заняття з елементами тренінгу для учнів випускних класів "ПСИХОЛОПЧНА ПІДГОТОВКА ДО ЗНО "

Про матеріал

Матеріали тренінгового заняття будуть корисні практичним психологам, які працюють з випускниками, адже основною метою тренінгового заняттяє організація та впровадження різних форм роботи з усіма учасниками освітнього процесу щодо формування позитивного ставлення до ЗНО. Підвищити стресостійкість в учнів — озна­йомити із способами боротьби зі стресом,підвищити впевненість у co6i та власних силах, розвивати навички самоконтролю

Перегляд файлу

ПСИХОЛОПЧНА ПІДГОТОВКА ДО ЗНО

заняття  з елементами  тренінгу для учнів випускних класів

 

Зовнішнє незалежне оцінювання - це реальність нашого освітнього простору. В педагогічних колах проблеми та перспективи, пов'язані із  (ЗНО), сьогодні широко обговорюють. Нині проблема методичного супроводу предметної підготовки до ЗНО достатньо висвітлена, тоді як психологічний компонент такої підготовки залишається мало розробленою сферою психолого-педагогічної теорії та практики.


 

Мета: ознайомити учнів з особливостями ЗНО,  сприяти формуванню психологічної готовності до ЗНО,

Завдання:

  1. Підвищити стресостійкість в учнів — озна­йомити із способами боротьби зі стресом,підвищити впевненість у co6i та власних силах.
  2. Розвивати навички самоконтролю.

Час: 2 години.

Матеріали: папір, авторучки, дошка, крейда, ватман, кольорові олівці, папірА4 

Для психолога важливіше не те, наскільки переконання учасників ЗНО об’єктивно відображають реальну картину тестування, а емоційні установки випускників та їх батьків. Тому основною його метою є організація та впровадження різних форм роботи з усіма учасниками навчально – виховного процесу щодо формування позитивного ставлення до ЗНО. Адже для більшості учнів – випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням. З одного боку – перевірка міцності знань, з іншого – здатності до самоорганізації, витримки, подолання труднощів. Успіх випробування залежить від багатьох чинників, і не в останню чергу – від здатності вашого організму мобілізуватися в складній ситуації, приймати виважене рішення в умовах фрустрації.

ТЕСТ

Можна використовувати у роботі з учнями, батьками, педагогами.

Мета: перевірка ступеня обізнаності учасників навчально-виховного процесу із процедурою ЗНО.

1. Чим заборонено користуватися па екзамені?

а) мобільним телефоном;

б) капілярною або гелевою чорною руч­кою;

в) тестовим матеріалом.

2.На екзамен потрібно принести:

а) запрошення та паспорт;

б) підручник;

в) персональний комп'ютер.

3. При порушенні вимог, передбачених процедурою іспиту, учень:

 а) стає в куток;  

 б) іде з аудиторії;

 в) сплачує штраф.

4. Для виходу з аудиторії під час екзамену потрібно звернутися до:

а) інструктора;

б) Президента України;
в) друга.

5. Якщо при заповнені бланків в учня виникають сумніви, треба:

а) плеснути в долоні;

б) тупнути ногою;

в) підняти руку.

6. Під час екзамену заборонено:

а) спілкуватися з іншими учасниками;

б) користуватися посібниками, мобільними телефонами та іншими        електронними и фотографічними засобами;

в) виконувати вказівки іструктора.

7. Інструктори можуть позбавити учасника права складати тест, якщо ви:

а) запізнитеся; ;

б) поміняєтеся місцями з іншими учасниками тестування;

в) порушуєте дисципліну;

г) намагаєтеся надати або отримати чиюсь допомогу; .   '

д) виносите завдання з аудиторії.

Відповіді до тесту

  1. а,в;
  2. а;
  3. б;
  4. а;
  5. в;
  6. а,б;
  7. а,б,в,г,д

 

Розминка

 Вправа «Тепло моїх долонь»

Мета: сприяти встановленню контакту між учасниками тренінгу, налаштування на роботу в групі.

Зміст вправи: учні вітаються по колу один з одним, потискуючи обидві руки і промовлять «Нехай тепло моїх долонь тебе зігріє в скрутний час».

 

Вправа «Асоціації»

Асоціації – це перше, що спадає на думку, коли ви чуєте якесь слово або бачите предмет. Придумайте асоціації до слова «екзамен». Екзамен – це…(відповіді фіксуються на дошці).

Інформаційне повідомлення з елементами презентації «Психологічна підготовка до ЗНО».

Ситуація іспиту, непроста сама по собі, ускладнюється ще й тим, що людина і це цілком природно, хвилюється, непокоїться. Сильне занепокоєння заважає сконцентруватися, знижує увагу. Проте цей стан можна цілком регулювати..

У стимулах, що викликають стрес, психічне рішуче превалює над тілесним. І якщо стрес може бути і корисним, і руйнівним, то чому ми не можемо нівелювати руйнівну складову й підсилювати конструктивну складову? Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварини й людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі тощо. Для більшості випускників школи стресором завжди були випускні іспити, а в останні роки – зовнішнє незалежне оцінювання.

Механізм виникнення стресу. Інформація щодо тривоги через органи почуттів надходить у мозок. Потім через нервові закінчення передається до щитовидної залози. Отримавши сигнал тривоги, цей орган негайно викидає в кров велику кількість «бойових гормонів» - адреналіну, що розносяться по всьому тілу. Відбувається перекачування крові: вона переміщується туди, де найбільше необхідна для відповідних дій. З мозку надалі надходять сигнали – наростає психічна напруга, підсилюється увага, здійснюється підготовка до дії. Усе це відбувається блискавично  - напруга, а звідси і стрес, наростають із дивовижною швидкістю. Адреналін прискорює пульс і дихання, підвищує кров’яний тиск. І якщо людина не використовує запас енергії, що утворився, то це призводить до виникнення психосоматичних захворювань.

Стрес може мати не лише негативний, а й позитивний вплив на людину. На відміну від дистресу, евстрес мобілізує, активізує, підвищує тонус.

Який вид стресу ми переживаємо? Руйнує він чи допомагає нам залежить від сили й тривалості впливу стресорів, чутливості людини та  можливостей їм протистояти?      Людина як істота розумна здатна до таких видозмін. Її лише необхідно озброїти знаннями, механізмами, як ефективно це зробити. ЗНО для вас може бути серйозним випробуванням стресостійкості. Зміни ставлення до речей, що хвилюють тебе, і ти убезпечиш себе від них – навчає нас мудрець. Для початку слід сформувати позитивний настрій і почуття відносно стресора.

Існують різні психологічні прийоми, які стануть вам у нагоді в ситуації екзамену.

 

Вправи на зняття нервово – психічного напруження під час підготовки до ЗНО.

Занепокоєння – одна з головних причин поганої роботи пам’яті та концентрації уваги при складанні іспиту. Стан тривоги зазвичай пов’язаний із м’язовим напруженням. Інколи, щоб досягти спокою, достатньо просто розслабитись. Такий спосіб боротьби називається релаксацією. Можна проводити м’язову релаксацію, або релаксацію за допомогою дихання.

Вправа «Дихальна релаксація».

Мета:допомагає справитися із тривогою.

Сядьте, або станьте, як вам зручно, заплющіть очі і зосередьтеся на диханні. Подумки рахуйте від 1  до 4- вдих, потім від 4 до 1 – видих.

Як змінюється ваш стан?

Вправа «Мязова релаксація»

Мета: навчити справлятися з мязовим напруженням.

Сядьте, або станьте, будь – ласка у зручну позу. Уявіть собі, що в руках у вас міцно затиснута образа, гнів, незадоволення.  Напружте руки. Відчуйте напругу в кисті, в усій руці.  Розіжміть кулак, розслабте м’язи, відпустіть негативні емоції, переживання, щоб вони впали і розсипалися на дрібні часточки. Розслабте руки, ваша образа, напруга зникла.

 Вправа «Наляканий їжачок»

Мета: розвиток уміння побачити себе зі сторони, відчути заданий внутрішній стан.

Хід вправи. Учні об’єднуються в пари. Один грає роль наляканого їжачка. Подумайте, який він може мати вигляд, що може відчувати. Інший учасник своїми діями, словами повинен заспокоїти та підтримати їжачка. Потім помінятися ролями.

Рефлексія:

  •                  Чи легко було підтримати партнера?
  •                  Чи вдалося це вам?
  •                  Як ви почувалися в різних ролях?

 

Вправа на розслаблення, релаксацію. «Місце спокою».

Мета: розслаблення, послаблення стресових переживань.

Ауторелаксація «Саме сьогодні».

Кожного ранку працюйте над собою. Ми багато говоримо про важливість фізичних вправ, але ще більше ми потребуємо духовних і розумових вправ, які б кожного ранку стимулювали нас до дії. Не забувайте говорити собі слова, які підбадьорюють.

 

 

ауторелаксація

Саме сьогодні!!!

 

  1. Саме сьогодні я буду щасливою. Щастя  міститься в середині нас, воно не є результатом зовнішніх обставин. Тому людина настільки щаслива, наскільки вона повна рішучості бути щасливою.
  2. Саме  сьогодні я пристосуюся до життя, яке оточує мене. Я прийму свою сім’ю, роботу, обставини мого життя такими, які вони є.
  3. Саме сьогодні я потурбуюся про свій організм. Зроблю зарядку, буду турбуватися про своє тіло, уникати шкідливих для здоров’я звичок.
  4. Саме сьогодні я буду розвивати свій розум. Я вивчу що – небудь корисне. Я не буду ледарем, я прочитаю те, що потребує зусиль, роздумів, зосередженості.
  5. Саме сьогодні я займуся моральним самовдосконаленням. Для цього я зроблю щось гарне, корисне якійсь людині й виконаю дві справи, які мені не хочеться робити.
  6. Саме сьогодні я буду жити тільки теперішнім днем, буду доброзичливим з усіма, постараюся не чіплятися до людей та не намагатимуся їх виправляти.
  7. Саме сьогодні я проведу півгодини в спокої та самотності та постараюся розслабитися.
  8. Саме сьогодні я буду радіти життю і буду щасливою. Я буду любити і вірити, що ті, кого я люблю, люблять мене.

 

Робота в групах «Мої ресурси»

Мета: визначити позитивні наслідки участі в зовнішньому незалежному оцінюванні.

Хід вправи. За визначений короткий термін випускники мають назвати якомога більше позитивних наслідків від запровадження зовнішнього незалежного оцінювання та участі в ньому. Усі пропозиції записуються  на  ватмані.( ватман ділиться пополам, в одній частині записуються позитивні наслідки участі в ЗНО, на другій половині записуються ті ваші риси та характеристики, якими ви пишаєтесь і які зможуть допомогти вам на іспиті)  Після того, як час вичерпався, напрацювання групи зачитуються, обговорюються всі пропозиції.

Рефлексія:

  •     Як швидко ви змогли зорієнтуватись і назвати позитивні наслідки від участі в ЗНО?
  •     Чи відчуваєте страх і невпевненість перед майбутніми випробуваннями?

 

Вправа «Склянка»

Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.

Хід вправи. Дорослий бере в руку пластикову склянку і говорить: «Уявіть, що в цю склянку ви можете вкласти свої найпотаємніші думки, почуття, яких ви хочете позбутися». Дорослий по черзі підходить до кожного випускника, щоб він «вклав» до склянки свій «внесок». На завершення тренер, піднявши склянку для огляду всім, промовляє: «Ви дійсно хочете позбутися того, що ми зібрали разом у склянці?». Після ствердної відповіді несподівано дорослий зминає пластикову склянку.

Рефлексія

  •                  Яке відчуття у вас виникло після завершення вправи?
  •                  Чи можна даний прийом використовувати під час емоційних переживань?
  •                  Яке відчуття виникло у вас після завершення вправи?

Рефлексія

Підбиття підсумків заняття

Продовжіть фразу: «Впевненість – це…»

 

Підсумкове слово психолога

Жити і працювати чи навчатися взагалі без стресу неможливо, та й шкідливо. Під дією негативних факторів включаються захисні механізми організму, які ми повинні навчитися направляти в конструктивне русло. Підвищуйте вимоги до себе. Роберт Браунінг сказав : «Людина повинна тягнутися вгору, інакше для чого тоді існує небо»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Суботіна Тетяна
    Цікаво, корисно, подобається, візьму до своєї скрині майстерності
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 лютого 2018
Переглядів
5079
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку