програма театрального гуртка "Подих Мельпомени"

Про матеріал
Пояснювальна записка Театр – одна з найбільш наочних, видовищних, яскравих та емоційно насичених форм естетичного відображення дійсності, живий охоронець культурних традицій, «гармонія розуму та почуттів». Особливістю театрального мистецтва є те, що його природа синтетична, у ньому поєднано мистецтво слова, дії, образотворчого мистецтва, музики, хореографії. Театральний колектив – це можливість для дитини різнобічно виразити себе. Програма театрального гуртка «Подих Мельпомени» складена на основі навчальної програми театрального мистецтва. Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напряму театрального профілю та спрямована на вихованців віком від 5 років. Метою навчальної програми є формування компетентностей особистості в процесі занять театральним мистецтвом.
Перегляд файлу

Пояснювальна записка

Театр – одна з найбільш наочних, видовищних, яскравих та емоційно насичених форм естетичного відображення дійсності, живий охоронець культурних традицій, «гармонія розуму та почуттів».

Особливістю театрального мистецтва є те, що його природа синтетична, у ньому поєднано мистецтво слова, дії, образотворчого мистецтва, музики, хореографії. Театральний колектив – це можливість для дитини різнобічно виразити себе.

Програма театрального гуртка  «Подих Мельпомени» складена на основі навчальної програми театрального мистецтва.

Навчальна програма реалізується в гуртку художньо-естетичного напряму театрального профілю та спрямована на вихованців віком від 5 років.

Метою навчальної програми є формування компетентностей особистості в процесі занять  театральним мистецтвом.

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальна – оволодіння основними поняттями та їх значеннями, які стосуються театрального мистецтва, історії театру; практична – оволодіння навичками акторської майстерності, сценічної мови та вокалу, сценічного руху, ритміки та хореографії; творча – забезпечення формування та розвиток творчих здібностей вихованців у процесі оволодіння театральним мистецтвом; соціальна – виховання дбайливого ставлення до надбань світової, вітчизняної культури, мистецтва, духовних та матеріальних цінностей рідного краю, народних традицій, національної свідомості, самореалізації в соціумі засобами мистецтва, професійного самовизначення, популяризація театрального мистецтва.

Програма передбачає навчання вихованців у групах початкового, основного та вищого рівнів. На опрацювання навчального матеріалу відводиться така кількість годин:

  початковий рівень – 144 год. (4 год. на тиждень);

  основний рівень – 216 год. (6 год. на тиждень), 1-й рік навчання;

  основний рівень – 324 год. (9 год. на тиждень), 2-й рік навчання;

  вищий рівень – 432 год. (12 год. на тиждень).

На початковому навчальному рівні звертається увага на виявлення творчих здібностей гуртківців, підготовку їх до різноманітної діяльності, яку зумовлює специфіка театру. Результатом занять на цьому рівні є уміння вихованців чути та бачити, слухати, фантазувати, уявляти.

Програма основного навчального рівня спрямована на формування практичних акторських навичок. У ці роки навчання найбільш обдаровані діти з групи основного рівня об’єднуються у зведену групу основного складу, силами якої здійснюються основні постановки театру. Результатом навчання даного рівня є взаємодія з партнером, володіння голосом та тілом, розвиток почуття віри та правди.

Програма вищого рівня навчання передбачає вдосконалення знань та умінь вихованців із подальшою орієнтацією на професійну підготовку. Результатом навчання вищого рівня є закріплення, розширення знань і навичок з основних дисциплін, розвиток фантазії та асоціативного мислення, показ вистав і підтримка постійно діючого репертуару.

Усі основні напрями навчання мають комплексний характер, тісно взаємопов’язані протягом кожного заняття. Види занять: колективні, групові, індивідуальні.

Методи організації навчальної діяльності: словесні, наочні, практичні. Навчання за програмою здійснюється відповідно до вікових особливостей дітей та індивідуального підходу.

Форми проведення занять: бесіди, лекції, вправи, етюди, репетиції, відеоперегляди, читання, навчально-розвивальні вправи, ігри, вистави, перегляди та обговорення професійних вистав, конкурси, змагання, фестивалі, концерти.

 Групи складаються з різновікових дітей та формуються з урахуванням року навчання та їх творчих здібностей. Діти, що під час навчання виявляють яскраву обдарованість, акторські здібності, мають можливість пройти скорочений курс підготовки або бути зарахованими до групи вищого рівня одразу.

 Програма може варіюватися та змінюватися відповідно віковим категоріям гуртківців.

Оскільки програма розрахована на три періоди навчання, перехід дитини на наступний рівень залежить від творчих здібностей та індивідуальних успіхів.

Основні завдання дисципліни: виховувати в дітей необхідність пізнання життя та його законів; виховувати здатність постійно удосконалювати акторську психотехніку за допомогою індивідуально спрямованого тренінгу та самовиховання; формувати професійні навички та вміння, допомагати засвоювати плідні методичні прийоми роботи над роллю. Завдання за рівнями навчання:

Початковий  рівень.

Гуртківці мають:

  •                  ознайомитись з умовами навчання та вимогами;
  •                  виявити здібності;
  •                  оволодіти теоретичними та практичними початковими знаннями та вміннями з  акторської майстерності, сценічного руху, сценічної мови;
  •                  розвивати свою фантазію, творче мислення.

Основний рівень.

Гуртківці мають:

- удосконалювати теоретичні заняття та практичні вміння з акторської майстерності, сценічного руху, сценічної мови, вокалу;

- формувати свою творчу індивідуальність;

- брати участь у виставах.

Вищій рівень.

Гуртківці мають:

-  підтримувати стабільність практичних знань і умінь.

- напрацьовувати професійного партнерства.

- брати активну участь у репетиційних процесах, виставах, створених постановок.

За цією програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах.

Програма є орієнтовною. Відповідно до організаційно-педагогічних умов гуртка, групи, творчого об’єднання, можуть бути внесені зміни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

перший рік навчання,

початковий рівень

 

з/п

Назва

Теми

Кількість годин

Разом

Теорія

Прак-тика

1

 

Вступ

 

2

2

 

-

2

Розділ 1. Акторська майстерність

34

3

31

3

Розділ 2. Сценічна мова

34

9

25

4

Розділ 3. Сценічний рух

12

2

10

5

Робота над репертуаром.

58

-

58

6

Підсумок

4

-

4

 

Всього

144 години

 

Зміст програми

1. Вступ (2 год.)

Мета, завдання і зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Правила поведінки. Техніка безпеки.

Бесіда «Що таке театр?» Специфіка театрального мистецтва, його особливості. Театр – мистецтво колективне та синтетичне. Бесіда «Мовний апарат та значення його тренування в роботі актора». Бесіда про зміст та завдання дисципліни «Основи сценічного руху». Поняття «пластична виразність актора».

2. Розділ 1. Акторська майстерність  (34 год.)

1.1. Органічна сценічна увага 

Оволодіння основними елементами уваги. Управління своєю увагою до предмета, до партнера. Практична частина. Вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття – «Дзеркало», «Сповільнений рух», «Тінь». Розвиток творчих слухових сприймань – вправи «Трансформатор», «Бум», «Пеленгатор».

1.2. Звільнення м’язів і подолання м’язових затискувань

М’язова мобільність. Координація рухів, управління м’язами. Уміння знімати м’язову скутість.

Практична частина. Вправи на зняття м’язової напруги. Підпорядкування роботи м’язів своїй волі.

1.3. Тренінг із оволодіння елементами сценічної дії

Налаштовування до дії, вправи на звільнення м’язів, увагу та уяву. Практична частина. Вправи на пам’ять фізичних дій, емоційну пам’ять.

Дія з уявними предметами. Тренаж фізичного самопочуття. Вправи на запам’ятовування фізичного самопочуття: «Вітер», «Холодно», «Спати хочеться» та ін.

1.4. Дія в умовах вимислу, подолання обставин

Засвоєння запропонованих обставин. Зв’язок запропонованих обставин з поведінкою актора. Подолання обставин. Практична частина. Магічне «Як би…», дія за обставин «Як би…». Виправдання поз. Виправдання місця дії. Виправдання рухів. Індивідуальні та групові вправи на розвиток фантазії та уяви.

1.5. Робота над етюдом

Основні засоби виховання актора. Мета та завдання етюдів. Складові етюду: думка, подія, дія, обставини, імпровізаційне самовідчуття. Практична частина. Індивідуальні та колективні етюди на дію з уявними предметами. Етюди-характеристики тварин, природних явищ.

1.6. Міміка обличчя.

1.7. Розвиток творчого мислення.

2. Розділ 2. Сценічна мова (34 год.)

2.1. Гімнастика обличчя  

Тренування нижньої щелепи. Тренування губних м’язів. Тренування м’язів язика.

2.2. Розвиток дихання  

Комбіноване дихання. Різноманітна сила видиху. Скорочення вдиху та подовження видиху. Практична частина. Розвиток фонаційного руху. Вправи «Спати хочеться», «Свічка», «М’яч», «Лісоруб».

2.3. Розвиток вільного звучання  

Мовний апарат та його тренування.

Практична частина. Вправи «Стогін», «Скиглення», «Мукання», «Липа шелестить», «Насос», «Дзвонять у дзвони», «Колискова».

2.4. Розвиток голосу 

Утворення голосу та гігієна голосу. Постановка голосу та його природні дані.

Практична частина. Вправи на «зібраність» звуку: «Гудок», «Рупор», «Відлуння».

2.5. Робота над дикцією  

Чіткість дикції. Сценічне звучання голосних та приголосних. Робота над дикцією з використанням чистомовок та скоромовок. Бесіда «К.С. Станіславський про мову актора на сцені». Практична частина. Вправи на тренування голосних звуків А – Я, О – Є, У – И, Е – Є. Робота над йотованими звуками. Вправи на тренування приголосних звуків. Робота над чіткістю дикції з використанням чистомовок та скоромовок.

2.6. Робота над віршованим твором

Вибір літературного матеріалу.  Практична частина. Підготовка та робота з читцями, привітальною групою.

3. Розділ 3. Сценічний рух (12 год.)

3.1. Адаптація організму до тренувального процесу

Загально розвивальні вправи. Поняття «пластичність».

Практична частина. Вправи для розминки: ходьба на місці та ходьба-біг; ходьба-зупинка; ходьба на носках; підстрибування, біг, ходьба-зупинка; випади однією ногою вперед; кроки у присіданні; вправи «Ворона», «Декорація», вправи на увагу та координацію. Розвиток гнучкості та рухливості тіла, зміцнення м’язів тулуба. Вправи на підлозі. Присідання, нахили, «Пружина», «Лава», «Синхронне плавання». Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини.

3.2. Виховання ритмічності 

Поняття музичної грамоти, співвідношення довжини звуків. Розподіл рухів у музичному супроводі. Практична частина. Вправи на передачу ритму музики. Вправи-імпровізації. Оплески та хода в ритмі оплесків. «Перемикання швидкостей», «Відлуння».

3.4. Розвиток виразних рухів рук

Виразні рухи рук актора – зміст сценічного образу. Розвиток пластики рук. Виражальні можливості рук. Практична частина. Вправи «Хвиля», «Плавці», «Змія», «Крила», «Пружина», «Муха», «Схопити-кинути», «Кігті». Прості етюди, які складаються з двох дрібних дій та нагадують вправи з уявними предметами.

3.5. Розвиток мовно-рухової та вокально-рухової координації 

Поняття «почуття руху», координація рухів та музики. Практична частина. Вправи «Із усім світом», «Дніпро-ріка». Вправи-ланцюжки рухів руками різного характеру: з ходьбою в різному темпі в поєднанні з виконанням тексту, пісні. Вправи під музику зі зміною характеру руху; передача предметів один одному зі зміною ритму музичного супроводу. Вправи з часом ускладнюються.

4. Робота над репертуаром (58 год.).

Вибір віршів, казок, байок  для інсценівки, обговорення вибору. Розподіл ролей. Самостійна робота гуртківців над сценками. Вибір кращих сценок для виступу. Репетиції вистав частинами, їх корекція.  Виступи перед глядачами. Читання творів різних жанрів.

5.  Підсумкове заняття (4 год.)

- Підведення підсумків роботи за перше півріччя.

- Підведення підсумків роботи за друге півріччя, за рік.

Прогнозований результат

За результатами занять початкового рівня навчання гуртківці повинні удосконалити основні елементи акторської майстерності, сценічної мови, сценічного руху; розвинути пластику рухів; розширити власний світогляд; розвинути координацію та ритмічність; виявити здібності до навчання; розвинути акторську сміливість, творчу активність та звільнення від психологічних блоків. Гуртківці  повинні вміти володіти елементами зовнішньо та внутрішньої техніки: слухати, думати, бачити; фантазувати, перевтілюватися, взаємодіяти з партнером на сцені; володіти навичками роботи з уявними предметами; діяти та орієнтуватися у просторі.

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

перший рік навчання,

основний рівень

 

з/п

Назва

Теми

Кількість годин

Разом

Теорія

Прак-тика

1

Вступ

3

-

3

2

Акторська майстерність

46

8

38

3

Сценічна мова

40

7

33

4

Сценічний рух

10

2

8

5

 

Основні елементи гриму та робота з костюмом

15

6

9

6

Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції

96

-

96

7

Підсумок

6

-

6

 

Всього

216 години

 

Зміст програми

1. Вступ (3 год.)

Мета, завдання і зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Правила поведінки. Техніка безпеки.  Бесіда про театр. Специфіка театрального мистецтва, його особливості. Театр – мистецтво колективне та синтетичне. Вистава – результат творчої праці багатьох людей.

2. Акторська майстерність  (46 год.)

2.1. Органічна сценічна увага 

Оволодіння основними елементами уваги. Управління своєю увагою до предмета, до партнера. Практична частина. Вправи на загальну увагу. Розвиток зорового сприйняття – вправи «Дзеркало», «Сповільнений рух», «Тінь» та ін. Розвиток творчих слухових сприймань – вправи «Трансформатор», «Бум», «Пеленгатор» та ін.

2.2. Звільнення м’язів і подолання м’язових затискувань

М’язова мобільність. Координація рухів, управління м’язами. Уміння знімати м’язову скутість.

Практична частина. Вправи на зняття м’язової напруги. Підпорядкування роботи м’язів своїй волі.

2.3. Тренінг із оволодіння елементами сценічної дії

Налаштовування до дії, вправи на звільнення м’язів, увагу та уяву. Практична частина. Вправи на пам’ять фізичних дій, емоційну пам’ять.

Дія з уявними предметами. Тренаж фізичного самопочуття. Вправи на запам’ятовування фізичного самопочуття: «Вітер», «Холодно», «Спати хочеться» та ін.

2.4. Дія в умовах вимислу, подолання обставин

Засвоєння запропонованих обставин. Зв’язок запропонованих обставин з поведінкою актора. Подолання обставин. Практична частина. Магічне «Як би…», дія за обставин «Як би…». Виправдання поз. Виправдання місця дії. Виправдання рухів. Індивідуальні та групові вправи на розвиток фантазії та уяви.

2.5. Робота над етюдом

Основні засоби виховання актора. Мета та завдання етюдів. Складові етюду: думка, подія, дія, обставини, імпровізаційне самовідчуття. Практична частина. Етюди. Різновид етюдів. Парні та групові безсловесні етюди.  Етюди прояв емоцій Вправи на дії з уявним  предметом, вправи на запам’ятовування фізичного відчуття.  Пантоміма.

Етюди-характеристики тварин, природних явищ.

2.6. Розвиток фантазії та асоціативного мислення:

Кольорові композиції на теми різних видів сучасної та класичної музики. Колір-образ. Розвиток творчого мислення.

3. Сценічна мова (40 год.)

3.1. Гімнастика обличчя  

Тренування нижньої щелепи. Тренування губних м’язів. Тренування м’язів язика.

3.2. Розвиток дихання  

Комбіноване дихання. Різноманітна сила видиху. Скорочення вдиху та подовження видиху. Практична частина. Розвиток фонаційного руху. Вправи «Спати хочеться», «Свічка», «М’яч», «Лісоруб».

3.3. Розвиток вільного звучання  

Мовний апарат та його тренування. Практична частина. Вправи «Стогін», «Скиглення», «Мукання», «Липа шелестить», «Насос», «Дзвонять у дзвони».

3.4. Розвиток голосу 

Утворення голосу та гігієна голосу. Постановка голосу та його природні дані.

Практична частина. Вправи на «зібраність» звуку: «Гудок», «Рупор».

3.5. Робота над дикцією  

Чіткість дикції. Сценічне звучання голосних та приголосних. Робота над дикцією з використанням чистомовок та скоромовок. Бесіда «К.С. Станіславський про мову актора на сцені».  Практична частина. Вправи на тренування голосних звуків А – Я, О – Є, У – И, Е – Є. Робота над йотованими звуками. Вправи на тренування приголосних звуків. Робота над чіткістю дикції з використанням чистомовок та скоромовок.

3.6. Орфоепія 

Норми літературної вимови, вступний курс. Практична частина. Вправи на правильну вимову: наголошені та ненаголошені голосні, різноманітні сполучення приголосних.

3.7. Робота над віршованим твором

Вибір літературного матеріалу. Практична частина. Підготовка та робота з читцями, привітальною групою.

4. Сценічний рух (10 год.)

4.1. Адаптація організму до тренувального процесу

Загально розвивальні вправи. Поняття «пластичність». Практична частина. Вправи для розминки: ходьба на місці та ходьба-біг; ходьба-зупинка; ходьба на носках; підстрибування, біг, ходьба-зупинка; випади однією ногою вперед; кроки у присіданні; вправи «Ворона», «Декорація», вправи на увагу та координацію. Розвиток гнучкості та рухливості тіла, зміцнення м’язів тулуба. Вправи на підлозі. Присідання, нахили, «Пружина», «Лава», «Синхронне плавання». Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини.

4.2. Виховання ритмічності 

Поняття музичної грамоти, співвідношення довжини звуків. Розподіл рухів у музичному супроводі. Практична частина. Вправи на передачу ритму музики. Вправи-імпровізації. Оплески та хода в ритмі оплесків.

4.4. Розвиток виразно діючих рук 

Виразні рухи рук актора – зміст сценічного образу. Розвиток пластики рук. Виражальні можливості рук. Практична частина. Вправи «Хвиля», «Плавці», «Змія», «Крила», «Пружина», «Муха». Прості етюди, які складаються з двох дрібних дій та нагадують вправи з уявними предметами.

4.5. Розвиток мовно-рухової та вокально-рухової координації 

Поняття «почуття руху», координація рухів та музики. Практична частина. Вправи «Із усім світом», «Дніпро-ріка». Вправи-ланцюжки рухів руками різного характеру: з ходьбою в різному темпі в поєднанні з виконанням тексту, пісні. Вправи під музику зі зміною характеру руху; передача предметів один одному зі зміною ритму музичного супроводу. Вправи з часом ускладнюються.

5. Основні елементи гриму та робота з костюмом (15 год.)

Типи гриму. Характерний грим, маски (театральні, історичні, релігійні) Основні прийоми гримування. Вивчення історії костюму. Західноєвропейський середньовічний костюм. Грим та костюм для різних театральних жанрів. Казковий, фарсовий тощо. Грим та костюм для різних видів сценічної діяльності. Костюм для персонажа вистави.  Створення образу (гриму та костюму) на задану тему.

6. Театральна діяльність (96 год.).

Постановочні, зведені репетиції та прогони. Підбір матеріалів для роботи гуртка. Підбір ко­стюмів та гриму відповідно до образу або ролі. Створення декорацій. Лагодження костюмів та реквізиту. Творча активність. Участь y масових, святкових  кон­цертах, виставах.

7.  Підсумкове заняття (6 год.)

Підведення підсумків роботи за перше півріччя. Підведення підсумків роботи за друге півріччя, за рік.

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

другий рік навчання,

основний рівень

 

з/п

Назва

Теми

Кількість годин

Разом

Теорія

Прак-тика

1

Вступ

3

-

3

2

Акторська майстерність

120

20

100

3

 Сценічна мова

69

18

51

4

Сценічний рух

15

4

11

5

Основні елементи гриму та робота з костюмом

15

6

9

6

 Робота над виставами

96

-

 

7

Підсумок

6

-

6

 

Всього

324  години

 

Зміст програми

1. Вступ (3 год.)

Мета, завдання і зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Правила поведінки. Техніка безпеки. Бесіда «Про акторську етику», «Про акторське мистецтво». Історія сучасної акторської етики. Акторське мистецтво як вид художньої творчості. Бесіда «Значення та суть дисципліни «Сценічна мова».

 2. Акторська майстерність (120 год.)

 

2.1. Органічна сценічна увага 

Розвиток сценічної уваги. Управління своєю увагою до предмета, до партнера. Практична частина. Вправи на загальну увагу.

2.2. Зміна ставлення до предмета, місця дії, факту, партнера  

Особливості вивчення етюдів. Практична частина. Індивідуальні та групові етюди.

2.3. Сценічне спілкування  

Поняття «сценічне спілкування». Взаємодія з партнером – основний вид сценічної дії. Природа сценічного спілкування. Практична частина. Взаємодія з партнером. Етюди на органічне мовлення. Етюди на спілкування з імпровізацією тексту.

2.4. Розвиток відчуття форми 

Поняття «форма». Акторське втілення елементів характеристики. Практична частина. Вправи та етюди на розвиток елементів характеристики: «Товстий та тонкий», «Від 5 до 90».

2.5. Вивчення темпоритму дії 

Розвиток відчуття темпоритму. Від темпоритму до почуття. Від почуття – до темпоритму. Практична частина. Елементи втілення: темпоритм дії.

2.6. Мізансцена – мова вистави 

Індивідуальна мізансцена. Групові мізансцени, масові мізансцени. Практична частина. Елементи втілення: культура та мізансцена втілення, групування та мізансцени.

2.7. Розвиток фантазії та асоціативного мислення:

Бесіда на тему «Фантазія може все» Почуттєво-інтуїтивний малюнок. Змалювання різних почуттів.

2.8. Робота над драматургічним матеріалом

Творення образу. Творче перевтілення актора в образ. Робота над прозовим твором (оповідання, казка тощо). Робота над виразним логічним читанням прозового твору. Виділення структури тексту. Розробка біографії персонажу та його характеристики. Виконання прозового твору.

3. Сценічна мова (69 год.)

3.1. Мовний апарат та його тренування  

Тренування нижньої щелепи, губних м’язів, м’язів язика. Тренування м’язів обличчя.

3.2. Техніка дихання та постановка голосового апарату  

Виховання навичок змішаного діафрагмального дихання, уміння керувати своїм диханням. Практична частина. Вправи на дихання, комбіноване дихання. Вправи на розвиток діапазону голосового апарату: «Муляр», «Поверхи», «Літак», «Стрибок у воду», «Дзвони», «Аквалангіст», «Регістри».

3.3. Робота над дикцією  

Робота над якістю звучання. Постановка артикуляційного апарату. Виявлення мовних недоліків. Практична частина. Тренування голосних звуків. Тренування сонорних приголосних: «Відповідай мені», «Мімози». Тренування голосних: «Гра з дитиною», «Стрибун». Тренування приголосних: «Підриваю», «Поїзд», «Бадмінтон», «Сопілка». Робота над чистомовками та скоромовками.

3.4. Літературна вимова  

Літературна вимова та її відмінність від побутової вимови.

Практична частина. Правила вимови голосних звуків. Вимова приголосних. Правильний наголос. Оволодіння літературними нормами вимови як обов’язкова умова сценічної мови. Літературні жанри та їх використання у вправах з культури вимови.

3.5. Логіка мови  

Значення наголосу в логіці мови. Практична частина. Інтонація та інтонування розділових знаків. Логічні та психологічні паузи, вправи.

3.6. Темпоритм мови 

Гармонійне поєднання фізичної та мовної дії. Практична частина. Вправи «Словник», «Три кола», «Ліплення слова», «Ліплення фрази», «Глобус».

3.7. Читання прозового твору  

Знайомство з різними жанрами літературних творів, підбір репертуару для художнього читання.

Практична частина. Робота над прозовим твором.

4.  Сценічний рух (15 год.)

4.1. Психофізичний тренінг. Пластичний тренаж актора  

Поняття «психофізичний тренінг», основна його мета. Практична частина. Вправи на розвиток психофізичних якостей: м’язову свободу, увагу, пам’ять, спритність, витривалість, швидкість, реакцію, волю, активність, контроль за рухами, ритмічність.

4.2. Пластика тварин 

Спостереження за тваринами, їхніми рухами, манерою поведінки. Практична частина. Перенесення руху та манери поведінки тварин на пластику свого тіла. Вимоги: не копіювати зовнішній пластичний малюнок, а спробувати через пластику рухів передати внутрішній зміст (характер, думки, настрій).

5. Сценічна поведінка. Основні елементи гриму та робота з костюмом (15 год.)

Типи гриму. Характерний грим, маски (театральні, історичні, релігійні) Основні прийоми гримування. Вивчення історії костюму. Західноєвропейський середньовічний костюм. Грим та костюм для різних театральних жанрів. Казковий, фарсовий тощо. Грим та костюм для різних видів сценічної діяльності. Костюм для персонажа вистави.  Створення образу (гриму та костюму) на задану тему.

6.  Робота над виставами (96 год.)

Основні етапи роботи над п’єсою та роллю.

Практична частина. Читання та обговорення п’єси. Розподіл та переписування ролей. Читання по ролях. Визначення пропонованих обставин. Етюди за подіями. Робота у вигородках. Робота над фонограмою. Розробка світлової партитури. Робота з художником. Виготовлення декорацій. Репетиції на сцені. Технічні прогони. Прогони в костюмах. Генеральний прогін. Здача вистави. Прем’єра.

7. Підсумок (6 год.)

Підведення підсумків.

Прогнозований результат

За результатами занять основного рівня навчання гуртківці повинні самостійно працювати над текстом; розвивати уяву, фантазію, асоціативне мислення, a також ритмічність, координацію та витривалість. Гуртківець вправно володіє навичками сценічної мови, акторської майстерності. Він має продемонструвати органічну взаємодію з партнером на сцені, володіння пластичною виразністю, творчу активність, брати участь y театральній та концертній діяльності колективу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

перший та наступні роки навчання

 

з/п

Назва

Теми

Кількість годин

Разом

Теорія

Прак-тика

1

Вступ

3

-

3

2

Акторська майстерність

270

30

240

3

 Сценічна мова

69

18

51

4

Сценічний рух

69

15

57

5

Грим. Робота над костюмом

15

4

11

6

Підсумок

6

-

6

 

Всього

432  години

 

Зміст програми

1. Вступ (3 год.)

Мета, завдання і зміст роботи гуртка. Організаційні питання. Правила поведінки. Техніка безпеки.

2. Акторська майстерність (270 год.)

2.1. Удосконалення психофізичного апарату актора

Вправи на розвиток психофізичних якостей: м’язову свободу, увагу, пам’ять, спритність, витривалість, швидкість, реакцію, волю, активність, контроль за рухами, ритмічність.

2.2. Робота над роллю та виставою. Етапи роботи над п’єсою та роллю

Робота над п’єсою. Позасценічне життя ролі. Оцінка фактів та подій. Створення логіки дії та бачень. Практична частина. Етюди на проміжні моменти та на минуле. Подальше заглиблення запропонованих обставин. Оволодіння характерністю. Побудова мізансцени. Створення темпоритму та атмосфери вистави.

2.3. Репетиційний період та випуск вистави 

Перевірка та затвердження партитури ролі на прогонних репетиціях окремих частин, актів, а згодом і всієї п’єси в цілому Практична частина. Репетиції у вигородках, в елементах декорації та реквізиту. Технічні прогони, прогони в костюмах (генеральний прогін), здача вистави. Прем’єра. Подальше «життя» вистави.

2.4. Творче спілкування з молодшими дітьми

Бесіда з історії театру. Практична частина. Тренаж із акторської майстерності, танцю, вокалу. Гримування молодших дітей. Вправи «Я – актор!», «Я – режисер!». Розучування пісень, танців, етюдів. Теоретична частина. Бесіда «З історії красномовства» – від Стародавньої Греції до сьогодення. Бесіда з техніки безпеки.

3. Сценічна мова (69 год.)

3.1. Бесіда «Із історії красномовства»  

Бесіда «Із історії красномовства».

3.2. Гімнастика обличчя. Загальне мовне тренування  

Масаж обличчя та шиї. Міміка обличчя. Тренування внутрішніх мовних органів. Практична частина. Вправи – артикуляційна гімнастика, підготовка голосових зв’язок, тренування резонаторів, гігієнічний масаж. Вправи на розвиток діапазону та рухомості голосу, розвиток сили звуку.

3.3. Логіка мови. Наголос, паузи, підтекст та надзавдання  

Складові логіки мови. Літературна вимова. Логічні наголоси, кінцевий або фразовий наголос, логічний наголос при однорідних членах речення, закон виділення нового поняття. Практична частина. Вправи на перевірку правильності розстановки логічних наголосів. Логічні та психологічні паузи в тексті. Інтонації розділових знаків. 

3.4. Розвиток координації між мовою та рухом  

Поєднання вправ на дикцію та постановку голосу. Виконання фізичних вправ під віршовані та прозові тексти. Вправи на релаксацію..

3.5. Дійовий аналіз літературного твору. Художнє читання  

Аналіз твору «За столом» (визначення теми, ідеї, творчого замислу, підтекстів, темпоритму, надзавдання, розподіл тексту на частини та «вживання» в художній образ, у задум автора).

4.. Сценічний рух (69 год.)

4.1. Психофізичний тренінг  

Психофізичні якості актора. Практична частина. Вправи на вдосконалення психофізичних якостей актора переходять у більш самостійну роботу, психофізичний тренінг проводять самі вихованці під контролем педагога.

4.2. Техніка складних рухових навичок  

Вміння розслабляти м’язи. Фізичні дії та рухи різного характеру. Скульптурність у сценічній дії.

4.3. Пластична виразність актора, вдосконалення 

Поняття «пластика», культура жесту. Акторська виразність. Практична частина. Культура жесту, сила жесту, широкий жест. Імітація ходи тварин, емоційна пластика, ходьба та біг на місці, прикладання сили до уявного предмета, компенсація уявного опору. Етюди на пластичну виразність.

4.4. Стильова поведінка, етикетні навички

Вивчення побуту та етикету різних історичних епох.

Практична частина. Хода, постава, привітання, уклін (чоловічий, жіночий). Засвоєння сценічного костюма (жіночого, чоловічого). Застосування віяла, шпаги, тростини, капелюха, циліндра під час ходи, привітання, поклону.

Засвоєння вправ в етюдах.

5. Грим. Робота над костюмом  (15 год.)

Типи гриму. Характерний грим, маски (театральні, історичні, релігійні) Основні прийоми гримування. Вивчення історії костюму. Західноєвропейський середньовічний костюм. Грим та костюм для різних театральних жанрів. Казковий, фарсовий тощо. Грим та костюм для різних видів сценічної діяльності. Костюм для персонажа вистави.  Створення образу (гриму та костюму) на задану тему.

6. Підсумок (6 год.)

Підведення підсумків

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

- зміст театральних термінів;

- історію вітчизняного та зарубіжного театру;

- пластику тварин, способи її відтворення;

- пластичні композиції на вибрану або запропоновану тему;

- поняття «швидкість», «темп» та «ритм»;

- поняття «сценічна виразність»;

- поняття чотирьох типів дихання;

- процес роботи над роллю та виставою;

- значення чіткості дикції в мистецтві актора;

- техніку безпеки під час занять зі сценічного руху;

- техніку сценічного бою, падіння, перенесення та сценічної боротьби;

- як утворюється голос, закони гігієни голосу.

Вихованці мають уміти:

- діяти з уявними предметами;

- природно виконувати різні рухи, володіти пластикою рук;

- володіти елементами характерності;

- працювати над роллю;

- вміти керувати своїм диханням у процесі мовлення;

- володіти комплексом вправ на тренування правильного звукоутворення;

- координувати свої рухи, управляти м’язами.

Література

1. Абрамян В. Театральна педагогіка / В. Абрамян. – К.: Лібра, 1996. – 109 с.

2. Артоболевский Г.В. Художественное чтение / Г.В. Ароболевский. – М.: Просвещение, 1978. – 50 с.

3. Бояджиев Г. От Софокла до Брехта за 40 театральных вечеров / Г. Бояжиев. – М.: Образование, 1988. – 158 с.

4. Гиппиус С.А. Гимнастика чувств. Тренинг творческой психотехники / С.А. Гипиус. – Ленингад: Искусство, 1967. – 98 с.

5. Горчаков Н.М. Режиссерские уроки Станиславского / Н.М. Горчаков. – М.: 1952. – 300

6. Ершова А. Актерская грамота – подросткам / А. Ершова, Б. Букатов. – М.: Образование, 1994. – 190 с.

7. Елькіс Г. Про пластичний тренаж актора / Г. Елькіс. – К.: Просвіта, 1986. – 97 с.

8. Запорожец Т.И. Логика сценической / Т.И. Запорожец. – М.: Образование, 1974. – 76 с.

9. Захава Б. Е. Мастерство актера и режиссера / Б.Е. Захава . – М.: Образование, 1969. – 350 с.

10. Закувала зозуленька: антол. укр. нар. творчості (прислів’я, приказки, скоромовки). – К.: Просвіта, 1989. – 38 с.

11. Кнебель М.О. Слово о творчестве актера / М.О. Кнебель. – М.: Образование, 1970. – 280 с.

12. Козляникова И.П. Орфоэпия в театральной школе / И.П. Козляникова. – М.: Образование, 1967. – 78 с.

13. Копець З. Театральне мистецтво в школі / З. Копець. – К.: Рад. шк., 1975. – 102 с.

14. Немеровский А. Пластическая выразительность актера / А. Немеровский. – М.: Образование, 1976. – 176 с.

15. Олійник Г.А. Виразне читання в початкових классах / Г.А. Олійник. – К.: Просвіта, 1979. – 85 с.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 січня 2019
Переглядів
8510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку