Сполучники підрядності й сполучні слова.

Про матеріал
Сполучники підрядності й сполучні слова. Інтонація. Головне й підрядне речення. Розділові знаки між ними.
Перегляд файлу

Тема. Сполучники підрядності й сполучні слова. Інтонація. Головне й підрядне речення. Розділові знаки між ними.

Мета:   поглибити знання учнів про складнопідрядне речення, засоби зв’язку

             в ньому; з’ясувати, що підрядна частина може з’єднуватися з

             головною за допомогою сполучників і сполучних слів; домогтись

             засвоєння правил уживання розділових знаків у складнопідрядному

             реченні, їх інтонації; формувати вміння й навички знаходити складно-

             підрядні речення, правильно використовувати їх у мовленні;

             виховувати в учнів любов до Батьківщини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, мультимедійний проектор.

 

                                                  Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

  1. Організаційний момент.

  2.Оголошення теми, мети, завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Вибірковий диктант.

Завдання: виписати з тексту складнопідрядні речення (слайд 8).

 

Результат пошуку зображень за запитом "Картинку Собор"

 

Краса людська… Як і якою мірою осягнути її глибину й нетлінність?

  У чому полягає духовна краса людини?

  Завжди треба пам’ятати, що необхідно виховати в собі людину. Ось що найголовніше. Справжня людина народжується там, де важко. Якщо вона прийшла на допомогу іншим,  - це духовно красива людина. Той, хто натхненно й творчо працює, самовдосконалюється, дає корисні поради, є, безумовно, духовно красивим. Дуже важливо відчути й побачити ту красу, яка поруч з тобою. Не пройди повз неї, не помітивши її. Адже краса врятує світ.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

  1. Розглянути спроектовані складнопідрядні речення. Розчленувати кожне з них на прості. Що в їх частинах треба викинути або замінити, щоб вони стали простими реченнями? (слайд 9)

Хоч і не всі спортсмени зібралися на стадіоні, але змагання розпочалися.

Туристи вже влаштувалися так, що буран їм не загрожував.

І скрізь, де тропа моя в’ється, лишив я частиночки серця.

Там, де рідні стежка і стеблина, бродять мої думи і пісні.

  1. Запитання до класу.

Які особливості будови складнопідрядного речення порівняно з іншими типами речень?

( У складнопідрядному реченні є вказівні слова(не завжди) і сполучники підрядності або сполучні слова (обов’язково).

  1. Робота з підручником.

Прочитати теоретичний матеріал і з’ясувати, за допомогою яких сполучників чи сполучних слів може приєднуватись підрядна частина до головної.

  1. Пояснення учителя.
  1.     Сполучники підрядності приєднують підрядну частину до головної, але членами речення не виступають.
  2.     Сполучні слова приєднують підрядну частину до головної і є членами речення в підрядній. Його можна замінити повнозначним словом із головної частини.
  3.     Вказівне слово є членом головної частини. Вказівними словами бувають:
  •          вказівні займенники цей, той, такий, стільки;
  •          означальні займенники весь, всякий, кожний;
  •          вказівні прислівники так, настільки, там, тут, туди, звідти, тоді, доти, тому.
  1.     Інтонація складнопідрядного речення має певні особливості: у кінці першої частини тон підвищується й робиться пауза, а на другій тон знижується. Наприклад: Гомонить жива вода, де сухі степи шуміли.
  2.     У більшості видів складнопідрядних речень підрядна частина може займати будь-яке місце щодо головної: стояти перед чи після неї або в середині. підрядна частина відокремлюється від головної комами.
  1. Спроектовані речення переписати, вставляючи пропущені сполучники й сполучні слова. Поставити розділові знаки. Підкреслити вказівні слова й визначити, якими членами речення вони виступають (слайд 10).

Там… вчора зірниці мигтіли сьогодні вже глухо погуркував грім. …гукають … і озиваються.

Троянівка ще спала …по деяких хатах уже світилося.

Гарно там живеться … гуртом сіється й ореться.

Добре … вчити … хоче все знати.

… згода панує там і горе танцює.

Хоч раз би піднятись туди … й птах ніякий не бував.

Не встиг мисливець прйти кілька кроків … на стежку вибіг старий облинялий заєць.

У вагонах видно ще всі спали … вікна були закриті шторами.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Запитання до класу.
  •          За допомогою чого може приєднуватися підрядна частина до головної?
  •          Які пунктуаційні помилки можна допустити в складнопідрядному реченні?
  1. Пояснювальний диктант.

Завдання: записати речення, пояснити вживання розділових знаків.

Хліб село збирає, щоб ми у щасті і в добрі жили.

Варто відзначити, що Ярослав Мудрий був людиною всебічно освіченою.

Щоб по-справжньому любити, потрібно мати могутню духовну силу.

Повела житами стежка неширока в поле, де тополя мріє одинока.

Запорозька Січ стала місцем, де запалювалися патріотизмом і сповнювалися ненавистю проти всякого гніту.

Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

За честь і правду все віддай, коли ти любиш рідний край.

Оцінювання.

V. Домашнє завдання.

   Підготувати схему на тему: « Основні види складнопідрядних речень» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бреус Людмила
Додано
13 вересня
Переглядів
45
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку