УРОК № 7
Тема уроку. Прямокутник. Його властивості та ознаки.
Мета уроку: формувати вміння учнів розв'язувати задачі різного рівня складності, застосовуючи означення, властивості та ознаки прямокутника.
Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Один із учнів виконує на дошці рисунки до складеної таблиці й усно коментує їх (орієнтовно — таблиця 3).
Таблиця 3
Прямокутник. Його ознаки та властивості
Означення прямокутника |
||
|
|
Прямокутник — це паралелограм, у якого всі кути прямі |
Ознаки прямокутника |
||
1. |
|
Якщо в паралелограмі всі кути рівні, то цей паралелограм — прямокутник |
2. |
|
Якщо в паралелограмі один кут прямий, то цей паралелограм — прямокутник |
3. |
|
Якщо в паралелограмі діагоналі рівні, то цей паралелограм — прямокутник |
4. |
|
Якщо в чотирикутнику три кути прямі, то цей чотирикутник — прямокутник |
Властивості прямокутника |
||
1. |
|
Усі властивості паралелограма |
2. |
|
Якщо в паралелограмі діагоналі рівні, то цей паралелограм — прямокутник |
Учні за готовими розв'язаннями, записаними заздалегідь на дошці, перевіряють правильність виконання домашніх задач, виправляють помилки, за необхідністю ставлячи питання щодо їх розв'язання.
Задача 1. Розв'язання
Нехай ABCD (рис. 1) — паралелограм, ОВС = ОСВ. Оскільки за умовою ОВС = ОСВ, то трикутник ОВС — рівнобедрений з основою ВС, тоді ОВ = ОС. Але ABCD — паралелограм, отже, OB = OD, ОС = ОА, тому BD = АС. Таким чином, паралелограм ABCD — прямокутник за ознакою.
Задача 2. Розв’язання
Нехай ABCD (рис. 2) — прямокутник, АК— бісектриса кута BAD, ВК = КС, АВ = 10 см. Оскільки ABCD — прямокутник, то А = 90°. Оскільки АК — бісектриса кута А, то, BAK = KAD = 45°. Тоді ВКА = 90° - 45° = 45°, отже, трикутник АВК — рівнобедрений з основою АК і АВ = ВК = 10 см. Таким чином, ВС = 20 см, тому що за умовою ВК = КС. PABCD = 2(АВ + ВС) = 2 · (10 + + 20) = 60 см.
Відповідь: 60 см.
Задача 3. Розв'язання
Нехай ABCD (рис. 3) — прямокутник, BD і АС — його діагоналі, АК — бісектриса кута A, AOD = 105°. Оскільки АК — бісектриса кута BAD, то ВАК = DAK = 45°. Тоді ODA = 180° - 105° - 45° = 30° (сума кутів трикутника AOD дорівнює 180°). Оскільки ABCD — прямокутник, то AN = ND, отже, трикутник AND — рівнобедрений і NAD = NDA = 30°. Таким чином, AND = 180° - 60° = 120° .
Відповідь: 120°.
Фронтальне опитування учнів з теорії
Питання класу
III. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель пропонує усно розв'язати задачі за рисунками, заздалегідь підготовленими на дошці або плакаті.
Задача 1. Дано: ABCD — прямокутник, 1 = 120° (рис. 4). Знайти: 2. (Відповідь: 60°.)
Задача 2. Дано: ABCD — прямокутник, 1 = 2, 3 = 4 (рис. 5). Довести: ВК = МС.
Задача 3. Дано: ABCD — прямокутник, ВК = СН, AM = MD (рис. 6). Довести: KM = НМ.
IV. Закріплення засвоєних умінь і навичок учнів
Розв'язання задач
Задача 1. У прямокутнику бісектриса кута ділить протилежну сторону на відрізки 17 см і 8 см починаючи від найближчої до цього кута вершини. Знайдіть периметр прямокутника.
Розв'язання
Нехай ABCD (рис. 7) — даний прямокутник, ВМ — бісектриса кута В, АМ = 17 см, DM = 8 см. Тоді АВМ = СВМ = 45° (ВМ — бісектриса). Отже, у прямокутному трикутнику АВМ (A = 90°) BMA = 90° - 45° = 45°. Тобто трикутник АВМ — рівнобедрений, АВ = АМ = 17 см. За властивістю протилежних сторін прямокутника CD = АВ = 17 см. DM = 8 см (за умовою), отже, AD = AM + MD = 17 + 8 = 25 (см). BC = AD = 25 см.
Таким чином, PАBCD = (AB + BC) · 2 = (17 + 25) · 2 = 42 · 2 = 84 (см).
Відповідь: 84 см.
Задача 2. У прямокутнику діагональ ділить кут у відношенні 1:2, менша сторона прямокутника дорівнює 2,7 см. Знайдіть довжини діагоналей прямокутника.
Розв'язання
Нехай ABCD (рис. 8) — даний прямокутник, BD — його діагональ, АВ < ВС, АВ = 2,7 см. Нехай CBD = х (х > 0), тоді ABD = 2x. Оскільки ABC = 90°, маємо: х + 2х = 90°, 3х = 90°, х = 30°. Отже, ABD = 60°, CBD = = 30°. BDA = BDC = 30° як внутрішні різносторонні при паралельних прямих ВС і AD і січній BD. Таким чином, у трикутнику ABD (A = 90°) катет АВ, що лежить проти кутав 30°, дорівнює половині гіпотенузи: АВ = BD. Отже, BD = 2АВ = 2 · 2,7 = 5,4 (см). Діагоналі прямокутника рівні, тобто АС = = ВD = 5,4 см.
Відповідь: 5,4 см; 5,4 см.
Задача 3. У прямокутний трикутник, кожний катет якого дорівнює 6 см, вписаний прямокутник, який має із трикутником спільний кут. Знайдіть периметр прямокутника.
Розв'язання
Нехай ABC (рис. 9) — даний прямокутний трикутник, у якому С = 90°, АС = СВ = 6 см, CKLM — прямокутник. У трикутнику ABC A = B = 45°, оскільки цей трикутник рівнобедрений. Отже, у трикутнику AKL, де AKL = = 90° (оскільки CKLM — прямокутник), теж ALK = KAL = 45°. Таким чином, трикутник AKL — рівнобедрений, АК = KL. Аналогічно в трикутнику LMB, де LMB = 90°, MLB = В = 45° і LM = MB.Отже, CA = CK + KA = = CK + KL = 6 (см). Звідси PCKLM = 2 · (CK + KL) = 12 см.
Відповідь: 12 см.
Задача 4. У прямокутнику точка перетину діагоналей знаходиться від меншої сторони на 4 см далі, ніж від більшої. Периметр прямокутника дорівнює 56 см. Знайдіть сторони прямокутника.
Розв'язання
Нехай ABCD (рис. 10) — даний прямокутник, точка О — точка перетину його діагоналей. Проведемо відрізки ОМ, перпендикулярний до сторони ВС, і ON, перпендикулярний до сторони АВ. Оскільки ВС > АВ, то ON на 4 см більше від ОМ за умовою. У трикутнику ВОС ВО = ОС як половини рівних діагоналей АС і BD. Отже, у трикутнику ВОС висота ОМ є й медіаною (властивість висоти рівнобедреного трикутника, проведеної до основи). Тобто ВМ = ВС. Аналогічно в трикутнику BOA (ВО = ОА) точка N — середина АВ, BN = АВ . Оскільки за умовою PABCD = 56 см, то АВ + ВС = 28 (см), a BN + BM = 28 : 2 = 14 (см). Розглянемо чотирикутник BMON: у ньому три прямі кути, отже, BMON — прямокутник за ознакою. ОМ = BN = х см, тоді MB = ON = (х + 4) см. (х > 0) Отже, х + х + 4 = 14, 2х = 10, х = 5. Таким чином, BN = 5 см, тоді АВ = CD = 10 см, а ВМ = 5 + 4 = 9 (см), BC = AD = 18 см.
Відповідь: 10 см, 10 см, 18 см, 18 см.
Задача 5. Гіпотенуза АВ прямокутного трикутника ABC дорівнює 8 см. Через середину гіпотенузи — точку К проведено прямі, що паралельні катетам трикутника і перетинають їх у точках D і Е. Знайдіть довжину відрізка DE.
Розв'язання
У трикутнику ABC C = 90° (рис. 11), оскільки АВ за умовою гіпотенуза. У чотирикутнику CEKD за побудовою три кути прямі. Отже, CEKD — прямокутник за ознакою. Тоді діагоналі DE і СК цього прямокутника рівні. Оскільки СК — медіана прямокутного трикутника ABC (К — середина АВ), то СК = АВ = 4 см. Таким чином, DE = 4 см.
Відповідь: 4 см.
Задача 6. У прямокутнику ABCD (рис. 12) точка О — точка перетину його діагоналей, PABD – PAОD = 4 см. Знайдіть сторону АВ.
Розв’язання
P∆ABD = AB + BD + AD. P∆AOD = AO + OD + AD. AO = BO = OD як половини діагоналей прямокутника.
(оскільки BD = = BO + OD = AO + OD).
Відповідь: 4 см.
Задача 7. У прямокутнику ABCD (рис. 13) точка О — точка перетину діагоналей, ABD = 57°. Знайдіть кут COD і доведіть, що ABD + BCA = = 90°.
Розв'язання
Оскільки ВО = АО як половини рівних діагоналей прямокутника ABCD, то трикутник АОВ — рівнобедрений. Отже, ВАО = АВО = 57° як кути при основі рівнобедреного трикутника. Тоді AOB = 180° - 2 · 57° = 180° - 114° = = 66°. COD = АОВ = 66° як вертикальні.
Оскільки ABC = 90° (ABCD — прямокутник), то CBD = 90° - 57° = 33°. Трикутник ВОС — рівнобедрений з основою ВС, отже, BCA = CBD = 33°. Таким чином, ABD + ВСА = 90°, що й треба було довести.
V. Підбиття підсумків уроку
Учитель ще раз підкреслює необхідність знання всіх ознак і властивостей прямокутника та паралелограма для розв'язання задач з геометрії.
VI. Домашнє завдання
С 1. У прямокутнику ABCD точка О — точка перетину діагоналей, AOD = = 70°. Знайдіть кут OCD.
Д 2. Знайдіть кут між меншою стороною та діагоналлю прямокутника, якщо він на 30° менший від кута між діагоналями, який лежить проти меншої сторони.
В 3. Перпендикуляр, проведений з вершини прямокутника до діагоналі, ділить її у відношенні 3:1. Знайдіть довжину діагоналей прямокутника, якщо точка перетину діагоналей віддалена від більшої сторони на 6 см.
1
Урок № 7