Тема. Пряме і переносне значення слова.
Мета: ознайомити учнів із прямим та переносним значенням слова; сформувати навички розрізнення цих значень; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу; виховувати охайність, пізнавальний інтерес.
Навчальні цілі:
- знає визначення поняття «пряме» і «переносне» значення слова;
- вміє розрізняти пряме і переносне значення слова;
- володіє навичками виділення слів з прямим і переносним значенням з тексту.
Обладнання: таблиця, тематичні зображення.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
На уроці української мови вас я вітаю!
Всім хорошого настрою бажаю!
Сьогодні будемо ми працювати,
Висновки робити, міркувати!
А щоб урок пройшов на користь вам,
Навчатись кожен буде сам!
- Учні, перевірмо вашу готовність до уроку. Нам потрібен буде ось такий підручник, зошит у широку лінійку та ручка.
- Для початку пригадаймо, як називають слова, що мають декілька значень?
(Слова, які мають декілька значень називають багатозначними.)
У вас на крані зараз з’явиться перелік слів. Вам потрібно визначити, які з них є однозначними, а які є багатозначними.
Для зручності відео можете зупинити. Коли закінчите виконувати завдання, то продовжуйте перегляд.
- Перевіримо чи вдалось вам правильно виконати завдання!
Однозначні слова:
Багатозначні слова:
Безліч багатозначних слів ви назвали. Цікаво те, що вони можуть вживатись у прямому та переносному значенні.
На сьогоднішньому уроці ми спробуємо навчитись розрізняти, у яких випадках слова вживаються у прямому значенні, а в яких – у переносному.
- Учні, послухайте такі два словосполучення:
1. Кришталева ваза
2. Кришталева вода
- У якому із цих словосполучень прикметник «кришталева» вказує на реальну ознаку. (У словосполученні «кришталева ваза», тобто ваза, яка створена з кришталю.)
- А на що вказує прикметник «кришталева», вжитий в другому словосполученні? (Кришталева вода, тобто чиста, прозора.)
Отже у першому словосполученні прикметник вжитий у прямому значенні – кришталева ваза, а у другому він вжитий в переносному значенні – кришталева вода.
- Пряме значення слова – це його основне значення.
Наведемо приклад:
Слово «крило» є багатозначним.
Спробуймо вжити це слово у прямому значенні!
- Переносне значення слова – це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого значення.
Наведемо приклад:
- Отож підсумуймо!
Слово в прямому значенні – це реальна назва чи ознака чогось.
Слово в переносному значенні – це образна назва чи ознака чогось, тобто та, яка не є реальною.
- Учні, тепер повправляймось у виконанні вправ. Розгорніть свої підручники на 39 сторінці.
Завдання
- Спробуємо побути у ролі дослідників та дослідити, як утворюється переносне значення поданих в підручнику слів.
Зачитуємо словосполучення по черзі з обох колонок і говоримо, у якому значенні вжиті слова.
Яке зі словосполучень вжите у прямому значенні? (Золоті сережки, тобто сережки виготовлені із золота)
У якому значенні вжите словосполучення «золоте волосся»? (В переносному. Золоте волосся, тобто волосся, колір якого, схожий на золотий)
Яке зі сполучень слів вжите у прямому значенні? (Дитина спить)
У якому значенні вжите сполучення слів «клен спить»? (В переносному. Клен спить, тобто його листя не рухається.)
Яке із сполучень вжите у прямому значенні? (Танцює артист)
У якому значенні вжите сполучення слів «танцює листок»? (В переносному. Листок танцює, тобто хитається на вітру)
Яке із словосполучень вжите в прямому значенні? (Сталевий ніж, тобто ніж, який виготовлений зі сталі)
У якому значенні вжите словосполучення «сталеві нерви»? (В переносному. Сталеві нерви, тобто стійкі)
Завдання №5
Тепер розгорніть свої зошити в широку лінійку і запишіть дату та класна робота.
- Гляньте на завдання під номером 5. Треба прочитати уривок тексту та виписати сполучення слів, у яких слова вжито в переносному значенні.
Яке сполучення слів, вжите у переносному значенні, випишемо? (Темна осінь)
Запишемо його з нового рядка. Після нього ставимо кому.
Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з маленької літери.
Тож, яке сполучення слів, вжите в переносному значенні, можете назвати? (Лист спадає, лист сідає)
Запишемо їх! Продовжуємо писати у тому самому рядку з маленької літери.
У цьому реченні ще вказані слова: золотий, мокрий. Як думаєте, на ознаку чого вони вказують? (На ознаку листка)
Тож, яке сполучення слів, вжите в переносному значенні, можете назвати? (Золотий лист, мокрий лист)
Запишемо їх! Продовжуємо писати у тому самому рядку з маленької літери.
Тож, яке сполучення слів, вжите у переносному значенні, можете назвати? (Заплаканий лист)
Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з маленької літери.
Чи можна ще назвати сполучення слів, вжите в переносному значенні, у цьому реченні? (Так, золоте сяйво)
Запишемо! Продовжуємо писати у тому самому рядку з маленької літери.
- Отже, зробимо висновок! Сполучення слів, які ми записали, вжиті у переносному значенні, бо вказані ознаки листка, осені, сяйва не є властивими їм у реальності.
---Пальчикова гімнастика---
- Учні, ви вправно попрацювали. Якщо ви втомилися, то на екрані з’явиться посилання. Перейшовши за ним, ви зможете виконати пальчикову гімнастику, щоб кисті ваших рук відпочили від письма.
Після цього продовжіть перегляд відео.
Завдання№6
- Виконаймо завдання під номером 6.
Треба утворити сполучення слів і записати ті, у яких слова вжито у прямому значенні.
Наприклад:
Солодкий сон – це переносне значення, бо так ми кажемо, коли маємо на увазі, що наснилось щось хороше, приємне.
Солодкий цурок – це пряме значення, бо насправді цукор на смак є солодким. Тому це сполучення слів запишемо.
Наступні сполучення записуєте самостійно. Відео зупиніть! Коли закінчите виконання завдання, то продовжіть перегляд.
Звірте записані вами сполучення слів із тими, що з’являться на екрані!
1. Сміється дитина
2. Мріє дитина
3. Гострий меч
4. Крапля дощу
- Чому ми виписали саме ці сполучення слів? (Бо в реальності дитина може і сміятись, і мріяти. Меч насправді може бути гострим, а дощ має форму краплі.)
- А в якому значенні вжиті сполучення слів:
- Чому? (Бо вказані ознаки не є властиві цим об’єктам в реальності)
- Учні, якщо ви стомились, можете відпочити. На екрані у вас з’являться посилання. Перейшовши за ними, ви зможете виконати фізкультхвилинку, щоб трохи відпочити.
Після цього продовжіть перегляд відео.
Завдання №7
- Спробуймо з вами побути казкарями.
Складемо усно невеличку казку «Летів кленовий листочок». При цьому треба використати слова в переносному значенні. Відео зупиніть! Після того, як складете казку, продовжіть перегляд!
- Послухайте, яку казку вдалось скласти мені!
У парку ріс великий клен. Завітала туди осінь і розфарбувала листочки клена в гарячі кольори. Один за одним листя злітало з дерева, але один листочок продовжував міцно триматись гілки. Одного разу налетів сильний вітер і зірвав його. Закружляв листочок над землею, злетівши аж до хмар.
- Які сполучення слів, вжиті в переносному значенні, ви запам’ятали з моєї казки? (Завітала осінь, осінь розфарбувала, гарячі кольори, листя злітало, листочок тримався, налетів вітер, сильний вітер, вітер зірвав, закружляв листочок, листочок злетів)
- Чому ми говоримо, що ці сполучення слів вжиті в переносному значенні? (Бо такі характеристики листя, осені, вітру насправді їм не властиві)
- Назвіть сполучення слів, вжите у прямому значенні. (Ріс клен, великий клен)
- Чому ми говоримо, що ці сполучення слів вжиті в прямому значенні? (Бо у реальності клен може рости, він буває великим)
- На домашнє завдання вам потрібно буде виконати вправу №8.
Треба скласти та записати речення зі словом добрий, вжитим у прямому та переносному значенні.
Наприклад:
Мій друг Сашко — добрий хлопчик. (Пряме значення, бо це риса його характеру)
Добрий вчинок завжди прикрашає людину. (Переносне значення. Добрий вчинок, тобто позитивний)
Я розпочинаю речення, а ви його закінчуєте!
Наш урок підійшов до завершення. Мені було приємно з вами працювати! До нових зустрічей!