Програма тренінгу на тему: «Подолання конфліктів». Завдання, які вирішуються в ході тренінгу : 1. Навчання методам знаходження рішення в конфліктних ситуаціях; 2. Допомогти учасникам навчитися неупереджено оцінювати конфліктну ситуацію; 3. Допомогти учасникам скорегувати свою поведінку в бік зниження його конфліктогенності (зняти конфліктність в особистісно – емоційній сфері); 4. Сполучення конкретного колективу (у випадку якщо всі учасники представляють коллектив), розвиток умінь і навичок командної взаємодії.
ПРОГРАМА ТРЕНІНГУ «ПОДОЛАННЯ КОНФЛІКТІВ»
Розробила: Ганюкова А.Є.
1.1 ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ ТРЕНІНГУ
Аудиторія : учні.
Цілі тренінгу :
1 . Підвищення психологічної захищеності учасників, розширення психотехнологічних навичок і вмінь в управлінні конфліктом.
2 . Підвищення особистої ефективності учасників тренінгу у сфері ділової та соціальної комунікації.
3 . Вироблення навичок управління конфліктом і протистояння агресивному впливу.
4 . Оволодіння новим мисленням і розумінням конфліктних ситуацій.
5 . Розвиток особистісної сили для ситуацій ділової взаємодії.
Завдання, які вирішуються в ході тренінгу :
1 . Навчання методам знаходження рішення в конфліктних ситуаціях;
2 . Допомогти учасникам навчитися неупереджено оцінювати конфліктну ситуацію;
3 . Допомогти учасникам скорегувати свою поведінку в бік зниження його конфліктогенності (зняти конфліктність в особистісно - емоційній сфері );
4 . Сполучені конкретного колективу ( у випадку якщо всі учасники представляють коллектив), розвиток умінь і навичок командної взаємодії.
Зміст тренінгу :
• Аналіз конфлікту ;
• Основні стратегії поведінки в конфліктній ситуації ;
• Навички ефективної взаємодії з конфліктними людьми і виграшні стратегії взаємодії ;
• Алгоритм вирішення ситуацій зіткнення інтересів , зняття напруги і знаходження " загального в різному " ;
• Особливості поведінки в конфліктній ситуації і моделі успішного вирішення конфліктів;
• Методи впливу в конфлікті і способи психологічного самозахисту ;
• " Трансакційний аналіз" - як механізм ефективної поведінки в конфліктній ситуації ;
• Типові конфліктні ситуації в особистому і професійному житті і способи їх врегулювання ;
• Використання конфлікту для організаційного розвитку;
• Профілактика конфліктів;
Прогнозований результат:
У разі активного застосування отриманих на тренінгу досвіду і знань учасники тренінгу зможуть:
Швидше і ефективніше залагоджувати конфлікти Цілеспрямовано й системно здійснювати ефективні дії для вирішення конфліктів; профілактику конфліктів у своєму підрозділі .
Особливості тренінгу:
Чи можемо ми жити без розбіжностей , протиріч і конфліктів? Ні! Вони незмінні супутники нашої особистого та професійного життя . Хотіли б ви вміти керувати ним? Саме це вам і пропонується на даному тренінгу, який побудований у формі активної взаємодії .
Час:
Тренінг розрахований на 1 заняття тривалістю 4 години).
Склад груп :
Оптимальна чисельність 10-12 чоловік ;
Групи повинні комплектуватися на добровільній основі.
Місце проведення:
Зал для проведення тренінгів.
1.2. ОПИС ПРОГРАМИ ТРЕНІНГУ
Вправа№1 «Вітання»
Учасники сідають у коло і по черзі вітають один одного обов'язково підкреслюючи індивідуальність партнера, наприклад : "Я радий тебе бачити, і хочу сказати , що ти виглядаєш чудово " або " Привіт, ти як завжди енергійний і веселий " . Учасник може звертатися до всіх відразу або до конкретної людини. Під час цієї психологічної розминки група повинна налаштуватися на довірчий стиль спілкування , продемонструвати своє добре ставлення один до одного.
Ведучому слід звертати увагу на манери встановлення контактів.
Час: 15 хвилин.
По його закінченні провідний розбирає типові помилки, допущені учасниками , і демонструє найбільш продуктивні способи вітань.
Мета вправи:
Питання:
Вправа № 2 «Кажу, що бачу»
Опис поведінки означає повідомлення про спостережуваних специфічних діях інших людей без оцінювання, тобто без приписування їм мотивів дій, оцінки установок, особистісних рис. Перший крок у розвитку висловлюватися в описовому ключі, а не формі оцінок - поліпшення вміння спостерігати і повідомляти про свої спостереження , не даючи оцінок.
Сидячи в колі , зараз ви спостерігаєте за поведінкою інших і , по черзі , говорите , що в бачите щодо будь-якого з учасників. Наприклад : "Коля сидить , поклавши ногу на ногу " , "Катя посміхається ".
Ведучий стежить за тим , щоб не використовувалися оціночні судження і умовиводи . Після виконання вправи обговорюється , чи часто спостерігалася тенденція використовувати оцінки , чи було складним цю вправу , що відчували учасник.
Мета вправи : програвання ситуації безоціночного висловлювань.
Час: 30 хвилин
Вправа № 3 « Невпевнені, впевнені та агресивні відповіді»
Кожному члену групи пропонується продемонструвати в заданій ситуації невпевнений, впевнений і агресивний типи відповідей .
Ситуації можна запропонувати наступні:
Для кожного учасника використовується тільки одна ситуація. Можна розіграти дані ситуації в парах . Група повинна обговорити відповідь кожного учасника.
Час: На вправу відводиться 45 хвилин.
Мета вправи:
Міні-лекція ведучого
Ведучий розповідає про різні типи поведінки в конфліктній ситуації (за Томасом ) : пристосування , компроміс , співробітництво, ігнорування , суперництво і конкуренцію . Після цього доцільно провести 1-2 рольові ігри ( на розсуд ведучого) , на прикладі яких учасники можуть спостерігати різні типи поведінки .
Час: 20 хв .
Рольова гра " Згладжування конфліктів"
Ведучий розповідає про важливість такого вміння як уміння швидко і ефективно згладжувати конфлікти; оголошує про те , що зараз досвідченим шляхом варто спробувати з'ясувати основні методи врегулювання конфліктів.
Учасники розбиваються на трійки. Протягом 15 хвилин кожна трійка придумує сценарій, за яким двоє учасників представляють конфліктуючі сторони (наприклад , сваряться подружжя) , а третє - грає миротворця, арбітра.
На обговорення ведучий виносить наступні питання:
Мета вправи : відпрацювання умінь і навичок згладжування конфліктів .
Час: 45 хв .
Вправа № 4 «Друкована машинка»
Учасникам загадується слово або фраза. Букви , складові текст , розподіляються між членами групи. Потім фраза повинна бути сказана якнайшвидше , причому кожен називає свою букву , а в проміжках між словами всі плескають у долоні.
Мета вправи : вироблення навичок згуртованих дій.
Час: 25 хв.
Вправа №5 «Як би … , Я став би»
Вправа відбувається по колу: один учасник ставить умову, в якій обумовлена деяка конфліктна ситуація. Наприклад : "Якщо б мене обрахували в магазині". Наступний , поруч сидить , продовжує ( закінчує ) пропозицію. Наприклад : " Я став би вимагати книгу скарг ".
Доцільно провести цю вправу в кілька етапів, в кожному з яких беруть участь всі присутні , після чого слід обговорення.
Ведучий відзначає , що як конфліктні ситуації , так і виходи з них можуть повторюватися.
Мета вправи: вироблення навичок швидкого реагування на конфліктну ситуацію.
Час: 40 хв .
Завершення
Питання ведучого:
Зробіть це " тут і тепер" .
Час: 20 хв.