Комунальний заклад
«Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей»
Запорізької обласної ради
Програма розвитку пізнавальних здібностей
методом пісочної терапії
з дітьми дошкільного віку
«Чуттєві долоньки»
Укладач:
Практичний психолог
Якушина Ю.Ю.
2014 р.
ЗАНЯТТЯ 1
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Знайомство з піском »
Мета: розвивати тактильні відчуття, творчу уяву та увагу.
«Ідуть ведмежатка»- дитина кулачками і долоньками з силою надавлює на пісок.
«Стрибають зайчики»- кінчиками пальчиків дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.
«Повзуть змійки»- дитина, розслабленими пальчиками рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
«Біжать жучки-павучки»- дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічатися під піском один з одним -«жучки вітаються»).
«Йдуть слоники» - кулачками надавлює на пісок.
5. Пальчикова гімнастика « Шпаки »
Із шпаківниці (руками зробити хатку) стирчать (тягнемо шийку й голівку)
Дзьби малих дитинчат ( далі за словами показуємо рухи),
Дзьобик раз, дзьобик два. (пальчики в формі дзьоба)
Лапки, лапки голова.
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Пісочна Фея запитує у дітей.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 2
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Буси для Пісочної Феї»
Мета: Розвиток моторики рук, тонких тактильних відчуттів;
Пісочній Феї стало дуже сумно, тому що подув сильний вітер і зірвав з неї чарівні буси. Буси впали в пісок. Давайте допоможемо їх знайти. Психолог ділить пісочницю на частини і кожна дитина зариваючись рукою в пісок, шукає намистинки на своїй частині.
(Намистинки різного кольору : червона, жовта, зелена, біла, коричнева, блакитна, синя). У кожної дитини по 4 намистинки. На поверхнях для індивідуальної роботи (роздається кожному) діти виконують наступні завдання: викласти намистинки в указаній послідовності, визначити якої намистинки не стало, назвати предмети такого ж кольору як і намистинки, на намальованому колі викласти по лінії намистинки а назвати порядковий номер, розмістити 3 намистинки так, щоб остання була червоного кольору, перша зеленого, створити буси на свій смак і подарувати Пісочній Феї.
5. Пальчикова гімнастика « Ледачий тюлень »
Спить на кризі цілий день (описати долоньками невелике коло, велике коло перед собою.)
Лежень і товстун тюлень (надути щоки, взятися в боки).
Від такого розпорядку (руки притиснуті до боків, кисті піднесені, пальці зєднані, нахил вправо - вліво).
Стали ласти наче лапки (долоньки вниз, пальці зєднані, пальці розвести).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 3
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Овочі та фрукти»
Мета: розвиток вміння виконувати дії за інструкцією, розвиток вміння уявляти предмети по їх словесному опису.
За взмахом чарівної палички Пісочна Фея перетворює одну половину пісочниці в фруктовий сад, а інша – в овочевий город. Дітям пропонується посадити овочі та фрукти за призначенням. Після виконання завдання діти розповідають, що де росте. Психолог прохає дітей описати овочі та фрукти за формою, кольором та смаком.
5. Пальчикова гімнастика «Котик та козлик»
Котик вусатий по садочку бродить (руками показує вушка та вуса котика, перевалюючись)
А козлик рогатий, за котиком ходить (показуємо рухи відповідно словам)
І лапкою котик вмиває свій ротик (вмиваємо ротик лівою рукою, вмиваємо ротик правою рукою).
А козлик сивою (ворушимо пальцями лівої руки біля підборіддя)
Трясе бородою ( ворушимо пальцями обох рук).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 4
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « В казковому царстві »
Мета: навчити дітей розуміти кількісні та якісні співвідношення предметів (меньше – більше, вище – нижче, справа, зліва), закріпити знання про геометричні фігури.
Пісочна Фея розповідає дітям наступну казку: Жила в казковому царстві принцеса, дуже гарна, добра та мила. Раптом прилетів Змій Горинич та хотів викрасти принцесу до країни страху та тьми. Давайте допоможемо принцесі подолати злого Змія Горинича. Діти, давайте побудуємо килим – самоліт, нашу принцесу він точно врятує. Психолог роздає дітям геометричний орнамент для виготовлення чарівного килимка.
Після виконання задаються такі питання:
1. Знайди та покажи маленький круг.
2. Знайди та покажи самий великий квадрат.
3. Знайди та покажи фігури, розташовані внизу, вверху, зліва, справа.
4. Які кольори фігур на літаку.
5. Назви, де знаходиться червоний маленький квадрат і т.д.
5. Пальчикова гі мнастика «Пальчики в лісі»
Раз, два, три, чотири, п’ять – (загинаємо пальці по черзі)
Вийшли пальці погуляти (вказівним та середнім пальцями ходимо по поверхні)
Цей палець в ліс пішов ( загинаємо мізинець)
Цей палець гриб знайшов (загинаємо четвертий палець)
Цей палець чистити почав (загинаємо середній палець)
Цей палець смажити почав (загинаємо вказівний палець)
А цей палець тільки їв (вказуємо на великий палець)
Від того і потовстів.
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 5
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Коректурна проба на піску»
Мета: розвиток мислення, уваги.
Психолог пропонує дітям виконати наступне завдання: в закономірній послідовності намалювати на поверхні для індивідуальної роботи геометричні фігури.
Варіанти завдань:
5. Пальчикова гімнастика «Капуста»
Що за скрип? Що за хруст? (здавлюємо долоньки в кулачки),
Ой, а це що за кущ? (розправляємо долоньки),
Як же тут без хрусту (здавлюємо долоньки),
Якщо я капуста? (умовно долоньками показуємо форму капусти).
Ми капусту рубимо, рубимо (рівна долонька, показуємо рублячі рухи),
Ми морквину тремо, тремо (показуємо долоньками тертя моркви),
Ми капусту солимо, солимо (показуємо соління великим, вказівним, середнім пальчиками),
Ми капусту мнемо, мнемо (зжимаємо кулачки).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 6
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Домалюй зображення »
Мета: розвиток у дітей сенсорного сприйняття, робота за зразком.
Дітям роздаються картки з недомальованими фрагментами. Пісочна Фея пропонує дітям домалювати, щоб вийшли предметні зображення.
Наступний етап, дітям демонструються геометричні фігури, та завдання – домалювати зображення з геометричних фігур так, щоб вийшли предметні зображення.
5. Пальчикова гімнастика «Дві стоніжки»
Дві стоніжки
Бігли по доріжці (ручки одна павпроти одної та торкаємось пальчиками один до одного по черзі),
Бігли, бігли
Поки не зустрілися (ручки одна навпроти одної)
Так одна одну обнімала (пальчики обіймаються по черзі)
І так одна одну обіймала,
І ось так одна одну обнімала,
Що ми ледь їх і розняли! (складаємо ручки).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 7
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Дикі тварини в казковому лісі »
Мета: розвиток уваги, розвиток уяви.
Пісочна Фея пропонує дітям збудувати казковий ліс та заселити його дикими тваринами. Діти обирають із різноманіття фігурок диких тварин та розташовують їх в казковому лісі.
Наступний етап: Діти відвертаються, психолог прибирає декілька фігурок тварин, діти повинні відгадати які фігури зникли.
5. Пальчикова гімнастика «От як пальчики танцюють»
От як пальчики танцюють ( по черзі піднімаємо пальчики, ніби граємо на фортепіано)
Так мізинчик наш гарцює (піднімаємо мізинчик)
Так великий крокує (крокуємо великим пальчиком)
Вказівний, середній, безіменний (крокуємо вказаними пальчиками)
Наче в ластах попливемо (по черзі піднімаємо та опускаємо долоньки)
Потім кисті розвернемо (розвертаємо долоньки)
Знов пливемо... Заслужили
Ми на оплески бурхливі! (аплодуємо)!
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 8
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Домашні тварини »
Мета: розвиток уяви, творчого мислення, сенсорного сприйняття, художньо – конструктивних здібностей, вміння будувати за планом – схемою.
Пісочна Фея пропонує дітям збудувати тваринну ферму та заселити його домашніми тваринами. Діти обирають із різноманіття фігурок домашніх тварин та розташовують їх на фермі.
Наступний етап: Діти відвертаються, психолог прибирає декілька фігурок тварин, діти повинні відгадати які фігури зникли.
5. Пальчикова гімнастика «Тато та чотири брати»
Ідуть чотири брата ( показуємо чотири пальчики)
Та зустрічають тата
Привіт великий тато (рухаємо чотирьма пальчиками)
Привіт мої малята (рухаємо вказівним пальчиком)
Допитливий вказівник (зєднуємо великий палець з вказівним)
Середній Антошка (зєднуємо середній палець з великим)
Безіменний жартівник (Зєднуємо безіменний з великим)
Та крихітка Тімошка (зєднуємо великий палець з мізинчиком)
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 9
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «День народження Пісочної Феї»
Мета: встановлення функціональних зв’язків.
До Пісочної Феї на день народження завітали друзі звірятка. Пісочна Фея прохає дітей допомогти їй нагодувати гостей їжею, яку вони їдять.
(Психолог запрошує дітей до пісочниці в якій розташовані гості Феї. В пісочниці знаходяться гості – звірятка та їжа для них. Кожен підбирає улюблену їжу та годує гостя).
Потім психолог пропонує дітям спекти святковий торт для Феї та її друзів. Та прикрасити його за допомогою кольорових камінців. Таким чином діти засвоюють кольори.
5. Пальчикова гімнастика «Хто приїхав?»
Хто приїхав? – Ми, ми, ми! (хлопаємо в долоні)
Мамо – равлик невже ти? (з’єднуємо обидві долоньки та торкаємось великими пальцями)
Тато – равлик, невже ти? (з’єднуємо обидві долоньки та торкаємось вказівним пальцем)
Равлик – братику, це ти? ( торкаємося вказівними пальцями обох рук)
Равлик – сестронько, це ти? ( торкаємося середніми пальцями обох рук)
Всі ми разом! Так, так, так! (аплодуємо).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 10
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Візерунки пальчиками »
Мета: розвиток мілкої моторики, розвиток та корекція навичок тактильного сприйняття.
Злий розбійник викрав у Пісочної Феї чарівну паличку та сховав її у сейфі під великим замком. Для того щоб відкрити сейф потрібно ввести код, який відкриє замок. Для того щоб дізнатись код потрібно виконати завдання. На поверхні для індивідуальних робіт діти повторюють візерунки пальчиками (хвилясті лінії, зигзаг, прямі лінії, горизонтальні, вертикальні, овал, коло, квадрат, прямокутник). По закінченні вправи Фея дякує дітям за допомогу та повернення чарівної палички. .
5. Пальчикова гімнастика «Вийшли пальці погуляти»
Вийшли пальці погуляти, ( вказівним та середнім ходимо по поверхні)
Стали разом танцювати (танцюємо пальчиками)
Ось так, ось так (показуємо клас)
Стали разом танцювати (танцюємо пальчиками)
Пальці грали, веселились (пальчики веселяться)
Раптом з песиком зустрілись ( імітуємо пальчиками голову песика)
Песик дзвінко лає,
Пальчики лякає.
Пальчики злякалися
Та разом обєдналися. (Складаємо в кулак ручки)
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 11
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Візерунок для Пісочної Феї »
Мета: робота за зразком, розвиток творчої уяви.
Пісочна Фея дуже засмутилась коли розбила свою улюблену чашку. Добрий гном Коротун змайстрував для Феї нову чашку. Давайте допоможемо Феї прикрасити нову чашку. Робота за зразком. Психолог демонструє картинку з попередньою чашкою, діти повинні запам’ятати візерунок та зобразити його на піску.
5. П альчикова гімнастика «Кулачки - долоньки»
Є у тебе кулачки – (показуємо кулачки)
Стукай молоточками!
