Програма STEM – гуртка
«Хімія у повсякденному житті»»
авторський проєкт
Виконала викладачка хімії
Державний навчальний заклад
«Мелітопольський професійний аграрний ліцей»
Горбачова Юлія Валеріївна
Програма STEM – гуртка «Хімія у повсякденному житті»
Пояснювальна записка
Програма STEM - гуртка «Хімія у повсякденному житті» для учнів 10 класу носить міжпредметний характер.
Теоретично всі розуміють, що подальший розвиток освіти має відбуватися, по-перше, на базі чітко розроблених теоретико-методологічних засад. По-друге, має відбутися визначення нових пріоритетів у навчально-виховній, розвивальній, соціалізуючій роботі з вихованцями. По-третє, держава має радикально змінити ставлення до самої системи освіти.
Поява в освітньому простору України запиту на STEM освіту може стати відчутним поштовхом для вирішення найбільш актуальних задач позашкільної технічної освіти. STEM-освіта трансформація: STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics - акронім слів природничі науки, технологія, інжиніринг, математика, англійською мовою.
Отже, STEM-освіта визначається як інтеграція курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять.
Зміст програми знайомить учнів з характеристикою речовин, які оточують нас у побуті. Гурток орієнтований на розвиток інтересу до природничих наук, формування наукового світогляду, розширення світогляду здобувачів освіти, вміння оцінювати та аналізувати вплив хімічної промисловості на людину і природу. Крім того, цей гурток націлений на задоволення пізнавальних інтересів учнів.
Актуальність гуртка викликана тим, що дитина з народження оточена різними речовинами і повинна вміти з ними поводитись. Знайомство учнів з речовинами, з яких складається навколишнє середовище, дозволяє:
розширити взаємозв’язки людини і речовин в її середовищі існування;
створити умови для гармонійного розвитку особистості і формування цілісної картини світу;
сприяти розвитку STEM культури учнів, відповідального ставлення до природи;
обґрунтовує необхідність ведення здорового способу життя для збереження здоров’я.
Мета гуртка: повідомити учням інформацію про речовини, які нас оточують у повсякденному житті; розкрити значення природничо – математичних наук у пізнанні природи та в житті суспільства, значення STEM освіти для правильної поведінки у різних ситуаціях, попередженні явищ, які завдають шкоду здоров’ю людині та навколишньому середовищу; розвивати внутрішню мотивацію навчання; формувати особистість учня; використання інформаційних технологій, в тому числі й комп’ютерних, з метою підвищення інтересу до вивчення природничих наук.
Реалізація програми гуртка сприяє вирішенню наступних завдань:
поглибленню та розширенню знань учнів про будову, властивості, застосуванні засобів побутової хімії, ліків, косметики та інших речовин та методах добування нових матеріалів;
розвитку пізнавального інтересу до природничих наук;
розвитку умінь працювати з науково – методичною та довідковою літературою, порівнювати, виділяти головне, узагальнювати, систематизувати матеріал, робити висновки;
розвитку навичок виконання хімічного експерименту, самостійності, працелюбства, творчого підходу до роботи;
підготовці учнів до олімпіад, конкурсів, науково – практичних конференцій.
Матеріал гуртка сприяє підвищенню інтересу до природничо – математичних наук та розвитку внутрішньої мотивації вчення. Лабораторні та практичні заняття сприяють формуванню спеціальних умінь і навичок роботи з речовинами та обладнанням. Створення проєктних робіт дозволяють сформувати в учнів уміння самостійно набувати та застосовувати знання, а також розвивати їх творчі здібності. Домашні творчі роботи розвивають дослідницькі навики, вчать відбирати та систематизувати матеріал.
Опанувавши програму даного гуртка учні будуть знати склад та властивості речовин та предметів, які оточують нас у повсякденному житті. А саме, методи очистки питної води, способи надання допомоги при отруєнні, правила користування засобами побутової хімії, правила зберігання та вживання харчових продуктів та інше. А також будуть уміти проводити хімічний експеримент, готувати розчини, дотримуватись правил безпеки при роботі з лікарськими препаратами, засобами гігієни та побутової хімії.
Програма розрахована на 17 годин: теоретичних – 10 годин, практичних – 6 годин, екскурсії – 1 година.
Календарне планування
№ заняття |
Тема заняття
|
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Кількість годин
|
1 |
Роль природничо – математичних наук в житті суспільства.
|
Здобувач освіти називає: найважливіші галузі і сучасні напрями розвитку науки; наводить приклади: найважливіших хімічних виробництв у світі та в Україні (зокрема, місцевих); характеризує: роль природничих наук у сучасному матеріальному виробництві, медицині, побуті, розв’язанні глобальних проблем; пояснює: явища повсякденного життя, пов’язані з хімією. |
1 |
2 |
STEM – освіта в Україні та світі. Завдання інтеграції наук. |
Здобувач освіти називає: основні гіпотези походження «STEM»; основні ремесла давнини та сучасні виробництва; характеризує: основні етапи розвитку та інтеграції наук; сучасні досягнення; пояснює: завдання сучасної інтеграції наук. |
1 |
3 |
Вода – унікальна речовина. Вода у природі та її значення для життя на Землі. Таємниці води. Властивості води. Очищення води. |
Здобувач освіти називає: план опису властивостей речовини; властивості води; складові частини розчину; характеризує: гіпотези походження води; фізичні явища: випаровування і конденсація води; наводить: приклади про захворювання, що пов’язані із забрудненням питної води; обґрунтовує: роль води у підтриманні стабільності біосфери в цілому; спостерігає: властивості води; способи очищення води. |
1 |
4 |
Практична робота №1 «Визначення якості питної води». |
Здобувач освіти вміє: визначати якість питної води; дотримується: правил безпеки під час виконання лабораторних дослідів. |
1 |
5 |
Хімія і медицина. Пігулки: чи завжди вони лікують? Засоби дезінфекції. |
Здобувач освіти знає: види та призначення аптечок; правила поводження з лікарськими засобами; ліки першої необхідності; перші засоби дезінфекції; отруйні та їдкі речовини; порівнює: природні та синтетичні лікарські речовини; вміє: надавати першу медичну допомогу. |
1 |
6 |
Практична робота № 2 «Домашня аптечка. Шкідливі речовини у нас вдома». |
Здобувач освіти знає: список необхідних санітарних засобів для домашньої аптечки; необхідні ліки домашньої аптечки; досліджує: за яких умов лікарський засіб може стати шкідливим для людини. |
1 |
7 |
Салон краси. Декоративна косметика. Засоби догляду за зубами. |
Здобувач освіти знає: види косметичних засобів; обґрунтовує: роль косметичних засобів у житті людини; оцінює: вплив косметики на організм людини. |
1 |
8 |
Практична робота № 3 «Вивчення складу гігієнічної, лікувальної та декоративної косметики по етикетках, їх розумне використання». |
Здобувач освіти вміє: розшифровувати склад косметики по етикетках; класифікувати косметичні засоби; досліджувати, за яких умов косметичний засіб може стати шкідливим для людини. |
1 |
9 |
Хімія в побуті. Засоби побутової хімії. Використання хімічних матеріалів для ремонту квартир. |
Здобувач освіти знає: засоби побутової хімії; речовини, яких не повинно бути у складі СМЗ; техніку безпеки зберігання та застосування засобів побутової хімії; хвороби, викликані дією на організм синтетичних миючих засобів; фальсифіковану продукцію, її вплив на людину. |
1 |
10 |
Практична робота № 4 «Видалення плям та накипу» |
Здобувач освіти вміє: видаляти плями різного походження; видаляти накип за допомогою народних засобів. |
1 |
11 |
Біосфера і людина. Глобальні екологічні проблеми, пов’язані з господарською діяльністю людини. Антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища. |
Здобувач освіти знає: будову біосфери; методи визначення нітратів і нітритів – хімічними методами в їжі; має: уявлення про глобальні проблеми людства та відновлювальні джерела енергії; обґрунтовує: взаємозв’язок географічних оболонок та процеси, що порушують колообіг елементів у природі. |
1 |
12 |
Практична робота № 5 «Правила використання добрив. Підживлення кімнатних рослин мінеральними добривами». |
Здобувач освіти знає: правила удобрювання кімнатних рослин; вміє: визначити дозування та способи внесення добрив; проводити позакореневе підживлення. |
1 |
13 |
Продукти харчування. Якість продуктів за гарною обгорткою. Енергетична цінність продуктів харчування. Термін зберігання харчових продуктів. |
Здобувач освіти називає: основні компоненти їжі; фізичні властивості речовин; наводить: приклади енергетичної цінності основних продуктів харчування; обґрунтовує: взаємозв’язок між властивостями речовин і їх застосуванням; спостерігає: зміни речовин під впливом факторів навколишнього середовища; вміє: визначати якість продуктів за етикеткою. |
1 |
14 |
Практична робота №6 «Розшифровування кодів харчових продуктів та їх значення. Визначення нітратів у плодах та овочах». |
Здобувач освіти вміє: розшифровувати коди харчових продуктів; визначати нітрати у плодах та овочах; знає: про заходи щодо зменшення вмісту шкідливих речовин у продуктах харчування; обґрунтовує: значення та вид маркування упаковок товарів. |
1 |
15 |
STEM - освіта і твоя майбутня професія. |
Здобувач освіти знає: класифікацію професій на основі їх типологій; загальну характеристику професій, санітарно – гігієнічні умови праці; вимоги професій до працівника; перспективи зайнятості; визначає: шляхи розвитку і саморозвитку для підготовки до вибору професійної майбутньої діяльності; обґрунтовує: власну позицію щодо вибору профілю навчання; застосовує: теоретичні знання на практиці. |
1 |
16 |
16. Екскурсія на місцеве виробництво. |
Здобувач освіти знає: значення даного виробництва; обов’язки працівників; головне обладнання; особливості виробництва. |
1 |
17 |
Узагальнююче заняття. |
Здобувач освіти висловлює: судження про самомотивацію та професійне самовизначення. |
1 |
Література для учнів
1.Кукушкін Ю. Н. Хімія навколо нас: Справ. Пособие. –М.: Высш.шк., 1992
2.Ткачов В. В. Шамрай С. М. Хімія навколо нас. Х: Основа, 2003. – 112с.
3.Слєта Л. О. Цікава хімія для вчителів та учнів – Х: Основа, 2003. – 96с.
4.Пигуль В. С. Хімічні елементи в організмі людини. – Х: Основа, 2004. – 96с.
Література для вчителя
1.Пасальський Б. К. Хімія харчових продуктів: Навчальний посібник. – К.: Київ. Держ. торг.-екон. ун-т, 2000.-196с.
2.Круглицький М. М. Дивовижний світ хімії.-К.:Рад.шк.-1984.-120с.
3.Мілінчук В. М. Ось така хімія!-Тернопіль:Мандрівець.-2002.-39с.
5. Електронні ресурси:
http://www.chem-astu.ru/chair/study/genchem/index.html
http://bril2002.narod.ru/chemistry.html
http://www.prosv.ru/ebooks/Gara_Uroki-himii_8kl/index.html
https://www.youtube.com/watch?v=VoeqTqys-WQ
Список використаних джерел:
1. Біда О. Міжпредметні зв'язки природничих предметів початкової та основної школи. // Біологія і хімія в школі. - 2001. - № 3.
2. Гладюк Т. Біологія. Хімія. Інтегровані заняття. - Тернопіль: Підручники і посібники, 1997. - 84 с.
3.Мальченко В.Г. Типи уроків // Хімія. – 2005. - № 37, 39, 41.
4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: Вид – во А.С. К., 2004. – 192 с.
5.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. (Хімія. Біологія. Природознавство. Фізика. Географія. Математика. Історія.)
6. Родигіна І.В. Компетентісно орієнтований підхід до навчання. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 96с.
7. Томіліна Л. Математика сприяє засвоєнню хімії. // Біологія і хімія в школі. -2000 -№3.
8. Хуторской А.В. Современная дидактика. – СПб. М.; Харьков; Минск, 2001.
9.Інтернет – русурси:
http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp14/Mogilevska.pdf
http://btdc.org.ua/stem-osvita/
http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373
https://uk.wikipedia.org/wiki/STEM
https://www.slideshare.net/ippo-kubg/stem-65590054
https://imzo.gov.ua/stem-osvita/
https://imzo.gov.ua/stem-osvita/navchalno-metodichnyi-materiali-dlya-vchiteliv/