Програма "На допомогу першокласнику"

Про матеріал
Дана програма спрямована на профілактику труднощів у навчанні; розвиток розумових здібностей; покращення моторних та навчальних навичок; підвищення впевненості у своїх силах; удосконалення способів міжособистісної взаємодії та комунікативних умінь. Вона містить вправи для загального розвитку та вдосконалення процесів сприймання, мислення, пам’яті, уваги, моторики. В основі запропонованої програми - використання власної активності дитини в умовах колективної гри для навчання. Якщо у процесі навчання дитина активно рухається і задіює органи чуття, то вона швидше і краще засвоює навчальний матеріал. Лише набуті самостійно знання засвоюються надовго.Під час занять активність дитини спеціально спрямовується, що сприяє розвитку психічних процесів в найприроднішій для неї формі – грі. До того ж використання групових ігор сприяє розвитку навичок спілкування, встановленню взаєморозуміння, взаємної відповідальності і дружби. А це важливо на початку навчання.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма адаптації учнів 1 класу до навчання у школі

 

На допомогу першокласнику

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ракоча Надія Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за всіх ходити, але пізно говорити. Хтось не вміє довго ходити, але починає говорити зразу цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Починаючи навчання у школі, діти мають різний запас навичок, умінь і знань. Звичайно, що потім з часом кожен навчиться читати, писати і рахувати. Але на початку навчання у школі важливо, щоб кожна дитина мала добру здатність до навчання. Ця здатність розвивається у іграх. Саме у іграх діти віком 6 – 7 років можуть звільнити енергію для пізнавального і інтелектуального розвитку.

 Дана програма спрямована на профілактику труднощів у навчанні; розвиток розумових здібностей; покращення моторних та навчальних навичок; підвищення впевненості у своїх силах; удосконалення способів міжособистісної взаємодії та комунікативних умінь. Вона містить вправи для загального розвитку та вдосконалення процесів сприймання, мислення, пам’яті, уваги, моторики.

В основі запропонованої програми - використання власної активності дитини в умовах колективної гри для навчання. Якщо у процесі навчання дитина активно рухається і задіює органи чуття, то вона швидше і краще засвоює навчальний матеріал. Лише набуті самостійно знання засвоюються надовго.Під час занять активність дитини спеціально спрямовується, що сприяє розвитку психічних процесів в найприроднішій для неї формі – грі. До того ж використання групових ігор сприяє розвитку навичок спілкування, встановленню взаєморозуміння, взаємної відповідальності і дружби. А це важливо на початку навчання. 

 

Структура програми

 

1. Мета програми:

  • розвиток  сприймання, мислення, пам’яті та уваги;
  • розвиток моторних здібностей та зміцнення працездатності;
  • сприяти розвитку цілеспрямованості, ставити мету, усвідомлювати способи її досягнення, адекватно оцінювати результати;
  • розвиток довільності;
  • розвиток уміння діяти за правилами;
  • розвиток мотивації до навчання;
  • сприяти налагодженню позитивних контактів;
  • розвивати комунікативні вміння.

2. Завдання програми: попередити труднощі у навчанні.

Програма розрахована на дітей 6 – 7 років, які почали навчання у школі.

Програму рекомендовано використовувати на початку навчання: вересень-жовтень.

 Заняття проводяться з групою 8 -12дітей з інтервалом один – два рази в тиждень.В групу рекомендовано включати дітей, які показали середній та нижчий від середнього рівень готовності до навчання у школі, які не відвідували заклад дошкільної освіти. Тривалість кожного заняття 25-30 хв. Кількість занять – 7.

 Програма розрахована для використання практичними психологами та соціальними педагогами.

 Дану програму було апробовано з 11.09. по 02.10.2018 р. Кількість осіб – 10 учнів 1 класу. Експериментальний досвід підтвердив попередні припущення:

  • покращилися розумові  здібності;
  • покращилися моторні та навчальні здібності;
  • підвищився рівень мотивації до навчання.

 

Тематичний план

 

з/п

Заняття

Час

1.

Заняття 1

1. Гра «Привітання»

2. Прийняття правил

3. Гра «Стрибунці»

4. Вправа «Щось тут не так»

5. Вправа «Муха»

6. Вправа «Прощання»

25 – 30 хв.

5 хв.

2 хв.

8 – 10 хв.

3 – 5 хв.

5 хв.

2хв.

2.

Заняття 2

1. Гра «Привітання»

2. Вправа «Вухо – ніс - борода»

3. Гра «Склади картинку»

4. Вправа «Гарячий м’яч – холодний м’яч»

5. Вправа «Прощання»

30 хв.

3 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

2 хв.

3.

Заняття 3

1.Гра «Привітання»

2. Вправа «Оплески»

3. Гра «Зайці»

4. Вправа «Так чи не так»

5. Вправа «Прощання»

28-30 хв.

3 хв.

5 хв.

12-15 хв.

5 хв.

2хв.

4.

Заняття 4

1.Гра «Привітання»

2. Вправа «Чотири стихії»

3. Вправа «Математична історія»

4. Гра «Класи»

5. Вправа «Прощання»

30 хв.

3 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

2 хв.

5.

Заняття 5

1.Гра «Привітання»

2. Вправа «Будь уважний»

3. Гра «Пан Годинник»

4. Вправа «Хто це?»

5. Вправа «Прощання»

30 хв.

3 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

2 хв.

6.

Заняття 6

1.Гра «Привітання»

2. Вправа «Ураган»

3. Гра «Лото»

4. Гра «Категорії»

5. Вправа «Прощання»

30 хв.

3 хв.

5 хв.

10 хв.

10 хв.

2 хв.

7.

Заняття 7

1.Гра «Привітання»

2. Вправа «Оплески»

3. Гра «Займи стілець»

4. Вправа «Слово навпаки»

5. Гра «Пан годинник»

6. Вправа «Прощання»

30 хв.

3 хв.

3хв.

10 хв.

2 хв.

10 хв.

2 хв.

 

 

Заняття 1

  1. Гра «Привітання» (5 хв.)

Мета: створення позитивного настрою, налаштування на роботу.

Психолог промовляє:

Треба в коло нам ставати ,

Ігри різні починати.

Ви своє ім’я назвіть –

Руку дружби протягніть.

 Діти стоять у колі, не тримаючись за руки, називаютьсвоєім’я, і виставляють одну руку вперед  долонькою до верху. Рука кожної наступної дитини накладається на руку попередної. В кінці гри вс іразом промовляють «Всі ми друзі!».

  1. Прийняття правил (2 хв.)

Правила поведінки на заняттях:

  • Уважно слухати ведучого і виконувати його вказівки;
  • активно брати участь у іграх та вправах;
  • дотримуватися правил гри;
  • поважати один одного, не насміхатися і підтримувати.
  1. Гра «Стрибунці»(8 -10 хв.)

Мета: вчити контролювати своє тіло, змушуючи його рухатися різними способами, вдосконалювати вміння утримувати рівновагу, розвивати фізичну силу.

Матеріали: газети або папір.

 Розкласти  два куски газети чи аркуші паперу на підлозі далеко один від одного.

Завдання 1. Промарширувати від одного аркуша до другого по черзі .

Завдання 2. Пройти навшпиньки від одного аркуша до іншого.

Завдання 3. Стрибати на дві ноги, при кожному стрибку плескати в долоні.

Завдання 4. Стрибати боком, тримаючи руки «по швах».

Завдання 5. Пройти на п’ятках.

Завдання 6. Стрибати як жабки.

Завдання 7. Стрибати на двох ногах задом.

Завдання 8. Стрибати на одній нозі.

  1. Вправа «Щось тут не так»(3-5 хв.)

Мета:розвиток уваги, логічного мислення та уяви.

 Психолог. Зараз я прочитаю вірш. В ньому автор зробив багато помилок. Уважно слухайте і спробуйте виправити всі помилки. Перший раз я прочитаю весь вірш, а другий раз  - строфами.

В лісі сталась дивина.

Здогадайся, де вона?

Все гарненько уявляй,

і швиденько виправляй.

 В лісі соняшник цвіте.

 Кінь до мухи в гості йде.

Вовк із зайчиком гуляє,

 Казочки розповідає.

А лисичка на вербі

крутить хвостиком собі.

І ведмідьпід кущ вмостився

та й співати заходився.

  1. Вправа «Муха»(5 хв.)

Мета: розвиток зорової координації, вміння зосереджувати увагу.

Матеріали: ігрове поле з дев’яти клітинок (3 на 3) і фішка «муха» на кожну дитину.

Психолог каже: У середній клітинці живее дрисерована муха. Вона рухається по команді. «Муха рухається вниз на одну клітинку». Діти пересувають муху вниз. «Муха  пересувається вправо на одну клітинку». «Муха повзе на дві клітинки вверх». На різні команди діти рухають своїх мух у заданому напрямку. Мухи можна замінити колобками,  метеликами, тощо. Можна збільшувати ігрове поле.

  1. Вправа «Прощання» (2 хв.)

Діти стають в коло. Беруться за руки і прощаються, промовляючи:

Кожне слово для людей має значення.

На прощання ми говоримо «До побачення!»

 

Заняття 2

  1. Гра «Привітання»(3хв.) (див. заняття 1)
  2. Вправа «Вухо – ніс - борода» (5 хв.)

Мета: розвивати увагу, координацію рухів.

За командою «Вухо» дітимають схопитися за вухо, за командою «Ніс» - за ніс, «Борода» - за бороду. Спочатку команди подаються повільно, потім темп пришвидшується. Психолог виконує команди разом з дітьми, але потім «помиляється». Діти, не звертаючи увагу на «помилки» ведучого, мають показувати тільки ту частину обличчя, яку називає психолог.

  1. Гра « Склади  картинку»(5 хв.)

Мета: розвиток поняття «частина і ціле», розвиток мислення та уваги.

Матеріали: підходять  будь-які малюнки, наклеєні на картон і розрізані на кілька частин (6-8).

 Психолог каже:

«Я до вас лісочком йшла

І завдання ці знайшла.

То, напевно, зайчик був

На пеньочку іх забув.

Я завдання ці взяла

І до класу принесла».

«А давайте допоможемо зайчикові ».

Завдання: скласти картинку. Чим більше частин, тим складніше завдання. Також завдання можна ускладнити, якщ озмішати  разам частини різних зображень. Чим більший набір картинок матиме психолог, тим цікавішою і різноманітнішою буде гра.

  1. Вправа «Гарячийм’яч–холодний м’яч»(10 хв.)

Мета: розвивати уміння уважно слухати, вчитися виконувати команди.

Матеріали: м’яча бо щось, що можна кидати.

 Ведучий пояснює кожне завдання.

 Гравці стають у коло й перекидають м’яч один одному. Коли ведучий говорить: «Гарячий м’яч!», - діти перекидають м’яча один одному вгорі так швидко, наскільки можливо. Якщо ведучий командує «Холодний м’яч!», - гравці повільно і акуратно перекидають м’яча знизу.

 Коли ведучий кричить «Нижній м’яч!» - гравець підіймає ногу і кидає м’яч з-під неї.

 Коли ведучий повідомляє «Кручений м’яч!», - гравець повинен покрутитися навколо себе й потім кинути м’яча.

 Коли ведучий командує «Звуковий м’яч!», - учасник має спершу видати якийсь звук, а потім кинути м’яча.

  1. Вправа «Прощання».(2 хв.)(див. заняття1)

 

Заняття 3

  1. Гра «Привітання» (3 хв.) (див. заняття1)
  2. Вправа «Оплески»(5 хв.)

Мета: розвиток  уваги.

Психолог називає слова: олівець, стіл, чашка, слон, зошит, горобець, книжка, стілець, заєць, ліжко, вікно, тарілка, жираф, окунь, ручка тощо. Діти мають реагувати на певні слова. Уважно слухаючи діти мають плескати тоді, коли  почують тварину (шкільне приладдя чи посуд).

  1. Гра «Зайці» (12 -15 хв.)

Мета: розвиток уваги, спритності, розвиток уміння діяти в групі за певними правилами.

 Учасники групуються по троє. Двоє учасників стають лицем один до одного і беруться за дві руки, утворюючи «хатку»; руки вниз – «хатка» закрита, руки вверх «хатка» відкрита.Третій учасник «зайчик» стає в середину «хатки». Крім «зайців» і «хатинок» потрібний «вовк», котрий присідає трохи дальше збоку – «в лісі».

 Психолог дає команду: «Зайці в поле!»  Хатинки відкриваються і зайці вибігають в «поле». Стрибають і граються. (Можна включити веселу музику)  Вовк очікує. Психолог каже: «Зайці додому!». В цей момент вовк вибігає «з лісу» і намагається доторкнутися до котрогось зайця. Той заєць, до якого доторкнувся вовк і стає вовком. Заєць знаходиться в безпеці, коли хатинка закрилася. Якщо вовк не встиг доторкнутися ні до когось із зайців, потрібно йому дати ще одну спробу.

 Через деякий час учасники групи («заєць» і хтось один із учасників, що утворюють «хатку») можуть помінятися ролями. Згодом ще раз. Щоб кожен учасник зміг побувати у різних ролях.

  1. Вправа «Так чи не так» (5 хв.)

Мета: розвиток слухового сприймання, уваги, логічного мислення.

 Психолог пропонує дітям уважно слухати запитання та відповідати.

  • Мама кличе додому дочку. Хто на вулиці?
  • Собаку вкусила оса. Хто кусався?
  • Батько покарав хлопчика. Хто провинився?
  • Вітю слухав учитель. Хто говорив?
  • Володю чекає мама. Хто затримався?
  • Іван ішов перед Петром. Хто ішов ззаду?
  • Ліс за будинком. Що попереду?
  • Автобус попереду вантажівки. Що ззаду?
  • Кішка більша від собаки. Хто менший?
  • Хлопчик нижчий від дівчинки. Хто вищий?
  • Дідусь старший від бабусі. Хто молодший?
  1. Вправа «Прощання» (2 хв.) (див. заняття 1).

 

Заняття 4

1. Гра «Привітання» (2 хв.) (див. заняття1)

2. Вправа «Земля – вітер – вода - вогонь»(5 хв.)

Мета: розвивати увагу, координацію рухів.

 За командою «Вітер» діти піднімають руки вверх. За командою «Земля» - руки вниз; «Вода» - руки витягнуті вперед прямо перед собою; «Вогонь» - обертальні рухи руками на рівні плечей, руки зігнуті у ліктях. Спочатку команди даються  повільніше, поки діти не запам’ятають рухів, потім темп прискорюється.

 Психолог виконує команди разом з дітьми, але потім «помиляється». Діти, не звертаючи увагу на «помилки» ведучого, мають показувати тільки ті рухи, які називає психолог.

    3. Вправа «Математична історія» (10 хв.)

Мета: вчити лічити від одного до десяти; дати зрозуміти, що «один» означає один предмет, «два» - два предмети і т.д.; удосконалювати операції додавання і віднімання.

Історія починається з однієї дитини і поступово додають інших, уводячи поняття додавання.

Психолог. Маленька дівчинка на ім’я Ганнуся збиралася в нову школу. Вона нікого там не знала і боялася, що не зможе ні з ким подружитися. І от дівчинка придумала план. Якщо в неї з’явиться один друг (підводить до Ганни одну дитину), і в нього теж є один друг (підводить ще одну дитину), тоді у Ганни буде двоє нових друзів. Давайте їх порахуємо їх 1, 2.

Якщо у другого друга теж буде один друг (підходить ще одна дитина), тоді в Ганнусі буде троє нових друзів. Давайте їх порахуємо 1, 2, 3.

І так далі, залежно від того, скільки є дітей. Закінчити можна так.

Психолог. Тому маленька дівчинка більше не переживала, бо у неї було (назвати кількість дітей) нових друзів!

(А дальше можна ввести поняття «віднімання»).

Погравши трохи, один друг зібрався йти, бо йому потрібно було на урок танців (одна дитина йде), значить у Ганнусі залишилося двоє друзів. Давайте порахуємо їх: 1, 2.

Після цього ще одному другові необхідно було йти на тренування по футболу (йде ще одна дитина). Скільки у Ганни залишилося друзів? Давайте порахуємо: 1. Вони разом гралися до самого вечора, бо навіть мати одного друга – це дуже добре!

  1. Гра «Класи» (10 хв.)

Мета:розвиток мислення, пам’яті, учити зберігати рівновагу, розвивати моторику.

Матеріали: крейда, м’ячик.

Намалювати на асфальті чи на підлозі класики. У квадратах замість цифр написати букви. Гравці по черзі мають влучити м’ячиком в букву, яку назве психолог. Потім дитина стрибає на одній чи на двох ногах до цієї букви. Обертається навколо себе і так само повертається назад.

  1. Вправа «Прощання» (2 хв.) (див. заняття 1).

 

Заняття 5

  1. Гра «Привітання» (2 хв.) (див. заняття1).
  2. Вправа «Будь уважний»(5 хв.)

Мета: розвиток координації, розвиток уваги.

 Психолог по черзі показує дітям картинки на яких зображено тварини, птахи, транспорт.

Якщо психолог показує картинку із зображенням транспорту – діти піднімають праву руку, якщо показує картинку, де зображено птахи – діти піднімають ліву руку, коли показує тварин – діти піднімають ногу, згинаючи її в коліні.

  1. Гра «Пан Годинник» (10 хв.)

Мета: розвивати пам'ять, уважність, учитися вичікувати на потрібний момент.

Гравці стають в кутку кімнати (бажано великої або грати на вулиці), а одна дитини – в іншому. Вона буде «Пан Годинник».

Діти дружно кричать: «Пане Годиннику, пане Годиннику, котра година?» А пан Годинник відповідає: «Третя» (або який інший час). Діти роблять три кроки вперед до пана Годинника. І знову звертаються до пана Годинника. Годинник відповідає. Доки учасники не наблизяться до нього дуже близько. Тоді пан Годинник кричить: «Північ!». Усі діти чимдуж повертаються на початок, а пан Годинник їх переслідує. До кого доторкнеться, залишається на його боці і стає Паном Годинником. Гра триває доти, поки на протилежній стороні не залишиться одна дитина, яка і стає паном Годинником.

Коли годинників кілька, то вони по черзі називають годину, бо інакше найголосніший буде викрикувати годину, а самий най нетерплячіший буде оголошувати : «Північ!», коли група буде ще надто далеко.

  1. Вправа «Хто це?»(10 хв.)

Мета: вчити звертати увагу на особливості зовнішності інших дітей навколо, розвивати здатність «думати» за допомогою дотику.

Матеріал: пов’язка на очі.

 Діти стоять у колі. Психолог виводить першого учасника. Зав’язує йому очі,  обертає дитину навколо і підводить до одного з дітей групи. Дитина  із зав’язаними очима  торкається його волосся, обличчя, одягу і намагається здогадатися хто це.

 Якщо гравець не може визначити учасника на дотик, тоді просять учасника сказати пару слів або.

 Коли учасника гри впізнають, йому зав’язують очі і гра продовжується.

  1. Вправа «Прощання» (2 хв.) (див. заняття 1).

 

Заняття 6

  1. Гра «Привітання» (2 хв.) (див. заняття 1).
  2. Вправа «Ураган» (5 хв.)

Мета: розвивати увагу, координацію рухів.

Діти сидять в колі. Психолог пояснює, що таке ураган. За командою «Вітер дує на …» діти мають встати, вийти в середину кола і помінятися місцями з іншими дітьми, що теж вийшли у коло. Можливі вислови: «Вітер дує на того, 

  • хто в дома має бабусю;
  • хто любить морозиво;
  • хто вміє їздити на велосипеді;
  • хто має старшого брата, …

Психолог підбирає такі вислови, щоб залучити як можна більшу кількість дітей.

  1. Гра «Лото» (10 хв.)

Мета: розвиток уваги, навчити добирати числа.

Матеріали: лото із зображенням цифр, фішки. Зробити із картону картки для лото для кожної дитини, написати на кожній картці цифри від 1 до 10. На всіх картках стоять однакові цифри, але у різному порядку. Роздати картки для лото і фішки кожному учаснику.

 Ведучий називає цифри в довільному порядку, а діти повинні закривати їх фішками. Коли всі цифри будуть закриті. Необхідно обійти усіх учнів і перевірити їхні картки: « Ти закрив 1? Так. А 2? Добре». І так далі. «у тебе заповнена вся картка! О, ти виграв!». І так до кожної дитини. Діти люблять вигравати усі. А тут є така можливість.

  1. Гра «Категорії» (10 хв.)

Мета: розуміння, що таке «категорія», тренування вміння слухати, розвиток пам’яті.

Матеріали: м’яч.

 Учасники сідають у коло.

 Обирають категорію, наприклад: квіти, тварини, птахи, дерева, посуд, імена, країни, планети, меблі, марки машин,…

 Наприклад категорія марки машин. Психолог дає м’яч першому учаснику. Він називає певну марку і кидає іншому, котрий називає іншу марку машин. Діти перекидають м’яча доти, поки всі не візьмуть участь, або поки ніхто не зможе більше придумати жодної відповіді.

  1. Вправа «Прощання» (2 хв.) (див. заняття 1).

 

Заняття 7

  1. Гра «Привітання» (2 хв.) (див. заняття 1).
  2. Вправа «Оплески»(3 хв.)

Мета: розвиток  уваги.

Психолог називає слова: ромашка, чоботи, чайник, ялинка, босоніжки, фіалка, чашка, слон, каштан, калина, зошит, сорока, бузок, стілець,троянда, тощо. Діти мають реагувати на певні слова. Уважно слухаючи діти мають плескати тоді, коли  почують рослину (взуття чи посуд).

  1. Гра «займи стілець» (10 хв.)

Мета: розвиток уваги, розвиток моторики.

Матеріали: стільці, музичний супровід.

 Усередині кола стільці. Кількість стільців на один менше, ніж учасників. Діти під веселу музику танцюють навколо них. Коли музика зупиняється, учасники мають зайняти стільці. Учасник, якому не вистачило стільця, вибуває з гри.

 Один стілець забирають. Грає музика, гра продовжується. Учасники рухаються у протилежному напрямку.

 Гра триває доти, доки не залишаться один найспритніший учасник.

 Таку ж гру можна проводити з кубиками замість стільців.  

  1. Вправа «Слова навпаки»(5 хв.)

Мета: розвиток мислення.

Психолог читає слова, а діти називають протилежні слова:

 Далеко – близько;

 Стою –

 Добрий –

 Холодно –

 Розумний –

 Сміється –

 Солодкий –

 Чорний –

Гра «Пан Годинник» (10 хв.) (див. заняття 5)

Вправа «Прощання» (2 хв.) (див. заняття 1).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Розвивальні та корекційні заняття психолога / Упоряд. Т. Гончаренко. -  К.: Ред. загальнопед.газ., 2005. – 120 с.
  2. Сидоренко Н. Перший раз у перший клас. – К.: Шк. світ, 2009. – 176 с.
  3. Психомоторний розвиток дошкільників / Олексенко С. та ін.. – К.:Ред. загальнопед. газ., 2013. – 128 с.
  4. Трегубчак Т. Комплекс корекційно-розвивальних занять для дітей 2 – 4 класів // Психолог. - № 45 (333). – 2008. – с. 13.
  5. Філімончук А. Інтелект дітей 6 – 7 років. Програма розвитку // Психолог. - № 23-24 (407-408). – 2010. – с. 34.
  6. Маргулян І. Підготовка до систематичного навчання у школі. Комплексна програма розвивальних ігор // Психолог. - № 22-24 (310-312).-  2008. - с.22.
  7. Корсун Г. Попередження неуспішності першокласників. Корекціна програма // Психолог. - № 33 (273). -  2007. – с. 9.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ракоча Надія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 травня 2022
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку