: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові . Народ скаже, як зав’яже.

Про матеріал

Формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки в реченняхіз прямою мовою, обґрунтовуючи їх уживання задопомогою відповідних правил пунктуації; удосконалювати навички роботи з таблицею та з підручником.

Перегляд файлу

1

 

 

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові . Народ скаже, як зав’яже.

Мета: формувати вміння розпізнавати пряму мову та слова автора, які її супроводжують; правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки в реченнях  із прямою мовою, обґрунтовуючи їх уживання за  допомогою відповідних правил пунктуації; удосконалювати навички роботи з таблицею та з підручником; розвивати культуру усного й писемного мовлення,  логічне мислення, емоції, пам’ять, самостійність суджень, вміння узагальнювати; виховувати кращі моральні якості людини.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:підручник, таблиця, малюнки для словникового диктанту

Хід  уроку

І. Організація класу.

Учитель:

  • Давайте привітаємось,

 Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

 І нам тепліше стане.

- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.

- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!

- Доброго ранку,Сашко, я дуже радий тебе бачити!

- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу щоб день у тебе був щасливим!

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

  1. Орфографічно-орфоепічна  розминка. Гра «Мовчанка»або німий диктант
  • Я буду показувати малюнки, вам треба записати слова, які відповідають зображуваному.(Велосипед,портфель,олень,цибуля,фартух,черевики, акваріум, апельсин,верблюд,абрикос, диван, кукурудза).
  • Тепер також мовчки і самостійно поставте наголос у цих словах.
  • Перевірка. - Два учні здають зошити за проханням вчителя, інші – фронтально ( на інтерактивній дошці - слова диктанту з наголосами).
  • Треба прочитати записане слово, правильно його наголошуючи, і визначити орфограму
  1.  «Попрацюйте в парах».Робота над текстом.

( Кожна пара учнів одержує картки з текстом і завданнями до нього. Перевірка здійснюється фронтально. Оцінюються групи, які швидше за всіх виконали завдання і були найактивніші).

  1. Прочитайте текст.
  2. Визначте основну думку висловлювання.______________________________
  3. Пригадайте і запишіть прислів’я, які б відповідали змісту тексту._______
  4. Підберіть синоніми до слів: негода(буря, ураган, буревій, негода),незнайомий - ( чужий, невідомий

5.Поясніть значення виразів: мокрий, як хлющ; ллє, мов із відра 

6.Поясніть вживання ком після виділених слів.__________________________

7.Знайди і випишіть в зошит речення незвичайні за пунктуаційним оформленням.

8.Назвіть кількість осіб, які розмовляли._______________________

Красиві слова і красиве діло

   Серед поля стоїть маленька хатина. Її побудували,щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти в теплі.

   Одного разу серед літнього дня захмарило й пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.

   Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.

    Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.

   І ось перший із тих хлопців, які сиділи в сухому одязі, сказав: «Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе...»

  «Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі, хлопчику, » - другий теж промовив красиві й жалісливі слова.

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.

Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла.

                                                                                    Василь Сухомлинський.

  1. «Мозковий штурм»( під час відповідей з’являються на дошці ключові слова та позначки: « »(лапки), П.М(пряма мова), с.а(слова автора), беззмін, дослівно, звертання
  • В чому особливість пунктуаційного оформлення цих речень?
  • Як називаються ці речення?
  • Що передають речення з прямою мовою?
  • З яких частин складаються речення з прямою мовою?
  • Які раніше  вивчені правила пунктуації допомагатимуть вам при написанні речень з прямою мовою?

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

-Діти, сьогодні  на уроці ми з вами  починаємо опрацювати  тему: «Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові». Отже,  пряма мова виражає чуже мовлення передане дослівно, без змін.

- Як ви думаєте, для чого  можуть бути потрібними ці знання? Так, правильно, для передачі чужого мовлення без змін.

На уроці ви повинні бути уважними і плідно працювати, щоб засвоїти способи передачі чужого мовлення, правила вживання розділових знаків при прямій мові.

ІV. Вивчення нового матеріалу.( слайд №6)

  1. Лінгвістична казка « День народження Прямої мови».

Про існування країни «Пунктуації» ви знаєте ще з початкових класів. Пригадайте, які знаки населяють цю країну(кома, тире, двокрапка,?!).

 І сьогодні на вас цікава подорож у країну «Пунктуація», де нас чекають незнайомі мешканці.

  Жителі країни «Пунктуація» були дуже дружніми та доброзичливими, тому любили ходити один до одного в гості.

          Одного разу сама правдива Пряма мова  запросила на свій день народження  друзів. Підійшли друзі до паркану і зупинилися. Хто перший привітає Пряму мову? Як встановити чергу? Адже кожен з гостей має свій характер!

Першою пішла Кома, тому що вона була найкращою подругою!

Далі протиснулося довге  Тире.

Слова автора, як справжні джентльмени зайшли останніми. Сіли друзі за святковий стіл ось так:

«П»,-а.

Тоді вони помітили, що запізнилася пані Двокрапка. Слова автора відчинили двері й  довелося їм сісти так:

А: «П».  З того часу друзі більше не сваряться, а завжди так шикуються.

2.Постановка проблемного запитання.

після розповіді казки  на дошці залишає дві схеми і відповідні речення,  і просить учнів поміркувати над питаннями :

  • З якою інтонацією треба читати слова автора, а з якою - пряму мову?

п/в:

    - Пряма мова вимовляється як розповідне, питальне чи спонукальне речення залежно від мети висловлювання. Слова автора вимовляються прискорено тільки з розповідною інтонацією з деяким зниженням голосу)

  • Від чого залежить постановка розділових знаків при прямій мові?

п\в:

- Від того, де стоять слова автора , перед прямою  мовою чи після.

3.Створення проблемної ситуації щодо  вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою ( речення записані на дошці).

1.Проаналізувати речення з прямоюмовою і схеми доних. Самостійносформулювати правилавживаннярозділовихзнаків.


 В-1:


А: «П».   Недарма в народі кажуть: «Наука для людини – як сонце для життя».


А: «П?»  Тетянка запитала: «Сподобалась вам вистава?»

А: «П!»Дмитрик промовив: «Осінь – найкраща пора року!»

А: «П».   Володимир Короленко стверджував: "Людина створена для щастя, як птах для польоту"


П», - а.   «У вигляді мови людині дано великий дар», - сказав Олесь Гончар.

«П?» - а.   «Чого б я мала боятись?» - питала дівчинка.

«П!» - а. «Любий сину України,  я тобі співаю!» - писав Микола Вороний.

«П», - а. "У щастя людського є рiвних два крила: троянди й виноград - красиве i корисне", - Максим Рильський


Робота з таблицею( слайд №8)

  • Отже, пряму мову записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки. У кінці прямої мови перед лапками ставимо знак оклику або  знак питання, крапку чи кому ставимо після лапок.
  • Якщо слова автора стоять перед прямою мовою, то після них ставимо двокрапку.
  1. Пояснення вчителя.

Крилаті вислови — стійкі звороти мови. До них належать речення комунікативного типу, наприклад: «Дівка — не без щастя, а козак — не без долі».

Це й влучні вислови митців, політичних діячів, учених:Це — односкладні або двоскладні речення, які несуть у собі завершену думку.

 «Коли щось умієте, того не забувайте, а чого не вмієте — то того учітесь...» (Володимир Мономах);

«Безперервно думай, щоб пізнати себе» (Г. Сковорода);

«Борітеся — поборете!» (Т. Шевченко);

 «Щоб жить — ні в кого права не питаюсь...» (П. Тичина);

«Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе» (В. Симоненко).

Крилаті вислови й влучні вислови митців, політичних діячів, учених роблять наше мовлення виразнішим, багатшим, емоційним. Вживаючи ці вислови, людина підкріплює власні думки, демонструє іншим рівень свого інтелекту.

  1. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.  

ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.

  1. « Рольова гра».(слайд №10)

- Прочитайте  інтонаційно правильно речення, визначивши слова автора і пряму мову.

- Які слова підказують вам тон інтонації?

1.Дівчина вжахнулася: « Та надворі ж дощ!».

2. « Я боюся туди йти, - затинаючись, вимовив хлопчик.

3. Бабуся питає: «А де ж Михайлик?»

4. Івась замислюється: «А й справді цікаво…які наші мами були змалку».

5.Дідусь поцікавився: «Бував я в лісі ранньої осені?»

6. «Так підіть, подивіться на це диво! – заохочував дідусь онуків.

2.  Вибірковий диктант.

Записати речення з прямою мовою , накреслити схему кожного. Пояснити вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

1.«Ой  Костику, коли вже ти нарешті підростеш?» - питала мама.

2.Іноді в народі кажуть: «Набрид гірше від гіркої редьки».

3.Бабуся казала, що це дуже велика ріка.

4.Згадаймо відоме прислів’я: «Будь високий ,як верба, а багатий, як земля».

5.У народі говорять, що калина материнська любов і мудрість.

6. Матуся, зітхаючи, сказала, що життя прожити – не поле перейти.

3.Графічний диктант.

Послухати речення. Визначити пряму мову та слова автора. Накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки.

«Цок –цок», - це в кузні чути коваля.

 Вчитель попросив: «Намалюйте свій рідний край!»

 Запитали в журавля: «Де ж найкращая земля?»

«Як же нам тепер бути?» - поцікавились селяни.

  1. Лінгвістична гра «Конструктор».

-Утворить речення за його початком  і запишіть, розставляючи розділові знаки.

«Учитесь, читайте, чужого научайтесь і свого не цурайтесь», -

     «Любіть Україну, як сонце любіть», -

      Я пригадую таке прислів’я про навчання : «

     В мене виникло таке запитання: «

  1. Виконання вправ підручника.
  1. Висновок уроку.
  • Що називається прямою мовою?
  • Які нові прислів’я запам’ятали?
  • Для чого в реченнях з прямою мовою вживаються прислів’я або приказки?
  • Які вислови називаються крилатими?
  1. Оцінювання.
  2. Домашнє завдання

Виписати 5 речень з прямою мовою


 

1

 

doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку