Тарасівська ГЗМР
«Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти
«Вступ до історії України та громадянської освіти. 5 клас» для закладів загальної середньої освіти
(автори Бурлака О.В., Власова Н.С., Желіба О.В., Майорський В.В., Піскарьова І.О., Щупак І.Я.)«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Курс «Вступ до історії України та громадянської освіти» реалізує вимоги до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти. До особливостей курсу належать: 1) пропедевтичний характер – ознайомлення учнів/учениць зі світом шкільної історії та основами історичного процесу, ознайомлення з методами дослідження історії; 2) інтегрований характер – ознайомлення з історичним процесом відбувається на основі органічного поєднання епізодів всесвітньої історії та історії України; 3) технологічний підхід до вивчення – пропонується вивчення історії шляхом реалізації діяльнісного підходу в освітньому процесі.
Головною метою курсу є зацікавлення учнів шкільною історією, ознайомлення з методами, технологіями та інструментарієм історичних досліджень; розвиток критичного мислення та медіаграмотності; формування розуміння тяглості історичного процесу, органічної взаємодії загальнолюдського, національного та особистісного поступу; формування розуміння цінності людини, її ідентичності, прав людини, принципів взаємодії людей в спільнотах на різних історичних етапах; формування культури життя в мультикультурному суспільстві, навичок конструктивної взаємодії в суспільстві для забезпечення сталого розвитку; формування особистості патріота України з активною громадянською позицією.
Програма складається з пояснювальної записки, структурованих за темами вимог до очікуваних результатів навчання учнів. Вони розкриті в орієнтирах для оцінювання згідно з Додатком 18 до Державного стандарту базової середньої освіти. Пропонований авторами зміст навчального предмета є основою для досягнення очікуваних результатів навчання. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності зорієнтовані на реалізацію компетентнісного потенціалу громадянської та історичної освітньої галузі, визначеного у Додатку 17 до Державного стандарту базової середньої освіти.
Структура курсу |
Вступ. |
Розділ І. Науки, що вивчають минуле |
Розділ ІІ. Історичний час і простір |
Розділ ІІІ. Історична наука й історична пам’ять |
Розділ IV. Розвиток людства упродовж історії |
Узагальнення до курсу |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
Вступ. Діагностична робота(1 година) |
||
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Що вивчає наука «Історія» |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: фронтальна бесіда, міні- дослідження, інтерактивні вправи, вправа «мікрофон», мінідискусія |
Розділ І. Науки, що вивчають минуле(6 годин,з них 1 на урок контролю) |
||
Знання:
на історичну тематику; |
Історія як наука про розвиток людства
Джерела історичної інформації |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт, творчий проєкт |
Уміння:
візуального джерела; |
Науки-помічниці історії
Археологічні скарби минулого
Писемні пам’ятки, фольклор і сучасні візуальні джерела про історію
Урок узагальнення «Науки, що вивчають минуле» |
(фотоколаж, віртуальна екскурсія, лепбук тощо), робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, формулювання дослідницьких питань і пам’яток для дослідження джерел історичної інформації, історичних джерел, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
Ставлення:
своєї Малої Батьківщини;
|
|
|
|
|
|
Розділ ІІ.Історичний час і простір(7 годин,з них 1 на урок контролю) |
||
Знання:
«історичний час», «рік», «століття», «тисячоліття», «ера», «календар», «літочислення», «історична карта», «атлас», «легенда карти»;
Уміння:
|
Час в уявленнях людини протягом історії
Розвиток систем літочислення
Способи упорядкування історичного часу
Як пов’язані історія і простір.
Українські землі на картах упродовж історії. Правила роботи з контурною картою.
Урок узагальнення «Історичний час і простір» |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (завдання на встановлення хронологічної послідовності, синхронності історичних подій, проєкт-порівняння історичних епох, дослідження історичної карти, побудова розповіді про події на основі карти), творчий проєкт (лепбук, виставка, презентація тощо), розв’язування задач на лічбу часу, виконання вправ на встановлення логічної відповідності та |
Ставлення:
|
|
хронологічної послідовності подій, побудова ліній часу (в т.ч. за допомогою інтернет- ресурсів), укладання хронологічних та синхронізованих таблиць, робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
Розділ ІІІ.Історична наука й історична пам’ять(7 годин,з них 1 на урок контролю) |
||
Знання:
Уміння:
|
Як народжувалась історична наука
Науковий період розвитку історичних досліджень
Хто започаткував наукові дослідження історії України
Міфи в історії
Історична пам’ять. Формування історичної пам’яті. Культура пам’яті
Історія України в пам’ятках і пам’ятниках. Пам’ятки історії рідного краю. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (ознайомлення із вебсайтами провідних наукових установ, порівняння тексту наукової статті історичного змісту та науково-популярної оповіді історичного змісту), творчий проєкт (укладання кодексу честі історика-професіонала, пам’ятки роботи професійного історика, укладання правил написання історичного дослідження, фотоколаж, інстаграм- галерея, віртуальна екскурсія, лепбук, виставка, |
Ставлення:
|
Урок узагальнення. «Історична наука та історична пам’ять» |
презентація, створення профілю вченого-історика в соціальних мережах тощо), робота зі словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань та діалог із сучасним вченим-істориком, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
|
Розділ IV.Розвиток людства упродовж історії(13 годин,з них 1 на урок контролю) |
||
Знання:
«раса», «табу», «мораль», «цінності», «закон», «держава», «демократія», «республіка», «монархія», «деспотія», «релігія», «міфологія», «атеїзм»;
Уміння:
|
Поява і розселення людини на Землі.
Що пам’ятає древній сфінкс
Середні віки: «темні часи» чи доба прогресу
Новий час: відкриття Америки, революції, передові ідеї й не тільки
Новітня історія: події, постаті. Портрет сучасної епохи
Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи
Як люди взаємодіяли у спільнотах протягом історії
Які правила взаємодії існують у суспільстві.
Історія людини і родини — частина історії України
Народи, які живуть на теренах України
Міфологія та релігія. Наукове бачення світу
Наукові знання і художня культура людства
Урок узагальнення «Розвиток людства упродовж історії»
|
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: робота з навчальним текстом, інтерактивні вправи, міні- дослідницький проєкт (завдання на встановлення хронологічної послідовності, синхронності історичних подій, проєкт-порівняння історичних епох, дослідження історичної карти, побудова розповіді про події на основі карти), творчий проєкт (фотоколаж, інстаграм- галерея, віртуальна екскурсія, лепбук, виставка, презентація, створення профілю історичного діяча/діячки в соціальних мережах тощо), робота зі |
на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;
та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду;
Ставлення:
середовища; |
|
словниками та пошуковими системами, бесіда, дискусія, підготовка питань та діалог із сучасним вченим- істориком, коментований перегляд та інтерпретація візуальних джерел інформації, робота з навчальним відео |
чи до неможливості реалізації їх прав |
|
|
Узагальнення до курсу. Значення історичної науки для поступу людства. Уроки історії(1 година) |
||
Уміння:
Ставлення:
подальшого поступу людства |
Значення історичної науки для поступу людства. Уроки історії |
Навчально-пізнавальна, моделювання, інтерактивна, дискусійна: вправа «Мікрофон», навчальна мінідискусія, творчий проєкт |