення недоліків у процесі виконання пісень. |
4 |
|
ГРА НА ДИТЯЧИХ ШУМОВИХ ІНСТРУМЕНТАХ Ознайомлення зі звучанням дитячих шумових, ударних інструментів (брязкальцями, бубном, барабаном,) та звуковисотними інструментами (фортепіано, дзвіночками). Ознайомлення з прийомами і правилами гри на них. Підготовка до гри на дитячих шумових інструментах: виконання спеціальних вправ на розвиток дрібної моторики (кистей рук, пальців, рухів всієї руки), комбінованих вправ на координацію дрібної моторики рук і артикуляційної моторики (відбивання ритму свого імені і простих імен однокласників, ритмодекламація дитячих примовок, закличок, фрагментів слів з дитячих пісень з одночасним відстукуванням, плесканням, відбиванням найпростіших ритмічних малюнків, за показом вчителя: “Луна”, “Сорока – ворона”, “Гуси, гуси – га, га, га”, “Іди, іди дощику” тощо.). Розвиток відчуття сильної долі у такті. |
Учень: – знає назви дитячих інструментів, елементарні правила користування та прийоми гри на них (правильно тримати руку, струшувати); – використовує під час виконання завдань збережені аналізаторні системи: зір, дотик, слух; розрізняє на основі полісенсорного сприймання дитячі інструменти, на яких грає протягом року (за нагадуванням і під контролем вчителя); – розуміє: умовні сигнали вчителя (увага, своєчасний початок і закінчення гри); найпростіші принципи гри в дитячому шумовому оркестрі (прислухатися до гри товаришів, грати з ними злагоджено); – намагається: правильно відбивати і промовляти ритм знайомих імен, найпростіших вправ, дитячих пісень; відчувати сильну долю у такті ( за підтримкою вчителя). |
Формування організаційно–ансамблевих навичок. Корекція дотикового і полісенсорного сприймання. Виправлення і уточнення правил користування, прийомів і правил гри. Опанування навичок своєчасного реагування на інструментально–виконавські сигнали вчителя. Корекція і координація артикуляційної і дрібної моторики рук, відчуття ритму.
|
5.
6.
|
|
МУЗИЧНО–РИТМІЧНІ РУХИ ТА ОБРАЗНО–ІГРОВА ТВОРЧІСТЬ. Ознайомлення з назвами частин тіла (голова, тулуб, спина, плечі, кінцівки: руки ліва, права, лікті, пальці; ноги, п’ятки, носки, ступні). Орієнтація у навчальному просторі: вправи на орієнтацію у просторі (ознайомлення з інтервалом відносно місцезнаходження один щодо одного, на відстані витягнутих вперед рук, не торкаючись інших; напрямками в яких можна рухатись усім тілом і кінцівками: вгору, вниз, ліворуч, праворуч, перед собою, назад, вперед). Розвиток: емоційного відгуку на музику, відчуття характеру музики та єдності музики і руху; своєчасних реакцій на зміни в характері музики (темпові, динамічні). Ознайомлення з елементарними назвами рухів, що використовуються на заняттях ( за вибором вчителя). Відтворення через рух найпростіших казкових образів (ведмедя, зайця, пташки тощо.). МІЖПРЕДМЕТНІ ІНТЕГРАЦІЙНІ ЗВ’ЯЗКИ Використання на уроках музики знань, навичок отриманих на уроках з інших предметів (рідної мови: вміння переказувати зміст пісеньки, правильно вимовляючи слова; математики: кількісні і просторові поняття: один, багато; зліва – справа, зверху – знизу, між, усередині, близько – далеко; ознайомлення з навколишнім світом: ознаки тварин, рослин; образотворчої діяльності – картинки, що відображують зміст або образ з певної пісеньки; ритміки – елементарні навички ритмічно–рухової діяльності, назви рухів тощо.)
|
Учень: – розуміє зміст завдань та інструкції учителя; – знає: межі вільної площини, де відбуваються музичні заняття; назви частин тіла та напрям в якому можна рухатись; назву і спосіб виконання елементарних музично–ритмічних рухи( за підтримкою вчителя); – намагається: правильно орієнтуватись у навчальному просторі; реагувати відповідними рухами на зміни в характері музики; передавати найпростіші музично–ігрові образи під час інсценізації змісту дитячих пісень (під керівництвом учителя); – рухається в хороводі за вчителем, наспівуючи мелодію і зберігаючи стрункість постави.
Учень: – намагається зрозуміти, що один і той же образ, зміст пісеньки можна передавати через різні види мистецтва, відповідними засобами виразності ( в музиці –музичними звуками, в літературі – словами, в малюванні – фарбами, в танці – рухами); – намагається під керівництвом учителя у змісті віршів, образотворчій діяльності знаходити музичні образи (казкових персонажів: зайця, ведмедя, пташки тощо.)
|
Виправлення пошкоджених уявлень про назви тіла, напрямки в яких можна рухатись. Подолання у дітей страху під час виконання різних рухів, орієнтації у просторі. Збагачення словникового запасу назвами музично–ритмічних рухів. Корегування рухових дій; поєднання їх з музикою. Корекція уявлень про характерні рухи казкових персонажів, що потрібно передати через рух.
Корекція і розширення загального культурного досвіду. Закладення основ культури особистості. Уточнення уявлень про різні види мистецтва і засоби їх виразності.
|
На кінець навчального року учень:
– орієнтується: у навчальному просторі, джерелах звуку, робочому місці;
– використовує збережені аналізатори ( зір, слух, дотик,
кінестетичну систему);
– дотримується правил доброзичливих взаємовідносин в процесі виконання колективних видів музично–естетичної діяльності;
– розуміє і виконує інструкції учителя, навчальне мовлення (слова–поняття, музичні і рухові терміни), зміст пісень, що вивчались протягом року;
– розрізняє на слух пісні (їх характер, темп, динаміку); звуки живої природи;
– виконує елементарні правила охоронного режиму та музично–естетичних видів діяльності (слухання–сприймання, співу, гри на дитячих шумових інструментах, музично–ритмічних рухів та образно–ігрової творчості);
– демонструє власні музично–творчі здобутки (пісенно–виконавські, інструментальні, образно–ігрові) на уроці і вдома; розвиток позитивних якостей особистості ( відчуття колективної відповідальності за якість виконання музичних творів, доброти, взаємодопомоги та ін.).
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Слухання музики
“Зозулька”, муз і сл. Я.Степового; “Про ведмедика”, муз. А.Філіпченка. сл. Т. Волгіної; “Пісня про школу”, муз. М.Дрімлюги, сл. Т.Масенка; “Грім”, муз. О.Тилічеєвої; “Дощик”, муз М.Раухвергера; “В лісі”, муз. О.Тилічеєвої; “Ворони”, муз. М. Раухвергера; “Осіння пісенка”, муз. Д.Васильєв–Бугай, сл. А.Ляшенка; “Кленові листочки”, мелодія і слова Н.Грановської; “Засмутилось кошеня”, муз. Г. Кириліної, сл. П.Воронька; “Котику сіренький”, укр. нар. пісня, обр. Я. Вериківського; “Ой метелиця–зима”, муз. Ю Михайленка, сл. Т. Мезенцева; “Веснянка”, укр..нар.пісня; “На місточку”, муз. А.Філіпенка, сл. Г. Бойка; “Паук і мухи” мел. і сл. із збірника Л.Хереско “Музичні картинки”.
Співи
“Збирай урожай”, муз. А.Філіпенка, сл. Т.Волгіної; “По малину в сад підемо” муз. А. Філіпченка сл. Т. Волгіної, пер. з рос. О. Новицького; “Яблучка”, муз. Т.Шутенка, сл. Л.Реви; укр. дит. нар. пісні в обр. Я.Степового: “Диби–диби”, “Танцювала риба з раком”, “Я маленький пастушок”, “Мир миром”, “Спи , моя дитино”; “Новорічна”, муз. А.Філіпченка, сл. Г.Бойка; укр. нар. пісні: “Коляда–коляда”, “Щедрик–вердик”, ”Зимонька–снігуронька”, муз. Я.Степового, сл. Л.Глібова; “Вийди, вийди сонечко”, укр.. нар. пісня-веснянка; ”Сьогодні в мами свято”, муз. А.Філіпченка, сл. Т.Волгіної, “На зеленом лугу”, рос. нар. пісня.
Гра на дитячих шумових інструментах
Вправи: поспівки “Ку–ку”, “Ау–Ау”.
“Луна”, “Зозулька“, Гра з бубном”, муз. М. Красєва; укр. дит.нар. пісні: “Гоп, гоп, ту-ту-ту”, “Диби–диби”, “Сорока–ворона”, ”Кумо, кумо, що варила?”
Музично–ритмічна та образно–ігрова діяльність
Вправи: “Плескаємо–гупаємо”, “Рухатись–відпочивати”, “Пальчики і ручки”, “Зайчик стрибунець”.
Твори для інсценізації:
“Браві солдати”, муз. А.Філіпенка; “Іде, іде дід”, укр. нар. пісня; “Ведмідь”, муз. Г.Фріда; “Гуси прилетіли”, муз. А.Філіпенка, сл. Т. Волгіної; “Киця Мура”, укр. нар. пісня; “По малину в сад підем”, муз. А.Філіпенка, сл. Т. Волгіної; “Ведмедик з лялькою танцюють полечку”, муз. і сл. М. Качуріної.
ПЕРШИЙ КЛАС
(35год; 1год. на тиждень)
1.
2. |
|
Пропедевтичний період
ОРІЄНТАЦІЯ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ Закріплення місцезнаходження та назв музичних об’єктів, що використовуються на уроці (фортепіано, технічних засобів: магнітофона, програвача, робочого місця учня тощо.)
Організація психологічної готовності до слухання–сприймання музики . Закріплення: елементарних понять–термінів, пов’язаних із слуханням музики і джерелами музичних звуків ( фортепіано, голосом вчителя, технічними засобами; елементарних правил слухання музики ( сидіти рівно, не відволікатися, спокійно слухати музику, намагатися зрозуміти про що розповідає музика). Формування інтересу до слухання музики. Рецептивне (пасивне)сприйманнязаспокійливої музики Музично–звукова підготовка до слухання музики. Використання релаксійної музики. Подальший розвиток емоційних реакцій на музику (мімічних, жестових, поведінкових дій). Слухання спокійної музики.
СЛУХАННЯ–СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ Слухання знайомих і улюблених пісень (або їх фрагментів) з мультфільмів, радіо і телепередач (можливо за замовленням учнів). Закріплення слухового досвіду. Опанування навичок диференціації звуків, що нас оточують та виділення їх акустичних характеристик: музичних (пісень, музичних творів); звуків живої природи (птахів, жуків, свійських тварин). Слухання звуків неживої природи (грому, дощу, хуртовини тощо.); шумів пересувних об’єктів (машин, тепловозів; побутових шумів. Закріплення звуконаслідування: голосів птахів у музиці (зозулі – “зову зозулі”, тьохкання птахів, тепловоза, машини тощо). Використання музично–дидактичного матеріалу. |
Учень: – розуміє навчальне мовлення вчителя; – називає і визначає місцезнаходження музичних об’єктів, що знаходяться в класі, своє робоче місце ( за підказкою вчителя); – позитивно реагує на джерела музичних звуків;
– намагається дотримуватись елементарних правил слухання музики; – виявляє зацікавленість і готовність до слухання музики; – розуміє елементарні поняття–терміни, пов'язані із слуханням музики і джерелами музичних звуків;
– намагається правильно слухати музику; – виявляє зовнішні позитивні емоційні реакції (мімічні, жестові, поведінкові) на різні види музичного впливу (психічної і соматичної релаксації, рецептивного сприймання музики);
Учень: – впізнає: фрагменти знайомих пісень вивчених у попередньому класі (самостійно) і нових музичних творів (за допомогою вчителя); – запам’ятовує та розрізняє на слух музичні звуки і звуки живої та неживої природи; шуми пересувних об’єктів (за допомогою вчителя); – намагається відтворювати голос зозулі і тьохкання птахів, звуки дощу; визначає їх у музичних творах (за підказкою вчителя); – визначає: елементарні засоби музичної виразності у прослуханих творах (темп: швидкий, помірний; динаміку: гучна, тиха; регістри: низький, високий; характер музики: бадьорий, маршовий, спокійний; – підбирає дидактичний матеріал, що відповідає назві і змісту прослуханого твору (картинки, малюнки, картки); |
Конкретизація уявлень учнів про місцезнаходження і назву музичних об’єктів, що використовуються на уроці; свого робочого місця; розрізнення їх за звучанням (фортепіано або баян, магнітофон, програвач тощо.),
Організація слухової уваги, активізація психологічної готовності до слухання–сприймання музики. Стимуляція слухової пам’яті та інтересу до музики (скрипковою музикою В. А. Моцарта, Вівальді тощо.)
Психічна і соматична релаксація. Активізація емоційних реакцій на музику.
Корекція музично–звукових природно–звукових, уявлень, шумів пересувних об’єктів, побутових шумів. Розвиток слухової уваги, зосередженості. Уточнення, збагачення слухової пам’яті і досвіду музично–слухового сприймання. Виховання бажання слухати звуки живої природи і неживої природи у музичних творах. Виховання в учнів навчальної етики (спокійно слухати пояснення вчителя, відповіді однокласників). Стимулювати бажання поділитися враженнями від прослуханих творів. |
3. |
|
СПІВИОрганізація готовності до співуПодальший розвиток інтересу до співу пісень. Закріплення правил охоронного співочого режиму (не співати коли хворе горло, співати спокійно без напруження, не перекрикувати сусідів). Розширення і закріплення елементарних правил співу і співочої постави( сидіти рівно і спокійно; корпус тримати рівно; голову трохи підняти вгору; ноги поставити разом; руки покласти на коліна). Закріплення навичок спокійного співу, легким звуком у динаміці mp, mf. Закріплення елементарної символіки диригентських жестів (увага, вступ, закінчення). Закладення основ культури взаємовідносин і спілкування у процесі колективного виконання пісень. Розвиток вокально–хорових навичок ДиханняФормування елементарних навичок правильного дихання (безшумно набирати і випускати дихання, не піднімати плечей, затримка дихання, рівномірне його витрачання). Виконання дихальних вправ (на короткострокову затримку дихання, спокійний вдих і видих). Спів на одному диханні поспівок, невеличких фраз з пісень. Розвиток музичного слуху, відчуття ритму, темпу, характеру музичних творів Регулювання голосом висоти звука, його сили, темпу). Розвиток відчуття ритму і ритмічної пам’яті, вміння ритмічно точно відтворювати мелодію дитячої пісеньки. Закріплення відчуття сильної долі у такті. Закріплення уявлень про характер пісень, музичних творів (веселим, жартівливим і сумним); ознайомлення з характером колискової пісні; темпом (швидким, повільним); використання принципу контрастності. Розширення співочого діапазону (ре 1 – сі 1). Відтворення з голосу учителя нескладних вокальних вправ, пісень. Артикуляція і дикціяРозвиток дикційно–артикуляційних навичок, уміння співати округлим звуком. Чітко декламувати тексти пісень, що вивчаються протягом року. Розбірливо проспівувати слова у піснях, вимовляти їх у музично–дидактичних іграх. Виховання і розвиток автоматизації вимовних навичок. Пісенно–виконавська творчість. Подальший розвиток вокально–творчих здібностей. Закріплення бажання співати пісні виразно, емоційно. У певному настрої. Самостійно та з однокласниками. Відтворення доступного звуконаслідування: пташок, звірів (ку–ку; тьох–тьох; а–у; мя–у, мя–у; )
|
Учень: – виявляє готовність і інтерес до вокально–хорових занять; – намагається дотримуватись елементарних правил охоронного співацького режиму і співу пісень (за нагадуванням вчителя); – розуміє диригентські жести учителя і намагається своєчасно реагувати на них; – дотримується правил ансамблевої поведінки в процесі вивчення та колективного виконання пісень (за підтримкою вчителя); – намагається співати спокійно, легким звуком у динаміці mp, mf (за нагадуванням вчителя);
Учень: – намагається дотримуватись правил правильного дихання; – розуміє: складові дихання ( вдих, видих, затримка дихання), що не можна брати дихання по середині слова; що дихання під час співу відрізняється від звичайного дихання; – намагається правильно керувати своїм диханням (під контролем вчителя); виконувати дихальні вправи, інструкції вчителя; – співати невеличкі фрази на одному диханні (за підтримкою учителя); правильно брати дихання у піснях;
– намагається правильно витримувати тривалості у піснях (короткі і довгі), прислухатися до співу учителя; – акцентує сильну долю у такті (за сигналом вчителя); – намагається розрізнювати характер і темп пісень (за допомогою вчителя); – знає мелодії і слова більшості пісень (або фрагменти), розуміє і розповідає їх зміст (за підтримкою вчителя); – виявляє самостійність у виконанні вправ на розвиток голосу (у діапазоні ре 1– сі 1), музичного слуху, ритму; пісень; – намагається дотримуватись елементарних правил артикуляції і дикції (за нагадуванням учителя); – намагається емоційно виразно і злагоджено співати у дитячому ансамблі; ритмічно і розбірливо відтворювати слова пісні (за підтримкою вчителя);
– знає і виконує мелодії і слова більшості пісень (або їх фрагменти за підказкою вчителя); розуміє їх зміст; – намагається емоційно виразно і злагоджено співати у дитячому ансамблі ( у повільних темпах); ритмічно і розбірливо відтворювати слова пісні (за підтримкою учителя); |
Стимуляція процесів пізнавальної діяльності (слухової уваги, музичної пам’яті, мислення). Виховання у учнів зовнішньої організованості і зосередженості, точного виконання інструкцій вчителя. Опанування правил охоронного співочого режиму: не співати, коли хворе горло; співати спокійно, без напруження. Уточнення диригентських жестів. Виховання доброзичливих взаємовідносин у процес навчального спілкування і колективного виконання пісень. Виправлення прояву негативної поведінки у процесі навчання співу.
Уточнення і коригування співочого дихання; збільшення затримки дихання. Свідоме закріплення поняття, що дихання у піснях відрізняється від звичайного дихання. Виконання спеціальних дихально–розважальних вправ на розвиток правильного співочого дихання.
Розвиток, дитячого голосового апарату; звуковисотного і ритмічного слуху. Стимуляція правильного виконання темпо – ритмічної структури пісень, фонематичної і музичної пам’яті .
Розвиток фонематичного слуху. Розвиток дикційно – співочого апарату. Корегування орфоепічного виспівування слів у піснях. Формування округлого співу голосних і приголосних. Контроль за протяжним їх виспівуванням. Стимуляція вимовних навичок.
Формування бажання художньо - емоційно виконувати пісні, співати їх самостійно та разом з однолітками. Стимуляція емоційної сфери. Виправлення вокально–виконавських недоліків у процесі виконання пісень. |
4. |
|
ГРА НА ДИТЯЧИХ ШУМОВИХ ІНСТРУМЕНТАХ Закріплення ознайомлення із зовнішнім виглядом і звучанням дитячих шумових, ударних(бубон барабан брязкальця). Ознайомлення з новими ударно–шумовими дитячими інструментами (маракасами, трикутником, тарілками, кастаньєтами, ложками) і звуковисотних інструментів (баяном, дитячим піаніно). Виявлення і розвиток у дітей інструментально виконавських здібностей. Розрізнення на дотик і за звучанням шумових, ударних, звуковисотних інструментів. Виконання підготовчих вправ та ігор на розвиток технічних навичок (для кистей рук і пальців). Подальший розвиток відчуття сильної долі у такті. Відтворення ритмічного малюнка різними способами (проговорюванням, відбиванням, вистукуванням, плесканням тощо.). Гра в ансамблі (за сигналом вчителя в єдиному темпі, ритмі, динаміці). |
Учень: –знає: назви дитячих шумових, ударних. звуковисотних інструментів. що вивчались протягом року та елементарні правила користування і прийоми гри на них (правильно тримати руку, струшувати); –розуміє: умовні сигнали своєчасного початку і закінчення гри; найпростіші принципи гри в дитячому шумовому оркестрі (прислухатися до гри товаришів, грати з ними злагоджено, в одному темпі, ритмі, динаміці, характері); намагається їх виконувати; – намагається правильно відбивати ритм найпростіших вправ, дитячих пісень; відчувати сильну долю у такті; – намагається усвідомити, що гра на інструментах красивий і корисний вид діяльності. |
Закріплення організаційно-ансамблевих навичок. Корекція дотикового і полісенсорного сприймання. Корекція і координація артикуляційної і дрібної моторики рук, відчуття ритму Конкретизація і закріплення навичок і прийомів гри, отриманих у попередньому класі. Опанування прийомі і навичок гри на нових інструментах. Стимуляція бажання грати на дитячих інструментах на уроці і вдома. |
5.
6.
|
|
МУЗИЧНО–РИТМІЧНА ТА ОБРАЗНО–ІГРОВА ТВОРЧІСТЬ Закріплення практичних навичок, набутих у підготовчому класі. Розвиток просторової пам’яті. . Розвиток зосередженості і контролю за виконанням рухів, не відволікаючись на інші предмети і об’єкти, які потрапляють в поле зору. Емоційний відгук на музику, відчуття руху і характеру в музиці. Чіткість реакцій (темпових, динамічних) на зміни в характері музиці, її). Координованість і злагодженість під час виконання рухів під музику. Розширення досвіду відтворення через рух найпростіших казкових образів (за вибором учителя).
МІЖПРЕДМЕТНІ ІНТЕГРАЦІЙНІ ЗВЯ,ЗКИ Розширення міжпредметних зв’язків. Співбесіди по темі уроку. Знаходження загальних тем, образів, що вивчаються на різних уроках; ознайомлення з різними засобами музично–естетичної виразності фрагменту (або образу) з певної теми
|
Учень: – розуміє необхідність для здоров’я музично-ритмічних рухів; зміст завдань та інструкції вчителя; – знає: межі вільної площини, де відбуваються музичні заняття; назви частин тіла та напрям, в якому вони можуть рухатися; назву елементарних музично–ритмічних рухів; – відповідає рухами (енергійними, танцювальними, спокійними) на характер музики (маршової, танцювальної, спокійної); – намагається правильно орієнтуватися на вільній площині у процесі виконання рухів під музику; виконувати рухові інструкції вчителя (передавати найпростіші музично–ігрові образи під час інсценування дитячих пісень тощо); – рухається в хороводі за вчителем, наспівуючи мелодію і зберігаючи стрункість постави.
Учень: – намагається зрозуміти, що один і той же образ, зміст пісеньки можна передавати через різні види мистецтва, відповідними засобами виразності; – намагається під керівництвом учителя у змісті різних предметів знаходити певний образ.
|
Подолання у дітей страху під час виконання різних рухів, орієнтації у просторі. Збагачення словникового запасу назвами музично–ритмічних рухів. Стимуляція емоційного відгуку на музику через свою фізичну участь в образно–ігровій діяльності; розвиток кін естетичного відчуття в різних рухах. Навчання відтворення рухових дій, музично-ігрових образів, зкоординоваості з музикою і інструкціями вчителя. Корекція загальної моторики і рухових недоліків. Виховання позитивних якостей особистості (взаємопідтримки і взаємовиручки) в процесі образно–ігрової діяльності.
Корекція і розширення загального культурного досвіду. Закладення основ культури особистості. Уточнення уявлень про різні види мистецтва в засоби їх виразності. Стимуляція асоціативного мислення, з опорою на збережені аналізаторні системи.
|
На кінець навчального року учень:
–виявляє готовність і інтерес до музично–естетичних видів діяльності;
– використовує збережені аналізатори у різних видах навчальної діяльності;
– розуміє і намагається виконувати завдання, інструкції учителя, навчальне мовлення;
– знає: слова – поняття, музичні терміни, текст пісень, інструменти, рухи, ігрові образи, що вивчались протягом року;
– розрізняє на слух пісні, музичні твори, елементарні засоби музичної виразності;
– виконує елементарні правила охоронного режиму та правила виконання різних видів музично–естетичної діяльності; правила користування інструментами;
– чітко, ритмічно виспівує слова в піснях;
– демонструє власні музично–творчі здобутки у різних видах музично–естетичної діяльності на уроках, вдома.
МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Тема: “Про що розповідає музика” (4 години)
Слухання музики
“Пісня про Київ”, уз. А.Філіпенка, сл. М. Рильського; “Рідний край”, муз. І. Кишка, сл. П. Голубничого; “Перша вчителька”, муз. О. Бурмицького, сл. Г. Петрука–Попика; “Дощик”, муз. М. Раухвергера; “Про ведмедика”, муз. А.Філіпенка, сл.Т. Волгіної, “Осінь вперше йшла до школи”, муз. Н. Перцової, сл. О. Попової; “Котику сіренький”, укр. нар. пісня, обр. Я. Вериківського.
“Збирай урожай”, муз. А.Філіпенка, сл. Т. Волгіної; “Азбука”, муз. А. Островського, сл. З. Петрової; “Пісня про школу”, муз. М. Дремлюги, сл. Т. Масенка“; ”Пішла киця по водицю”, укр. нар. колискова; “Дзвоник кличе” муз. В. Книша, сл. С. Грицюка; “Барабани”, муз. Г. Гем -бери, сл. Г. Бойка; “На місточку”, муз. А.Філіпенка, сл. Г.Бойка”.
Гра на дитячих шумових інструментах
Вправи: поспівки “Ку–ку”, “Луна”.
“Гра з бубном”, муз. М. Красєва; укр. дит. нар. пісні: “Диби–диби”, ”Кумо, кумо, що варила?”, ”Іди, іди дощику”.
Музично–ритмічна та образно–ігрова діяльність
Вправи: “Плескаємо–тупаємо”, ”Пальчики і ручки”, ”Зайчик стрибунець”.
“Браві солдати”, муз. А. Філіпенка; “Ведмідь”, муз. Г. Фріда; сл. Т. Волгіної; “Киця Мура”, укр. нар. пісня; “По малину в сад підем”, муз. А. Філіпенка, сл. Т. Волгіної; “Ведмедик з лялькою танцюють полечку”, муз. і сл. М. Качуріної.
Тема: “Жовте листя обліта –осінь, осінь золота!” (8 годин)
Слухання музики
“Вийшли в поле косарі”, укр. нар. пісня, обр. Я.Степового; “Осінній листочок”, муз. М. Ведмеденя, сл. А. Камінчика; ”Пісня про хліб, муз. В. Вітліна, сл. П. Коганової, пер з рос. Б. Степаненка; “Дбайлива білочка”, муз. Г. Гембери, сл. Д. Луценка.
Співи
“Падає листя”, муз. М. Красєва, сл. М. Івенсен; “Осінь”, муз. М. Ведмедеря, сл. К. Перелісної; “Осінь ходить по лісам”, муз. Є. Тілічеєвої, сл. Л.Димової; ”Ой ти, кіт, ти воркіт”, укр. нар. колискова.
Гра на дитячих шумових інструментах
“Зозулька”; укр. нар. пісні: “Два півника”, “Диби–диби”, “Бім–бом”.
Музично–ритмічна та образно–ігрова діяльність
“По малину в сад підем”, муз. А. Філіпченка, сл. Т.Волгіної”, “Ой, єсть в лісі калина”, укр. нар, пісня, обр. Я. Степового.
Тема: “Зима прийшла до нас у гості”( 10 годин: І семестр 5 годин + 5 годин переноситься на ІІ семестр)
ІІ СЕМЕСТР ( 18 ГОДИН)
Слухання музики
“Сани із дзвіночками”, муз. В. Агафоннікова; “Сніжинки”, муз. В. Книша”, сл. С. Грицюка; “Ялинка”, муз, Л. Бекмана, сл. Р. Кудашева; “Метелиця, укр. нар. танок; ”Добрий вечір”, укр. .нар. колядка; ”Щедрик”, укр. нар. щедрівка.
Співи
“Зимонька–снігуронька”, муз. Я. Степового, сл. Л. Глібова; “Морозець”, муз. Б.Фільц, сл. Г. Бойка;
“То сніжинки мов пушинки”, муз. А.Філіпченка, сл. Г. Бойка “З Новим Роком друзів ми вітаєм!”, муз. А. Філіпченка, сл. Г.Бойка; “Коляди–дин”, укр. нар. колядка, обр. Я. Степового; “Котику сіренький, котику біленький”, укр. нар. колискова.
Гра на дитячих шумових інструментах
“Сію, вію, посіваю”, укр. нар. щедрівка; “Коляда–коляда”, укр. нар. колядка.
Музично–ритмічна і образно–ігрова діяльність
Вправи: “Рухатись, відпочивати”; “Зайчик–стрибунець”.
“Хоровод навколо ялинки”, муз. П. Майбороди, сл. М. Рильського.
Тема: “Всі ми любимо весну і мамине свято”( 8 годин)
Слухання музики
“Скоро зимочці кінець”, муз. В.Книш, сл. С. Грицюка; “Щебетала пташечка”, укр. нар. веснянка, обр. Я.Степового; “Квіти для мами”, сл. В. Покури, муз. М. Чемберджи.
Співи
“Вийди, вийди сонечко”, укр. нар. пісня-веснянка; “Зацвіла в долині”, муз. А. Філіпченка, сл. Т. Шевченка; “З 8 Березня”, муз. Л. Реви, сл. Т. Шатенко; “Колискова”, муз. Я. Степового, сл. Я. Гоголева.
Гра на дитячих шумових інструментах
“Вправи з брязкальцями”, муз. А. Козакевича; “Гей, весна іде”, муз. А. Філіпенка, сл. В. Лефтія; “На зеленом лугу”, російська нар. пісня.
Музично–ритмічна та образно–ігрова діяльність
Вправи: “Дідусь–садівник”, “Прогулянка і дощик”
“Ми на луг ходили”. Муз. А.Філіпченка, сл. Т. Волгіної;
Тема: “Скоро прийде тепле літечко”(5 годин)
Слухання музики
“Як діждемо літа”, укр. нар. пісня; “ Ой заграйте дударики”, муз. А.Філіпенка, сл. В.Панченка; пісня “Лисички” з дит. опери М. Лисенка “Коза–Дереза”; “Пташині співи”, польська дитяча жартівлива пісня, укр. текст О. Пархоменка.
Співи
“По малину в сад підем”, муз. А. Філіпченка, сл. Т. Волгіної; “На місточку”, муз. А.Філіпченка, сл. Г.Бойка; “Веселі музиканти”, муз. А. Філіпченка, сл. Т. Волгіної.
Гра на дитячих шумових інструментах
Вправи з дзвіночками: “Ми дзвіночки лісові дин–дон”
Музично–ритмічна та образно–ігрова діяльність
”Туп–туп веселенько”, укр. нар. мелодія, обр. М. Резоля,; “Тепловоз”, муз. А. Філіпченка, сл. Т. Волгіної.
Програму підготувала: кандидат педагогічних наук,
старший науковий співробітник Інституту спеціальної педагогіки
Куненко Л.О.