На уроці учні закріплюють вміння визначати рід іменників за родовими закінченнями, розвивають мовлення, збагачують словниковий запас, вивчають багатство рідної мови, вчаться любити живу природу завдяки завданням від гостей - звірів, назви яких потрібно відгадати, розвязавши ребуси.
Тема. Вправи на визначення роду іменників.
Мета. Формувати в учнів уміння визначати рід іменників; вчити розпізнавати рід іменників за родовими закінченнями; розвивати мовлення школярів, пам'ять, увагу; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання вивчати рідну мову; прищеплювати любов до живої природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Чути дзвоник голосистий,
Він дзвенить, немов намисто.
Намистинки розсипає
На урок усіх скликає.
— Сьогодні урок незвичайний, бо до нас завітали гості, привітайтеся до них. А ще до нас, незважаючи на зимову пору, прийшли інші гості, яких ви відгадаєте за допомогою ребусів і отримаєте від них завдання.
— Тож з гарним настроєм виконаємо завдання гостей.
II. Актуалізація опорних знань.
— Відгадайте ребус і дізнайтесь ім’я першого гостя.
|
Завдання від ведмедя – повторити вивчене про рід іменників.
— Якого роду бувають іменники?
— Якими словами можна замінити іменники чоловічого, жіночого, середнього роду?
|
Комбайнер Іван, директор Петренко, депутат Тимошенко, космонавт Леонід Каденюк, президент Петро Порошенко.
— Зачитайте іменники – власні назви, як вони пишуться, чому?
— Зачитайте іменники – загальні назви так, як вони пишуться, чому?
— До якого роду належать ці слова, чому? Що їх об’єднує? (Це – словникові слова.)
— Яке сьогодні вивчимо словникове слово, дізнаєтеся, розгадавши загадку
від наступного гостя.
|
Завдання від оленя – загадка.
3. Каліграфічна хвилинка – інтерактивна вправа «Кубування».
— Відгадайте загадку.
Маю жовтий вусок,
Запашний колосок.
Буде з мене мука
Й паляниця м’яка. (Пшениця)
Пшениця — злакова рослина, із зерна якої виробляють біле борошно, крупу.
Пп Ее пш па пе пл пшениця
— Утворіть інші форми слова, назвіть спільнокореневі слова, утворіть словосполучення, складіть речення за схемою:
… _____ ===== … …
Озима пшениця дає великий урожай.
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні ви дізнаєтеся про те, що рід іменників можна визначити не тільки за допомогою допоміжних слів, а й за допомогою родових закінчень іменників.
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
|
|
— Доберіть «музичні іменники». Запишіть їх.
Дорога, ремінь, місто, фартух, парасолька, лялька, сіно.
— Які закінчення мають іменники чоловічого роду?
— Які закінчення мають іменники жіночого роду?
— Які закінчення мають іменники середнього роду?
— Прочитайте текст. Визначте тему, мету, доберіть заголовок. Перекажіть текст.
— Зачитайте виділені іменники, випишіть іменники чоловічого, жіночого, середнього роду за колонками, виділіть закінчення.
Самоперевірка
Фізкультхвилинка
|
— Прочитайте слова з довідки.
— До якої частини мови вони належать?
— Спишіть речення, визначте рід слів, які вставили.
4. Творча робота.
— Прочитайте слова.
— Доберіть до них спільнокореневі іменники різних родів.
Ведмідь — ведмедиця — ведмежа.
Їжак — їжачиха — їжаченя.
Вовк — вовчиця — вовченя.
Заєць – зайчиха – зайченя.
Лис – лисиця – лисеня.
Олень – олениця – оленя.
V. Домашнє завдання
Вправа 271- списати вірш з пам’яті, визначити рід виділених іменників.
VІ. Підсумок уроку
— Якого роду бувають іменники?
— Які слова допомагають визначити рід іменників?
— Які закінчення найчастіше бувають в іменниках жіночого роду, чоловічого роду, середнього, наведіть приклади?