2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

Простий і складений присудок (іменний і дієслівний)

Про матеріал
Одним із шляхів формування пізнавальних інтересів учнів є використання учителем нестандартних форм проведення уроків: урок-концерт, урок-подорож, урок-конференція, урок-дослідження. Пропоную розробку уроку – засідання бізнес-клубу.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови (8 клас)

Тема: Простий і складений присудок (іменний і дієслівний)

Мета уроку: закріплювати знання учнів про речення та його граматичну основу, повторити відомості про види присудків і способи їх вираження, граматичну основу речення, закріпити й узагальнити набуті навички розпізнавати види присудків, характеризувати їх; поглиблювати знання учнів з економіки; розвивати зв’язне мовлення, уміння будувати відповідь на лінгвістичну тему; виховувати повагу до рідної мови, доброзичливість, уважне ставлення до товаришів.

Тип уроку: узагальнення набутих компетентностей.

Форма уроку: засідання бізнес-клубу.

Обладнання: «Пам’ятка бізнесмена-початківця», словничок економічних термінів, зведена таблиця результатів роботи учнів на уроці, картки з індивідуальними завданнями, перфокарти, сигнальні картки, предметні малюнки.

Хід уроку

І. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

 На дошці – плакат з написом: «Завітайте до нашого бізнес-клубу!»

  1. Вступне слово вчителя.

Ви звернули увагу на запрошення, записане на плакаті? А хто з вас знає, що означає слово бізнес? Так, бізнес – це будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток. Предметом бізнесу є не лише об’єкти господарської сфери, а й політична діяльність, медична допомога, наука, мистецтво тощо. Що ж, завітаймо до бізнес-клубу. Уявімо собі, що я президент бізнес-клубу, а ви  - члени цього клубу.

Вельмишановні пані і панове! Рада вітати вас, молоде покоління молодих бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую розпочатим. Прошу всіх приготуватися занотовувати необхідні записи, як це і належить справжнім діловим людям. Дозвольте ознайомити вас із «Пам’яткою бізнесмена-початківця» (пам’ятки на партах).

Пам’ятка бізнесмена-початківця

  1. Насамперед досконало й різнобічно вивчить справу.
  2. Виховуйте в собі найкращі людські якості.
  3. Особливу увагу зверніть на виховання вольових якостей характеру.
  4. Розширюйте власний світогляд.
  5. Учіться грамотно спілкуватись, правильно, енергійно, творчо працювати.
  6. Завжди дотримуйте активної життєвої позиції.
  1.              Слово вчителя.

Можна було б ще додати чимало подібних порад, проте, коли якому-небудь бізнесменові і не вдасться виконати якогось пункту пам’ятки, він усе ж за певних умов може досягти успіху в бізнесі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи рідної мови. Без знання мови не можливо завоювати повагу до себе, ефективно підтримувати контакти, вести облік виконуваної роботи, оформляти документи. Навіть налагодити зв’язки із закордоном без досконалого володіння рідною мовою буде важко, бо людину, яка нехтує материнським словом, не шанує батьківських звичаїв, ніхто і слухати не захоче там, де все це свято бережеться і понад усе цінується. Прикро буває чути повідомлення про те, що на міжнародних зібраннях наші підприємці, урядовці послуговуються мовою сусідньої держави, тоді як представники інших країн користуються рідним словом, розуміючи, що так чи інакше іде синхронний переклад. А у французькому парламенті, наприклад, навіть запроваджено штраф за надмірне вживання у виступах запозичених слів – так званих американізмів.  То, може, досить жити позиченим? Коли хочемо, щоб нас усі й усюди поважали як людей, що мають власну гідність, давайте повсякчас поглиблювати й удосконалювати власні компетентності у сфері рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо діловій грі з мови, а конкретніше – темі «Головні члени речення. Простий і складений присудок». Наше завдання – упродовж року закріпити вміння виділяти граматичну основу речення, розпізнавати види присудків, характеризувати їх.

Суть ділової гри полягає в тому, щоб здобути якомога більше балів за відповіді на питання, пов’язані з придбанням підприємств, сировини, знарядь праці. Це дасть можливість розпочати виробництво певного товару, реалізація якого забезпечить вам прибуток.

Зароблені для придбання об’єктів підприємницької діяльності бали (кошти) фіксуватимуться на умовному банківському рахунку.

 

№ з/п

Прізвища, імена членів бізнес-клубу (гри)

Банківський рахунок (у балах)

Підприємство

Сировина

Знаряддя праці

 

 

 

 

 

 

Тематичні словнички, що є на кожній парті, допоможуть осмислено використовувати необхідну термінологію.

 

ІІ. Узагальнення набутих компетентностей.

  1.              Учнівський проект «Словничок економічних термінів».
  2.              «Аукціон знань».

Двома балами оцінюється правильна і вичерпна відповідь. Слово надається тому, хто піднімає догори сигнальну картку.

  1. Що таке речення?
  2. Які ви знаєте види речень?
  3. Як поділяються речення за будовою?
  4. Що таке двоскладні й односкладні речення?
  5. Які є види речень за наявністю другорядних членів?
  6. Що таке підмет?
  7. Які є способи вираження підмета?
  8. Що таке присудок?
  9. Які ви знаєте види присудків?
  10.                     Розкажіть про простий присудок.
  11.                     Поясніть, що таке складений присудок, які є його види.
  1.              Робота з текстом-опорою.

На партах – роздрукований кожному уривок з вірша В.Симоненка «Лебеді материнства». Виразно прочитати уривок, охарактеризувати речення (усно). Одне двоскладне речення записати і зробити синтаксичний розбір (біля дошки працює один учень).

  1.              Гра «Граматична розминка».

Увага! Нашому бізнес-клубу трапилася нагода використати власні можливості (щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання) на практиці: від фірми «Синтаксис» отримано термінове замовлення на опрацювання серії граматичних матеріалів. Списати речення, поставивши розділові знаки, підкреслити граматичну основу; олівцем відобразити на перфокартах, які види присудків використано в реченнях. Роботу виконуйте за варіантами.

 

Перша серія матеріалів (І варіант)

  1.               Краса могутній засіб виховання чутливості душі… 2. Я б назвав красу гімнастикою душі. 3.Вона випрямляє наш дух нашу совість наші почуття переконання (В.Сухомлинський).

Перша серія матеріалів (ІІ варіант)

  1.               Скромність – це дисципліна людських стосунків вчинків бажань думок і почуттів. 2. Совість живе в людській душі лише на поживному ґрунті совісності сорому. 3. Ти повинен правильно бачити навколо себе справжнє багатство душі й потворну убогість (В.Сухомлинський).

На перфокарті учень ставить знак + навпроти правильної відповіді, а в графі «Пропущені розділові знаки» зазначає кількість пунктограм, які він помітив. Перевіряють правильність виконання завдання учні-модератори. Кожну правильну відповідь оцінюють 1 балом.

 

 

Зразок виконання (І серія)

Який вид присудка в реченні

Номер речення

1

2

3

Простий

 

+

+

Складений дієслівний

 

 

 

Складений іменний

+

 

 

Пропущені розділові знаки

 

 

3

 

  1.              «Випуск продукції».
  1. На банківському рахунку видно, що деякі бізнесмени стали власниками підприємств і можуть почати випуск товару. Отож отримайте замовлення на виробництво «лінгвістичної продукції»: складіть кілька речень, використовуючи різні види присудків, про те, як ви розумієте поняття «людяність».
  2. Увагу інших школярів привертаємо до «Пам’ятки бізнесмена»: у висловлених настановах визначте граматичні основи речень, назвіть види присудків. Як називають такі види речень, у яких присутній один з головних його членів? Що означає – виховувати в собі найкращі людські цінності?
  1.              Гра «Лідер виробництва».

Виконати вправу №544 (з підручника). Списати речення, підкреслити граматичні основи. Дати усну характеристику присудків у цих реченнях. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

  1.              Гра «Конкурентна боротьба».

Як відомо, між підприємцями існує постійна конкуренція. За допомогою «Словничка» з’ясувати лексичне значення «конкуренція». Власники підприємств почергово зачитуватимуть складені ними речення про людяність, решта учнів записуватиме їх, після чого пояснюватиме, які види присудків використано в реченнях. Кожне правильне пояснення означає прибуток в 1 бал, неправильне – рівноцінну втрату у вигляді штрафу           (- 1 бал).

  1.              Гра «Рекламна розминка».

Зверніть увагу на показники банківського рахунку. Тепер ви володієте підприємствами і можете випускати потрібний державі товар. Та кожному поважному бізнесменові необхідно вміти рекламувати свою продукцію, яка може бути найрізноманітнішою: дитячі іграшки, канцелярське приладдя, продукти харчування, посуд, взуття тощо.

Розгляньте малюнки, на яких зображено різні види товару, за «Словником економічних термінів» з’ясуйте значення слова «реклама». Складаючи свої рекламні оголошення, намагайтеся використати різні за метою висловлювання речення, від цього зростатиме ваш прибуток – кількість балів. І пам’ятайте, що реклама повинна бути стислою, чіткою і влучною. Успіху вам!

ІV. Підсумок уроку.

  1.              Гра «Інтерв’ю».

Найперспективнішим бізнесменам дається завдання дати імпровізоване інтерв’ю однокласнику-журналісту. Попередньо з’ясовуємо значення слова «інтерв’ю» і «меценат». Наприклад, за таким початком:

  1. Чи готові ви продовжити традиції меценатства?
  2. Покровителем яких наук чи мистецтв бажаєте бути?

Учні читають складені реклами, озвучують інтерв’ю

2.Оцінювання навчальних досягнень.

3. Завершальне слово вчителя.

Шановні пані і панове! Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Ми добре попрацювали, закріпили знання про види присудків, вправлялися у визначенні граматичної основи речення. Сподіваюсь, що здобуті сьогодні знання згодяться вам у майбутньому, а досягши успіху у виробничій справі, ви з гідністю представлятимете українських підприємців. Щасти вам!

V. Домашнє завдання.

1. Вивчити теоретичний матеріал §10.

2. Підготувати зв’язну розповідь про види присудків і способи їх вираження.

3. Скласти рекламне оголошення для популяризації української книги

 

docx
Додано
15 лютого 2019
Переглядів
701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку