Програма соціально-перетворювальної роботи для важковиховуваних молодших школярів «Я-особлива людина»

Про матеріал
Мета програми: сприяти саморозкриттю позитивних рис особистості; розвивати навички саморегуляції емоційних станів,співпраці, взаємоповаги; формувати адекватну самооцінку, розвиток комунікативних вмінь та сприяння процесу становлення позитивних відносин в класному колективі, з батьками та вчителями. Завдання: - формувати уміння долати бар'єри у спілкуванні, накопичувати новий досвід спілкування; - розвивати вміння щиро ділитися своїми почуттями та розуміти почуття інших; - підкріплювати позитивний образ «Я»; - розвивати конструктивні форми поведінки; навчати дітей мистецтва володіти собою, стимулювати себе у процесі вольової дії з допомогою позитивних емоцій, приймати рішення, позбавитися страху, агресивності, тривоги, невпевненості; - стимулювати утворення сприятливих взаємовідносин в колективі. Методи: вправи, ігри, рухливі ігри, бесіда-оцінка, розповідь.
Перегляд файлу

Програма соціально-перетворювальної роботи для важковиховуваних молодших школярів «Я-особлива людина»

 

Пояснювальна записка

Під впливом емоцій дитина перестає контролювати свої вчинки, здатна на безрозсудні дії, тобто девіантна поведінка – це зміна реакції дитини на неприйнятну для неї ситуацію, спроба виправити ситуацію шляхом зміни своєї поведінки.

Проблема дитячої агресивності викликає занепокоєння педагогів, батьків і суспільства в цілому й змушує шукати шляхи формування в молодого покоління толерантності й уміння вирішувати проблеми без застосування фізичної сили та вербальної агресії. Корекцію агресивних проявів слід розпочинати в молодшому шкільному віці, бо саме в цей період закладаються основні стереотипи поведінки, і агресивність ще не стала особистою рисою дитини. Дитина з агресивними проявами створює велику кількість проблем не тільки для оточуючих, а й для себе. Великий вплив на всі аспекти життєдіяльності та поведінку дитини, має така якість особистості як самооцінка.

Якщо вчасно не розпочати роботу над подоланням проявів агресії, вона, як стійка форма поведінки, не лише зберігається, а й трансформується в стійку рису особистості. Як наслідок – знижується продуктивний потенціал дитини, звужуються можливості повноцінної комунікації, деформується її особистісний розвиток, у дитини виникають труднощі із самореалізацією, спілкуванням з оточуючими.

Мета програми: сприяти саморозкриттю позитивних рис особистості; розвивати навички саморегуляції емоційних станів,співпраці, взаємоповаги; формувати адекватну самооцінку, розвиток комунікативних вмінь та сприяння процесу становлення позитивних відносин в класному колективі, з батьками та вчителями.

Завдання:

- формувати уміння долати бар'єри у спілкуванні, накопичувати новий досвід спілкування;

- розвивати вміння щиро ділитися своїми почуттями та розуміти почуття інших;

- підкріплювати позитивний образ «Я»;

- розвивати конструктивні форми поведінки; навчати дітей мистецтва володіти собою, стимулювати себе у процесі вольової дії з допомогою позитивних емоцій, приймати рішення, позбавитися страху, агресивності, тривоги, невпевненості;

- стимулювати утворення сприятливих взаємовідносин в колективі.

Методи: вправи, ігри, рухливі ігри, бесіда-оцінка, розповідь.

 

№ п/п

Тема заняття

Мета заняття

1.

Пізнай себе

Формувати позитивне ставлення до себе та до інших; здобуття позитивного досвіду спілкування з однолітками.

2.

Як себе контролювати?

Розвиток вмінь визначати власний емоційний стан та навичок контролю емоційної ситуації.

3.

Я в суспільстві

Гармонізація зовнішньої поведінки, розвиток моральних якостей дитини як фактор у профілактиці негативних проявів поведінки.

4.

Долаємо свої недоліки

Формування вихованості школяра, закріплення моральних вчинків та самодисципліни.

5.

Мій емоційний світ

Усвідомлення своїх почуттів, розвиток почуття емпатії, бажання допомогти іншому.

6.

Усвідомлення дітьми, що сім`я – найголовніше, що у них є.

7.

Підсумкове заняття

Закріплення позитивного ставлення до себе, підвищення самооцінки, впевненості в собі.

 

До групи входять діти «групи ризику», які перебувають на внутрішньошкільному обліку, як діти девіантної поведінки та діти, які опинилися в складних життєвих обставинах віком 7-9 років, діти, що мають статус ізольованого за результатами соціометричних досліджень, а також діти з поганою дисципліною.

Кількість учасників – до 12 учнів. Під час занять доцільно розмістити дітей по колу, щоб вони добре бачили обличчя один одного. Соціальний педагог повинен знаходитися серед дітей в колі.

Заняття розраховані на дітей віком 7-9 років і організовані за такою схемою:

1. Вступна частина (ігри та вправи для активізації учасників: вплив на емоційну сферу, рівень їхньої активності, психологічне налаштування на продуктивну групову діяльність).

2. Основна частина (сукупність вправ, спрямованих на вирішення завдань перетворювальної програми, їхня послідовність  передбачає чергування рухових та спокійних технік: бесіди, ігри , вправи).

3. Підсумкова частина. Рефлексія заняття (оцінка заняття на емоційному та змістовному аспектах, зворотній зв`язок).

Тривалість занять 30-45 хвилин (1-2 рази на тиждень), в окремих випадках до 1 години, якщо наявна творча діяльність, яку небажано регламентувати часовими рамками. Час заняття залежить від якості уваги та поведінки учнів.

Очікувані результати:

- зменшення емоційного напруження дітей;

-оволодіння навичками конструктивного спілкування й виходу з конфліктних ситуацій;

- підвищення рівня самооцінки;

- зниження рівня агресивності дітей;

- формування в дітей моральних уявлень, конструктивних форм поведінки та нового досвіду спілкування.

 

Заняття 1. «Пізнай себе».

Мета: формувати позитивне ставлення до себе та до інших; здобуття позитивного досвіду спілкування з однолітками.

Вступна частина.

Мета:  узгодження правил, необхідних для ефективної роботи групи.

Соціальний педагог. Доброго дня, діти! У  нас з вами будуть незвичайні занятті, на них можна гратися, малювати, навчитися краще розуміти себе та інших, дізнатися про себе й про інших багато нового і корисного. А для вдалої співпраці на нашому занятті нам треба дотримуватись деяких правил:

  •              Бути уважним;
  •              Бути активним;
  •              Правило руки;
  •              Нікого не ображати;
  •              Виявляти доброзичливість, взаємодопомогу.

(Прописати правила на дошці або на ватмані).

 

Основна частина.

Вправа «Моя зірочка – ось така!»

Мета: знайомство учасників групи, розвиток позитивного самосприйняття.

Соціальний педагог роздає кожній дитині по зірочці. Усередині зірочки дітям потрібно написати своє ім’я (як тобі подобається, щоб тебе називали). Потім кожна дитина має відрекомендуватися.

 

Вправа «Грамота»

Мета: підвищення самооцінки.

 Соціальний педагог роздає кожній дитині аркуш паперу А4 і пропонує написати похвальну грамоту собі, вказати за що він її отримує. Кожен учасник зачитує свої напрацювання.

Обговорення:
- Чи важко було писати грамоту собі?

- Якщо так, то чому?

- Чи сподобалася вам ця вправа?

 

Вправа «Особлива людина дня»

Мета: підвищення самооцінки іншої людини, усвідомлення своїх позитивних рис.

Соціальний педагог. Уявіть, що ви на святі, де зібралися особливі люди - це всі ви. Лунає музика. Ви вільно ходите кімнатою, підходите до когось і кажете, що вам найбільше подобається в цій людині. Не важливо, чи риса характеру, чи усмішка, чи розум. Головне, щоб ваш комплімент був правдивим і щирим. Не поспішайте та спробуйте сказати щось хороше якомога більшій кількості людей. Соціальний педагог обов’язково бере участь у вправі, надаючи емоційну підтримку тим, хто почувається самотньо, ніяково.

 

Підсумкова частина.

Рефлексія.

Учасники по черзі діляться своїми почуттями, говорять про свій настрій у цей момент. Соціальний педагог спрямовує розмову на висвітлення питань:

Що сподобалося? Що не сподобалося? Що бажано змінити?

 

Вправа «Усі ми різні»

Мета: усвідомлення своєї індивідуальності, неповторності.

Соціальний педагог зачитує записаний на дошці епіграф: «Люди, як ріки: вода у всіх однакова і всюди одна і та сама, але кожна річка буває то вузька, то швидка, то широка, то тиха, то тепла» (Л. Толстой). Потім роздає кожній дитині по одній пелюстці квітки.

Соціальний педагог. Дійсно, всі ми різні. Але щось особливе виокремлює нас серед інших. Що саме? Назвіть і напишіть на пелюстці квіточки свою особливу неповторну рису, прикріпивши її до серединки квітки. А тепер погляньте, яка у нас чудова квітка. Вона одна, а нас багато.

 

Заняття 2. «Як себе контролювати?»

Мета: розвиток вмінь визначати власний емоційний стан та навичок контролю емоційної ситуації.

Вступна частина.

Соціальний педагог вітається та пропонує дітям пригадати вироблені правила для роботи в групі.

Вправа «Мої емоції»

Мета: активізувати знання про емоційні стани і настрої людей, про способи відображення емоцій.

Соціальний педагог під час роботи з картками пропонує серію завдань:

1 Назвати емоційні стани, зображені на картках.

2. Розділити аркуш на дві половини й записати зліва емоційні стани, які дітям подобаються, а праворуч ті, які не подобаються. Після виконання завдання діти по черзі називають на пояснюють чим не подобаються ті чи інші емоційні стани.

3. Визначити свій настрій, емоційний стан на цей момент, схематично зобразивши його на аркуші паперу, коротко пояснити причину того чи іншого емоційного стану.

Соціальний педагог аналізує виконання вправи учнями. Повідомляє про те, що сьогодні вони будуть говорити про емоції людини.

Основна частина.

Вправа «Промовисті малюнки»

Мета: навчити розуміти свої почуття в стані незадоволення, образи, знижувати рівень агресивності опосередкованими методами, зокрема методами проекції.

Соціальний педагог. Колись давно люди не знали букв і не вміли писати, а подіє, які їм треба було зберегти й запам’ятати, вони малювали. Такий вид запису називався піктографією, ним користувалися в стародавніх країнах: у Єгипті, Китаї, Японії. Такі малюнки називали «промовистими». Ось і ви зараз спробуйте намалювати малюнки, які «промовляють». Спробуйте намалювати свій гнів або образу. А щоб вам було легше це зробити, пригадайте, із ким востаннє ви сварилися? Яке почуття ви переживали: гніву, образи? Намалюйте зараз те, що відчували тоді. Доберіть кольори, що відповідають вашому почуттю. Ви можете дряпати, малювати лінії, кола, візерунки, загалом, усе, що вам хочеться. Я підходитиму до вас і питатиму, які відчуття ви хочете передати своїм малюнком. Я допоможу вам дати назву вашому почуттю. Що тебе сердить? Що тебе кривдить? Чи стало тобі легше після того, як передав свої негативні відчуття на папері?

Притча «Істина»

Колись люди вірили, що є не один бог, а багато богів. Одного разу боги вирішили створити Всесвіт: створили зірки, сонце, МОРЯ, гори, Людину та Істину. Однак постало питання про те, куди сховати цю Істину, щоб людина її не змогла відшукати.

  •    Давайте сховаємо її на далекій зірці, - сказав один з богів.
  •    А давайте на найвищій гірській вершині, - запропонував інший.
  •    Ні, давайте покладемо її на дно найглибшої безодні, - промовив третій.
  •    Може сховаємо її на Місяці?

А наймудріший Бог сказав:

  •    Ні, ми сховаємо Істину в серці людини. Тоді вона шукатиме її в усьому всесвіті, не знаючи, що постійно носить у собі.

Соціальний педагог.  Як ви гадаєте, що таке Істина? Це те, заради чого живе людина; знання про те, як побороти зло.

Тепер подумайте, чому боги все-таки вирішили сховати Істину в серці людини? Тому що кожен із нас – це маленький Всесвіт, це якась Істина. Ми можемо знайти Істину, якщо зазирнемо в себе, вивчимо себе.

 

Вправа «Спокійні та агресивні відповіді»
Мета: формування адекватних реакцій у різних ситуаціях.

Кожному учаснику пропонується продемонструвати в заданій ситуації спокійні, впевнені та агресивні відповіді. Для кожного учасника використовується лише одна ситуація.

Ситуації:

1. Друг розмовляє з вами, а ви вже хочете йти.

2. Ваш товариш відволікає вас від важливої справи, ставить запитання, які заважають працювати.

3. Вас хтось дуже образив.

 

Вправа «Склянка»
Мета: емоційне усвідомлення своєї поведінки.

Дітям пропонується взяти одноразову склянку і зробити з нею те, що ви зробили б у стані агресії. Потім соціальний педагог пропонує дітям повернути склянку до первісного вигляду.

Обговорення:

1. Чи можемо ми після агресивних дій все відновити?

2. Чи бувало, що після агресії ви шкодували про свої дії?

Висновок: усе це – речі, у яких є певна цінність, а найцінніший скарб – це душа людини. Як ми можемо відновити її, не залишивши слідів?

 

Вправа «Сердиті кульки»

Мета:розвиток самоконтролю.

Соціальний педагог пропонує дітям надути кульки і зав’язати їх. Кулька символізує тіло, а повітря в ній — гнів. Як витягнути цей гнів із середини? Якщо не надувати кульку, що з нею станеться? А з людиною? Як зробити так, щоб повітря вийшло, а кулька залишилася цілою? Чи може людина контролювати свій гнів? Може! У формуванні самоконтролю перед агресією велику роль відіграє розвиток психічних процесів: емпатії, ідентифікації.

Підсумкова частина.

Вправа «Ваш настрій і ваші враження»

Мета: почути враження учасників від заняття.

Учасники по колу говорять про свій настрій, про враження від сьогоднішнього заняття,  висловлюють побажання.

 

Заняття 3. «Я в суспільстві».

Мета: гармонізація зовнішньої поведінки, розвиток моральних якостей дитини як фактор у профілактиці негативних проявів поведінки.

Вступна частина.

Вправа-руханка «Перебудова»

Мета: тренувати увагу, активізувати групу.

Учасники перебувають у хаотичному русі. Вказівки подають кожні 15 секунд: об’єднатися в пари… Зібратися трійками… об’єднатися в пари… об’єднатися в групи.

 

Основна частина.

Рольова гра «Капелюх»

Мета: прогнозування емоційної реакції на різноманітні подразники, відпрацювання бажаних моделей поведінки під час конфлікту, формування й розвиток в учнів навичок самоконтролю та саморегуляції поведінки.

Об’єднавшись в пари, діти по черзі розігрують добре відому ситуацію: одна людина відпочиває на лавці, поклавши капелюха. Поряд сідає інша людина, прямо на капелюх. У цьому випадку діти демонструють свою реакцію на фрустраційну ситуацію.

Після програвання ситуації обговорюють реакції як «потерпілого», так і «винуватця». Підбиваючи підсумок обговорення, соціальний педагог звертає увагу на те, що всі люди різні: один – веселий, привітний, інший – рухливий, емоційний, хтось «плакса», інший веселун. Після обговорення різних реакцій у ситуації можливого конфлікту соціальний педагог пропонує ще раз пограти в «Капелюха». При цьому до роботи залучають саме тих дітей, які демонстрували неадекватні агресивні ситуації.

Відпрацьовують бажані моделі поведінки в конфлікті, що сприяє формуванню і розвитку в учнів навичок самоконтролю та саморегуляції поведінки.

 

Вправа «Рукавички»

Мета:удосконалення навичок співпраці в парах, розвиток уваги, зорового сприйняття.

Необхідно підготувати вирізані з паперу рукавички, кожна пара яких відрізняється за малюнком. Кожній дитині дають одну рукавичку й пропонують знайти їй пару. Коли пара знайдена, діти домовляються та розфарбовують рукавички в один колір, щоб вони були однаковими.

 

Підсумкова частина.

Вправа «Подобається – не подобається»

Мета:  зниження тривожності.

Соціальний педагог роздає учням аркуші А4, просить розділити чистий аркуш на дві половини й записати відповіді на запитання:

- Що мені не подобається в школі?

- Що мені не подобається вдома?

- Що мені не подобається взагалі в житті?

Відповіді на ці запитання діти записують у лівій частині аркуша. Після цього пропонується серія позитивних запитань, відповіді на які діти записують у правій частині аркуша:

- Що мені  подобається в школі?

- Що мені  подобається вдома?

- Що мені  подобається взагалі в житті?

Діти по черзі розповідають спочатку про те, що їм не подобається, потім – що подобається. Важливою є саме така послідовність відповідей, щоб показати, що є позитивні моменти й хороші люди.

 

Вправа «Візьми себе в руки»

Продовжуючи тему самоконтролю й саморегуляції поведінки, соціальний педагог навчає дітей такого прийому. Як тільки учень відчуває, що його щось непокоїть, хочеться когось стукнути, щось кинути, є дуже простий спосіб довести собі свою силу: потрібно взятися долонями за лікті і сильно притиснути руки до грудей – це поза сильної духом людини.

 

Заняття 4. «Долаємо свої недоліки».

Мета: формування вихованості школяра, закріплення моральних вчинків та самодисципліни.

Вступна частина.

Рухлива гра «Будь ласка»

Мета: розвиток уваги, зняття емоційної напруги.

Суть гри полягає в тому, що ведучий подає команди, виконувати які діти повинні, коли вони супроводжуються певним звертанням. Для цієї гри можна обрати слово «будь ласка». Якщо це слово не пролунало, а деякі діти виконали команду, то вони вибувають з гри. Команди можуть бути різноманітними, наприклад: ліворуч, праворуч, кругом тощо. Гра розвиває увагу дітей та допомагає їм зняти емоційне напруження на початку заняття.

 

Основна частина.

Бесіда-оцінка «Вчинок Василя»

Мета: формувати навички оцінювати ситуацію, робити правильний вибір.

Прикладом тут може бути обговорення певної ситуації. Наприклад. На уроці художньої праці учні робили іграшки для дитячого садка. Василько дуже старався і зробив гарну іграшку. Йому стало шкода віддавати її в дитячий садок. Він подумав: «візьму її додому», - і сховав іграшку в портфель. Наприкінці уроку всі учні поклали свої іграшки на стіл. Учитель порахував і сказав: «Однієї іграшки не вистачає. Хто забув віддати свою іграшку?»

- Діти скажіть, що мав зробити Василько?

- Як можна оцінити його вчинок?

- Скажіть будь ласка, як на місці Василька вчинили б ви?

- Як можна назвати вчинок Василька – хорошим чи поганим?

 

Вправа «Годинник»

Мета: підвищити рівень працездатності, розвинути відчуття групи, надати установку на взаємодію.

Ведучий дає інструкцію: «Уявіть, що наша група – це великий годинник (учасники розраховуються по порядку, запам’ятовуючи свої порядкові номери). Він показує час таким чином: я називаю час, наприклад, 15 годин 20 хвилин. Той, у кого порядковий номер 15, плескає в долоні, а той, у кого число 20, каже «бом». Якщо годинник показує час, наприклад 10 годин 10 хвилин, тоді учасник з порядковим номером 10 плескає в долоні і каже «бом». Зрозуміло?»

 

Підсумкова частина.

Вправа «Комплімент»

Мета: підвищення самооцінки іншої людини, усвідомлення своїх позитивних рис.

Соціальний педагог пропонує дітям зробити коло і кидаючи м’яку іграшку іншій дитині говорити комплімент.

 

Заняття 5. «Мій емоційний світ».

Мета: усвідомлення своїх почуттів, розвиток почуття емпатії, бажання допомогти іншому.

Вступна частина.

Дорогі діти! Всім привіт! Щоб наша зустріч була щирою, доброю, подаруйте усмішку один одному. Адже відомо: коли людина усміхається, стає веселіше, світліше, тепліше на світі, бо через усмішку вона дарує тепло своєї душі, доброту. 

 

Вправа «Спілкування у колі»

Мета: створення позитивного емоційного фону та довіри в групі.

Взявшись за руки, діти утворюють коло. Соціальний педагог пропонує кожному учаснику подивитися одне на одного та усміхнутися, відчути долоню свого сусіда, її тепло. Кожна дитина має передати по колу тепло своєї руки.

 

Основна частина.

Гра «Чарівний перстень»

Мета:  зниження рівня агресивності, аналіз поведінки.

Соціальний педагог розповідає дітям історію про злого чарівника та його перстень.

Злий чарівник вирішив перетворити гарного й доброго хлопчика в противного та злого. Він кидає перед хлопчиком перстень. Якщо одягти його на палець, відразу станеш вередливим, забіякуватим і злим. Але гарний хлопчик цього не знає. Він нахиляється за перснем, надягає його на палець і перетворюється на поганого хлопчиська. Йому хочеться всіх бити, усе ламати, що він і починає робити. Нарешті, утомившись, він засинає. До дітей, яких скривдив злий хлопчик, підходить добрий чарівник. Він пропонує одному з дітей, які сплять, зняти шкідливий перстень. Усі нечутними кроками йдуть до злого хлопчиська. Перстень знятий, хлопчик прокидається, він знову хороший і добрий. Хлопчик просить у всіх пробачення. Добрий чарівник ламає перстень – злий чарівник зникає.

Діти програють ситуацію. Соціальний педагог стежить, щоб нікого з дітей не образили, боляче не вдарили.

Необхідно надати дітям можливість побувати в різних ролях, відчути на собі емоційний стан «героя».

Рефлексія.

Діти обговорюють свою участь у грі, відповідаючи на запитання, що відчували в ролі поганого хлопчика, ображених дітей, того, хто зняв чари. Яка роль сподобалася більше, чому? Соціальний педагог просить дітей пригадати вираз обличчя «поганого» хлопчика. Чи приваблива людина в стані незадоволення, розлючення?

Підсумкова частина.

Рефлексія.

Діти продовжують речення: «Сьогодні на занятті я зрозумів…», «Найбільше мені сподобалося…» тощо.

 

Заняття 6. «7 Я».

Мета: усвідомлення дітьми, що сім`я – найголовніше, що у них є.

Вступна частина.

Соціальний педагог повідомляє дітям, що сьогодні темою нашого заняття буде найдорогоцінніше, найрідніше, що є в житті людини – сім`я. Соціальний педагог звертає увагу дітей на ребус «7Я», розповідає про значення слова сім`я: це 7 я – дві бабусі, два дідуся, мама, тато і дитина. Однак це лише історія власне слова  сім`я. а насправді склад сім`ї (як ви вже розповідали) може бути іншим. Сім`ї – вони, як люди: всі різні.

 

Основна частина.

Гра «Маленька господиня»

Мета: актуалізація важливості сім`ї та необхідності дбайливого ставлення та поваги до всіх їх членів.

- Сьогодні до нас у гості завітала маленька господиня Оля (показує ляльку), яка розповість нам, як вона допомагає вдома (читає вірш).

Хоч на зріст я ще маленька,

В мене й кіска ще тоненька,

Та робити дещо вмію –

Ось тарілочку помию,

Ось кімнату замітаю,

Вранці квіти поливаю.

Всього я навчусь,

Бо роботи не боюсь.

Я матусі помагаю:

Пил із меблів витираю.

А як вариться обід,

Підготую все як слід.

Принесу з комори мамі

Капустинку з бурячками.

Як прийде татусь з роботи,

То поставлю йому воду,

Мило й щіточку подам,

Ну, а вмиється він сам.

                        (О. Журлива)

Обговорення:

- Чи сподобалася вам дівчинка Оля? Якщо так, поплескаймо в долоні.

- Чим саме вона вам сподобалася?

- Чи приємно було б вам зустрітися з такою маленькою господинею? Якщо так, поплескаймо в долоні.

- Чи хотіли б ви стати такими помічниками, як Оля? Якщо так,  поплескаймо в долоні.

Соціальний педагог. Діти, подивіться, як задоволена Оля тим, що ви дружно плескаєте в долоні. Це означає, що ви теж є маленькими помічниками вдома. А зараз лялька хоче запитати у вас про дещо.

- Які добрі справи робить вдома кожний із вас?

- Кого вдома називають маленькими помічником? Чому? Чи приємно вам, коли вас так називають?

- Що для цього ви маєте робити?

 

Гра «Що ти робиш вдома?»

Мета: актуалізація домашніх обов’язків.

Соціальний педагог показує дітям (пантомімою), що він робить (підмітає підлогу, миє вікна…) і при цьому запитує: «Що я роблю?» Діти відповідають. Потім педагог пропонує декільком охочим показати, що вони допомагають робити вдома. Діти по черзі показують, а всі інші відгадують. Далі соціальний педагог пропонує всім дітям показати, як вони миють посуд, як вони підмітають підлогу, витирають пил, поливають квіти тощо.

 

Руханка «Мокрий собака»

Мета: зняти психоемоційне напруження, створити позитивну атмосферу.

Ведучий пропонує учасникам утворити коло й уявити таке: «Ви мокрий собака, який вийшов із води. Зараз струсіть воду з голови, тепер із правої лапи, з лівої, із задніх лап, з усього тіла».

 

Підсумкова частина.

Вправа «Побажання»

Мета: сприяти згуртованості групи; створення гарного настрою.

Всі діти стають у коло й звертаються одне до одного зі словами «Бажаю тобі…».

 

Заняття 7. Підсумкове заняття.

Мета: закріплення позитивного ставлення до себе, підвищення самооцінки, впевненості в собі.

Вступна частина.

Соціальний педагог акцентує увагу на тому, що сьогодні останнє заняття. Час підбивати підсумки. Коротко разом з учнями згадують, що було на попередніх заняттях, які вправи сподобалися найбільше.

Малювання «Мій найщасливіший день»

Мета: створити позитивний емоційний фон.

Соціальний педагог пропонує дітям протягом 2-3 хвилин пригадати й намалювати найщасливіший день у своєму житті. Ведучий просить дітей згадати , що вони відчували в той день, чим він запам’ятався, пропонує поділитися своєю радістю з іншими. Малювання сприяє невербальному вираженню переживань, про які дитина не завжди може розповісти. Аналіз розповідей, кольорів, змісту малюнка дає змогу певною мірою діагностувати рівень їхніх домагань. Доброзичливе обговорення малюнків, розуміння почуттів дітей, стимулювальна похвала знімають бар’єри спілкування, емоційну напругу дітей і створюють відчуття захищеності в групі.

Після закінчення обговорення малюнків соціальний педагог бажає дітям, щоб в їхньому житті було більше щасливих днів, і звертає увагу на те, що часто це залежить від них самих.

 

Основна частина.

Вправа «Дай мені книгу»

Мета: навчати дітей знаходити конструктивні способи вирішення конфліктних ситуацій, досягнення бажаного результату.

Соціальний педагог пропонує дітям уявити себе в такій ситуації. Учень приходить до класу і бачить на столі цікаву книгу в красивій обкладинці. Йому дуже хочеться взяти її, подивитися малюнки. Він підходить до столу. Але в цей момент книжку бере інший учень. А книгу подивитися так хочеться! Як бути? Як її отримати? Діти програють ситуацію по черзі, у парах. Потім обговорюють варіанти її вирішення, і діти спільно з ведучим роблять висновок про те, що найбільш конструктивною формою досягнення результату є ввічливе прохання. Виконання цього завдання дозволяє дітям порухатись, зняти втома та емоційну напругу.

 

Гра «Найкращий»

Мета: підвищення самооцінки, впевненості в собі.

Завчасно готується «трон», над яким великими літерами написано «Найкращий». За допомогою лічилки діти обирають першого, хто посяде місце на «троні». Інші діти кажуть тому, хто на «троні», компліменти і пояснюють, чому він найкращий. Усі діти по черзі займають місце на «троні».

 

Підсумкова частина.

Вправа «Долоньки»

Мета: створення позитивного емоційного фону.

На аркушах жовтого кольору обведіть свою долоньку, виріжте її і на кожному пальчику напишіть, що дала вам участь у заняттях. Учасники прикріплюють долоньки на великий аркуш паперу й, за бажанням, озвучують те, що вони написали на долоньках (я навчився… я зрозумів…я був здивований…я був вражений…мені сподобалося…).

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1. Амосова М. Виховні години (заняття) з елементами тренінгу для учнів початкової ланки «Особливе королівство внутрішнього світу дитини»/ Всеукраїнська газета для фахівців «Соціальний педагог» №3 (87), 2014, березень – с. 33-41

2. Мажара О. Розвивальна програма для дітей старшого дошкільного віку «Я все зможу!»/ Всеукраїнська газета для фахівців «Соціальний педагог» №4 (76), 2013, квітень – с. 40-50

3. Фалько Н. Корекційно-відновлювальна програма для учнів молодшого шкільного віку «У злагоді із собою та іншими»/ Всеукраїнська газета для фахівців «Соціальний педагог» №6 (78), 2013, червень – с. 35-47

4. Харчишина М.О. Програма превентивного виховання важковиховуваних молодших школярів/ Науково-методичний журнал «Шкільному психологу усе для роботи» №8 (104), 2017, серпень – с.13-21

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
12 березня 2020
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку