Мета: - повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості; - наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; - розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; - за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися про неповторність людської особистості.
Номер слайду 4
Чуже мовлення. Непряма мова. Пряма мова -це чуже мовлення,що передається не дослівно, а із збереженням лише основного змісту висловлювання-це чуже мовлення, передане идослівно,з повним збереженням змісту,форми та інтонації.
Номер слайду 5
Пряма мова супроводжується словами автора, які вказують ,кому вона належить. Слова автора є синтаксичним центром,що організовує конструкцію з чужим мовленням,а також є засобом уведення його в розповідь.
Номер слайду 6
Речення з прямою мовою складається з двох частин:слів авторапрямої мовиоб'єднуються за змістом та інтонаційно,без допомоги сполучників
Номер слайду 7
«П»,- а. «П?!»- а. А: «П». А: «П?!»А : «П?!» — а. «П ,-а,- п». «П?!-а.- П». «П ,-а.- П». «П, — а: — П!»А : «П», — а. Розділовізнаки у реченнях з прямою мовою
Номер слайду 8
НЕПРЯМА МОВА На письмі непряма мова в лапки не береться. Речення з непрямою мовою є складнопідрядним із підрядним з'ясувальним, яке приєднується за допомогою сполучників що, щоб, ніби і сполучних слів (сполучників) хто, що, який, чий, котрий, де, коли, як. Наприклад: Андрій сказав, що батько повернеться пізно.
Номер слайду 9
Під час заміни прямої мови на непряму слова автора стають головним реченням, а пряма мова - підрядним
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Совість Вогонь ,Вода і Совість разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися. Вогонь сказав якщо загубите мене і захочете знайти, йдіть у той бік, де відчуваєте тепло. А коли загубите мій слід промовила Вода то шукайте разом із тими, хто хоче вгамувати спрагу. Совість стояла мовчки і слухала своїх друзів. А як тебе знайти,коли загубимо запитали Вогонь і Вода. Той, хто загубив мене тихо відповіла Совість уже ніколи знайти не зможе, бо я буваю тільки з тими ,хто мене не втрачає. Робота з текстом
Номер слайду 12
Робота з текстом. Переписати текст,визначити речення з прямою мовою. Розставити розділові знаки.
Номер слайду 13
1. Козацькому роду нема переводу співають в народі давно.2. Я чув, як серце жалісно кричало,щоб ворога лежачого не бить.3. Ти до землі всім серцем пригорнись мені шепоче рідна Україна.4. Хіба пристало козакові отут сидіть промовив я у темнім лузі , у діброві витає славонька моя.5. Чим багата людина в цьому світі часто запитують .6.І очі хлопчика горять, він б’є себе у груди я України не забуду.7. Пита земля мене, питають ріки чи ти Вкраїні син чи син навіки.8. За сина сказав батько, що яка б йому доля не випала, тільки жити він буде по правді.9. Боронь Боже матінка казала щоб змія у серце заповзала. 10. Обіпершись вітрові на спину, кричить Тарасова гора нема на світі України немає другого Дніпра.11. Сюди мабуть ніколи не ступала жива душа подумав Андрій а потім додав а ми зайшли.