Урок №
Тема: Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі
Мета: сформувати в учнів поняття про пряму мову; розглянути правила постановки розділових знаків при прямій мові; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора; розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до поезії, природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, картки.
Трусне зелені кучері весна.
Педалі днів натисне під ногами –
і заспіває пташка голосна.
(Л. Костенко)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІII.Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Спостереження над мовним матеріалом
Запишіть речення. Зверніть увагу на розділові знаки.
Ліна Костенко казала: «Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там»
Це речення з прямою мовою. Воно складається з двох частин: висловлювання певної особи і слів автора. Слова автора вказують, кому належить пряма мова. Вони вимовляються прискорено і з пониженням голосу. Речення з прямою мовою можна зобразити схематично. При цьому
користуються такими умовними позначками: А – слова автора з великої букви; а – слова автора з малої букви; П – пряма мова.
Схема цього речення виглядає так: А : « П.»
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Лексичне дослідження
Поміркуйте, чому пряму мову називають «прямою». Зробіть висновок. (Пряма — правдива, чесна, точна. Отже, пряма мова — чужа мова, передана дослівно, без змін, від імені того, кому вона належить.)
2.Робота в парах
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть один одному правила постановки знаків. Серед запропонованих у таблиці схем знайдіть ті, що відповідають наведеним реченням.
Піднімає джміль фіранку, каже: Доброго вам ранку! Як вам, бджілко, почувалось?Чи дощу не почувалось?
Виглядає бджілка з хатки: У дзвіночку добре спатки. Цей дзвіночок — як намет.Тільки дощ — як кулемет.
Сю нiч ворон сказав: Апчхи!
Сю нiч квiтка питала квiтку: Що ж це робиться, поясни? Тiльки вчора було ще влiтку, а сьогоднi вже восени!
Я річку побачила раптом. Питаю: А хто ж ти така? Я Альта, я Альта, я Альта! -тонесенько плаче ріка…
Я не скажу: Хвилино, спинись! Хвилино, будь!
3.Закінчте речення. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.
Я дуже люблю кататися ...
Він сказав ...
Я почув ...
... говорять діти.
... розповідає Вітя.
4.Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Вище руки підійміть.
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу! Все гаразд!
3.Складіть діалог, використовуючи подані репліки. Запишіть складений діалог.
Телевізор у твоєму житті.
Учні вітаються.
- Ти любиш дивитися телевізор?
- ……….
- Чому ти стільки часу присвячуєш цьому заняттю? Тобі це щось дає?
- ………..
- Чи дивишся ти будь-які програми, чиє в тебе улюблені?
- ………..
- Що тебе приваблює в цих передачах?
- ……..
- Телевізор не заважає тобі вчитись, спілкуватися з друзями?
- …….
Учні прощаються і бажають один одному успіхів.
5.Складіть і розіграйте попарно діалог “В бібліотеці”, використовуючи подані етикетні формули
Дякую, прошу, дуже вдячний, спасибі, будь ласка, На все добре, до побачення, перепрошую, вибачте.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творче завдання.
-А зараз попрацюйте самостійно. Складіть речення за поданими схемами.
1. «П», — а.
2. А: «П!»
3. «П?» — а.
VІ. Підсумок уроку
1.Метод «мікрофон»
Учні по черзі передають один одному уявний мікрофон, відповідають на попереднє питання і задають наступне. Перше питання задає учитель.
Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
VІІ. Домашнє завдання
Складіть діалог про вашу майбутню професію. Запишіть, дотримуючись правил пунктуації при діалозі.