Формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки в реченняхіз прямою мовою, обґрунтовуючи їх уживання задопомогою відповідних правил пунктуації; удосконалювати навички роботи з таблицею та з підручником.
1
Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові . Народ скаже, як зав’яже.
Мета: формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки в реченнях із прямою мовою, обґрунтовуючи їх уживання за допомогою відповідних правил пунктуації; удосконалювати навички роботи з таблицею та з підручником; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, емоції, пам’ять, самостійність суджень, вміння узагальнювати; виховувати кращі моральні якості людини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
І. Організація класу.
Учитель:
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!
- Доброго ранку,Сашко, я дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
( Кожна пара учнів одержує картки з текстом і завданнями до нього. Перевірка здійснюється фронтально. Оцінюються групи, які швидше за всіх виконали завдання і були найактивніші).
5.Поясніть значення виразів: мокрий, як хлющ; ллє, мов із відра
6.Поясніть вживання ком після виділених слів.__________________________
7.Знайди і випишіть в зошит речення незвичайні за пунктуаційним оформленням.
8.Назвіть кількість осіб, які розмовляли._______________________
Красиві слова і красиве діло
Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували,щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: «Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...»
«Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику, » - другий теж промовив красиві й жалісливі слова.
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.
Василь Сухомлинський.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
-Діти, сьогодні на уроці ми з вами починаємо опрацювати тему: «Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові». Отже, пряма мова виражає чуже мовлення передане дослівно, без змін.
- Як ви думаєте, для чого можуть бути потрібними ці знання? Так, правильно, для передачі чужого мовлення без змін.
На уроці ви повинні бути уважними і плідно працювати, щоб засвоїти способи передачі чужого мовлення, правила вживання розділових знаків при прямій мові.
ІV. Вивчення нового матеріалу.( слайд №6)
Про існування країни «Пунктуації» ви знаєте ще з початкових класів. Пригадайте, які знаки населяють цю країну(кома, тире, двокрапка,?!).
І сьогодні на вас цікава подорож у країну «Пунктуація», де нас чекають незнайомі мешканці.
Жителі країни «Пунктуація» були дуже дружніми та доброзичливими, тому любили ходити один до одного в гості.
Одного разу сама правдива Пряма мова запросила на свій день народження друзів. Підійшли друзі до паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже кожен з гостей має свій характер!
Першою пішла Кома, тому що вона була найкращою подругою!
Далі протиснулося довге Тире.
Слова автора, як справжні джентльмени зайшли останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:
«П»,-а.
Тоді вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова автора відчинили двері й довелося їм сісти так:
А: «П». З того часу друзі більше не сваряться, а завжди так шикуються.
2.Постановка проблемного запитання.
після розповіді казки на дошці залишає дві схеми і відповідні речення, і просить учнів поміркувати над питаннями :
п/в:
- Пряма мова вимовляється як розповідне, питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання. Слова автора вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням голосу)
п\в:
- Від того, де стоять слова автора , перед прямою мовою чи після.
3.Створення проблемної ситуації щодо вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою ( речення записані на дошці).
1.Проаналізувати речення з прямоюмовою і схеми доних. Самостійносформулювати правилавживаннярозділовихзнаків.
В-1:
А: «П». Недарма в народі кажуть: «Наука для людини – як сонце для життя».
А: «П?» Тетянка запитала: «Сподобалась вам вистава?»
А: «П!»Дмитрик промовив: «Осінь – найкраща пора року!»
А: «П». Володимир Короленко стверджував: "Людина створена для щастя, як птах для польоту"
П», - а. «У вигляді мови людині дано великий дар», - сказав Олесь Гончар.
«П?» - а. «Чого б я мала боятись?» - питала дівчинка.
«П!» - а. «Любий сину України, я тобі співаю!» - писав Микола Вороний.
«П», - а. "У щастя людського є рiвних два крила: троянди й виноград - красиве i корисне", - Максим Рильський
Робота з таблицею( слайд №8)
Крилаті вислови — стійкі звороти мови. До них належать речення комунікативного типу, наприклад: «Дівка — не без щастя, а козак — не без долі».
Це й влучні вислови митців, політичних діячів, учених:Це — односкладні або двоскладні речення, які несуть у собі завершену думку.
«Коли щось умієте, того не забувайте, а чого не вмієте — то того учітесь...» (Володимир Мономах);
«Безперервно думай, щоб пізнати себе» (Г. Сковорода);
«Борітеся — поборете!» (Т. Шевченко);
«Щоб жить — ні в кого права не питаюсь...» (П. Тичина);
«Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе» (В. Симоненко).
Крилаті вислови й влучні вислови митців, політичних діячів, учених роблять наше мовлення виразнішим, багатшим, емоційним. Вживаючи ці вислови, людина підкріплює власні думки, демонструє іншим рівень свого інтелекту.
Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.
ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.
- Прочитайте інтонаційно правильно речення, визначивши слова автора і пряму мову.
- Які слова підказують вам тон інтонації?
1.Дівчина вжахнулася: « Та надворі ж дощ!».
2. « Я боюся туди йти, - затинаючись, вимовив хлопчик.
3. Бабуся питає: «А де ж Михайлик?»
4. Івась замислюється: «А й справді цікаво…які наші мами були змалку».
5.Дідусь поцікавився: «Бував я в лісі ранньої осені?»
6. «Так підіть, подивіться на це диво! – заохочував дідусь онуків.
2. Вибірковий диктант.
Записати речення з прямою мовою , накреслити схему кожного. Пояснити вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
1.«Ой Костику, коли вже ти нарешті підростеш?» - питала мама.
2.Іноді в народі кажуть: «Набрид гірше від гіркої редьки».
3.Бабуся казала, що це дуже велика ріка.
4.Згадаймо відоме прислів’я: «Будь високий ,як верба, а багатий, як земля».
5.У народі говорять, що калина материнська любов і мудрість.
6. Матуся, зітхаючи, сказала, що життя прожити – не поле перейти.
3.Графічний диктант.
Послухати речення. Визначити пряму мову та слова автора. Накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки.
«Цок –цок», - це в кузні чути коваля.
Вчитель попросив: «Намалюйте свій рідний край!»
Запитали в журавля: «Де ж найкращая земля?»
«Як же нам тепер бути?» - поцікавились селяни.
-Утворить речення за його початком і запишіть, розставляючи розділові знаки.
«Учитесь, читайте, чужого научайтесь і свого не цурайтесь», -
«Любіть Україну, як сонце любіть», -
Я пригадую таке прислів’я про навчання : «
В мене виникло таке запитання: «
Виписати 5 речень з прямою мовою
1