Програма навчальної дисципліни "Історія фізичної культури"

Про матеріал
Програма навчальної дисципліни "Історія фізичної культури" для фахових коледжів спорту
Перегляд файлу

 

 

 

 

ПРОГРАМА

НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

ІСТОРІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

(назва навчальної дисципліни)

спеціальність 017 Фізична культура і спорт

                               (код і назва спеціальності)

галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

                             (шифр і назва галузі)

освітньо-професійний ступінь:фаховий молодший бакалавр

 

 

                                                                   

                                                      РОЗРОБНИКИ ПРОГРАМИ:

                              Олена ШАДРІНА –  старший вчитель вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ОБСЯГ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

                            

МОДУЛЬ 1. СВІТОВА ІСТОРІЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

 

ТЕМА 1.1. Вступ. Значення, зміст та завдання предмету.

Витоки фізичної культури. Фізична культура в первісному суспільстві

1. "Історія фізичної культури" як навчальна і наукова дисципліна.

2.Передумови виникнення і розвитку фізичних вправ та ігор у первісному суспільстві.

Студенти повинні:

ЗНАТИ важливість вивчення курсу «Історія фізичної культури»; структуру курсу, зв'язок з іншими навчальними дисциплінами, основні терміни і поняття та еволюція їх розвитку (культура, фізична культура, фізичне виховання, спорт, гімнастика та ін.), періодизацію та джерела вивчення історії фізичної культури; фактори, які вплинули на зародження фізичної культури - суб'єктивні та об'єктивні: кліматичні, географічні, біологічні та ін. Теорії походження фізичної культури: теорія походження фізичних вправ із трудової діяльності, теорія магії, теорія гри, теорія зайвої енергії.; формувати в майбутніх фахівців певні морально-духовні якості безпосередньо через зміст навчального матеріалу й налаштування студентів на конкретну пізнавальну діяльність.

ВМІТИ застосовувати набуті знання у процесі обгрунтування своєї світоглядної та громадської позиції з актуальних проблем історії 

ТЕМА 1.2. Фізична культура стародавнього світу.

Особливості, провідні форми та суспільне значення фізичної

культури стародавнього світу.

Студенти повинні:

ЗНАТИ Фізична культура країн Стародавнього Сходу (Стародавня Месопотамія, Стародавній Єгипет, Стародавня Індія,Стародавній Китай та ін.). Значення фізичного виховання в житті Стародавньої Греції. Спартанська та афінська системи фізичного виховання. Зміст античної гімнастики. Особливості фізичної культури Стародавнього Риму. Роль фізичних вправ у давньоримських видовищах. Підготовка та виступи гладіаторів. Особливості фізичної культури у країнах стародавнього Сходу та Америки;

зміст навчального матеріалу має сприяти формуванню в студентів наукового світогляду, соціальної зрілості, громадянської відповідальності, естетичних почуттів і естетичної культури, працелюбності.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

ТЕМА1.3. Фізична культура епохи середньовіччя

Особливості фізичної культури в середні віки.

Студенти повинні:

ЗНАТИ Особливості фізичної культури в середні віки. Лицарська система

фізичного виховання. Навички та чесноти, які виховувалися у лицарів.

Лицарські турніри. Розвиток фізичної культури серед селян та ремісників-

міщан європейських країн. Вплив християнської релігії на розвиток

фізичного виховання.

ВМІТИ аналізувати, порівнювати, робити висновки.

ТЕМА1.4 Фізична культура нового часу.

Передумови формування національних систем фізичного виховання

у ХУІІІ-ХІХ ст.

Студенти повинні:

ЗНАТИ собливості німецької, шведської, французької та сокільської систем фізичного виховання. Утворення нових форм та структур фізичного виховання: релігійних, національних, жіночих, професійних, воєнізованих. Міжнародний скаутський рух.

Розвивати пізнавальні можливості, самостійність, самовдосконалення, увагу, пам’ять.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

ТЕМА1.5. Особливості розвитку спорту нового часу

Англійська система фізичного виховання. Рух "арнольдизм".

Студенти повинні:

ЗНАТИ Формування системи міжнародних змагань та організаційних структур міжнародного спорту. Утворення федерацій з видів спорту.

 ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

МОДУЛЬ 2.   ІСТОРІЯ МІЖНАРОДНОГО СПОРТИВНОГО ТА ОЛІМПІЙСЬКОГО РУХІВ

ТЕМА 2.1. Олімпійські ігри Стародавньої Греції.

1.Значення спорту у житті античних греків.

2.Особливості проведення атлетичних ігор стародавніми греками.

Студенти повинні:

ЗНАТИ Піфійські, Істмійські, Немейські та інші загальноеллінські ігри Стародавньої Греції. Передумови виникнення Олімпійських ігор у Стародавній Греції. Програма, зміст, учасники Олімпійських ігор. Нагородження олімпіоніків. Спортивні споруди Стародавньої Греції. Причини занепаду давньогрецьких Олімпійських ігр.

 ВМІТИ  аналізувати, розкривати характерні риси, порівнювати, докладати

 

ТЕМА2.2. Відродження Олімпійських ігор сучасності

1.Передумови відродження Олімпійських ігор сучасності.

2.Спроби проведення олімпійських змагань у ХУІ1-ХІХ ст.

3.Піонери відродження Олімпійських ігор.

4. Розкопки Олімпії.

Студенти повинні :

ЗНАТИ  про життя та діяльність П'єра де Кубертена. Атлетичний конгрес 1894 року та його значення. Діяльність О.Бутовського. Прийняття Олімпійської Хартії. Підготовка до проведення Ігор І Олімпіади в Афінах у 1896 році.

ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

ТЕМА2. 3. Історичні особливості розвитку міжнародного

олімпійського руху.

1.Організація, проведення та значення Ігор І Олімпіади

2. Хронологія та аналіз Олімпійських ігор сучасності. Характерні риси Ігор Олімпіад до Першої світової війни.

3. Особливості проведення Ігор VII- XIV Олімпіад

(1920-1948 рр.), ХУ-ХХ1У Олімпіад (1952-1988 рр.), ХХУ-ХХУІ Олімпіад

1992-1996 рр.).

Студенти повинні :

ЗНАТИ Характерні риси Ігор Олімпіад, діяльність Міжнародного Олімпійського Комітету та його президентів. Олімпійська символіка та атрибутика. "Ода спорту" та її гуманістична цінність. Діяльність Міжнародної Сток-Мандевільської

федерації. Параолімпійські ігри та їх значення.

ВМІТИ аналізувати, розкривати суть питань, використовувати отримані знання.

ТЕМА 2.4. Особливості розвитку міжнародного спортивного руху сучасності

1.Міжнародний робітничий рух 20-30-х років.

2. Червоний та Люцернський спортивні інтернаціонали.

3.Міжнародні робітничі Олімпіади.

Студенти повинні :

ЗНАТИ: Регіональні та континентальні ігри як складова частина міжнародного спортивного руху (Панамериканські, Африканські, Середземноморські та ін. ігри). Міжнародний студентський спортивний рух, Універсіади. Розвиток неолімпійських видів спорту. Проблеми та перспективи розвитку сучасного міжнародного спортивного та олімпійського рухів: професіоналізація любительського спорту, політизація Олімпійських ігор, комерціалізація спорту, допінг у спорті. Бойкоти Олімпійських ігор. Роль засобів масової інформації в розвитку міжнародного спорту.

ВМІТИ аналізувати, порівнювати, опрацьовувати текст підручника, знаходити відповіді на запитання.

 

МОДУЛЬ 3. Історія фізичної культури та спорту в Україні. 

ТЕМА3.1. Витоки фізичної культури в Україні

1.Зародження фізичної культури на українських землях у період

первісно-общинного ладу.

2.Фізична культура трипільських племен.

3.Особливості фізичної культури скіфо-сарматської доби.

4.Розвиток фізичного виховання та спорту в античних державах Північного

Причорномор'я (Ольвія, Херсонес, міста Боспорського царства).

5.Спортивні зв'язки північнопричорноморських міст із давньогрецьким

світом.

Студенти повинні:

ЗНАТИ значення фізичних вправ у житті стародавніх слов'ян.

Особливості, провідні форми та напрямки фізичного виховання у

Київській Русі. Військово-фізична підготовка княжого війська. Народна

фізична культура. Розвиток народних рухливих ігор, забав, обрядової

культури. Військово-фізична підготовка запорізького козацтва.

Сприяти вихованню почуття патріотизму, відповідальності, честі

ВМІТИ використовувати отримані знання.

 

ТЕМА 3.2. Фізична культура та спорт в Україні у ХІХ-ХХ ст.

1.Історичні передумови розвитку спортивного руху в Україні.

2.Особливості розвитку фізичної культури і спорту в Східній Україні у

ХІХ-ХХ ст.

3.Особливості розвитку фізичної культури в Західній Україні (кінець XIX-

30-ті рр. XX ст.). Зародження та розвиток спортивно-гімнастичного руху в

Західній Україні. Діяльність сокільських, січових, пластових, лугових та

спортивних товариств Галичини. Особливості спортивного руху в Закарпатті та Буковині у першій третині XX ст. Роль Івана Боберського в розвитку західно-українського спортивно-гімнастичного руху.

Студенти повинні:

ЗНАТИ розвиток спорту за часів УРСР. Зародження організаційних, програмно-нормативних та науково-методичних основ системи фізичного виховання. Заснування спортивних товариств "Динамо", "Спартак", "Локомотив" тощо. Утворення перших навчальних закладів і наукових установ. Роль комплексу ГТО та ЄВСК у розвитку спортивного руху. Особливості проведення Всесоюзних спартакіад.

Розвивати можливість отримувати знання, вміння і навики шляхом самостійного опрацювання літератури та історичних джерел.

ВМІТИ отримувати знання, вміння і навики шляхом самостійного опрацювання літератури та історичних джерел.

ТЕМА 3.3. Україна в олімпійському русі.

1.Україна в міжнародному олімпійському русі.

2.Перші виступи олімпійців з України. Виступи спортсменів УРСР в Олімпійських іграх (1952-1992 рр.).

3.Підсумки виступів спортсменів України незалежними командами в Олімпійських іграх та інших міжнародних змаганнях.

4.Створення НОК України та особливості його діяльності.

Студенти повинні:

ЗНАТИ Особливості розвитку структури спортивного руху в сучасній

Україні. Проблеми та перспективи розвитку українського спорту.

Сприяти вихованню патріотизму, відповідальності.

ВМІТИ застосовувати отримані знання.

 


                                                 

 

docx
Додано
30 березня 2023
Переглядів
389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку