Календарно-тематичне планування
ВСТУП ДО ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ
Адаптаційний цикл (5 клас)
(35 год)
Пояснювальна записка
Курс «Вступ до історії України та громадянської освіти» реалізує вимоги до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти. До особливостей курсу належать: 1) пропедевтичний характер – ознайомлення учнів/учениць зі світом шкільної історії та основами історичного процесу, ознайомлення з методами дослідження історії; 2) інтегрований характер – ознайомлення з історичним процесом відбувається на основі органічного поєднання епізодів всесвітньої історії та історії України; 3) технологічний підхід до вивчення – пропонується вивчення історії шляхом реалізації діяльнісного підходу в освітньому процесі.
Головною метою курсу є зацікавлення учнів шкільною історією, ознайомлення з методами, технологіями та інструментарієм історичних досліджень; розвиток критичного мислення та медіаграмотності; формування розуміння тяглості історичного процесу, органічної взаємодії загальнолюдського, національного та особистісного поступу; формування розуміння цінності людини, її ідентичності, прав людини, принципів взаємодії людей в спільнотах на різних історичних етапах; формування культури життя в мультикультурному суспільстві, навичок конструктивної взаємодії в суспільстві для забезпечення сталого розвитку; формування особистості патріота України з активною громадянською позицією.
Основними завданнями курсу є:
№ з/п |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Дата |
Примітка |
|||||
5-А |
5-Б |
5-В |
5-А |
5-Б |
5-В |
||||
ВСТУП |
|
||||||||
1 |
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Предмет шкільної історії. Засоби пізнання історії учнями/ученицями |
|
|
|
|
|
|
|
Розділ І. НАУКИ, ЩО ВИВЧАЮТЬ МИНУЛЕ |
|
||||||||
2 |
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Історія людини й родини – частина історії України. Історія як наука про розвиток людства. |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Джерела історичної інформації. Види історичних джерел. Критичний аналіз джерел історичної інформації. |
|
|
|
|
|
|
||
4 |
Допоміжні історичні дисципліни. Історичні дослідження як діалог наук (методи природничих наук у історичних дослідженнях) |
|
|
|
|
|
|
||
5 |
Значення археології для дослідження минулого. Як працюють археологи. Культурний шар та археологічна культура Минуле світу в археологічних пам’ятках. Археологічні скарби України. Трипільська культура |
|
|
|
|
|
|
||
6 |
Писемні пам’ятки та їх дослідження. Найвидатніші писемні пам’ятки людства. Етнографічні дослідження. Фольклор як історичне джерело. Сучасні історичні джерела (фото, відео, аудіо). |
|
|
|
|
|
|
||
7 |
Урок узагальнення (Тематичне оцінювання) |
|
|
|
|
|
|
||
Розділ ІІ. ІСТОРИЧНИЙ ЧАС І ПРОСТІР |
|
||||||||
8 |
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Розвиток уявлень про лічбу часу в народів світу та на теренах України. |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Історія приладів для вимірювання часу. Розвиток систем літочислення. Літочислення в сучасному світі. |
|
|
|
|
|
|
||
10 |
Одиниці вимірювання історичного часу (ера, тисячоліття, століття, рік). Лічба часу в історії. Способи упорядкування хронологічних даних: лінія часу, хронологічна таблиця, синхронізована таблиця. |
|
|
|
|
|
|
||
11 |
Історія світу та України на лінії часу. |
|
|
|
|
|
|
||
12 |
Історична карта (мапа). Навчальна історична карта, атласи, контурні карти. Правила роботи з контурною картою. |
|
|
|
|
|
|
||
13 |
Розвиток уявлень людини про світ. Історичний простір на картах впродовж історії. |
|
|
|
|
|
|
||
14 |
Українські землі на картах впродовж історії. |
|
|
|
|
|
|
||
15 |
Урок узагальнення (Тематичне оцінювання) |
|
|
|
|
|
|
||
Розділ ІІІ. ІСТОРИЧНА НАУКА ТА ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬ |
|
||||||||
16 |
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Становлення історичної науки. Описи історії в донаукові часи (від давнини до XVII ст.). Становлення історії як науки. Наука історія на сучасному етапі. |
|
|
|
|
|
|
|
17 |
Історичні дослідження на теренах України. Видатні українські історики. Музеї та архіви. |
|
|
|
|
|
|
||
18 |
Історична пам’ять. Культура пам’яті. Формування історичної пам’яті. Міфи в історії. Усна історія.
|
|
|
|
|
|
|
||
19 |
Види пам’яток і пам’ятників.
|
|
|
|
|
|
|
||
20 |
Історія України в пам’ятках і пам’ятниках. |
|
|
|
|
|
|
||
21 |
Пам’ятки історії рідного краю. |
|
|
|
|
|
|
||
22 |
Урок узагальнення (Тематичне оцінювання) |
|
|
|
|
|
|
||
Розділ IV. РОЗВИТОК ЛЮДСТВА УПРОДОВЖ ІСТОРІЇ |
|
||||||||
23 |
Знання:
Уміння:
Ставлення:
|
Поява і розселення людини на Землі. Перші люди на українських теренах.
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
Періодизація історії людства від давнини до сучасності (оглядово). Визначні історичні постаті. Історія України в контексті світових подій.
|
|
|
|
|
|
|
||
25 |
Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи. |
|
|
|
|
|
|
||
26 |
Людина в спільноті. Розвиток людських спільнот від первісних громад до держави. Особистість, сім’я, родина, громада. Родове дерево. |
|
|
|
|
|
|
||
27 |
Народи, етноси та нації. Народи, які проживають на теренах України. Території розселення українців у світі. |
|
|
|
|
|
|
||
28 |
Розвиток системи регулювання суспільних відносин: табу, мораль, цінності, закони. |
|
|
|
|
|
|
||
29 |
Становище чоловіків, жінок та дітей на різних етапах історії. Права та обов’язки людини. Права людини у правових пам’ятках людства й України. Як захистити свої права в сучасному світі. |
|
|
|
|
|
|
||
30 |
Міфологія та релігія. Атеїзм. |
|
|
|
|
|
|
||
31 |
Світогляд, наукові знання та художня культура людства. Освіта та передача досвіду від покоління до покоління впродовж історії. |
|
|
|
|
|
|
||
32 |
Урок узагальнення (Тематичне оцінювання) |
|
|
|
|
|
|
||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ |
|
||||||||
33 |
Уміння:
Ставлення:
|
Значення історичної науки для поступу людства. Уроки історії |
|
|
|
|
|
|
|
34 |
Творчий проєкт «Розкажи про Україну» |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||||||
35 |
Навчальна мінідискусія «Значення історичної науки» |
|
|
|
|
|
|
||