Підніми свої долоньки (показуємо долоньки)
І в тарілки бий легонько (аплодуємо)
Молоточки сильно б’ють.(стукаємо молоточками)
До чого ж стараються!
І тарілки тут як тут, (випрмляємо долоньки)
Також прискоряються.
Розлютились кулачки:
Тукі- тукі- тук!
А тарілки потанцюють
Іще швидше б’ють!
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 12
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Графічний диктант на піску»
Мета: розвиток мислення, уваги.
На поверхнях для індивідуальної роботи діти виконують завдання запропоновані психологом. В запропонованій послідовності розташувати кольорові камінчики.
1. Синій, зелений, червоний, синій, зелений, зелений.
2. Червоний, синій, зелений, зелений, синій, червоний.
3. Синій, синій, жовтий, червоний, зелений.
4. Зелений, синій, червоний, синій, жовтий.
5. Червоний, синій, червоний, жовтий, жовтий.
5. Пальчикова гімнастика «Як живеш?»
Як живеш? Ось так! (показуємо клас)
Як пливеш? Ось так! (складаємо обидві ручки)
Як біжиш? Ось так! (бігаємо пальчиками однієї руки на іншій)
Вдалину глядиш? Ось так! ( дивимось вдалину)
Чекаєш на обід? Ось так!
Махаєш услід? Ось так! (махаємо руками)
Вранці спиш? Ось так!
Як пустуєш? Ось так! (надуваємо щічки та здуваємо пальчиками їх).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 13
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Чарівні доріжки»
Мета: розвиток тактильних відчуттів, дрібної моторики.
Діти отримують по 2 міні – іграшки, розташовують їх на поверхнях для індивідуальної роботи, одну на початку, іншу в кінці (тобто по краям). Пісочна Фея прохає дітей допомогти їй. Два брати загубилися та не можуть дістатись один до одного, допоможемо їм. Давайте намалюємо чарівні доріжки для братів. Діти малюють за прикладом Пісочної Феї.
5. Пальчикова гімнастика «Шпаки »
Із шпаківниці (руками зробити хатку) стирчать (тягнемо шийку й голівку)
Дзьби малих дитинчат ( далі за словами показуємо рухи),
Дзьобик раз, дзьобик два. (пальчики в формі дзьоба)
Лапки, лапки голова.
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 14
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Графічний диктант на піску»
Мета: розвиток уваги, розвиток вміння виконувати інструкції.
Дітям роздається по 1 міні іграшці. Пісочна Фея пропонує дітям наступні завдання: зафіксувати пальчик внизу в лівому кутку поверхні для індивідуальної роботи, поставити крапку, з крапки невідриваючи руки вести вправо, вверх, вліво, вниз, вліво, вверх, вправо, вниз і т.д.
5. Психогімнастична вправа «Тато та чотири брати»
Ідуть чотири брата ( показуємо чотири пальчики)
Та зустрічають тата
Привіт великий тато (рухаємо чотирьма пальчиками)
Привіт мої малята (рухаємо вказівним пальчиком)
Допитливий вказівник (зєднуємо великий палець з вказівним)
Середній Антошка (зєднуємо середній палець з великим)
Безіменний жартівник (Зєднуємо безіменний з великим)
Та крихітка Тімошка (зєднуємо великий палець з мізинчиком)
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 15
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Засели будинок»
Мета: розвиток уваги, мислення, слухового сприйняття.
Пісочна Фея розповідає історію: На кожному поверсі живуть трикутник, квадрат та коло. Їх потрібно розселити по домівках в наступному порядку:
Коло, трикутник, квадрат
Квадрат, коло, трикутник
Квадрат, коло, трикутник,
Трикутник, квадрат, трикутник.
5. Пальчикова гімнастика «Котик та козлик»
Котик вусатий по садочку бродить (руками показує вушка та вуса котика, перевалюючись)
А козлик рогатий, за котиком ходить (показуємо рухи відповідно словам)
І лапкою котик вмиває свій ротик (вмиваємо ротик лівою рукою, вмиваємо ротик правою рукою).
А козлик сивою (ворушимо пальцями лівої руки біля підборіддя)
Трясе бородою ( ворушимо пальцями обох рук).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 16
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Мильні бульбашки»
Мета: закріплення знань про геометричні фігури, розвиток уваги, мислення.
Пісочна Фея запитує у дітей на яку геометричну фігуру схожі мильні бульбашки. Діти відповідають. Пісочна Фея прохає дітей намалювати для мильної бульбашки тата та маму. Наступним чином, намалювати круги від меншого до більшого.
5. Пальчикова гімнастика «Пальчики в лісі»
Раз, два, три, чотири, п’ять – (загинаємо пальці по черзі)
Вийшли пальці погуляти (вказівним та середнім пальцями ходимо по поверхні)
Цей палець в ліс пішов ( загинаємо мізинець)
Цей палець гриб знайшов (загинаємо четвертий палець)
Цей палець чистити почав (загинаємо середній палець)
Цей палець смажити почав (загинаємо вказівний палець)
А цей палець тільки їв (вказуємо на великий палець)
Від того і потовстів.
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 17
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа « Художник Олівець »
Мета: робота за зразком, розвиток уваги.
Пісочна Фея розповідає історію про художника. По дорозі до дітей, Пісочна Фея зустріла свого найкращого друга - художника по імені Олівець. Він був дуже засмучений, тому що в нього закінчились фарби та він не може домалювати другу частину зображення. Пісочна Фея прохає допомогти дітям домалювати зображення.
Дітям роздається вирізана з картону частина забраження, вони повинні самостійно на поверхні для індивідуальної роботи домалювати другу частину.
5. Пальчикова гімнастика «От як пальчики танцюють»
От як пальчики танцюють ( по черзі піднімаємо пальчики, ніби граємо на фортепіано)
Так мізинчик наш гарцює (піднімаємо мізинчик)
Так великий крокує (крокуємо великим пальчиком)
Вказівний, середній, безіменний (крокуємо вказаними пальчиками)
Наче в ластах попливемо (по черзі піднімаємо та опускаємо долоньки)
Потім кисті розвернемо (розвертаємо долоньки)
Знов пливемо... Заслужили
Ми на оплески бурхливі! (аплодуємо)!
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
ЗАНЯТТЯ 18
1. Ритуал привітання
Мета: встановлення психологічного контакту, налагодження відносин між дітьми.
Знайомство з королевою пісочної країни. Діти по черзі вітаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал привітання» з піском на початку заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
2. «Мій настрій»
Мета: прослідкувати за емоційними станами дітей.
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
3. Правила роботи з піском
Пісочна Фея ознайомлює дітей з правилами роботи з піском.
Піщинки дуже «не люблять», коли їх беруть до рота або кидаються ними в інших дітей.
• Пісочок «любить», коли у дітей чисті ручки і носики.
• Пісок «не любить», коли руйнують те, що побудували інші люди (діти).
Діти повторюють правила роботи з піском.
4. Вправа «Підводне царство»
Мета: розвиток уваги, мислення.
Пісочна Фея пропонує дітям створити підводне царство та заселити його морськими жителями. Діти обирають із різноманіття фігурок підводних жителів та розташовують їх в підводному царстві.
Наступний етап: Діти відвертаються, психолог прибирає декілька фігурок, діти повинні відгадати які фігури зникли.
5. Пальчикова гімнастика «Хто приїхав?»
Хто приїхав? – Ми, ми, ми! (хлопаємо в долоні)
Мамо – равлик невже ти? (з’єднуємо обидві долоньки та торкаємось великими пальцями)
Тато – равлик, невже ти? (з’єднуємо обидві долоньки та торкаємось вказівним пальцем)
Равлик – братику, це ти? ( торкаємося вказівними пальцями обох рук)
Равлик – сестронько, це ти? ( торкаємося середніми пальцями обох рук)
Всі ми разом! Так, так, так! (аплодуємо).
6. «Мій настрій»
На столі для пісочної анімації діти зображують власний настрій у вигляді смайликів. По закінченні вправи вимальовується загальна картина емоційних станів дітей.
7. Рефлексія
Питання ставить Пісочна Фея.
8. Ритуал прощання
Прощання з королевою пісочної країни. Діти по черзі прощаються з Пісочною Феєю. Потім діти виконують «ритуал прощання» з піском в кінці заняття - залишають відбитки власних долонь на піску.
Програма розвитку пізнавальних здібностей методом пісочної терапії
з дітьми дошкільного віку «Чуттєві долоньки» укладена Якушиною Ю. Ю., практичним психологом КЗ «Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, в 2014 році.
Реалізація даної програми відбувається на базі даного закладу.
Кількість сторінок – 41.
Дана програма призначена для групової корекційної роботи з дітьми молодшої групи які мають ряд проблем. Це діти педагогічно занедбані, з низьким рівнем орієнтованості в оточуючій дійсності, з певними відхиленнями у психічному розвитку (пізнавальній сфері та комунікативній сфері), що викликає необхідність психологічного супроводу.
Пояснювальна записка
Пісочна терапія - це можливість висловити те, для чого важко підібрати слова, стикнутися з тим, до чого важко звернутися безпосередньо, побачити в собі те, що зазвичай йде від свідомого сприйняття.
К.Г.Юнг
Пісочна терапія - це унікальна можливість досліджувати свій внутрішній світ за допомогою безлічі мініатюрних фігурок, підноса з піском, деякої кількості води - і відчуття свободи та безпеки самовираження, що виникає в спілкуванні з психологом. Немає в світі нічого простішого і доступнішого, живішого і об'ємнішого, зручнішого і різноманітнішого за пісок. Ідея пісочної гри чудова, оскільки пісок є тим дивовижним природнім матеріалом, який здатний водночас передавати багато чого: відчуття розмаїття природи, можливостей свого тіла, сутності життя безліччю форм.
Пісок складається з окремих пісчинок, які символізують індивідуальність людини, а піскова маса - життя у Всесвіті. Пісочна терапія - це лікувальний метод, що активізує психічну енергію і відкриває перед людиною можливість до змін. Уперше пісочну ігротерапію запровадила у 1929 році дитячий психотерапевт М. Ловенфельд у Лондонському Інституті Дитячої психології. Розроблена нею техніка "побудови світу" отримала популярність. У 1935 році вона опублікувала книгу, що мала назву "Гра в дитинстві". Ця робота була помічена К. Г. Юнгом, і він запропонував своїй учениці Дорі Калфф приділити особливу увагу дитячій грі на піску. Саме вона ввела термін "пісочна терапія". Дора Калфф стверджувала, що під час пісочної терапії розвивається самоусвідомлення дитини. Також за допомогою пісочної терапії розвиваються пізнавальні здібності, розумові здібності. Таким чином розвиваються психічні процеси через ігрову діяльність.
Використовувати пісочну терапію можна з дітьми різних вікових груп. Таким чином, спостереження і досвід доводять: гра з піском позитивно позначається на розвитку пізнавальної сфери. Робить чудовим засобом розвитку сенсомоторних навичок, розвитку дрібної моторики та ін.
Мета даної програми: розвиток пізнавальних здібностей вихованців молодшої групи.
Завдання програми:
Обладнання: пісочниця, дерев’яні підноси, стіл для пісочної анімації.
Цільова група: корекційно – розвивальна програма розрахована на дітей дошкільного віку (3 – 6 років).
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, словесний метод, дидактичні ігри, малювання піском, групові та індивідуальні форми роботи, наглядні методи (демонстрація іграшок, ілюстрацій та моделювання).
Структура кожного заняття:
І. Вступна частина
1.1. Привітання
1.2. Мій настрій
1.3. Правила роботи
ІІ. Основна частина
2.4. Творча робота : індивідуальна або колективна (пісочна терапія)
2.5. Пальчикова гімнастика
2.6. Мій настрій
ІІІ. Заключна частина
3.7. Рефлексія
3.8. Ритуал прощання