Пряма мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою

Про матеріал
Розробка уроку з української мови "Пряма мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою" для учнів 5 класу
Перегляд файлу

Урок №

Тема: Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі

Мета: сформувати в учнів поняття про пряму мову; розглянути правила постановки розділових знаків при прямій мові; формувати вміння розрізняти пряму мову та слова автора; розвивати пізнавальні інтереси учнів; удосконалювати вміння складати висловлювання типу опису й розповіді, вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до поезії, природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, картки.

 

Трусне зелені кучері весна.

Педалі днів натисне під ногами –

і заспіває пташка голосна.

(Л. Костенко)

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІII.Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Спостереження над мовним матеріалом

Запишіть речення. Зверніть увагу на розділові знаки.

Ліна Костенко казала: «Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там»

 

   Це речення з прямою мовою. Воно складається з двох частин: висловлювання певної особи і слів автора. Слова автора вказують, кому належить пряма мова. Вони вимовляються прискорено і з пониженням голосу. Речення з прямою мовою можна зобразити схематично. При цьому

користуються такими умовними позначками: А – слова автора з великої букви; а – слова автора з малої букви; П – пряма мова.

Схема цього речення виглядає так: А : « П.»

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Лексичне дослідження

Поміркуйте, чому пряму мову називають «прямою». Зробіть висновок. (Пряма — правдива, чесна, точна. Отже, пряма мова — чужа мова, передана дослівно, без змін, від імені того, кому вона належить.)

http://pidruchnik.in.ua/foto/s09568111.jpg

2.Робота в парах

      Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть один одному правила постановки знаків. Серед запропонованих у таблиці схем знайдіть ті, що відповідають наведеним реченням.

Піднімає джміль фіранку, каже:  Доброго вам ранку! Як вам, бджілко, почувалось?Чи дощу не почувалось?

Виглядає бджілка з хатки: У дзвіночку добре спатки. Цей дзвіночок — як намет.Тільки дощ — як кулемет.

Сю нiч ворон сказав:  Апчхи!

Сю нiч квiтка питала квiтку:  Що ж це робиться, поясни? Тiльки вчора було ще влiтку, а сьогоднi вже восени!

Я річку побачила раптом. Питаю:  А хто ж ти така?  Я Альта, я Альта, я Альта!  -тонесенько плаче ріка…

Я не скажу:  Хвилино, спинись! Хвилино, будь!

3.Закінчте речення. Запишіть, правильно розставляючи розділові знаки.

Я дуже люблю кататися ...

Він сказав ...

Я почув ...

... говорять діти.

... розповідає Вітя.

4.Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

Вище руки підійміть.

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу! Все гаразд!

3.Складіть діалог, використовуючи подані репліки. Запишіть складений діалог.

                               Телевізор у твоєму житті.

Учні вітаються.

-          Ти любиш дивитися телевізор?

-          ……….

-          Чому ти стільки часу присвячуєш цьому заняттю? Тобі це щось дає?

-          ………..

-          Чи дивишся ти будь-які програми, чиє в тебе улюблені?

-          ………..

-          Що тебе приваблює в цих передачах?

-          ……..

-          Телевізор не заважає тобі вчитись, спілкуватися з друзями?

-          …….

Учні прощаються і бажають один одному успіхів.

5.Складіть і розіграйте попарно діалог “В бібліотеці”, використовуючи подані етикетні формули

Дякую, прошу, дуже вдячний, спасибі, будь ласка, На все добре, до побачення, перепрошую, вибачте.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Творче завдання.

-А зараз попрацюйте самостійно. Складіть речення за поданими схемами.

1. «П», — а.

2. А: «П!»

3. «П?» — а.

VІ. Підсумок уроку

1.Метод «мікрофон»

   Учні по черзі передають один одному уявний мікрофон, відповідають на попереднє питання і задають наступне. Перше питання задає учитель.

Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

VІІ. Домашнє завдання

    Складіть діалог про вашу майбутню професію. Запишіть, дотримуючись правил пунктуації при діалозі.

 

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
9130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку