ПСИХОЛОГО - ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПЕРЕХОДУ УЧНІВ ІЗ ПОЧАТКОВОЇ ДО СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ
Проблеми наступності початкової та середньої школи Перехід дітей із початкової до середньої ланки школи психологи й педагоги впевнено називають кризою. Для цього, безсумнівно, є певні підстави. Спостереження за станом дітей, відстеження їх шкільної успішності свідчать, що успішність та інтерес до навчання у багатьох з них знижується, взаємини між дітьми стають напруженішими, конфліктними, а вони самі — тривожними, часто непередбаченими у своїх реакціях, значно більше відстороненими від дорослих. Усе це ознаки кризи. Але пов'язана вона не із закономірним рубежем психологічного розвитку дітей. У цієї кризи інше і походження, швидше, організаційно-педагогічне. Вона створюється нестикуванням програм початкової й середньої школи, різким і непродуманим переходом з однієї соціальної ситуації в іншу. Вона породжена дорослими, а отже, вони відповідають за її подолання. Запропонована система роботи на етапі переходу дітей із початкової до середньої ланки є спробою, якщо не подолання, то істотного пом'якшення психологічних наслідків цієї педагогічної кризи. Мета роботи може бути визначена як створення умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній ланці. Вона спрямована насамперед на інтереси дитини й лише в другу чергу — на завдання освітнього процесу. Головне не в тому, щоб пристосувати дитину до ситуації навчання в середній школі, а в тому, щоб забезпечити її подальший розвиток, її психологічне благополуччя. У роботі визначають два взаємозалежних етапи. Перший етап — формування готовності до навчання в новій соціально-педагогічній ситуації (початкова школа). Другий етап — створення умов для успішної соціально-психологічної адаптації до нової соціальної ситуації (середня школа). Коли ми обговорюємо проблеми переходу з початкової школи до середньої необхідно звернути увагу на адаптацію дітей до навчання в середній школі, на її позитивні й негативні сторони, а також на ті умови, що можуть сприяти або перешкоджати успішному проходженню адаптаційного періоду. Основну увагу в цей час варто приділяти розвитку навчальної діяльності дітей, їх умінню вчитися, здобувати за допомогою дорослих і самостійно нові знання й навички. У п'ятому класі умови навчання докорінно змінюються: діти переходять від одного основного вчителя до системи «класний керівник — учителі-предметники», уроки, як правило, проходять у різних кабінетах. Нерідко діти змінюють школу (наприклад, переходять до гімназії), у них з'являються не тільки нові вчителі, але й нові однокласники. Із гордістю й тривогою Перехід із початкової школи до середньої збігається з кінцем дитинства — доволі стабільного періоду розвитку. Як свідчить практика, більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Вони пишаються тим, що «вже не маленькі». Поява декількох учителів із різними вимогами, різними характерами, різним стилем взаємин є для них зримим показником їх дорослішання. Вони із задоволенням і з певною гордістю розповідають батькам, молодшим братам, друзям про «вимогливу» вчительку математики та «доброго» історика. Крім того, певна частина дітей усвідомлює своє нове положення як шанс заново розпочати шкільне життя, налагодити несформовані взаємини з педагогами. Перехід із початкової школи до середньої пов'язаний зі збільшенням навантаження на психіку учня. Психологічні й психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання в п'ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання, багато в чому подібний до того, що був на початку навчання в першому класі. Різка зміна умов навчання, розмаїтість і якісне ускладнення вимог, запропонованих школяреві різними вчителями, і навіть зміна позиції «старшого» у початковій школі на «найменшого» у середній — усе це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра. Неузгодженість вимог В адаптаційний період діти можуть стати тривожнішими, боязкими або, навпаки, «розв'язними», надмірно гучними, метушливими. У них може знизитися працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими; іноді порушується сон, апетит... Подібні функціональні відхилення певною мірою характерні приблизно для 70-80 % школярів. У більшості дітей вони мають одиничний характер і зникають, як правило, через 2-4 тижні після початку навчання. Однак є діти, у яких процес адаптації затягується на 2-3 місяці й навіть більше. З адаптаційним періодом часто пов'язані й захворювання дітей, що мають психосоматичний характер. У період адаптації важливо забезпечити дитині спокійну обстановку, чіткий режим, тобто зробити так, щоб п'ятикласник постійно відчував підтримку й допомогу з боку вчителів, батьків, а також старших друзів. Що може ускладнювати адаптацію дітей до середньої школи? Насамперед це неузгодженість, навіть суперечливість вимог різних педагогів: з математики потрібні два зошити, а з іноземної мови потрібні три зошити, і кожен із них ведеться по-різному; учителька історії вимагає, щоб, відповідаючи урок, учень дотримувався відомостей, викладених у підручнику, а вчителька літератури хвалить за власну думку й т. ін. Такі «дрібниці» нерідко істотно утруднюють життя школяра. Важливо звернути увагу на позитивний бік такої неузгодженості. Школяр уперше опиняється в ситуації множинності вимог і, якщо він навчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, переборювати пов'язані із цим труднощі, то опанує вміння, необхідні для дорослого життя. Тому потрібно, щоб учителі пояснили, із чим пов'язані ці розбіжності, допомогли підліткові впоратися з труднощами, що виникають (скласти розклад із вказівкою на вимоги, наприклад: «історія — скласти план відповіді за підручником», «іноземна мова — приносити із собою, крім основного зошита, словниковий зошит і зошит для запису усних тем» і т. ін.). Труднощів п'ятикласників може спричинити й необхідність на кожному уроці пристосовуватися до своєрідного темпу, особливостей мовлення, стилю викладання кожного вчителя. Воля чи самотність? Необхідно, щоб школярі правильно розуміли вживані вчителем терміни, що зустрічаються в текстах підручників. Існує велика кількість спеціальних шкільних словників,- і добре, якщо діти матимуть їх і навчаться ними користуватися. Важливо пояснити, що неповне, неточне розуміння слів є основною причиною нерозуміння шкільного матеріалу. Труднощі, що виникають у дітей під час переходу до середніх класів, можуть бути пов'язані також із певною деіндивідуалізацією, знеособлюванням підходу педагога до школяра. У деяких п'ятикласників виникає відчуття самотності: нікому з дорослих у школі вони не потрібні. Інші, навпаки, нібито «чманіють» від раптової волі — вони бігають школою, досліджуючи «таємні куточки», іноді навіть провокуючи бійку зі старшокласниками. Звідси підвищена залежність певної частини дітей від дорослих, «причепливість» до класного керівника, плач, капризи, інтерес до книг та ігор для маленьких дітей. Іноді за однією й тією самою формою поводження (наприклад, відвідування першого класу, у якому працює колишня вчителька) приховані зовсім різні потреби й мотиви. Це може бути бажання знову опинитися в знайомій, звичній ситуації опіки й залежності, коли тебе знають, про тебе дбають. Але може бути й прагнення ствердитися в ролі «старшого», «дорослого», того, хто може опікувати малюків. Причому в одного й того самого підлітка це може поєднуватися. Учителям необхідно врахувати, що деяке «знеособлювання» підходу до школяра — досить значущий момент для його розвитку, зміцнення в нього почуття дорослості. Важливо тільки допомогти йому опанувати цю нову позицію. Спочатку досить часто допомога потрібна школярам і в підготовці домашніх завдань (навіть якщо в початковій школі діти робили це самостійно), і в подоланні труднощів у навчанні, що нерідко виникають на перших етапах навчання в середній школі. Варто звернути увагу на те, що погіршення успішності значною мірою пов'язане з особливостями адаптаційного періоду. Етап формування готовності до подальшого навчання за своїми завданнями і формами роботи з дітьми є переважно педагогічним. Звісно, він припускає різноманітну й значущу роботу. І все ж таки головне це створення педагогічної наступності програм і організації освітнього процесу в початковій і середній школі. Етап соціально-психологічної адаптації, навпаки, більшою мірою забезпечують психологічні (за завданнями, що розв'язують, і формою проведення) програми й заходи. Головне — створення в межах освітнього середовища психологічних умов успішної адаптації. Реалізація пропонованої системи роботи є можливою за умови виконання деяких завдань. Насамперед, уже на початку року адміністрація школи має чіткі уявлення про те, яка команда педагогів «візьме» випускні класи початкової школи й поведе їх далі. Друга умова — створення налагодженого співробітництва між педагогами середньої й початкової ланки, підшефними старшокласниками. Третя умова — педагогічний колектив має виразно розуміти те, що серйозна робота з організації наступності є необхідною, щоб забезпечити успішне проходження адаптаційного періоду. Перспективність – це погляд знизу вверх, а наступність – погляд зверху вниз. Перспективність навчання п’ятикласника треба розглядати як продовження формування та закріплення основних академічних компетентностей учня, отриманих в початковій школі. А ще перспективність – це визначення пріоритетних ліній підготовки учнів 4 класу до навчання і сам освітній процес в школі ІІ ступеня, які б максимально враховували потреби освітнього процесу цього періоду, готовність дитини до оволодіння новою навчальною діяльністю за участю не одного, а цілої групи вчителів. Перші кроки в реалізації забезпечення успіху адаптаційного періоду майбутнього п’ятикласника: -провести знайомство з середньою школою; -познайомити дитину з майбутнім класним керівником; -визначити склад вчителів-предметників п’ятикласника; -провести анкетування учнів, батьків, вчителів щодо майбутнього навчального періоду; -визначити можливий мікроклімат між вчителем-предметником та учнівським колективом; -вивчити індивідуальні особливості характеру кожної дитини, її інтелектуальні і творчі здібності, можливості, інтереси та захоплення; -спроектувати шляхи їх розвитку кожного п’ятикласника; -скласти навчальний план, визначити його варіативну складову; -визначити гурткову роботу в п’ятих класах; -спроектувати перспективи зайнятості школярів в позаурочний період; -визначити рівень забезпечення підручниками; -майбутньому класному керівнику долучатися до справ свого майбутнього класу ще з періоду початкової ланки; -обов’язково бути поінформованим про: -стан здоров’я майбутніх п’ятикласників, матеріально - побутові умови проживання, стосунки з батьками, віросповідання. Умовою успішної адаптації випускників початкової школи до навчання у 5-му класі є також: -забезпечувати можливість формування уміння учня робити усвідомлений вибір: предметів, форм позакласного навчання, життя, власного розвитку (це допоможе пізніше готуватись до вибору профілю навчання у старшій школі та осмисленого вибору професії); -формувати позитивний мікроклімат в учнівському колективі; -створювати ситуації, які б дозволяли підлітку проявляти ініціативу, мати право на помилку, на власну думку, брати участь у спільній діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору, створювати демократичну, неавторитарну атмосферу навчання, приділити максимум уваги формуванню учнівського колективу; -відпрацюванню правил його функціонування (це може зробити тільки класний керівник через різноманітні форми позакласної виховної роботи, із залученням батьків, старшокласників); -цілеспрямовано заохочувати дітей аналізувати свої враження від різних об'єктів, оволодівати критеріями оцінки окремих параметрів, виробляти способи класифікації об'єктів, узагальнювати тощо; -забезпечувати процес навчання школяра як “джерело” позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у своїх силах. Важливо, щоб ці позитивні емоції пов'язувалися з процесом навчання. Основні напрямки роботи * Організаційна робота (проведення педрад, нарад із представниками шкільної адміністрації,педагогами).
* Педагогічна діагностика. * Консультативна робота з педагогами, учнями і їх батьками, підшефними старшокласниками. * Корекційно-розвивальна робота. * Аналітична робота. І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ 1. Медико-психолого-педагогічний консиліум для вчителів-предметників і вчителів початкових класів: «Психолого-фізіологічні аспекти адаптації учнів під час переходу з початкової до середньої школи. Індивідуальні особливості дітей "групи ризику"». Психолог ознайомлює вчителів із психологічними особливостями дітей, рівнем розвитку психічних процесів. Учитель початкових класів розповідає про дітей, характеризує особливості їхньої навчальної, позашкільної діяльності, взаємини в класному колективі, ставлення батьків учнів до навчання і до школи. 2. Семінари для класних керівників і вчителів-предметників п'ятих класів щодо ознайомлення з основними завданнями й труднощами первинної адаптації, тактикою спілкування з дітьми й із тим, як можна їм допомогти в цей період. Орієнтовні теми семінарів: * «Основні проблеми, що виникають у період адаптації до умов навчання в середній школі»; * «Вікові психологічні особливості п'ятикласників»; * «Рекомендації щодо організації роботи з п'ятикласниками на початку навчального року»;. * «Психологічні ігри й вправи». 3. «Круглий стіл» за участі вчителів-предметників, учителів початкових класів, психолога для вироблення загальних вимог до п'ятикласників. 4. Відвідування уроків у випускних класах початкової школи педагогами-предметниками, класними керівниками майбутніх п'ятих класів із метою ознайомлення з технологією навчання в початковій школі, форм і методів організації навчальної діяльності, стилем взаємин педагога з дітьми й учнів між собою для використання прийомів зворотного зв'язку в 5-х класах, програмою й системою вимог учителів початкової школи. 5. Відвідування уроків у п'ятих класах учителями початкової школи з метою спостереження за дітьми в адаптаційний період. Рекомендації вчителів початкової школи вчителям-предметникам щодо організації індивідуальної й диференційованої роботи на уроці з урахуванням особливостей учнів. II. ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА Перший етап діагностики проводять у випускному класі початкової школи з метою глибокого визначення рівня знань з основних предметів початкової школи. Асистентами на контрольних роботах є вчителі-предметники, які працюватимуть у цьому класі наступного року. Другий етап діагностики проводиться на початку п'ятого класу. На вхідних контрольних роботах у п'ятому класі асистентами є вчителі початкових класів. Використовують ті самі вимірники, що й наприкінці початкової школи. Результати порівнюють, аналізують, роблять висновки. III. ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА Перший етап діагностики проводять у випускному класі початкової школи з метою визначення рівня готовності учнів до навчання в середній ланці. На цьому етапі досліджують рівні розумового розвитку й наочно-образного мислення учнів, їх самооцінку, рівень шкільної мотивації й тривожності, тобто визначають рівень сформованості для певного віку. Другий етап діагностики проводять на початку п'ятого класу з метою вивчення ступеня й особливостей пристосування дітей до нової соціальної ситуації поряд із педагогічними спостереженнями. На цьому етапі обстежують рівні шкільної тривожності, мотивації, їх самооцінки. Паралельно відбувається анкетування батьків із питань фізичного й психічного стану дітей. Отримані результати діагностики, проведеної у четвертому і п'ятому класах, порівнюють, на їх підставі здійснюють якісний і кількісний аналіз, роблять висновки щодо змін, що відбулися, дають рекомендації вчителям і батькам. Наприклад, якщо в дитини за результатами обстеження високий рівень тривожності, їй властиві всі ознаки тривожності, то її батькам необхідно: * проконсультуватися в психолога, невропатолога; * не ставити до дитини завищених, нездійсненних вимог; * скоригувати свої вимоги з вимогами школи й учителів; * підвищувати самооцінку дитини, створювати для неї ситуації успіху; * навчити прийомів аутотренінгу, позбавлення напруження;
*розвивати довільність і вміння контролювати IV. КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА Батьки мають погодитися на проведення тренінгових і корекційних занять із їхніми дітьми. Психолог ознайомлює батьків із проблемами «особливих» дітей (гіперактивних, сором'язливих, тривожних), пояснює можливі причини такого поводження, дає рекомендації з надання допомоги дитині. Консультування батьків, чиї діти можуть зазнавати труднощів пристосування до школи, здійснюється індивідуально або на батьківських зборах. Серія батьківських зборів присвячена проблемам, що можуть виникнути в учнів на початку навчання в п'ятому класі. На зборах рекомендують ознайомити батьків із вимогами до рівня підготовки учнів з основних навчальних предметів, із нормативно-правовою документацією, що регламентує права й обов'язки батьків, із психогігієнічними вимогами до робочого місця дитини й з режимними моментами. Робота з дітьми - це перш за все допомога в опануванні нового стилю спілкування з дорослими й однолітками, регуляції власного стану, вироблення ефективних прийомів організації навчальної діяльності, що проводять як в індивідуальній, так і в груповій формі. Наприклад, заняття можуть проводити (психолог або класний керівник за участю старшокласників) за темами: «Учимося планувати свою діяльність», «Помилки в організації свого часу», «Як готувати домашнє завдання?», «Як переборювати непевність у собі?», «Чи вмієш ти спілкуватися? Урок самопізнання», «Як спілкуватися з учителем?». V. КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА Робота адресована учням, які стикаються із труднощами в шкільній адаптації. Таку роботу можна проводити з дітьми індивідуально або в мікрогрупах, сформованих на основі подібності проблем, виявлених у дітей на етапі діагностики. Наприклад, роботу з дітьми щодо подолання тривожності здійснюють на трьох взаємозалежних рівнях: 1) навчання школярів прийомів і методів опанувати себе, своє хвилювання, позбавитися підвищеної тривожності; 2) розширення функціональних і операційних можливостей школяра, формування можливих навичок, умінь, знань; 3) перебудова особливостей особистості школяра, насамперед його самооцінки й мотивації. Одночасно проводять роботу з родиною школяра і його вчителів для того, щоб вони могли виконувати свою частину корекції. Критеріями ефективності занять є: * зниження рівня шкільної тривожності; * підвищення групової згуртованості; * позитивна динаміка емоційного розвитку дитини, що характеризується кращим усвідомленням почуттів; * гармонізація образу «Я» (позитивна самооцінка); * підвищення впевненості в собі та у своїх можливостях; * формування в дітей позитивного ставлення до школи, учителів і однокласників. ►► Конкретні рекомендації батькам Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи. Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?». Щотижня обирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам'ятовуйте окремі імена, події й деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі для того, щоб починати такі бесіди про школу. Крім того, обов'язково запитуйте у вашої дитини про її однокласників, справи в класі, шкільні предмети, педагогів. Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження й взаємини з іншими дітьми. Без вагань поговоріть з учителем, якщо ви відчуваєте, що не знаєте про шкільне життя вашої дитини, або про її проблеми, пов'язані зі школою, або про взаємозв'язок її шкільних і домашніх проблем. Навіть якщо немає особливих приводів для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз на місяць. Під час будь-якої бесіди з учителем висловіть своє прагнення зробити все можливе для того, щоб поліпшити шкільне життя дитини. Якщо між вами й учителем виникають серйозні розбіжності, докладайте всіх зусиль, щоб мирно розв'язати їх. Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень. Ваша дитина не повинна розцінювати свою гарну успішність як нагороду, а неуспішність — як покарання. Якщо дитина навчається добре, частіше радійте, можна навіть улаштовувати невеликі свята із цього приводу. Але виявляйте свою заклопотаність, якщо в дитини не все добре в школі, і, за потреби, наполягайте на старанному виконанні нею домашніх і класних завдань. Намагайтеся, наскільки це можливо, не встановлювати покарань і заохочень: «Ти на півгодини більше можеш подивитися телевізор за гарні оцінки, а на півгодини менше — за погані». Такі правила самі по собі можуть призвести до емоційних проблем. Знайте програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина. Вам необхідно знати, яким є шкільне життя вашої дитини, і бути впевненими, що вона здобуває гарну освіту в хороших умовах. Відвідуйте всі заходи й зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом. Використовуйте будь-які можливості, щоб дізнатися, як ваша дитина навчається і як її навчають. Варто також мати інформацію про кваліфікацію вчителя, дисциплінарні правила, установлені у школі й класі, різні можливості навчання, що надані школою вашій дитині. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Установіть разом із дитиною спеціальний час, коли потрібно виконувати домашні завдання, отримані в школі, і стежте за виконанням цих настанов, що допоможе вам сформувати позитивне ставлення до навчання. Продемонструйте свій інтерес до домашніх завдань і переконайтеся, що дитина має все необхідне для їх щонайкращого виконання. Однак, якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов'язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно, а не підказуйте їх. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. З'ясуєте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім установіть зв'язок між її інтересами й предметами, що вивчають у школі. Наприклад, любов дитини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши книгу, за якою поставлений фільм, що сподобався. Або любов дитини до ігор можна перетворити на прагнення дізнаватися що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності. Наприклад, доручіть їй розрахувати необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фарби, щоб пофарбувати якусь поверхню. Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни. Такі події, як перші кілька місяців у школі, початок і закінчення кожного навчального року, перехід із початкової школи до середньої і старшої, можуть призвести до стресу дитини шкільного віку. За будь-якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом цих подій. Спокій домашнього життя вашої дитини допоможе їй ефективніше розв'язувати проблеми в школі. VI. АНАЛІТИЧНА РОБОТА Спрямована на осмислення проведеної системи психолого-педагогічної діяльності щодо адаптації дітей до умов середньої школи, на оцінку ефективності роботи й корекції робочих планів (як психологів, так і педагогів, які працюють із п'ятикласниками). Аналіз ситуації дає можливість учасникам обговорити результати реалізації проекту, форми й методи подальшої роботи й планування освітнього процесу на перехідний період. |