Програма тренінгових занять спрямована на розвиток упевненості в собі та лідерських і комунікативних здібностей обдарованих дітей. Завдання психолога полягає в наданні реальної профілактичної допомоги і психологічної підтримки обдарованих учнів. Система проведення тренінгових занять є спробою практичного застосування психологічних знань, спрямованих на формування позитивного «Образу Я» в учнів у результаті самопізнання та самоаналізу. Всі вправи підібрані таким чином, щоб дати дитині змогу прийняти свої позитивні та негативні риси і усвідомити себе як унікальну та неповторну особистість. Матеріал буде корисний усім тим,хто працює з обдарованими учнями.
Лозівська гімназія Лозівської міської ради Харківської області
Програма тренінгових занять
«Сходинки до успіху»
( психолого – педагогічна підтримка обдарованих учнів у підготовці до предметних олімпіад та конкурсів)
Вдова Н.П., практичний психолог
Лозівської гімназії
2016
Передмова
Обдаровані діти – рідкість. Вони народжуються у всіх верствах населення, незалежно від соціального статусу батьків. Обдаровані діти можуть абстрактно мислити і мають виняткову здатність доходити власних висновків. Вони надзвичайно кмітливі, а їхні інтереси виходять далеко за межі того, що цікавить ровесників.
Обдарованість важко виявити, а ще важче цю обдарованість не втратити. Теоретичні відомості дають змогу всім тим, хто працює з обдарованими учнями, краще розуміти специфіку роботи з талановитими дітьми. Більшість сучасних психологів проблему розвитку обдарованої дитини розглядають у контексті розкриття її творчого потенціалу, інтелектуальних здібностей, а також формування особистісно – мотиваційної сфери. Обдаровані діти відрізняються різнобічними інтересами. Це дає їм змогу починати кілька справ одночасно, братися за складні завдання. Але їм притаманне перебільшене почуття страху, емоційна залежність та незбалансованість. Саме тому нами була розроблена програма тренінгових занять спрямована на розвиток упевненості в собі та лідерських і комунікативних здібностей обдарованих дітей. Завдання психолога полягає в наданні реальної профілактичної допомоги і психологічної підтримки обдарованих учнів. Система проведення тренінгових занять є спробою практичного застосування психологічних знань, спрямованих на формування позитивного «Образу Я» в учнів у результаті самопізнання та самоаналізу. Всі вправи підібрані таким чином, щоб дати дитині змогу прийняти свої позитивні та негативні риси і усвідомити себе як унікальну та неповторну особистість. Матеріал буде корисний усім тим,хто працює з обдарованими учнями.
Усім відомо, як хвилюється дитина, коли розуміє, що на неї покладені великі надії та відповідальність, адже вона захищає не лише свою роботу, а й честь закладу. Усі ми різні. Для одного написання тестових завдань з предметних олімпіад є насолодою, для іншого – стресом.
Мета програми: розвивати в учнів – учасників предметних олімпіад упевненість у собі та лідерські якості, розвивати комунікативні здібності, покращити вміння висловлювати власну думку та працювати письмово над виконанням тестових завдань.
(тренінгові заняття спрямовані на покращення вмінь і навичок підлітків - учасників предметних олімпіад відстоювати свою точку зору, зосереджуватися для виконання письмових завдань, а також на зменшення стресового навантаження учнів)
Тривалість: від 45хв до 1 год.20хв.
Кількість учасників: 8-10 учнів, віком 10-14 років.
Необхідне обладнання та матеріали: просторе приміщення, в якому можна розставити колом стільці для учасників та облаштувати кілька робочих зон зі столами для роботи у міні – групах, фліп – чарт або класна дошка, роздатковий матеріал для учасників занять, канцелярське приладдя(папір, ручки, олівці, маркери)., м’ячик, іграшка.
Дуже доречним буде наявність музичного супроводу.
Методи, використані під час занять:
Робота з підготовки учнів до предметних олімпіад здійснювалася у трьох напрямках:
Результат
Формуються навички групової взаємодії, розвивається уміння короткої само презентації, здатність приймати один одного, впевненість у собі, навички самоаналізу та самооцінки.
Тренінгові заняття сприяють самопізнанню й рефлексії учнів, виникненню бажання самовдосконалюватися, подолати бар’єри в спілкуванні. Тренуються вміння володіти своїми емоціями, переборювати бар’єри на шляху самокритики, навички спілкування, групової роботи.
Учні усвідомлюють, що кожна людина неповторна і важлива, підвищується самооцінка.
Зміст тренінгових занять
«Сходинки до успіху»
Заняття 1 «Давайте познайомимося» (1 година).
Мета: знайомство з правилами роботи, сприяти створенню ігрової атмосфери на занятті, розвивати вміння короткої само презентації, сприяти подоланню невпевненості і тривоги.
Знайомство. Вправа з м’ячем «Снігова куля»
Вправа «Правила тренінгу»
Вправа «Перетворення»
Гра «Асоціація з казки»
Мета: розвивати самопізнання учнів.
Одна дитина сідає на стілець в центрі кола , інші діти повинні сказати на якого казкового героя схожа ця людина і чим саме схожа. Після того як усі учні висловлять свої припущення, дитина, яка сиділа на стільці коментує висловлювання.
Психолог підводить підсумок про те, що існує різниця між тим, якими ми уявляємо себе, якими нас уявляють інші люди.
Гра «Австралійський дощ»
Прощання : вправа «Комплімент».
Підсумкове обговорення.
Домашнє завдання: подумати над питанням: «Навіщо потрібно знати себе?»
Заняття 2 «Мої внутрішні друзі і мої внутрішні вороги»(1 год. 20 хв)
Мета: розвивати здатність приймати один одного, сприяти самопізнанню і рефлексії учасників, розвивати стиль поведінки упевненої в собі людини.
Криголам «Назви ім’я партнера»
Вправа «Скільки квадратів ви бачите?»
Мета: дати можливість учням зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми, та що кожен погляд не може бути єдино правильним.
Психолог просить присутніх індивідуально визначити, скільки квадратів є на малюнку. Відповіді записуються.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обговорення
Під час обговорення учасники виходять на усвідомлення неоднаковості бачення тієї самої події чи проблеми різними людьми.
Самоаналіз «Хто я? Який я?»
Мета: розкрити особистісні можливості дитини
Учням пропонується відповісти на запитання «Хто я?» 20 словами.
При аналізі відповідей звертають увагу: у якому співвідношенні перебувають позитивні та негативні прояви особистості.
Вправа «Кінопроба на роль»
Мета: самопізнання на основі отримання зворотного зв’язку.
В центр кола ставиться стілець , на який повинен стати кожен учасник і продовжити таку фразу: «Ніхто не знає, що я…..(наприклад вмію гарно співати, розв’язувати логічні задачі і т.д). Всі присутні діляться враженнями щодо того,чиї досягнення вразили, найбільше запам’яталися і як кожному було в ролі актора .
Рухлива гра «Знайди лідера»
Мета: розвиток уваги до оточуючих людей, емоційне зближення, згуртування групи.
Давайте станемо в коло. Один із вам буде експертом, і він зараз вийде із кімнати. Ми запросимо його пізніше. Потім я назначу когось лідером. Він буде показувати усім якісь рухи, а ми – його повторювати. При цьому намагатися не дивитися на лідера. А потім ми покличемо експерта до нас, щоб він відгадав, хто лідер, тобто за ким повторюють рухи. У нього є три спроби.
Моделювання зразків поведінки невпевненої та впевненої в собі людини.
Підсумкове обговорення
Заняття 3 «Самооцінка» (45 хв)
Мета:познайомити учасників із самоцінністю людського «Я», підвищувати самооцінку, сприяти подоланню невпевненості в собі, тривожності. Закріпити навички групової роботи.
Криголам «Передай рух»
Мета: розвиток тілесної чуттєвості, передача почуттів за допомогою руху.
Всі діти стають в коло. Кожен по черзі виходить на центр кола , називає своє ім’я, показує якийсь рух. Всі повинні повторити ім’я і рух дитини. Потім виходить інша дитина і все повторюється, доки всі діти не побувають в центрі кола.
Вправа «Мистецтво компліменту»
Мета: розвивати вміння помічати позитивні сторони іншого, вміння говорити компліменти.
Діти стають в два кола: один зовнішній, інший внутрішній, обличчям один до одного. Діти зовнішнього кола говорять компліменти учням внутрішнього кола, а ті відповідають: «Спасибі, я знаю». Зовнішнє коло рухається за годинниковою стрілкою, поки учасники зовнішнього кола не скажуть всім компліменти. Потім внутрішнє коло говорить компліменти зовнішньому колу.
Вправа «Намалюй себе у променях сонця»
Мета: підвищення самооцінки, розвиток впевненості в собі, самопізнання.
Учасникам роздаються аркуші паперу і пропонується намалювати в центрі листка сонце з промінчиками. В центрі сонячного кола написати своє ім’я, а на промінчиках написати все те, за що ви себе ви поважаєте, любите, що хорошого про себе знаєте. Постарайтеся, щоб промінчиків було якомога більше. А потім всі хто захоче, можуть поділитися своїми портретами з нами.
Гра «Вогонь і лід ».
Мета: зменшити напругу, навчити дітей розслаблятися і напружувати м’язи, що дозволить навчитися керувати напруженням і знімати стрес.
Діти стають в коло і по команді психолога «Вогонь!» починають рух усім тілом. Плавність і інтенсивність кожна дитина вибирає самостійно. По команді «Лід!» діти застигають в позі, в якій їх застала команда, напружуючи все тіло до межі неможливого. Психолог просить їх уявити, як застигають, заморожуються всі частини тіла. По команді «Розтанули!» діти знижують напругу і наче б то повільно «розтають», постійно розслаблюючи всі частини тіла. Як тільки діти стають рухливими, знову звучить команда «Вогонь!». Команди змінюються декілька разів.
Вправа «Чого ви хочете досягти?»
Мета: активізувати процеси самопізнання, самовираження, сприяти формуванню упевненості у собі.
Запишіть усе, чого ви б хотіли досягти. Нехай вас не хвилює порядок запису, доступність бажаного чи його важливість. Записуйте все, що спадає на вашу думку.
Якщо ви хочете бути щасливим, що вам для цього потрібно? Це список того, що ви хочете мати, чим займатися, ким бути. Закінчивши список, включіть у нього те, що у вас уже є і що ви хотіли б зберегти.
Розподіліть усі бажання на три категорії:
А- найважливіші для вас;
Б- дуже важливі;
В – просто важливі.
Якщо бажання недостатньо важливі, щоб увійти навіть у категорію В, викресліть його. Уявіть, яке задоволення ви отримаєте від кожного пункту. Ну, як ви себе почуваєте? Що ви про це думаєте? Що ви відчуваєте, коли все це стане вашим?
Підсумкове обговорення. Притча про склянку води.
Заняття 4 « Вчимося само налаштовуватися. Пошук ресурсів»( 1,5 год)
Мета: навчити дітей медитації, формувати почуття опори, стійкості, навчити переборювати бар’єри на шляху самокритики, удосконалювати навички спілкування, розвиток логічного мислення.
Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»
Мета: розвиток групової взаємодії, емоційне зближення.
Психолог кидає мьяч одному з учасників, у кого опиниться мья продовжує фразу «Не хочу хвалитися, але я….». Будемо уважними і зробимо так, щоб кожен з нас прийняв участь у виконанні завдання.
Вправа «Зарядка для розуму»
Мета: розвиток допитливості, спостережливості, логічного мислення.
Учасники об’єднуються у трійки і кожна трійка отримує завдання – запитання, на які потрібно знайти відповідь.
Приклади запитань:
1.Професор лягає спати о 8-й годині вечора, а будильник заводить на 9-ту годину ранку. Скільки спатиме професор? (1 годину)
2.Чи є 7 листопада в Австралії? (так).
3. У фермера було 10 овець. Всі, крім 9 померли. Скільки залишилося овець? (дев’ять).
4. Ви, пілот літака, що летить із Гавани до Києва, із двома посадками в Алжирі. Скільки років пілотові? ( Стільки ж, скільки й вам).
5. Ви заходите в малознайому кімнату, що затемнена. У ній є дві лампи: газова й бензинова. Що ви запалите в першу чергу? (сірник).
6. Назвіть п’ять днів, не називаючи чисел(1,2,3…) і назв днів( наприклад понеділок, вівторок і тд…) (позавчора, учора, сьогодні, завтра, післязавтра).
7. Як відомо, всі справжні українські імена закінчуються або на «а» або на «я». Одна є одне єдине жіноче ім’я, яке не закінчується ні на «а» ні на «я». (Любов).
8. Коли чорній кішці найкраще пробратися до будинку? (Коли відкриті вхідні двері)
Творче завдання «Подорож класною дошкою»
Зараз ми разом відправляємося у подорож… класною дошкою. Кожен з нас внесе свій власний вклад у створення загальної картини. Один за одним ви будете виходити до дошки і малювати на ній які – не будь лінії. При цьому варто дотримуватись одного правила: не можна відривати крейду від дошки. Як тільки дитина відриває крейду від дошки- це сигнал до того, що вона закінчила. Крім того кожному з вас дається обмежений час, приблизно 10 секунд. Довше цього ніхто малювати не може, краще, якщо ви будете працювати швидко, не оцінюючи свої результати. Уявіть собі, що всі ми разом відправляємося в подорож. Коли ми подорожуємо ми йдемо то повільно, то швидко, щось нас вражає, ми відкриваємо чарівні куточки, йдемо далі, зупиняємося, іноді стрибаємо від задоволення. Коли картинка наша буде готова ми її збережемо у нашому спогаді. І ще одне: намальовані вами лінії можуть перетинатися, ви можете обирати крейду різного кольору, ви можете малювати все, що хочете. Але пам’ятайте – як тільки крейда перестане торкатися дошки, ви повинні повернутися на своє місце.
Вправа «Мої ресурси»
Мета: допомогти учням знайти в собі риси, які допоможуть почуватися впевнено на олімпіаді.
Поділіть аркуш паперу навпіл. В одній частині напишіть ті риси, якими ви можете пишатися та вважаєте своїми сильними сторонами. Потім на другій половинці навпроти кожної своєї сильної сторони напишіть, чим вона зможе допомогти вам на олімпіаді. Охочі озвучують результати виконання вправи.
Гра - медитація «Безпечне місце»
Вправа «Дерево»
Мета: формування почуття опори, стійкості, об’єднання тілесних і образних фантазій
Діти можуть вільно рухатися по кімнаті і вибрати собі зручне місце. Тепер закрийте очі і уявіть собі, що ви дерево. Спробуйте відчути себе ним, відчуйте коріння,стовбур, гілочки, шелест листя. Відчуйте, як міцно коріння тримає вас, який сильний стовбур. Тепер намалюйте своє дерево і положіть в центр кола. Після цього кожен учень повинен домалювати деревам учасників якийсь подарунок. Обговорення : Чи сподобалися подарунки, які подарували учасники вашому дереву?
Підсумкове обговорення.
Інтерактивне заняття для педагогів «Сходинки до успіху»
Талановиті й обдаровані люди завжди впливали й впливають на розвиток та характер суспільства. Тому талант і обдарованість вважають багатством кожної держави. Ще Конфуцій пропонував відбирати й інтенсивно розвивати обдарованих дітей. Якісний стрибок у розвитку нових технологій спричинив за собою різке зростання потреби в людях, що володіють нестандартним мисленням. Перетворення, які відбулися у вітчизняній системі освіти за останнє десятиліття змінили ставлення до учнів з неординарнами здібностями. З’явилися освітні установи, навчальні й соціальні програми, громадські організації та фонди, головною метою яких є виховання унікальної цілісної творчої особистості
У нашій школі вироблено систему пошуку, виявлення та роботи з обдарованими дітьми.
«Мозковий штурм». Складаємо портрет обдарованої дитини.
Давайте з’ясуємо, хто ж така обдарована дитина, які особливості розвитку, якості вона має. Перед вами є перелік, характеристика основних особливостей розвитку дитини. Вам потрібно обрати ті особливості, якості, які на вашу думку, притаманні обдарованій дитині .
Висновок: Обдарована дитина - це дитина, яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) в тому чи іншому виді діяльності
Сьогодні ми маємо можливість потренувати , розкрити свої особистісні, інтелектуальні, творчі здібності за допомогою інтерактивних вправ, творчих, пошукових завдань.
Загальновідомий той факт, що людям приємно працювати у згуртованому колективі, відчувати до колег довіру, коли людина на своєму місці, зайнята улюбленою справою і працює в команді справжніх професіоналів, які поважають один одного.
Сьогодні у нас своєрідний психологічний крос, який надасть можливість нам пізнати себе та інших та отримати відповідь на запитання:що ж таке обдарованість і чи може кожна людина, якщо забажає стати талановитою, геніальною, успішною.
Вправа «Сторінками улюблених казок».
Кожен з нас в дитинстві любив читати казки, вони розширюють конкретно – чуттєвий досвід людини, закріплюють знання про характерні риси предметів, розвивають вміння фантазувати, уявляти .
(зараз вам будуть зачитуватися психологічні портрети героїв казок, вам потрібно здогадатися про кого йдеться)
У якій казці сіра особистість здійснює підступний план убивства двох осіб і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре(Червона шапочка);
Назвіть казку, де йдеться про спортсмена, який вирушає на змагання з бігу із перешкодами. Хитрість і витримка дозволили йому підійти до фінішу, але фінал трагічний: виявивши злочинну самовпевненість, він гине (Колобок) ;
У якій казці жінка замислює викрасти чужу дитину, використовуючи при цьому літальні апарати (Гуси –лебеді);
Героїня якої казки, одягнена в дорогу шубу, заявилася в гості і залишилася там – дуже вже їй сподобався інтер’єр. І в які тільки інстанції не звертався господар, поки дії непроханої гості було кваліфіковано як незаконне захоплення житла(Лисиця і заєць).
Вправа «Намалюй».
Завдяки своїм відчуттям ми пізнаємо світ, орієнтуємося у просторі, вивчаємо властивості предметів, явищ. Зараз у вас буде можливість проекспериментувати, проявити свої вміння орієнтуватися на папері. Кожному учаснику дається олівець і аркуш паперу. Психолог пропонує усім закрити очі і із заплющеними очима малювати у певній послідовності те, що буде говорити психолог. «Намалюйте будиночок із двома вікнами, дверима і парканом, деревами з обох сторін будинка. На деревах яблука. Намалюйте трубу на даху і доріжку від дверей. Після закінчення відкривайте очі і подивіться, що у вас вийшло. Порівнюються малюнки і знаходять найбільш досконалий.
Вправа «Невербальне спілкування»
Коли думаєш, якою повинна бути обдарована дитина, то уявляється розумна, справедлива, розважлива, але в першу чергу, комунікабельна. Важливе і вербальне і невербальне спілкування. Словам ми надаємо великого значення, а невербальне залишається в тіні.
(Зараз ми просимо наших учасників у своїх групах показати нам,як вони вміють працювати в команді, наскільки здатні до швидкої інтеграції. Ваше завдання невербально відобразити прислів’я, так, щоб інші учасники здогадалися):
Слово не стріла, а серце – уражає!
Хто багато читає, той багато знає!
Сило є – розуму не треба!
Діти плачуть, а в матері серце болить!
Не в грошах щастя!
Друзі пізнаються в біді!
Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш!
Вправа «Зарядка для розуму»
Обдарованість виявляється лише в процесі діяльності. А нам процес мислення допомагає розвивати наші розумові здібності, гнучкість розуму, самостійність та швидкість мислення. Запропоновані запитання дадуть можливість продемонструвати свою спостережливість, кмітливість, логічність.
Вправа «Знайди неординарне призначення звичайним речам»
Здатність успішно вирішувати творчі завдання часто пов’язана з умінням пристосовуватися до нових умов та умінням тренувати свою уяву. Кожна група отримує по одному предмету. Завдання групам назвати якомога більше способів неординарного , незвичного використання отриманого предмета. Оцінюються оригінальні способи. (предмети:підручник, повітряна кулька, маркер)
Підсумок, рефлексія.
Освічені, дотепні, кмітливі , креативні учасники довели собі та усім присутнім без винятку, що без задатків, розвитку,навчання, тренування, бажання, гармонійного поєднання усіх умов неможливо стати обдарованим, творчим, успішним, унікальним.
Тож розвиваймося, бо ми того варті!!!
Використані джерела
Фотоматеріали занять