Заняття з елементами тренінгу для педагогів «Особистісне зростання вчителя»

Про матеріал

Успішна професійна діяльність педагога значною мірою залежить від того, як ви себе мотивуєте, наскільки ви усвідомлюєте свої професійні мотиви й актуалізуєте для себе найбільш ефективні з них.Даний матеріал буде корисним для практичних психологів та педагогів щодо формування психологічної культури педагога, ознайомлення з психологічними основами особистісного зростання, та актуалізація потреби позитивних змін особистості педагога для підвищення професіоналізму та продуктивності педагогічної праці.

Перегляд файлу

 

Заняття з елементами тренінгу для педагогів

«Особистісне зростання вчителя»

 

Мета:

 1.сприяти формуванню психологічної культури педагога;

 2.ознайомити з психологічними основами особистісного зростання;

 3.актуалізувати потребу позитивних змін особистості педагога для підвищення професіоналізму та продуктивності педагогічної праці.

 

Шановні колеги! Давня мудрість говорить: «Ми довго вчимо інших того, чого повинні навчитися самі». Тому ми з вами визнаємо відповідальність за навчання та виховання молодого покоління, звичайно почнемо із себе: самоаналізу, усвідомлення власної діяльності, власни х бажань, цілей щодо професійної діяльності. Ваша успішна професійна діяльність значною мірою залежить від того, як ви себе м мотивуєте, наскільки ви усвідомлюєте свої професійні мотиви й актуалізуєте для себе найбільш ефективні з них.

Отже, запрошуємо до співпраці!

Вправа - знайомство «Хто я?»

Мета: поглибити процес самопізнання, визначити загальний настрій, самопочуття учасників.

Інструкція: Закінчіть речення, які вам роздали, на це вам дається 5 хвилин. Потім за бажанням можна презентувати свої відповіді.

Я, наче пташка, тому , що……..

Я перетворююсь в тигра, коли…….

Я відчуваю, що я скеля……

Я наче риба……

Я – цікава книжка…..

Я наче мурашка, коли……

Я – стакан води……

Інформаційне повідомлення «Усе починається з мотивації».

Давайте пригадаємо визначення понять «мотив», і «мотивація». (Учасники висловлюються, психолог дає кінцеву характеристику цих понять).

Про мотивацію говорять багато, не менше написано про неї праць. Але працювати всі звикли за давньою звичкою, простіше робити щось звичне, ніж щось змінювати, напружуватися, шукати нове. Більшість педагогів зовсім не вміють себе мотивувати. Їхні відповіді на запитання «Чому я це роблю?», абсолютно безглузді – «повинен», «треба», «необхідно». Якщо вже на ці відповіді запитати  в них «чому?» то ви почуєте нову низку «треба», «повинен», «необхідно». Наслідки сумні:

  • Робота супроводжується сплеском негативних, зокрема депресивних, емоцій, які знижують ефективність не лише праці, а й працездатність людини загалом на тривалий час;
  • Розум під впливом негативних емоцій постійно шукає передумови для того, щоб цю роботу не робити, причому із завидною завзятістю;
  • Усі похідні від розуму, зокрема пам’ять, увага, концентрація не прцюватимуть на повну потужність – навіть звичайне зосередження на роботі забере дуже багато сил;

Як результат, такі педагоги досягають небагато, живуть не так, як їм хотілося б, трапляються часті стреси та депресії. Навіть , якщо у вас незламна вдача, без мотивації дуже складно, тому що і їй потрібна мотивація, і розум без мотивації робитиме все, щоб знайти привід дати силі волі сигнал на «скасування». Мотивація заснована на бажаннях. І тут дуже актуальним є здатність педагога до само мотивації.

Самомотивація – це дуже важливий психічний процес, що відповідає за пропорційність і поступальність природного розвитку людини, а також за продуктивність її діяльності загалом. Самомотивація – це прийняття людиною нових умов діяльності з відповідальністю за результат і з внутрішнім контролем зробити, потрібно відчути внутрішню усвідомлену необхідність, внутрішню неминучість цього кроку. Вона виникає внаслідок уміння працювати з негативною інформацією, що існує в цій значущій для вас ситуації. Самомотивація є почуттям відповідальності,внутрішньою установкою на якісну, продуктивну працю, усвідомленим бажанням швидше досягти результату. Це завжди подолання себе, постійний вибір або гармонізація свого «хочу» і «повинен». Відомий психолог Володимир Леві стверджує, що успіх неможливий без переведення «треба» в «хочу». І другий компонент – майбутнє задоволення від досягнення цієї мети.

Вправа «Баланс реальний та бажаний»

Мета: сприяти усвідомленню педагогами значення і цінності своєї особистості та своїх професійних якостей.

 ( учасникам пропонується на окремих аркушах паперу написати:

 - три речі(це можуть бути обов’язки, заняття,розваги, справи, тощо), які їм хотілося б робити частіше;

- три речі, які їм хотілося б робити в тій мірі, у якій вони їх роблять, або ж зовсім не робити).

Психолог. Тепер поясніть, чому ви не робите достатньо першого і робите занадто багато другого. Чи є внутрішні суперечності з цього приводу?

Десять простих порад до само мотивації:

1.Визначтеся зі своїми бажаннями. Розумійте чітко, що вам потрібно, до чого прагнути, а чого уникати. Вашими девізами мають стати: «Ніколи не кажи «ніколи» і «можливо все».

2. Не бійся виходити із «зони комфорту».  «Мені й так не погано» - саме такі думки гальмують розвиток особистості й досягнення успіху. Усі чудеса відбуваються за вашою зоною комфорту, намагайтеся постійно її розширювати.

3. Не зосереджуйтеся на тому, що не працює. Звертайте увагу на те,що зроблено правильно, рухайтеся в цьому напрямку.

4.Складіть список того, що може вас миттєво внутрішньо мотивувати(ваші прагнення, ідеали, мрії). Майте під рукою «педагогічну аптечку».

5.Обьєктивно оцінюйте успіхи і помилки інших, використовуйте їх для саморозвитку. Умійте радіти чужим перемогам. Спілкуйтеся з успішними педагогами. Цікавтеся, як вони змогли досягти успіху, що для цього робили, з чого починали. Отримайте корисну інформацію і скористайтеся нею на благо собі.

6. Продовжуйте вчитися. Завжди знаходьте способи стати ще кращим педагогом. Шукайте нові, ефективні шляхи досягнення цілей.

7. Не здавайтеся. Стикаючись із труднощами, шукайте рішення проблеми, розробляйте план і долайте її.

8. Не звинувачуйте учнів, колег, адміністрацію у своїх невдачах. Ви самі відповідаєте за свої дії та вибір. Ви берете на себе відповідальність за те, що з вами відбудеться, ви вирішуєте діяти твердо і цілеспрямовано, лише ви приймаєте ключові рішення.

9.Спілкуйтеся з надійними і позитивними людьми, готовими надати підтримку. Оточуйте себе мотиваторами і станьте мотиватором для вашим близьких.

Самомотивація, мабуть є найважливішим аспектом на шляху до успіху. Мотивовані люди мають величезний потенціал, вони готові йти весь час уперед, незважаючи на перешкоди.

Вправа «Ловець блага».

Мета: розвивати вміння позитивного ставлення до життєвих ситуацій.

Щоб з вами не трапилося, у всьому намагайтеся знаходити позитив. Пропоную потренуватися. Пропоную об’єднатися в пари. Знайдіть і запишіть будь ласка, позитивні моменти у запропонованих ситуаціях:

  • Ви збираєтеся на роботу, а за вікном іде рясний дощ.
  • У вас не має грошей, щоб поїхати куди – не будь у відпустку.
  • Вас не привітала зі святом подруга(друг).
  • Ви спізнюєтеся на роботу, а маршрутка від’їжджає майже перед вашим приходом на зупинку.
  • Керівництво не оцінило ваших зусиль, але оцінило такі самі зусилля інших колег.
  • Ваша дитина побилася в школі.
  • Ви вклали багато сил в урок, але учні поставилися до ваших ідей байдуже.

(Учасники пишуть для кожної ситуації свої позитивні моменти. Кожен по черзі промовляє ці моменти. Учасникам, які вказали позитивні моменти в кожній запропонованій ситуації, вручається  медаль «Ловець блага»).

Робота в групах «Програма особистісного зростання».

Мета: актуалізувати потребу позитивних змін особистості педагога.

(Учасники об’єднуються у три групи. Кожна група отримує завдання скласти невелику програму особистісного зростання вчителя за однією з трьох умов сфер життєдіяльності педагога: духовною, фізичною, емоційною. Психолог пропонує обрати картки навмання, перевернувши їх зворотнім боком).

(Представники груп репрезентують думку групи щодо реалізації вчителя у певній сфері. Учасники інших груп залучаються до обговорення, висловлюючи свої думки із зазначеної проблеми)

 

Розвиток емоційної сфери

1.Які негативні емоції відчуває вчитель  майже щодня, і як їх подолати?

2. Що означає для вчителя бути «молодим душею»?

3. Які емоції вчителя  сприяють гармонійному сприйняттю світу? Як учитель може допомогти собі частіше відчувати ці емоції?

 

Розвиток духовної сфери

1.Внутрішні та зовнішні причини появи у вчителів станів апатії, тривожності, агресії.

2. Як духовність може допомогти вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій?

3.Що бажано робити вчителю, щоб духовно розвиватися?

 

Розвиток фізичної сфери

(здоров’я, фізична культура, нервова система)

1.Що з фізичної сфери зазнає найбільшого впливу, навантаження під час педагогічної діяльності? Чому?

2.Чим бажано займатися вчителю для покращення здоров’я?

3. Чим корисний розвиток фізичної сфери для професійної та особистісної реалізації вчителя?

 

Кокологічний тест «Під небом блакитним»

Мета: сприяти формуванню позитивного ставлення до себе, та до поглиблення процесу самопізнання

Інструкція. Уявіть собі чисте блакитне небо без жодної хмаринки. Одна тільки думка про це здатна поліпшити вам настрій. Тепер огляньте навколишній ландшафт. Яка з перелічених картин найбільше заспокоює вас: біла засніжена рівнина, блакитний морський простір, вкриті травою зелені гори, луки з запашними жовтими квітами.

Ключ до тесту. Картина, яку ви намалювали в своїй уяві, розкриває ваш талант, що криється в глибинах вашої спокійної свідомості.

Вправа «Я заслуговую на…..»

Мета: сформувати вміння знаходити в собі те, за що можна похвалити себе.

Щастя рідко дається людині «великими обсягами». Протягом дня бувають моменти, які приносять позитив, але ми їх не помічаємо. Необхідно вчитися помічати їх. Це допомагає бачити позитивне не лише в собі, а й в оточенні.

Зараз візьміть ручки і аркуші паперу, запишіть фразу: «Я заслуговую на…», згадайте все добре, що сталося з вами за цей тиждень і напишіть це. Згадайте не менше 5 подій.

Обговорення(Учасники зачитують уголос ті твердження, які хочуть оприлюднити).

Зворотній зв’язок.

Ми з вами добре попрацювали. На завершення роботи я пропоную уявити на одній долоні усмішку, а на іншій – радість. І щоб вони зосталися з нами, їх треба міцно – пре міцно поєднати в оплесках.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. ilenko maria
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
7702
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку