Варіант І
Початковий та середній рівні(Кожна правильна відповідь — 1 бал.)
1. Позначте складне речення, частини якого є односкладними.
А Як тільки зайшло сонце, заспівали пташки. (П. Панч)
Б Коли вишні цвітуть пишно, то й жито квітнутиме добре. (Нар. творч.)
В Дощ пройшов — і Київ зеленіє. (М. Рильський)
Г Чого навчився, того за плечима не носити (Нар. творч.)
2. Укажіть односкладне речення.
А Три печальні фігури із свічками в руках. (І. Цюпа)
Б З пальця меду не добудеш. (Нар. творч.)
В Ранкова тиша солодко дрімає.
Г Я сам хочу співати, своє щось, окреме… (М. Коцюбинський)
3. Позначте неповне речення, у якому слід поставити тире (розділові знаки опущено).
А Три по три дев’ять.
Б У тітки Василини рушники на стінах. (В. Лісовський)
В Не одежа красить чоловіка, а добрі діла. (Нар. творч.)
Г Надворі дощ, а я без парасольки. (О. Забужко)
4. Укажіть неозначено-особове речення.
А Люби свій край! (В. Сосюра)
Б З вогнем не жартуй! (Нар. творч.)
В Продають фіалки, сині, наче очі. (В. Сосюра)
Г Нам наказано йти. (В. Сосюра)
5. Укажіть односкладне називне речення.
А Нема на що подивитись. (Т. Шевченко)
Б Люблю тебе, високе наше небо. (І. Нехода)
В І щуку кинули — у річку. (Л. Глібов)
Г Ось вулиця, будинок і квартира. (М. Рильський)
6. Укажіть тип односкладного речення.
Цікаво послухати дивну пригоду (Л. Первомайський)
А Означено-особове;
Б безособове;
В неозначено-особове;
Г узагальнено-особове.
Достатній рівень(Кожна правильна відповідь — 1,5 бала.)
7. Установіть відповідність між односкладними простими реченнями і їх типами.
1 узагальнено-особове А Ми їхали тепер від села до села. (Ю. Смолич)
2 неозначено-особове Б Сьогодні пишуть диктант. (М. Стельмах)
3 безособове В Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О. Довженко)
4 означено-особове Г Бережіть час — його за гроші не купиш. (Нар. творч)
Д Пливу човником… (О. Копиленко)
8. Установіть відповідність між односкладними безособовими реченнями і способами вираження в них головного члена.
1 безособове дієслово А Нам наказано йти. (В. Сосюра)
2 неозначена форма дієслова Б Колоскам не гнутись вітрові під ноги. (В. Сосюра)
3 прислівник В Поспішиш — людей насмішиш. (Нар. творч.)
4 дієслівна форма на -но, -то Г Гарно, гарно серед степу! (Т. Шевченко)
Д Льотчикам натомлено дрімалось. (Б. Олійник)
Високий рівень(Правильна відповідь — 3 бали.)
9. Прочитайте текст. Випишіть односкладні речення, визначте їх вид.
Квітень. Весна гомонить навколо. Вода гурчить струмочками по ярах і пагорбах, розливається на всю широчінь. Де-не-де видно поодиноких рибалок. Степова весняна ніч. Коні чвалають по калюжах. У повітрі вогко. Десь співають пісню. Раптом спалахує розмова. Тоді прислухаєшся до неї і не наважуєшся втрутитися. (За О. Іваненко)
Варіант ІІ
Початковий та середній рівні(Кожна правильна відповідь — 1 бал.)
1. Позначте складне речення, частини якого є односкладними.
А Хто щастя взяв у лютій боротьбі, той може захистити його в бою. (А. Малишко)
Б Як бригадир не спить, то й діло горить. (Нар. творч.)
В Я люблю, як справляють обжинки. (О. Довженко)
Г Клади гній густо — на току не буде пусто. (Нар. творч.)
2. Укажіть односкладне речення.
А Як парость виноградної лози, плекайте мову. (М. Рильський)
Б У нього була думка поїхати до міста. (М. Грушевський)
В Кравчина бачить уже свій дім і сяє від радості. (О. Гончар)
Г Не всю силу його забирало навчання. (І. Сенченко)
3. Укажіть рядок, що містить неповне речення.
А Не святі горшки ліплять. (Нар. творч.)
Б Красна пташка своїм пір’ям, а людина — знанням. (Нар. творч.)
В Зимовий сад… (В. Сосюра)
Г Добре господині, коли повно в скрині. (Нар. творч.)
4. Укажіть узагальнено-особове речення.
А За добро добром платять. (Нар. творч.)
Б Мені запропонували роботу.
В Небо зсутеніло (А. Казка)
Г Поверніть мене до класу срібним покликом дзвінка. (Б. Олійник)
5. Укажіть означено-особове речення.
А Звідси ніби бачиш увесь світ. (В. Гаман)
Б За селом сіють жито й овес, садять картоплю та квасолю в межряддя. (Ю. Станинцев)
В Поживемо — побачимо. (Нар. творч.)
Г Так хороше і моторошно так. (В. Стус).
6. Укажіть тип односкладного речення.
Утворення на острові Мала Хортиця Запорозької Січі пов’язують з ім’ям Дмитра Вишневецького
А Безособове;
Б означено-особове;
В узагальнено-особове;
Г неозначено-особове.
Достатній рівень(Кожна правильна відповідь — 1,5 бала.)
7. Установіть відповідність між односкладними простими реченнями і їх типами.
1 безособове А Дивлюсь і думаю про вірші. (Л. Костенко)
2 неозначено-особове Б Настав сірий, морозний ранок. (О. Довженко)
3 узагальнено-особове В Шануй батька свого і матір свою. (З Біблії)
4 означено-особове Г Хати хитало течією. (О. Довженко)
Д Ударили у дзвін, народу сповістивши перемогу. (Л. Забашта)
8. Установіть відповідність між односкладними безособовими реченнями і способами вираження в них головного члена.
1 безособове дієслово А У хаті було чисто та гарно
2 особове дієслово, вжите в безособовому значенні Б Смеркалося.
3 дієслівна форма на -но, - - то В Гримнуло ближче, загуркотіло й покотилось у небі.
4 прислівник Г Скільки перейдено і пережито в днях і ночах, між трудних доріг!
Д Вчителя й дерево пізнають з плодів. (Нар. творч.)
Високий рівень(Правильна відповідь — 3 бали.)
9. Прочитайте текст. Випишіть односкладні речення, визначте їх вид.
Весною в селі встають рано. Ще темно. А вже по хатах засвічуються каганці і розвішують по тинах золоту бахрому. Чути брязкання відер об цямрину, скрип журавля. Ось лагідно обізвався до худоби господар хрипким, заспаним голосом. Підводою підвезли молоко на сепараторний пункт. Над селом спочатку в однім дворі, потім у другому, потім у третьому, потім у всьому селі відгукнулися горласті півні. (За Гр. Тютюнником)