МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ, НАУКИ ТА МОЛОДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ІЗМАЇЛЬСЬКА МІСЬКА РАДА ВІДДІЛ ОСВІТИ ІЗМАЇЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ІЗМАЇЛЬСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІКОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ІЗМАЇЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ІЗМАЇЛЬСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ «ПАЛАЦ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА» ІМ. АЛЛИ ІВАНОВОЇ
ПОГОДЖЕНО Протокол засідання науково-методичної ради Комунального закладу позашкільної освіти Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Палац дітей та юнацтва ім. Алли Іванової» 03 вересня 2024 р №1 |
ЗАТВЕРДЖЕНО Протокол засідання педагогічної ради Комунального закладу позашкільної освіти Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Палац дітей та юнацтва ім. Алли Іванової» 03 вересня 2024 р №1 |
Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму
«КИЛИМАРСТВА»
(робоча програма)
4 років навчання
м. Ізмаїл - 2024
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
ІЗМАЇЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ІЗМАЇЛЬСЬКОГО РАЙОНУ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
«ПАЛАЦ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА ІМ. АЛЛИ ІВАНОВОЇ»
Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму
«КИЛИМАРСТВО»
(робоча програма)
4 роки навчання
м. Ізмаїл – 2024
Автор:
Величко Марія Урелівна – керівник гуртка «Килимарство» Комунального закладу позашкільної освіти Ізмаїльської міської ради Ізмаїльського району Одеської області «Палац дітей та юнацтва ім. Алли Іванової»
ПРОГРАМА ГУРТКА КИЛИМАРСТВА
(Початковий, основний і вищий рівні)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Килимарство — глибоко традиційне явище художньої культури. Килимарство-мистецтво виготовлення килимів і килимових виробів (гобеленів, панно, тощо) ручним способом. Воно належить до одного з найдавніших народних художніх промислів, яке формувалося і вдосконалювалося упродовж віків, оскільки люди завжди прикрашали своє житло власноруч виготовленими килимами.
Колективний характер творчості та спадкоємність багатовікових традицій залишаються визначальними рисами килимарства. Одночасно ручний спосіб виготовлення дає майстрові змогу імпровізувати. Тому килими України є унікальними народними художніми творами, у яких знайшли своє відображення висока культура технічного виконання та орнаментальне, композиційне й колористичне багатство. Виховання дітей на кращих традиціях українського мистецтва шляхом безпосереднього залучення до творчої праці є тією основою, на якій базуються міцні етичні ідеали, світогляд, норми та правила поведінки вихованців.
Метою програми є формування компетентностей особистості засобами колективу килимарства. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються килимарства як одного з видів народної творчості,показує багатство і різноманітність техніки ручного ткацтва.
Практичної, що сприяє оволодінню навичками виготовлення різноманітних килимових виробів, грамотному підходу до виповнення композиції виробу.
Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей.
Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; творчої активності, цілеспрямованості, популяризації килимарства.
Програма передбачає 4-годичну роботу з дітьми та юнацтвом віком від 5 до 18 років.
початковий рівень (1 рік навчання) – 144 год. (4 год./тиждень), (вік дітей 6-9 років);
основний рівень (1 рік навчання) -216 год. (6 год./тиждень), (вік дітей 8-10 років);
основний рівень (2 роки навчання)– 216 год. (6 год./тиждень), (вік дітей 8-11років) вищий рівень (1 рік навчання та наступні роки) - 324 год. на рік.
Навчальний процес початкового рівня сприяє виявленню індивідуальних творчих здібностей у дітей, оволодіння ними теоретичними знаннями та практичними навиками, які допомагають втілити задум в ескіз, а ескіз — у килимовий виріб. Дітям надається можливість створювати речі, яким властива індивідуальність та вишуканість. Протягом основного рівня навчання забезпечується вивчення кольорової та орнаментальної символіки, ускладнених композиційних рішень, поєднання декількох технік при створенні килимового виробу. У цей час поєднуються індивідуальна та колективна форми роботи, передбачається виконання індивідуальних проектів, участь у виставках і конкурсах різних рівнів.
Теоретичний курс передбачає заняття з малювання, композиції, колористики, історії килимарства, вивчення кольорової та орнаментальної символіки у килимарстві.Практичний курс вчить переходу від простих технік килимарства до складних, виготовленню сучасного килима-гобелена. Робота є основою занять гуртка, але не є самоціллю,вона підпорядковується освітним та виховним задачам. Програма інтегрує знання гуртківців з історії, народознавства, образотворчого мистецтва. Для розширення світогляду дітей планується проведення екскурсій до музеїв, на виставки творів народного мистецтва, зустрічі з майстрами-килимарями.
У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651.
Програма є робочою, а тому керівник колективу може вносити до її змісту зміни та доповнення, враховуючи умови. Кількість годин та їх розподіл за темами програми теж є робочими. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.
Початковий рівень
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема |
Кількість годин |
|
||
|
|
|
Теоретичні практичні |
|
|
п/п |
|
усього |
|
|
|
|
|
|
заняття |
заняття |
|
1. |
Вступне заняття |
2 |
2 |
— |
|
2. |
Історія килимарства |
2 |
2 |
— |
|
3. |
Класифікація килимових виробів |
6 |
2 |
4 |
|
4. |
Художня килимова композиція |
10 |
4 |
6 |
|
5. |
Основні прийоми композиції |
6 |
2 |
8 |
|
6. |
Основи кольорознавства |
10 |
2 |
4 |
|
7. |
Пейзажна композиція |
14 |
2 |
12 |
|
8. |
Панно Абстракця |
20 |
2 |
18 |
|
9. |
Панно-мініатюра «Зимові свята в традиціях нашого народу» |
20 |
2 |
18 |
|
10. |
Творча робота за власним задумом |
40 |
2 |
38 |
|
11. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
10 |
10 |
— |
|
12. |
Підсумкове заняття |
4 |
— |
4 |
|
Разом |
144 |
32 |
112 |
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (2 год)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання. Робоча кімната. Інструменти та матеріали. Правила безпеки на заняттях. Розподіл робочих місць.
Історія килимарства (2 год)
Килим — одна з найдавніших прикрас людського житла, втілення затишку й відпочинку. Використання килимів у побуті. Види килимових виробів. Художні особливості килима, їхні регіональні відмінності. Унікальні роботи народних майстрів.
Класифікація килимових виробів.(6)
Від, техніка, виготовлення, характер орнаменту, практичне застосування килимних виробів. Ворсові і безворсові килими . Основні розміри. Килими ручного вироблення. Килими машинного виробництва. Килими різних народів
Художня килимова композиція (10 год.)
Поняття про декоративне-прикладне мистецтво. Роль декоративно- прикладного мистецтва в побуті. Загальне поняття про композицію:закони композиції. Види орнаментальних мотивів та засоби їх ритмізації. Геометричний та рослинний орнамент. Сюжетно- тематична килимна композиція.
Основні прийоми композиції (10 год)
Килимова композиція. Симетрія та асиметрія. Принципи побудови орнаментальних композицій, їхні види і способи ритмізації, рапорт. Образотворчі засоби у декоративній композиції. Стилізація. Площинна композиція: крапка, штрих, пляма, лінія, силует, контур, маса. Елементи традиційних українських орнаментів у килимарстві.
Практична робота: замальовки орнаментальних композицій у смужці та квадраті; стилізування рослин і тварин в ахроматичному зображенні.
Основи кольорознавства (6 год.)
Основні кольори спектра. Групи теплих і холодних кольорів. Контрастні кольорі. Вплив кольору на організм людини.
Практична робота: виконання замальовок кольорових гам. Ритм кольорових смуг і клітинок.
Пейзажна композиція (14 год.)
Творчість українських майстрів. Декоративне вирішення пейзажної композиції: орієнтування на художні і технологічні особливості матеріалу – відмова від дрібних подробиць за рахунок використання природного малюнку.
Практична робота: виготовлення підготовчого малюнку. Підбір матеріалу; розрахунок основи, виконання виробу на матеріалі та оформлення готового виробу.
Панно «Абстракція» (18 год.)
Ознайомлення з ілюстрацією. Вивчення особливостей малюнків. Обговорювання ескізів композиції.
Практична робота: малюнок у розмір панно, переклад на основу. Виконання з матеріалу. Робота голками, нитками. Оформлення виробу.
Панно-мініатюра «Зимові свята в традиціях нашого народу» (20 год.)
Мистецтво гобелена. Розвиток українського гобелена на основі національних художніх традицій. Український гобелен у сучасному інтер'єрі. Вибір теми до гобелена.
Практична робота:
малювання і копіювання орнаменту; розробка ескізу до гобелена; нанесення контуру на канву. Кольорове рішення; підбір ниток за ескізом; виконання та оформлення гобелена.
Творча робота за власним задумом (40 год)
Вибір типу килимового виробу. Виготовлення ескізу майбутньої роботи. Вирішення композиційних завдань та кольорових рішень з урахуванням символічних значень .Практична робота: натягування основи на пяльца; підбір ниток за кольором , виконання і оформлення виробу.
Екскурсії, конкурси, свята, виставки (10 год)
Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси. Екскурсії для Ознайомлення з природою, історією та культурою краю. Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Зустрічі з народними майстрами. Святкування. Дня знань, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо.
Підсумкове заняття (4 год.)
Творчий звіт гуртківців. Відзначення кращих учнів грамотами та призами. Завдання на літо.
Основний рівень, перший рік навчання
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема |
Кількість годин |
|
||
|
|
усього |
Теоретичні практичні |
|
|
п/п |
|
|
|
|
|
|
|
|
заняття |
заняття |
|
1. |
Вступне заняття. |
3 |
3 |
— |
|
2. |
Історія килимарства |
3 |
3 |
— |
|
3. |
Державна і національна символіка |
3 |
3 |
— |
|
4. |
Головні закони композиції |
12 |
3 |
9 |
|
5. |
Пейзажна композиція |
3 |
3 |
3 |
|
6. |
Український килим |
48 |
3 |
45 |
|
7. |
Сучасний килим «Україна починається з тебе» |
45 |
3 |
42 |
|
8. |
Панно. Мала форма |
30 |
3 |
27 |
|
9. |
Творча робота |
57 |
3 |
54 |
|
10. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
6 |
6 |
— |
|
11. |
Підсумкове заняття |
3 |
3 |
— |
|
Разом |
216 |
27 |
180 |
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (3 год)
Підсумки попереднього року навчання.
Обговорення самостійних робіт, які були виконані учнями влітку. Мета, завдання, зміст і форми занять на новий навчальний рік. Розподіл робочих місць. Правила поведінки у колективі, навчальному закладі. Правила техніки безпеки.
Історія килимарства (3 год)
Килими доби Київської Русі. Вплив стилю бароко на розвиток українського килимарства.
Характерні художні риси та особливості виготовлення килимів із різних районів України.
Державна й національна символіка (3 год)
Графічне та колористичне значення символіки держави, області, міста, села.
Головні закони композиції (12 год)
Декоративна композиція. Головні загально-художні композиційні закони. Співвідношення, рівновага та гармонія композиції. Пропорції та перспектива. Практична робота : складання композиції із заданих предметів; складання композиції за власним задумом.
Український килим (48год)
Художні особливості українських килимів. Килими Полтавщини, Гуцульщини, Полісся. Гладкі двосторонні килими. Ворсові килими. Аналіз схем килимів і елементів традиційного орнаменту.
Практична робота: розробка ескізу килимка з геометричним або рослинним орнаментом ; підбір кольорових ниток за ескізом; виготовлення та оформлення готового виробу.
Сучасний килим «Україна починається з тебе» ( 45год)
Типи і призначення килимів. Технологія виготовлення . Способи з'єднання кольорових ниток.
Практична робота: малювання ескізу , підбір кольорових ниток за ескізом; виготовлення та оформлення виробу.
Панно. Мала форма (30 год)
Історія виникнення гобелена. Творчий задум.
Практична робота: розробка ескізу міні-гобелена; підбір ниток, робота голками, нитками; виготовлення додаткових елементів, оформлення готового виробу.
Творча робота ( 57 год)
Вибір типу килимового виробу. Практична робота: малювання ескізу; підбір кольорових ниток за ескізом; виготовлення та оформлення виробу .
Екскурсії, конкурси, свята, виставки (6 год)
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю. Зустрічі з народними майстрами.
Підсумкове заняття (3 год )
Підсумкова виставка кращих робіт учнів. Відзначення вихованців. Перспективний план роботи гуртка на наступний рік. Завдання на літо. Рекомендації щодо збору матеріалу.
Основний рівень, другий рік навчання
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема |
Кількість годин |
|
||
|
|
усього |
Теоретичні практичні |
|
|
п/п |
|
|
|
|
|
|
|
|
заняття |
заняття |
|
1. |
Вступне заняття |
3 |
3 |
— |
|
2. |
Історія килимарства, класифікація виробів |
3 |
3 |
— |
|
3. |
Композиційні прийоми |
15 |
3 |
12 |
|
4. |
Сучасний гобелен |
42 |
|
42 |
|
5. |
Декоративне панно «Сторінками казок народів миру» |
63 |
3 |
60 |
|
6. |
Мініатюра. Панно |
15 |
3 |
12 |
|
7. |
Творча робота за власним задумом |
63 |
3 |
60 |
|
8. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
6 |
6 |
— |
|
9. |
Підсумкове заняття |
6 |
6 |
— |
|
Разом |
216 |
30 |
186 |
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (3 год)
Підсумки попереднього року навчання. Мета, завдання, зміст і форми занять у новому навчальному році. Правила внутрішнього розпорядку, безпеки праці, виробничої санітарії та особистої гігієни. Організація робочих місць. Інструменти та матеріали.
Історія килимарства. Класифікація виробів (3 год)
Килими України XVIII ст.
Композиційні прийоми (12 год.)
Масштаб. Пропорційність. Контраст. Необхідність застосування композиційних прийомів у декоративно-прикладній. Поєднання кольорів та їхня різноманітність і роль в композиції. Сучасна кольорова символіка як важливий композиційний засіб. Площинна та силуетна форми. Стилізація. Декоративна роль рослинного орнаменту.
Практична робота:
малювання ескізів з урахуванням композиційних прийомів і поєднань кольорів; використання кольорової символіки; використання рослинного орнаменту. Підбір ниток за кольором, нанесення контуру на канву, виконання та оформлення виробу.
Декоративне панно «Сторінками казок народів світу» (63 год.)
Ознайомлення з ілюстрацією до казок та билин. Вивчення особливостей малюнків. Обговорювання ескізів композиції.
Практична робота. Малюнок у розмір панно. Переклад на основу. . Характер декоративного трактування фігури людини з врахуванням художньо-технологічних особливостей техніки та іх окремих елементів. Робота голками,нитками. Виконання та оформлення виробу. Контроль якості виробу
Мініатюра. Панно.(15 год)
Мистецтво килимарства..Вибір теми до мініатюри.
Практична робота: малювання та копіювання ескізу; кольорове рішення, підбір ниток за кольором, виконання та оформлення роботи.
Творча робота за власним задумом (63 год)
Перевірка знань гуртківців зі створення малюнка, кольорознавства, стилізації, композиційних прийомів, побудови орнаменту. Самостійний вибір теми, видів килимового виробу. Практична робота: малювання ескізу; створення графічного шаблону або технічного малюнка; підбір кольорових ниток; виготовлення та оформлення виробу.
Екскурсії, конкурси, свята, виставки (6 год)
Пізнавально-ігрові програми, вікторини, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю. Відвідування краєзнавчих, природничих, художніх та історичних музеїв, етнографічних ярмарків.
Поповнення альбому зразків.
Зустрічі з народними майстрами-килимарями.
Підсумкове заняття (6 год)
Підсумкова виставка кращих робіт учнів. Відзначення вихованців.
Перспективний план роботи гуртка на наступний рік. Завдання на літо.
Рекомендації щодо збору матеріалу.
Вищий рівень
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема |
Кількість годин |
|
||||
|
|
|
Теоретичн іпрактичні |
|
|||
п/п |
|
усього |
|
|
|||
|
|
|
заняття |
заняття |
|
||
1. |
Вступне заняття |
2 |
2 |
— |
|
||
2. |
Історія килимарства |
6 |
6 |
— |
|
||
3. |
Композиція. «Квіти України» |
16 |
6 |
10 |
|
||
4. |
Панно «Моя Україна» |
36 |
6 |
30 |
|
||
5. |
Панно « Фарби миру» |
36 |
6 |
30 |
|
||
6. |
Панно.. Велика форма |
76 |
6 |
70 |
|
||
7. |
Сучасний гобелен «Мир- мова щастя» |
80 |
6 |
74 |
|
||
8. |
Творча робота |
68 |
6 |
62 |
|
||
9. |
Підсумкове заняття |
4 |
4 |
— |
|
||
Разом |
324 |
48 |
276 |
|
|||
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Вступне заняття (2 год)
Підсумки попереднього року навчання. Обговорення самостійних робіт, які гуртківці виконали влітку. Мета, завдання, зміст і форми занять у новому навчальному році.
Правила внутрішнього розпорядку, безпеки праці, виробничої санітарії та особистої гігієни.
Організація робочих місць. Інструменти та матеріали.
Історія килимарства (6 год)
Коптські тканини .и килими середньовічної Європи. Гобелени-шпалери. Сучасний гобелен: стилі і напрями. Гобелен в інтер'єрі. Відомі майстри гобеленів.
Композиція «Квіти України» (16 год)
Створення композиції до сучасного гобелена. Орнаментальна та сюжетно-тематична композиція. Використання орнаменту в гобелені. Симетрія та асиметрія. Динаміка і статика. Метричний і ритмічний ряди. Практична робота: малювання ескізу з використанням гармонійності споріднених контрастних кольорів; створення сюжетно-тематичної композиції за власним задумом.
Панно «Моя Україна» (36 год)
Орнаментальна та сюжетно- тематична композиція. Динамічне вирішення композиції. Контрастні співвідношення фактури, тону та кольору використаних тканин. Сучасні оригінальні форми традиційних килимів.
Практична робота: малювання ескізу; підбір матеріалу; виконання та оформлення виробу..
Типова композиція. Колористичне вирішення. .Практична робота:
малювання ескізу; підбір ниток; зміна напрямів ; виконання та оформлення виробу.
Панно. Велика форма (за власним задумом)(76 год)
Традиційне народне вбрання та їх регіональні особливості. .Обговорення вибору комбінованої техніки виконання у традиційному вбранні. Практична робота: малювання ескізу; підбір ниток; виконання та оформлення виробу.
Сучасний гобелен «Мир- мова щастя» (80 год)
Різноманітна техніка виконання. Специфіка художньої виразності. Практична робота: малювання ескізу; малювання шаблону; підбір ниток за кольром, виконання та оформлення виробу.
Творча робота за власним задумом (68 год)
Самостійний вибір теми та техніки виконання. Колективне обговорювання тематики творчих робіт. Розгляд і аналіз робіт гуртківців, художників репродукцій Практична робота: малювання ескізу; підбір ниток виконання роботи на матеріалі та оформлення виробу.
Підсумкове заняття (4 год)
Підсумкове заняття. Підсумкова виставка найкращих робіт учнів –звіт про річну працю гуртку. Відзначення гуртківців.
Учні повинні знати:
основні віхи з історії килимарства; характерні художні риси та особливості виготовлення килимів у різних районах України;
історію виникнення та особливості виготовлення гобеленів;
основи сучасної кольорової символіки; відмінності технік українського та зарубіжного килимарства; основні прийоми побудови композиції;
типові композиції килимів із різними техніками виконання; основні кольори та кольорові гами.
Учні повинні вміти:
підготувати ескіз; самостійно складати технічний малюнок з ескізу;
використовувати кольорову символіку у виробах.
Створювати сюжетно-тематичну композицію за власним задумом;
працювати голками;
знати послідовність техніки виконання;
виконувати правила культури праці;
створювати гаму відтінків одного кольору шляхом додавання нітій ,дотримуватися пропорцій,визначати центр малюнка, уміло та правильно підбірати кольорі фарб,знати конструкції й принципи роботи голками
виготовити килимові вироби: декоративне панно за сюжетом казок,билин, сучасний гобелен, пейзажну копозицію, гобелен-мініатюру.
складати композиції із заданих предметів та за власним задумом; поєднувати техніки виготовлення виробу; ;
виготовляти гобелен малої форми ; створювати килими за різними техніками виконання;
БІБЛІОГРАФІЯ
Данченко О. С. Народні майстри. — К., 1982.
Жук А. К. Українські народні килими. — К., 1965.
Запаско Я. Українське народне килимарство. — К., 1977.
Легенький Ю. Г. Від ремесла до творчості. — К., 1990.
Таранущенко С. А. Килим. Історія українського мистецтва. — К, 1988.
Українське народне мистецтво. — К., 1960.
Українське народне мистецтво. — К., 1961.
Художні промисли України. — К., 1979.
Щербаківський В. Українське мистецтво. — К., 1995.
Т.Ткаченко «Енціклопедія рукоділля»- К., «Ріпол классік»,. 2005.
Н.О.Глухенька «Петріківські узори»-К., «Просвіта», 1993.
Е.Л.Алахвердова «Домашне рукоділля»-К., «Астраль», 2001.