Програма "Соціальна підтримка батьків, які виховують дитину з особливими освітніми потребами"

Про матеріал
Розкриття й аналіз особливостей практичної діяльності соціального педагога із сім’ями, які виховують дитину з ООП. Соціальна допомога таким сім’ям спрямована на соціалізацію дитини.
Перегляд файлу

Соціальна підтримка батьків, які виховують дитину
з особливими освітніми потребами

Мета: розкриття й аналіз особливостей практичної діяльності соціального педагога із сім’ями, які виховують дитину з ООП. Соціальна допомога таким сім’ям спрямована на соціалізацію дитини.

Завдання:

  1. Сприяти у формування взаємостосунків між батьками, іншими членами сім’ї та дитиною з ООП.
  2. Здійснювати інформування батьків про можливості та перспективи дитини.
  3. Сприяти у створенні комфортного сімейного середовища для дитини.
  4. Активізувати батьків щодо участі у вихованні та навчанні дитини.
  5. Підвищувати рівень психічного здоров’я самих батьків.

Етапи роботи

1. підготовчий,

2. основний,

3. рефлексивний.

 

1.Підготовчий етап

  • Здійснити діагностику рівня розвитку дітей: виявлення індивідуальних особливостей психічного, фізичного, інтелектуального розвитку; рівня розвитку психічних процесів; діагностика соціальної зрілості, інтелекту, стилю взаємодії педагогів і батьків з дитиною.
  • Вивчити особливості сім’ї, в якій виховується дитина з особливими освітніми потребами
  • Здійснювати психолого-педагогічне спостереження за особливостями соціальної взаємодії дітей у закладі освіти з дітьми з ООП.

 

  1.     Основний етап

1. Проведення групових та індивідуальних бесід (орієнтовна тематика):

  • «Важливість комунікації в житті дитини»;
  • «Як виникають конфлікти?»;
  •  «Формування навичок комунікативної взаємодії»;
  • «Вміння розуміти інших людей»;
  • «Емоційний розвиток та контроль над собою».

2.Здійснення консультацій (індивідуальні, групові, за зверненням)

  • «Чи потрібна дитині спільна взаємодія?»;
  • «Як зрозуміти. Що потрібно в даний момент дитині?»;
  • «Як організувати спільні дні разом?»;
  • «Організація дозвілля для дитини»;
  • «Роль батьків у досягненні дитини»;
  • «Оволодіння навичками самостійності»;
  • «Підтримка та покарання дитини».
  1. Тренінгове заняття для батьків

«Формування та підтримка здоров’язберігаючої компетентності»

Мета заняття: формування умінь і навичок батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо збереження та зміцнення свого психічного здоров’я через оволодіння способами психічної саморегуляції та активізацію особистісних ресурсів .

Ключові поняття: представлення, правила роботи, інклюзивне навчання, інтеграція, сегрегація.

Учасники: батьки

Обладнання: аркуші ватману, маркери, аркуші паперу, ручки.

 

Знайомство. Вправа «Інтерв’ю» (10 хв.)

Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари.

Завдання для роботи в парах: протягом 1-2-х хвилин потрібно взяти інтерв’ю один  в одного, щоб представити свого «візитку». Питання для інтерв’ю: життєве кредо учасника та мрія.

 

Вправа «Прийняття правил групової роботи» (10 хв.)

Після того як ми познайомилися, приступимо до обговорення основних правил групової роботи.

Правила групової роботи.

1. Звертатися один до одного по імені.

2. Приймати себе та інших такими, які вони є.

3. Бути щирим.

4. Уникати оцінок один одного.

5. Все, що робиться в групі, робиться на добровільних засадах.

 6. Поважати один одного.

 9. Конфіденційність всього, що відбувається в групі.

10. Спілкування за принципом «тут і зараз».

Вправа «Асоціації» (10 хвилин )

 Учасники сидять у колі. Передають один одному іграшку, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров’я»:

• успіх;

• спокій;

• спілкування;

 • впевненість;

 • стабільність;

 • спілкування з природою;

 • життєрадісність;

 • гармонія;

 • хороше самопочуття тощо.

 Але завжди є фактори, які заважають нам триматися у рівновазі. І один з головних факторів – це стрес.

 

Вправа«Ярлики» (15хв)

Учасникам  роздаються ярлики в вигляді карток на кожній картці написано одне з таких звернень:

- агресивний – остерігайтеся мене, поступайтесь мені місцем;

- дружелюбний – прислухайтеся до мене;

- затримка розвитку – спрощуйте і повторюйте все мені;

- спотворене обличчя – уникайте зорового контакту зі мною;

- обдарований – завжди погоджуйтеся зі мною;

- поганий слух – говоріть голосно, жестикулюйте;

- лідер – уважно слухайте мене;

- заразний – тримайтеся від мене подалі.

Прикріпити картки на спину учасника так, щоб ніхто не бачив, що написано на його картці. Учасники, які отримали картки, граються в групах по 4-5 осіб з конструктором та іграшками, всі інші намагаються вести себе згідно звернень на картках по відношенню до «граючих» учасників (використовуючи жести, міміку, звернення). Учасники з картками повинні здогадатися, який у них ярлик.

Запитання для обговорення в групі після завершення вправи:

Як ви здогадалися, який у вас ярлик? Що відчуваєте після гри, під час гри?

Як впливає наявність подібних ярликів на спілкування?

Як часто ми зустрічаємося з ситуаціями навішування ярликів?

Чи легко позбутися ярликів? Як це зробити?

 

Вправа «Ловець блага» (15 хв.)

Щоб з вами не сталося, в усьому намагайтеся знаходити позитивні сторони. Давайте потренуємося. Знайдіть і запишіть, будь ласка, позитивні моменти в наступних ситуаціях:

1. Ви збираєтеся на роботу, погода зустрічає вас проливним дощем.

2. Ви спізнилися на автобус.

3. У вас немає грошей, щоб поїхати кудись у відпустку.

Учасники пишуть для кожної ситуації свої позитивні моменти. Кожен по черзі промовляє ці моменти. Учасник, що вказав більше 5 позитивних моментів у кожній запропонованій ситуації, вважається «ловцем блага».

 

Вправа «Я володію, знаю, вмію!» (20 хв.)

Візьміть аркуші паперу А 4, розділіть ручкою на три рівні частини по вертикалі. Потім у першій колонці напишіть «Я володію», у другій – «Я знаю», в третій – «Я вмію». Заповніть ці колонки у відповідності з їх назвами. Намагайтеся робити це завдання із задоволенням.

 Я впевнена, що у Вас все вийде, адже в кожній людині є дуже багато переваг. Час виконання 7 хвилин.

Після завершення роботи, учасники зачитують те, що написали. Йде обговорення. Ведучому важливо підтримати тих, у кого занижена самооцінка, допомогти їм знайти в собі кращі сторони.

 

Техніка «Недільний вечір» (озвучити як один з варіантів отримання ресурсів). Ця техніка буде сприяти вашому особистісному росту, кристалізації інтересів. Якщо ви «стурбовані» обставинами, тобто не можете похвалитися врівноваженістю, застосування цієї техніки може вам допомогти. Крім того, техніка може допомогти вам налаштуватися на наступний робочий тиждень. Зміст: сутність техніки гранично проста. Від вас потрібно тільки одне, привчити себе, своїх близьких і друзів до того, що вечір неділі (можна вибрати будь який день тижня) – це ваш особистий час. Час, коли ви займаєтеся собою. У цей час можна ізолюватися від людей в окремій кімнаті. Можна піти погуляти, сходити в парк або, скажімо, в кінотеатр. Можна робити все, що завгодно. Фактично, тут одне обмеження – не бути пов’язаним з кимось цього вечора, або якимись зобов’язаннями. Теоретично, можна присвятити недільний вечір спілкуванню з батьками, друзями тощо. Але так чи інакше все одно від вас будуть щось вимагати. Тому найкраще – це просто залишитися наодинці з собою, своїм хобі.

 

Вправа «Долоньки» (15 хв.)

Мета: отримання позитиву, взаємопідтримка учасників групи. Завдання: на аркуші паперу обведіть свою долоньку і напишіть своє ім’я. Передавайте аркуш за годинниковою стрілкою. Хай кожен учасник заняття напише вам побажання, а ви в свою чергу пишете побажання всім учасникам. Вправа закінчується тоді, коли кожен учасник отримує свій аркуш.

 

Вправа «Очікування» (10 хв.)

Мета: отримання зворотного зв’язку про заняття. Завдання: приклеїти стікери з вашими очікуваннями від тренінгу на нижню частину годинника, якщо вони справдилися. Якщо ні – хай залишаються у верхній частині.

 

3. Рефлексивний етап

Супровід батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами може здійснюватися після кожного півріччя або року відвідування дитини закладу освіти з метою подальшого коригування напрямів психолого-педагогічного супроводу сім’ї.

 

Висновок: отже, психолого-педагогічна підтримка сімей, які виховують дітей з ООП є життєво необхідною, тому, що не лише від педагогічного колективу, а й від батьків та їх внеску в освітній процес залежить повноцінний розвиток дітей з особливими освітніми потребами. Організацію роботи з батьками необхідно розглядати як важливий елемент супроводу родин, які виховують дітей з ООП, тому що тільки при взаємодії з сім'єю, можна допомогти дитині адаптуватися в дитячому середовищі, в соціумі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури:

1. Гецко С. І. Взаємодія дитячого садка з батьками дітей з особливими потребами / С. І. Гецко // Оновлення змісту, форм і методів навчання і виховання в навчальних закладах: збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. – Випуск 1 (44) 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Ozfm/2011_44/getsko.pdf.

2. Закусило О. Ю. Прикладні аспекти соціальної роботи з сім'ями, що мають дітей з особливими потребами // О. Ю. Закусило, Н. В. Вільхова-Марчук // Сучасні проблеми навчання, виховання та інклюзії людей з особливими потребами. – Розділ I. – С. 76–82.

 3. Особливості роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Вісник № 4 НДЛ інклюзивної освіти. / [Укладачі: Савчук Л. А., Юхимець І. В.], – Рівне: РОІППО, 2013. – 53 с.

4. Петренко С. М. Взаємодія з сім'ями вихованців з особливими освітніми потребами / С. М. Петренко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://svitppt.com.ua/vihovna-robota/vzaemodiya-z-simyami-vihovanciv-zosoblivimi-osvitnimi-potrebami.html.

5. Соловйова Т. Г. Соціально-педагогічні основи роботи з батьками дітей з особливими потребами: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка» / Т. Г. Соловйова. – Київ, 2009. – 23 с.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
11 листопада 2021
Переглядів
1570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку