Запропоновані програмою практичні завдання сприятимуть розвитку навичок використання найголовніших законів, правил української мови у навчальній та подальшій професійній діяльності учнів.
Завдання і вправи можуть бути виконані як під час групових занять з обдарованими учнями під керівництвом учителя, так і в процесі самостійної роботи.
Програма
роботи з філологічно обдарованими учнями
10-11 класів
Тема «Культура наукової мови»
Мета програми – підвищення загальної мовної культури учнів в усному та писемному мовленні, удосконалення їх знань і вмінь із кожного мовного рівня, засвоєння відповідних теоретичних відомостей та усталених мовних норм сучасної української мови.
Завдання програми:
Запропоновані програмою практичні завдання сприятимуть розвитку навичок використання найголовніших законів, правил української мови у навчальній та подальшій професійній діяльності учнів.
Завдання і вправи можуть бути виконані як під час групових занять з обдарованими учнями під керівництвом учителя, так і в процесі самостійної роботи.
ТЕМА: Мова як найважливіший засіб спілкування і репрезентант національності.
Завдання 1. Почитати текст «Мова – основний засіб комунікації. Сформулювати, чому дійсно мова – це основний засіб комунікації у суспільстві.
Завдання 2 Дати відповіді на запитання
Завдання 3. Виконати вправи
Вправа №1 Подані слова та словосполучення перекладіть українською мовою й поставте в родовому відмінку однини. Правопис пояснити.
Действительность, депутат, мастерство, личность, стереотип, создатель имиджа, служебная карьера, эффективное образование, внешние и внутренние аспекты.
Вправа №2 Подані нижче дієприкметники і дієприкметникові звороти перекласти українською мовою.
Общество, призванное изменить представление о социальной действительности; манипулирующий стереотипами массового сознания; преуспевающий человек; обладающие правильными чертами лица люди; желаемые результаты; аспекты, составляющие целостный облик человека.
Вправа №3 Поєднайте паронімічні іменники зі словами, що пропонуються.
Адрес//адреса: вітальний, підписаний, домашній, службовий, поштовий.
Тема2 Поняття про термінологічну лексику
Завдання1 (Завдання пошукового характеру)
Вправа №1 Випишіть зі словника іншомовних слів 10 термінів Вашого майбутнього фаху з їхніми значеннями.
Майбутній – грядущий-прийдешній;
Велетень – велет – титан – гігант;
Жінка – дружина – супруга;
Відзначати – відмічати
Вправа №2 Переписати і виправити мовні помилки
Вправа №3. Порівняти тексти. Сказати фрагментами чого вони є, чим відрізняються, до якого стилю належать
Вправа №4 Перепишіть, добравши до іншомовних слів синоніми з української мови.
Лідер (…) профспілки, велика дистанція (…), лікувати комплексно (…), лінгвістична (…) тема, категорична (…) вимога, конструкція (…) машини, прюраліз (…) думок, суверенітет (…) країни, заслужена премія (…)
ТЕМА 3 Термінологія і термінознавство. Формування дефініції у процесі наукового дослідження.
Завдання1 За матеріалами лекції підготувати відповіді на запитання:
Завдання 2. Виконати вправи
Вправа №1 Перепишіть речення. Замість крапок вставте необхідне слово, вибравши його з наведені в дужках. Свій вибір поясніть.
Вправа №2 Виправте словосполучення, запишіть правильний варіант.
Проводити міроприємства; приносити збитки; все якраз на оборот; робити вигляд, що не впізнав; це в якому смислі ти кажеж; самий активний вкладник; не являється прикладом; дійсне лице цієї людини; визвати подив; поштовий перевод.
Вправа №3 З’ясувати значення слів:
Громадський, громадянський, ділянка, дільниця; адресант, адресат, адрес; континент, контингент; ефективний, ефектний.
ТЕМА 4 Лексикографія та термінографія в Україні. Особливості термінологічних словників.
Завдання1 Підготувати відповіді на запитання.
Вправа №1 Утворити прикметники від даних географічних назв.
Авдіївка, Болгарія, Ветлуга, Гамбург, Гринвіч, Залуччя, Запоріжжя, Золотоноша, Івано – Франківськ, Кагарлик, Кандалакша, Карабах, Ладога, Лодзь, Лозова, Охтирка, Прилуки, Суми, Харцизьк, Ялта.
Вправа №2 Уведіть до речень подані словосполучення:
Збоку – з боку; по-друге – по друге; набагато – на багато; удень – у день; зранку – з ранку; наприклад – на приклад.
Вправа №2 Доберіть означення, подані в дужках, до таких іменників:
Відносини – стосунки – відношення – ставлення (промисловий економічний,шанобливий, господарський, родинний, довірливий, відсотковий, дружній, торговельний, суспільно-економічний, кредитний, договірний, вартісний)
Вправа№3
Тема 5-6 Основні види оброблення науково –технічної інформації
Завдання 1 ( пошуково – дослідницькі) Дати відповіді на запитання:
Тема 7-8 Особливості використання абревіатур та графічних скорочень у наукових текстах.
Завдання 1