Психоемоційна підтримка вчителів, шляхи подолання емоційного вигорання, стресів, тривожності під час освітнього процесу в умовах воєнного стану.
Воєнні дії, які відбуваються на території нашої країни негативно впливають на здоров’я людей, зокрема й на активних учасників освітнього процесу – вчителів. Тривале емоційне напруження, тривожність, страх за власне життя та життя близьких, невпевненість у майбутньому, організація навчання у дистанційному форматі виснажує психіку, та можуть призвести до психічних розладів, починаючи від депресії і до більш тяжких станів. Отже, вчителі потребують підтримки їх психічного здоров’я, так само як і інші учасники освітнього процесу, оскільки вони відповідають не тільки за своє життя, а й за життя учнів, які перебувають на навчанні.
Основними заходами психологічної допомоги, попередження емоційного вигорання та підвищення стресостійкості педагогів є забезпечення відповідних умов організації діяльності, а саме: створення атмосфери підтримки та взаєморозуміння в колективі, можливість звернення по допомогу за потреби; спілкування у професійній спільноті, осмислення свого досвіду переживань, пов’язаних зі спілкуванням з учнями й батьками; відвідування тренінгових занять, спрямованих на подолання вигорання, усвідомлення й розкриття свого творчого потенціалу, підвищення відчуття самоефективності.
Важливу роль у профілактиці надмірної стресовості та вигорання педагогів відіграє ефективний розподіл робочого часу та навантаження. Вчитель повинен ефективно планувати розклад свого дня, тижня, місяця, визначити пріоритети, здійснити попереднє планування й чітку організацію, контролювати власний час.
Організовуючи свій робочий час педагогам варто враховувати так зване правило «8 годин». Для того, щоб працювати без виснаження та зберігати свою життєву ефективність необхідно розподілити час доби за таким принципом: 8 годин – час для роботи, 8 – час для відпочинку та особистих справ та 8 – для сну. Важливо пам’ятати, що кожні 2 години роботи потрібно робити 10-хвилинну перерву для відпочинку та переключення.
Із метою попередження емоційного вигорання в умовах сьогодення педагогам важливо формувати навички зміцнення психічного здоров’я, емоційного відновлення та стресостійкості. Ефективними техніками, спрямованими на зниження тривоги і особливо актуальними під час війни, в умовах постійного стресу і занепокоєння є наступні.
1. «Час на переживання». Ця техніка виконується за принципом «я подумаю про це завтра».
2. Зосередження на моменті. Поставте собі завдання кілька хвилин уважно роздивлятися, що у вас за вікном. Просто роздивлятися деталі й саме на них зосереджуватись, можна навіть проговорювати їх собі уявно. Спробуйте уважно пити каву, уважно їсти печиво, уважно гладити кота. Що більше можливостей для такого уважного перебування тут-і-тепер, то краще для психіки й мозку.
Важливим та актуальнимспособом емоційного відновлення є здатність проходити крізь життєві випробування, зберігаючи при цьому психічне здоров’я, особистісну цілісність.У формулі стійкості психологами виокремлено п’ять складників:
− знати сенс свого життя, своє покликання і жити згідно із цим навіть у миті найважчих випробувань;
−організувати свою поведінку ефективним способом, діяти з надією, діяти згідно з цінностями, діяти разом;
− здатність сприйняти ситуацію й розбиратися в ній з мудрими і світлими думками;
− уміння управляти емоціями;
−об’єднання з іншими педагогами задля подолання труднощів, розвитку спільної стійкості, взаємної підтримки та ефективних спільних дій.
Ключова ідея цієї моделі полягає в тому, що стійкість потрібно розвивати. Цю формулу варто застосовувати з метою попередження вигорання та задля збереження психічного здоров’я, зміцнення ресурсності педагогів. Також вона буде корисною для використання всіма учасниками освітнього процесу в умовах війни, стресу, занепаду сил та енергії.
Отже, професійна діяльність педагога – один із видів діяльності, який найбільше виснажує людину, викликає розумову, фізичну і хронічну втому, стрес, які впливають на професійну діяльність, негативно позначаються на фізичному і психічному здоров’ї. Основними заходами профілактики вигорання є забезпечення відповідних умов організації діяльності, ефективний розподіл робочого часу та навантаження, формування навичок емоційного відновлення, збереження свого психологічного здоров’я та психологічної стійкості. Дуже важливо навчитися педагогам підтримувати баланс сил свого організму, а також усіх сфер свого життя.