ПРОГРАМА
виховної роботи з питань протидії торгівлі дітьми
«ОСОБИСТА ГІДНІСТЬ. БЕЗПЕКА ЖИТТЯ.
ГРОМАДЯНСЬКА ПОЗИЦІЯ»
І. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Сучасна державна політика України у сфері протидії торгівлі людьми орієнтована на активізацію профілактичної роботи, а саме захист прав людини шляхом розвитку її правосвідомості, формування у підростаючого покоління вмінь об’єктивно оцінювати суспільну небезпеку цього явища. Саме тому розроблення для загальноосвітніх навчальних закладів варіативної програми виховної роботи з питань протидії торгівлі дітьми "Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" є відповіддю на нагальні потреби держави щодо запобігання і подолання торгівлі людьми як деструкції у розвитку суспільства.
Основними орієнтирами програми є:
Позаурочна виховна робота – один із найважливіших засобів педагогічного впливу на духовне становлення дітей, на формування їхньої активної громадянської позиції, необхідна умова збагачення інтелектуального, творчого потенціалу вихованців, найбільш повного розвитку здібностей, талантів в інтересах самої особистості й суспільства.
Організувати систему виховної роботи педагогічно вміло й компетентно з урахуванням вимог часу й можливостей школярів – досить складно, адже вона вирішує завдання цілісного формування й розвитку особистості. У зв'язку з цим надзвичайно важливим є комплексний підхід до проведення виховних заходів, що залежить від уміння педагога ставити й вирішувати одночасно різні виховні завдання.
Програма "Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" побудована з урахуванням основних підходів і положень програми «Культура життєвого самовизначення», розробленої творчим колективом у рамках проектної діяльності Християнського дитячого фонду (колишнє ім'я Всеукраїнської благодійної організації «Український фонд «Благополуччя дітей»). Водночас її інноваційність полягає в тому, що вона, з одного боку, фактично є першою спробою представити систему виховної роботи саме у сфері профілактики торгівлі людьми шляхом формування в учнівської молоді внутрішнього ціннісного стрижня та необхідних життєвих навичок. А з іншого – пропагує новітні засоби технологічного забезпечення виховного процесу.
Теоретико-методологічною основою програми є філософсько-соціологічне розуміння людської діяльності, форм соціальної поведінки людини у різних сферах, ставлення до дитини як до суб’єкта власної життєдіяльності, використання у роботі системного, особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів.
Принципи побудови та впровадження програми: комплексність, варіативність, послідовність, логічність викладення матеріалу, його поступове ускладнення.
У базисі програми лежить ідея "допомоги для самодопомоги", що розглядає людину як суб’єкт власного життя і передбачає формування у школяра вміння свідомо користуватися правами, бажання керувати своїм життям, здійснюючи моральний вибір, розвиваючи власні громадянські якості.
Ключові поняття програми: добро, гідність, безпека, громадянськість, права, обов’язок, відповідальність, цінності, життєві навички та ін.
Ознаками програми є:
Підґрунтям адаптивної позитивної поведінки людини є її життєві навички. У змісті цієї програми виховної роботи зроблено акцент на формуванні таких життєвих навичок, як спілкування, прийняття рішень, критичне мислення, управління емоціями, стресами та конфліктними ситуаціями, формування цінностей тощо. Саме розвиток цих життєвих навичок школяра є важливою умовою профілактики торгівлі людьми в громаді, оскільки готує особистість на порозі самостійного життя до попередження життєвих криз, аморальної чи протиправної поведінки, недопущення маніпуляції тощо.
Зазначене можливе через активне визначення особистістю власної системи цінностей, що проявляється у системі ставлень людини. Саме тому в основі програми закладено чотири базові компоненти розвитку та становлення особистості:
Зміст названих вище базових компонентів розкривається у таких тематичних блоках:
На виховних заходах вибудовуються соціально очікувані моделі поведінки свідомого громадянина, а також прийнятні дітьми конструктивні стратегії поведінки у небезпечних ситуаціях. Програма передбачає надання школярам аргументованої інформації, що сприяє виробленню у них негативного ставлення до явища торгівлі людьми та пов'язаних із ним злочинами і водночас позитивної мотивації до його запобігання. У зазначеному контексті враховується специфіка мотивації сучасних школярів, а особливо учнів старших класів, щодо працевлаштування, навчання, відпочинку за кордоном. Розроблені матеріали допоможуть учням в організації їхнього дозвілля, розвитку ініціативності та реалізації інтересів, виборі майбутньої професії.
Провідною характеристикою програми "Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція" є її варіативність, що виявляється, по-перше, в оптимальному поєднанні різних організаційних форм і методів виховної роботи; по-друге, у вільному і раціональному визначенні часу (годин), необхідного для розкриття змісту базових компонентів; по-третє, у можливості вибіркового компонування заходів в умовах реалізації програми за межами загальносвітнього навчального закладу.
Педагогічну цінність виховної роботи визначає не кількість заходів, а розмаїтість їхніх форм. Насамперед необхідно забезпечити доцільний взаємозв'язок організаційних форм, їхню цілеспрямованість на досягнення певних виховних завдань у конкретному колективі. Саме за цієї умови кожен із виховних заходів стане необхідною ланкою в єдиному ланцюзі профілактичної роботи щодо торгівлі людьми. Організаційними формами виховної роботи з питань протидії торгівлі дітьми (виховними заходами) відповідно до програми є: тематичні виховні години, бесіди, дискусії і диспути, тренінги, станційна гра, соціальний проект, усний журнал, конкурс малюнків/плакатів, зустрічі з фахівцями, кіно- та відеолекторій (обговорення фільму); комікси; рольові, ділові (навчальні) та настільні ігри тощо. Виховні заходи об’єднують різні методи роботи: бесіду, тематичне малювання, мозковий штурм, роботу в групах, інформування, переконання, навіювання, роз’яснення, приклади, творчу майстерню, розв’язання складних життєвих ситуацій тощо.
Основний виховний захід (організаційна форма), передбачений програмою, – тематична виховна година. Зазначені вище базові компоненти розвитку та становлення особистості (ставлення до себе; ставлення до інших; ставлення до діяльності; ставлення до навколишнього світу) є наскрізними блоками тематичних виховних годин. Для кожного класу розроблено тематичні виховні години, розраховані на 16–19 годин навчального року. Саме варіативність програми дозволяє обрати оптимальну кількість годин для кожного класу, враховуючи потреби учнівської молоді, рівень її розвитку та соціального досвіду.
Структура програми передбачає можливість її реалізації за межами загальносвітнього навчального закладу: у позашкільному навчальному закладі, закладі оздоровлення та відпочинку та ін. За таких обставин вибіркове компонування заходів полягає у внесенні до плану виховної діяльності більшою мірою інтерактивних форм роботи: ділових, рольових, станційних та настільних ігор, усного журналу, конкурсу малюнків/плакатів, кіно- та відеолекторію (обговорення фільму), коміксів тощо.
Запропонована програма виховної роботи має стати поштовхом для творчої діяльності класних керівників, вихователів, соціальних педагогів, соціальних працівників, психологів, педагогів-організаторів. Матеріали, сценарні плани розроблених заходів – підґрунтя для створення інших організаційних форм з питань протидії торгівлі дітьми: конференцій, правових лекторіїв, вікторин, тематичних вечорів, вечорів запитань та відповідей, літературно-творчих конкурсів, аукціонів знань, інсценувань тощо.
Упровадження в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу програми виховної роботи "Особиста гідність. Безпечна поведінка. Громадянська позиція" є ефективним елементом профілактики торгівлі людьми в громаді, а також новітнім методом пропагандистсько-просвітницької діяльності, що гарантує захищеність підростаючого покоління.
ІІ. ЗМІСТ ТЕМАТИЧНИХ ВИХОВНИХ ГОДИН ТА ВИМОГИ
ДО ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
Зміст матеріалу |
Вимоги до рівня досягнень учнів |
7 клас |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ Тема 1. Грані особистості: Що таке особистість. Мій особистісний портрет. Що таке індивідуальність. Чому важливо виявляти свою індивідуальність. Тема 2. Бути собою. Як проявляється індивідуальність людини. Що таке образ. Його складові. Що впливає на образ. В чому взаємозв’язок між образом та поведінкою. Як творити власний образ. Що таке «бути собою». Тема 3. Як поважати себе. Що таке повага і самоповага. Чому так важливо поважати себе. Повага до інших як компонент самоповаги. Людська та особиста гідність. |
Учень: знає: структуру особистості; розуміє: зміст понять «особистість», «гідність», «людська гідність», «особиста гідність», «повага», «самоповага», «образ» (імідж) та його складові; важливість «бути собою»; основні складові самоповаги; взаємозв’язок поведінки і зовнішнього вигляду у процесі творення власного образу; важливість цінувати і поважати самого себе; уміє: аналізувати особистісні якості; формувати думку про важливість власної індивідуальності; характеризувати власну особистість; розвивати почуття самоповаги та особистої гідності; поводитися в ситуаціях, де порушується особиста гідність; поважати особисту гідність інших людей. |
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ Тема 4. Усі ми різні, усі ми рівні. Чим люди різняться між собою і чим подібні. Що допомагає їм розуміти один одного. Тема 5. Сім’я в житті людини. Чому люди створюють сім’ю. Довіра, любов та взаємоповага як основа сім’ї. Як будувати взаємини у сім’ї. Яка сім’я є міцною. Що я можу зробити для зміцнення моєї сім’ї. Генограма як інструмент аналізу підтримуючого оточення. Тема 6. Стереотипи та упередження. Що таке стереотипи, упередження. Чому вони виникають. Як навчитися приймати іншого без упереджень та стереотипів. Тема 7. Безпека – небезпека. Що таке безпека. Безпечна та небезпечна поведінка. Правила безпечної поведінки. Тема 8. Моя поведінка в конфлікті/небезпечній ситуації. Що таке конфлікт, види конфліктів. Яка ситуація є небезпечною. Причини виникнення міжособистісних конфліктів. Які почуття ми переживаємо під час конфлікту. Як попередити конфлікт. Правила поведінки у конфлікті/небезпечній ситуації. |
Учень: знає: характеристики, за якими люди різняться та є подібними між собою; правила безпечної поведінки у конфліктній та небезпечній ситуаціях; шляхи попередження та способи вирішення конфлікту; розуміє: зміст понять «стереотипи», «упередження», «ризик», «безпека», «небезпека», «насильство», «жорстоке поводження», «конфлікт», «небезпечна ситуація»; що відмінність та подібність між людьми є основою для взаєморозуміння і ґрунтується на принципах ненасильства; значення відмінності та подібності між людьми у процесі розвитку міжособистісних стосунків; у чому полягає рівність людей та її цінність на шляху до взаєморозуміння; що налагодження довірливих і відповідальних стосунків у сім’ї є одним із важливих факторів зменшення ризику потрапляння у небезпечні ситуації ; що сім’я – це унікальне середовище, в якому кожна людина знаходить захист, підтримку, можливості для творчого розвитку і самореалізації; важливість неупередженого ставлення до інших; причини виникнення та етапи розвитку конфлікту; уміє: складати генограму своєї родини та використовувати її як інструмент аналізу життєвого простору, підтримуючого оточення; розрізняти деструктивні стереотипи, що пов’язані з поведінкою в небезпечних ситуаціях, у т.ч. у випадках торгівлі людьми, причини їх виникнення; гідно поводитися у конфлікті; розрізняти безпеку, небезпеку; безпечно поводитися; сказати «ні» у небезпечних ситуаціях; ставитися до батьків з повагою, довіряти їм. |
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ Тема 9. Як приймати рішення. Що таке рішення. Послідовність прийняття рішень. Відповідальність за власні рішення. Навчання навичкам прийняття рішень. Тема 10. Коло мого життєвого досвіду. Що таке життєвий досвід. Джерела досвіду: спілкування, досягнення, помилки. Вплив досвіду на розвиток моєї особистості.
|
Учень: знає: різні джерела формування досвіду; розуміє: суть поняття «життєвий досвід»; важливість досвіду батьків, дорослих; послідовність (алгоритм) прийняття відповідальних рішень; важливість особистої відповідальності за ухвалене рішення; цінність життєвого досвіду, його значення для становлення та розвитку особистості; уміє: цінувати отриманий досвід; ухвалювати рішення. |
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ Тема 11. Мої права та обов’язки. Права людини та дитини: історія виникнення та розвитку. Що ми знаємо про права. Що таке обов’язки, які вони бувають. Зв’язок між правами та обов’язками. Усвідомлене використання своїх прав. Тема 12. Я громадянин світу. Що означає бути громадянином країни та світу. Загальнолюдські цінності та норми співіснування. Яким я хочу бачити світ завтра |
Учень: знає: основні права людини, обов’язки громадянина та їх значення для захисту від насильства та протидії торгівлі людьми; основні положення Загальної декларації прав людини; зміст Конвенції ООН про права дитини, її призначення та можливості реалізації своїх прав; розуміє: поняття «громадянин світу» та що кожен із нас є громадянином світу; зв'язок між поняттями «права людини», «права дитини»; що права людини є основою вироблення і узгодження стандартів поведінки в сім’ї, школі, суспільстві, у всьому світі; |
8 клас |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ Тема 1. Розуміти себе. Самопізнання та самоаналіз як основа розуміння себе. Що таке самооцінка. Потреби і самодисципліна. Моє особистісне зростання.
|
Учень: знає: потреби та їх види; розуміє: важливість самопізнання для життєвого самовизначення особистості; сутність та особливості процесу самопізнання; роль власних можливостей у задоволенні потреб; уміє: адекватно оцінювати себе, узгоджувати свої потреби з власними можливостями. |
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ Тема 2. Дружба, закоханість, кохання. Що таке справжня дружба, закоханість, кохання. Відповідальність за підтримку та розвиток дружби, кохання. Перше кохання. Цінності кохання. Тема 3. Спілкування у безпечному Інтернеті. Небезпека віртуального світу. Правила поведінки у світовій мережі. Переваги та ризики спілкування в Інтернеті. Як захистити себе від небажаного впливу в мережі. Тема 4. Соціальні ролі (гендерний аспект). Ролі статі у суспільстві. Гендерні відмінності. Статево-рольові стереотипи: їх позитивні та негативні сторони. Як навчитися будувати партнерські стосунки з представниками протилежної статі. Тема 5. Дитяча праця. Що таке дитяча праця. Як розрізнити працю та експлуатацію. Пільги для працюючих неповнолітніх. Проблема найгірших форм дитячої праці. |
Учень: знає: взаємозв’язки між поняттями «дружба», «закоханість», «кохання»; правила поводження у світовій мережі; положення законодавства України, що захищає працю дітей; як діяти у небезпечних ситуаціях; розуміє: сутність дружби і дружніх стосунків; відповідальність за підтримку та розвиток дружби; що перше кохання – це емоційне надбання кожної людини; важливість обережного, відповідального ставлення до кохання як почуття; зміст понять «соціальні ролі», «гендер», «гендерні ролі»; різницю між поняттями «праця» та «експлуатація»; проблему дитячої праці; які ризики можуть виникати у мережі Інтернет; різні аспекти проблеми рівності чоловіків та жінок, подолання статево-рольових стереотипів; глибину укорінення та різноманітність гендерних стереотипів; уміє: відповідально ставитися до власних почуттів і почуттів інших; захищати себе від небажаного впливу в мережі; поводитися на засадах гендерної рівності, партнерства, поваги до іншої статі; запобігати насильству над слабшими; позитивно ставитися до отримання соціальних послуг, незалежно від статі. |
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ Тема 6. Розв’язання складних ситуацій (проблем). Що таке проблеми. Чому вони виникають. Види проблем. Як розв’язувати проблеми та долати перешкоди. Розв’язання проблем як джерело життєвого досвіду. Тема 7. Торгівля дітьми як небезпека життя. Протидія торгівлі дітьми в Україні. Небезпечні ситуації: шляхи попередження. |
Учень: знає: правила безпечної поведінки; особливості проявів торгівлі дітьми в Україні; розуміє: причини виникнення проблем і шляхи їх вирішення; уміє: аналізувати свої досягнення і помилки та розглядати їх як джерело власного досвіду, який можна застосувати при розв’язанні проблем; аналізувати проблему та добирати способи її вирішення чи уникання; розпізнавати та аналізувати явище торгівлі дітьми; визначати права дітей, що порушуються у ситуації торгівлі дітьми; безпечно поводитися та аналізувати небезпечні ситуації. |
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ Тема 8. Розмаїття та єдність світу. У чому розмаїття світу. У чому цінність життя в спільноті, де є представники різних культур. Що об’єднує людей у світі. Загальнолюдські цінності як основа співіснування. Тема 9. Міжнародна солідарність проти найгірших форм дитячої праці. Що таке солідарність. Протидія торгівлі людьми за кордоном. Можливості державних та неурядових організацій за кордоном щодо захисту дитини, яка потерпіла від найгірших форм дитячої праці. |
Учень: знає: умови, які створені в Україні та на міжнародному рівні, щодо захисту дітей від найгірших форм дитячої праці; досвід співпраці на міжнародному рівні щодо захисту дітей від найгірших форм дитячої праці; розуміє: поняття «найгірші форми дитячої праці»; вплив загальнолюдських цінностей на співіснування різних культур; в чому полягає культурне розмаїття світу; яким чином різні культури доповнюють та збагачують одна одну |
9 клас |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ Тема 1. Життєві цінності. Цінності в житті людини. Духовні та матеріальні цінності; життєві цінності. Як вони впливають на моє життя сьогодні та в майбутньому. Тема 2. Життя як цінність. Цінність людського життя. Чим цінне моє життя. Його неповторність та неповторюваність. |
Учень: розуміє: суть поняття «цінність» та джерела формування цінностей; що особисті (власні) цінності – це основа життєвого самовизначення, необхідна для повноцінного життя; взаємозв’язок між цінностями, поведінкою та цілями; цінність людського життя через призму неповторності кожної людини; у чому полягає філософський зміст життя; цінність життя через розуміння власної неповторності, визначення сенсу свого буття; уміє співвідносити свої рішення з особистими цінностями. |
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ Тема 3. Як будувати стосунки з іншими. Основи конструктивної взаємодії. Особиста відповідальність за слова та дії. Тема 4. Як протидіяти тиску/як сказати «ні». Що таке вплив та тиск. Їх джерела. Цінності як запорука протистояння тиску та спокусам. |
Учень: знає засади та прийоми конструктивної взаємодії в різних життєвих ситуаціях; розуміє: сутність понять «тиск» та «вплив» та їх джерела; що власні цінності – це запорука протидії тиску; уміє: взаємодіяти та спілкуватися з іншими; використовувати у спілкуванні з іншими різні комунікативні позиції; протидіяти тиску та ухвалювати відповідальні рішення. |
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ Тема 5. Мій добробут. Добробут у системі людських цінностей. Розуміння добробуту. Роль грошей в житті людини. Раціональне та нераціональне використання коштів. Як будувати свій добробут. Тема 6. Мій професійний вибір. Здібності та інтереси. Що таке професійне самовизначення. Класифікація професій. Як обрати професію. Як готуватися до оволодіння обраною професією. Тема 7. Моє працевлаштування. Право на працю. Законодавство, що регулює право підлітка на працю. Безпечне працевлаштування. Джерела пошуку роботи. Вимоги до написання резюме. Тема 8. Моє дозвілля. Що таке дозвілля. Які види дозвілля існують. Які можливості дозвілля є в громаді. Наслідки небезпечного дозвілля. |
Учень: знає: про світ професій; основи професійного самовизначення та складові успішного професійного вибору; розуміє: роль добробуту в житті людини, залежність добробуту сім’ї від уміння її членів орієнтуватися в цінах на товари й послуги; роль грошей в сучасному житті та особисту відповідальність кожного за створення та зміцнення власного і сімейного добробуту; взаємозв’язок між особистими цілями та професійним вибором; механізм пошуку роботи та законодавство, що регулює права підлітка на працю; необхідність раціонального використання вільного часу та планування власного дозвілля; уміє: визначати мотиви, що спонукають людей купувати нові речі; визначати коло своїх інтересів як основу професійного самовизначення; самостійно формувати власні варіанти змістовної організації дозвілля; аналізувати місцеві можливості щодо організації дозвілля. |
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ Тема 9. Суспільство і я. Що таке соціальні ролі. Мої соціальні ролі. Що таке життєва позиція. Взаємозв’язок соціальної ролі та життєвої позиції. Я – свідомий громадянин. Як я можу проявити свою громадянську позицію.
|
Учень: знає: шляхи вияву громадянської позиції; які соціальні ролі виконують люди у своєму житті; розуміє: сутність поняття «життєва позиція» та яким чином впливає життєва позиція кожної людини на виконання різних соціальних ролей; взаємозв’язок соціальної ролі та життєвої позиції; уміє: визначати, які ролі виконує кожен учень у своєму повсякденні; розробляти та реалізувати соціальні ініціативи щодо профілактики торгівлі людьми. |
10 клас |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ Тема 1. Думки про щастя. Що таке щастя. Моє відчуття щастя. Що мені потрібно для щастя. Тема 2. Творець своєї долі. Що таке життєва ціль. Для чого людині потрібно мати життєві цілі. Як визначати життєві цілі. Шляхи досягнення цілі. Я – творець власної долі. Моя життєва перспектива. |
Учень: розуміє: зміст поняття «щастя» та чинники, які допомагають людині бути щасливою; сутність поняття «ціль» та роль цілей в життєдіяльності людини; важливість цілепокладання в життєвому самовизначенні; уміє: визначати власні життєві плани, ресурси, що необхідні для досягнення цілей, а також перешкоди, які можуть завадити реалізації мети; планувати свої дії для досягнення мети. |
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ Тема 3. Сім’я і довіра. Сім’я як цінність. Що таке подружнє життя. Якою я уявляю свою майбутню сім’ю. Що означає бути готовим до сімейного життя. Тема 4 .Торгівля людьми як порушення прав людини. Причини поширення торгівлі людьми. Шляхи потрапляння в тенета торгівлі людьми. Методи вербування та різновиди торгівлі людьми. Які права порушуються у ситуації торгівлі людьми. Сучасні тенденції і причини торгівлі людьми в Україні. |
Учень: знає: які ризики існують при укладанні шлюбу за кордоном; що таке сімейно-шлюбні стосунки, кохання як найбільша цінність сім’ї; що таке цінності сім’ї; розуміє: суть поняття «сімейне щастя»; відповідальність за вибір майбутнього чоловіка/дружини; основні ролі членів сім’ї, їхні обов’язки; важливість готовності до шлюбу та критерії такої готовності; особливості прояву торгівлі людьми в Україні, сучасні тенденції, причини цього явища, шляхи потрапляння в небезпечну ситуацію; уміє: формувати «образ» майбутнього супутника життя; визначати, які права порушуються в ситуації торгівлі людьми; безпечно поводитися. |
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ Тема 5. Протидія негативним явищам у суспільстві. Сутність негативних явищ. Критичне ставлення до негативних явищ. Самостійний свідомий вибір. Тема 6. Моє дозвілля. Що таке вільний час. Безпека під час дозвілля. Корисна діяльність у сфері дозвілля: види та функції. Моя участь в організації дозвілля.
|
Учень: знає: види діяльності у сфері дозвілля з точки зору сильних сторін та можливих ризиків для людини; розуміє: особливості сучасних негативних явищ і їх вплив на стан здоров’я, а також майбутнє людини загалом; що таке вільний час (дозвілля) та його функції; причини, з яких надаються переваги тим чи іншим видам дозвіллєвої діяльності; можливі ризики для людини певних видів дозвіллєвої діяльності (шкода здоров’ю, ситуації насильства, експлуатації, торгівлі людьми тощо); уміє: визначати власну життєву позицію щодо негативних явищ; критично ставитися до таких негативних явищ, як вивезення людей за кордон, азартні ігри тощо. |
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ Тема 7. Поїздка за кордон: за і проти. Сильні і слабкі сторони працевлаштування, навчання, шлюбу, перебування за кордоном. Легальне та нелегальне перебування в іншій країні. Що необхідно людині для успішного працевлаштування за кордоном. Тема 8. Міжнародне законодавство щодо протидії торгівлі людьми, різних форм експлуатації. Міжнародні і національні документи щодо протидії торгівлі людьми. Тема 9. Міжнародне співтовариство у боротьбі проти торгівлі людьми. Що таке міжнародне співтовариство. Засади міжнародного співіснування. Можливості людини як члена міжнародної спільноти. |
Учень: знає: основні міжнародні документи щодо протидії торгівлі людьми, міжнародне законодавство стосовно протидії торгівлі людьми, основні національні закони, які захищають громадянина України від торгівлі людьми, основи міжнародного співтовариства та його діяльність щодо протидії торгівлі дітьми; що необхідно людині для успішного працевлаштування за кордоном; які типові труднощі можуть спіткати людину за межами своєї країни; основні інститути міжнародного співтовариства, які працюють у напрямі протидії торгівлі людьми; розуміє: поняття «міжнародне співтовариство»; проблему торгівлі людьми; вимоги щодо організації поїздки за кордон з метою працевлаштування, навчання, шлюбу; що таке легальне та нелегальне перебування в іншій країні; вміє: толерантно ставитися до тих, хто збирається за кордон, і до потерпілих від торгівлі людьми. |
11 клас |
|
Тренінг 1. Особистісна гідність. Значення життєвих цінностей, гідної поведінки для життєвого благополуччя. Шляхи особистісного зростання |
Учень: знає можливі шляхи особистісного зростання; розуміє: поняття «гідність», «людська гідність», «особиста гідність»; значимість гідної поведінки; прагнення до особистісного зростання для життєвого благополуччя; уміє: аналізувати свої переконання та життєві цінності; впевнено поводитися та має стійке бажання до змін; розвивати особистісний потенціал. |
Тренінг 2. Безпека життя. Сутність торгівлі людьми як комплексної проблеми та особливої форми насильства. Можливості державних установ та неурядових організацій щодо протидії торгівлі людьми, захисту прав дітей. Безпечна поведінка в різних життєвих ситуаціях. |
Учень: розуміє: сутність торгівлі людьми як комплексної проблеми та особливої форми насильства; уміє: використовувати можливості державних установ та потенціал неурядових організацій для захисту своїх прав та прав інших людей в протидії торгівлі людьми; безпечно поводитися та протидіяти торгівлі людьми в різних ситуаціях, у т.ч. під час перебування за кордоном; формувати активну позицію щодо захисту своїх прав та прав інших людей. |
Тренінг 3. Громадянська позиція. Сутність і роль громадянської позиції в житті людини. Формування власної громадянської позиції. Участь у житті суспільства шляхом розроблення та реалізації соціальних ініціатив щодо протидії торгівлі людьми. . |
Учень: розуміє: сутність понять «громадянськість», «громадянська позиція»; важливість визначення та формування власної громадянської позиції; значущість позитивної оцінки для особистості; уміє: формувати позитивну самооцінку та виявляти власну громадянську позицію; планувати конкретні дії; узагальнювати та аналізувати набутий життєвий досвід. |
ІІІ. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
7 клас
№ п/п |
Назва блоків і тем |
Всього |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ |
4 |
1. |
Грані особистості |
1 |
2. |
Бути собою |
1 |
3. |
Як поважати себе |
2 |
|
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ |
7 |
4. |
Усі ми різні, усі ми рівні |
1 |
5. |
Сім’я в житті людини |
1 |
6. |
Стереотипи та упередження |
2 |
7. |
Безпека – небезпека |
2 |
8. |
Моя поведінка в конфлікті/небезпечній ситуації |
1 |
|
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ |
4 |
9. |
Як приймати рішення |
2 |
10. |
Коло мого життєвого досвіду |
2 |
|
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ |
3 |
11. |
Мої права та обов’язки |
2 |
12. |
Я громадянин світу |
1 |
|
Всього годин |
|
Зміст програми
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ.
Тема 1. Грані особистості: Що таке особистість. Мій особистісний портрет. Що таке індивідуальність. Чому важливо виявляти свою індивідуальність.
Література:
Тема 2. Бути собою. Як проявляється індивідуальність людини. Що таке образ. Його складові. Що впливає на образ. В чому взаємозв’язок між образом та поведінкою. Як творити власний образ. Що таке «бути собою».
Література:
Тема 3. Як поважати себе. Що таке повага і самоповага. Чому так важливо поважати себе. Повага до інших як компонент самоповаги. Людська та особиста гідність.
Література:
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ
Тема 4. Усі ми різні, усі ми рівні. Чим люди різняться між собою і чим подібні. Що допомагає їм розуміти один одного.
Література:
Тема 5. Сім’я в житті людини. Чому люди створюють сім’ю. Довіра, любов та взаємоповага як основа сім’ї. Як будувати взаємини у сім’ї. Яка сім’я є міцною. Що я можу зробити для зміцнення моєї сім’ї. Генограма як інструмент аналізу підтримуючого оточення.
Література:
Тема 6. Стереотипи та упередження. Що таке стереотипи, упередження. Чому вони виникають. Як навчитися приймати іншого без упереджень та стереотипів.
Література:
Тема 7. Безпека – небезпека. Що таке безпека. Безпечна та небезпечна поведінка. Правила безпечної поведінки.
Література:
Тема 8. Моя поведінка в конфлікті/небезпечній ситуації. Що таке конфлікт, види конфліктів. Яка ситуація є небезпечною. Причини виникнення міжособистісних конфліктів. Які почуття ми переживаємо під час конфлікту. Як попередити конфлікт. Правила поведінки у конфлікті/небезпечній ситуації.
Література:
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ
Тема 9. Як приймати рішення. Що таке рішення. Послідовність прийняття рішень. Відповідальність за власні рішення. Навчання навичкам прийняття рішень.
Література:
Тема 10. Коло мого життєвого досвіду. Що таке життєвий досвід. Джерела досвіду: спілкування, досягнення, помилки. Вплив досвіду на розвиток моєї особистості.
Література:
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ
Тема 11. Мої права та обов’язки. Права людини та дитини: історія виникнення та розвитку. Що ми знаємо про права. Що таке обов’язки, які вони бувають. Зв’язок між правами та обов’язками. Усвідомлене використання своїх прав.
Література:
Тема 12. Я громадянин світу. Що означає бути громадянином країни та світу. Загальнолюдські цінності та норми співіснування. Яким я хочу бачити світ завтра.
Література:
8 клас
№ п/п |
Назва блоків і тем |
Всього |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ |
3 |
1. |
Розуміти себе |
3 |
|
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ |
6 |
2. |
Дружба, закоханість, кохання |
2 |
3. |
Спілкування у безпечному Інтернеті |
1 |
4. |
Соціальні ролі (гендерний аспект) |
2 |
5. |
Дитяча праця |
1 |
|
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ |
5 |
6. |
Розв’язання складних ситуацій (проблем) |
3 |
7. |
Торгівля дітьми як небезпека життя |
2 |
|
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ |
3 |
8. |
Розмаїття та єдність світу |
2 |
9. |
Міжнародна солідарність проти найгірших форм дитячої праці |
1 |
|
Всього годин |
|
Зміст програми
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ.
Тема 1. Розуміти себе. Самопізнання та самоаналіз як основа розуміння себе. Що таке самооцінка. Потреби і самодисципліна. Моє особистісне зростання.
Література:
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ.
Тема 2. Дружба, закоханість, кохання. Що таке справжня дружба, закоханість, кохання. Відповідальність за підтримку та розвиток дружби, кохання. Перше кохання. Цінності кохання.
Література:
Тема 3. Спілкування у безпечному Інтернеті. Небезпека віртуального світу. Правила поведінки у світовій мережі. Переваги та ризики спілкування в Інтернеті. Як захистити себе від небажаного впливу в мережі.
Література:
Тема 4. Соціальні ролі (гендерний аспект). Ролі статі у суспільстві. Гендерні відмінності. Статево-рольові стереотипи: їх позитивні та негативні сторони. Як навчитися будувати партнерські стосунки з представниками протилежної статі.
Література:
Тема 5. Дитяча праця. Що таке дитяча праця. Як розрізнити працю та експлуатацію. Пільги для працюючих неповнолітніх. Проблема найгірших форм дитячої праці.
Література:
Тема 6. Розв’язання складних ситуацій (проблем). Що таке проблеми. Чому вони виникають. Види проблем. Як розв’язувати проблеми та долати перешкоди. Розв’язання проблем як джерело життєвого досвіду.
Література:
Тема 7. Торгівля дітьми як небезпека життя. Протидія торгівлі дітьми в Україні. Небезпечні ситуації: шляхи попередження.
Література:
Тема 8. Розмаїття та єдність світу. У чому розмаїття світу. У чому цінність життя в спільноті, де є представники різних культур. Що об’єднує людей у світі. Загальнолюдські цінності як основа співіснування.
Література:
Тема 9. Міжнародна солідарність проти найгірших форм дитячої праці. Що таке солідарність. Протидія торгівлі людьми за кордоном. Можливості державних та неурядових організацій за кордоном щодо захисту дитини, яка потерпіла від найгірших форм дитячої праці.
9 клас
№ п/п |
Назва блоків і тем |
Всього |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ |
4 |
1. |
Життєві цінності |
2 |
2. |
Життя як цінність |
2 |
|
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ |
4 |
3. |
Як будувати стосунки з іншими |
2 |
4. |
Як протидіяти тиску/як сказати «ні» |
2 |
|
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ |
6 |
5. |
Мій добробут |
2 |
6. |
Мій професійний вибір |
2 |
7. |
Моє працевлаштування |
1 |
8. |
Моє дозвілля |
1 |
|
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ |
3 |
9. |
Суспільство і я |
3 |
Зміст програми
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ
Тема 1. Життєві цінності. Цінності в житті людини. Духовні та матеріальні цінності; життєві цінності. Як вони впливають на моє життя сьогодні та в майбутньому.
Література:
Тема 2. Життя як цінність. Цінність людського життя. Чим цінне моє життя. Його неповторність та не повторюваність.
Література:
Тема 3. Як будувати стосунки з іншими. Основи конструктивної взаємодії. Особиста відповідальність за слова та дії.
Література:
Тема 4. Як протидіяти тиску/як сказати «ні». Що таке вплив та тиск. Їх джерела. Цінності як запорука протистояння тиску та спокусам.
Література:
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ
Тема 5. Мій добробут. Добробут в системі людських цінностей. Розуміння добробуту. Роль грошей в житті людини. Раціональне та нераціональне використання коштів. Як будувати свій добробут.
Література:
Тема 6. Мій професійний вибір. Здібності та інтереси. Що таке професійне самовизначення. Класифікація професій. Як обрати професію. Як готуватися до оволодіння обраною професією.
Література:
Тема 7. Моє працевлаштування. Право на працю. Законодавство, що регулює право підлітка на працю. Безпечне працевлаштування. Джерела пошуку роботи. Вимоги до написання резюме.
Література:
Тема 8. Моє дозвілля. Що таке дозвілля. Які види дозвілля існують. Які можливості дозвілля є в громаді. Наслідки небезпечного дозвілля.
Література:
Тема 9. Суспільство і я. Що таке соціальні ролі. Мої соціальні ролі. Що таке життєва позиція. Взаємозв’язок соціальної ролі та життєвої позиції. Я – свідомий громадянин. Як я можу проявити свою громадянську позицію.
Література:
10 клас
№ п/п |
Назва блоків і тем |
Всього |
|
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ |
4 |
1. |
Думки про щастя |
1 |
2. |
Творець своєї долі |
3 |
|
БЛОК 2. СТАВЛЕННЯ ДО ІНШИХ |
4 |
3. |
Сім’я і довіра |
2 |
4. |
Торгівля людьми як порушення прав людини |
2 |
|
БЛОК 3. СТАВЛЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ |
4 |
5. |
Протидія негативним явищам у суспільстві |
2 |
6. |
Моє дозвілля |
2 |
|
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ |
3 |
7. |
Поїздка за кордон: за і проти |
1 |
8. |
Міжнародне законодавство щодо протидії торгівлі людьми, різних форм експлуатації |
1 |
9. |
Міжнародне співтовариство у боротьбі проти торгівлі людьми |
1 |
Зміст програми
БЛОК 1. СТАВЛЕННЯ ДО СЕБЕ
Тема 1. Думки про щастя. Що таке щастя. Моє відчуття щастя. Що мені потрібно для щастя.
Література:
Тема 2. Творець своєї долі. Що таке життєва ціль. Для чого людині потрібно мати життєві цілі. Як визначати життєві цілі. Шляхи досягнення цілі. Я – творець власної долі. Моя життєва перспектива.
Література:
Тема 3. Сім’я і довіра. Сім’я як цінність. Що таке подружнє життя. Якою я уявляю свою майбутню сім’ю. Що означає бути готовим до сімейного життя.
Література:
Тема 4 .Торгівля людьми як порушення прав людини. Причини поширення торгівлі людьми. Шляхи потрапляння в тенета торгівлі людьми. Методи вербування та різновиди торгівлі людьми. Які права порушуються у ситуації торгівлі людьми. Сучасні тенденції і причини торгівлі людьми в Україні.
Література:
Тема 5. Протидія негативним явищам у суспільстві. Сутність негативних явищ. Критичне ставлення до негативних явищ. Самостійний свідомий вибір.
Література:
Тема 6. Безпечне та корисне дозвілля. Що таке вільний час. Безпека під час дозвілля. Корисна діяльність у сфері дозвілля: види та функції. Моя участь в організації дозвілля.
Література:
БЛОК 4. СТАВЛЕННЯ ДО НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ
Тема 7. Поїздка за кордон: за і проти. Сильні і слабкі сторони працевлаштування, навчання, шлюбу, перебування за кордоном. Легальне та нелегальне перебування в іншій країні. Що необхідно людині для успішного працевлаштування за кордоном.
Література:
Тема 8. Міжнародне законодавство щодо протидії торгівлі людьми, різних форм експлуатації. Міжнародні і національні документи щодо протидії торгівлі людьми.
Література:
Тема 9. Міжнародне співтовариство у боротьбі проти торгівлі людьми. Що таке міжнародне співтовариство. Засади міжнародного співіснування. Можливості людини як члена міжнародної спільноти.
Література:
11 клас
№ п/п |
Назва блоків і тем |
Всього |
1. |
Особистісна гідність |
3 |
2. |
Безпека життя |
3 |
3. |
Громадянська позиція |
3 |
Зміст програми
Тренінг 1. Особиста гідність. Значення життєвих цінностей, гідної поведінки для життєвого благополуччя. Шляхи особистісного зростання.
Література:
Тренінг 2. Безпека життя. Сутність торгівлі людьми як комплексної проблеми та особливої форми насильства. Можливості державних установ та неурядових організацій щодо протидії торгівлі людьми, захисту прав дітей. Безпечна поведінка в різних життєвих ситуаціях.
Література:
Тренінг 3. Громадянська позиція. Сутність і роль громадянської позиції у житті людини. Формування власної громадянської позиції. Участь у житті суспільства шляхом розроблення та реалізації соціальних ініціатив щодо протидії торгівлі людьми.
Література:
1