21 травня о 18:00Вебінар: Дисграфія. Як працювати вчителю?

Психокорекційна программа розвитку пізнавальних процесів в молодшому шкільному віці

Про матеріал

Мета: розвиток пізнавальних процесів учнів молодшого шкільного віку.

Завдання:

1. Розвиток довільної уваги.

2. Розвиток властивостей уваги: зосередження, стійкість, концентрація.

3. Розвиток мимовільного і довільного запам'ятовування.

4. Розвиток слухової, зорової, моторної, комбінованої пам'яті.

5. Розвиток логічного мислення.

Форми роботи: групова.

Методи роботи: вправи, ігри.

Вік дітей: 7-9 років.

Час: 6 занять по 25 хвилин.

Залучення батьків: рекомендації щодо розвитку пізнавальних процесів

дітей, ігор, які можна проводити з дітьми в домашній обстановці.

Перегляд файлу

Психокорекційна программа

розвитку пізнавальних процесів

в молодшому шкільному віці

    Мета: розвиток пізнавальних процесів учнів молодшого шкільного віку.

    Завдання:

   1. Розвиток довільної уваги.

   2. Розвиток властивостей уваги: зосередження, стійкість, концентрація.

   3. Розвиток мимовільного і довільного запам’ятовування.

   4. Розвиток слухової, зорової, моторної, комбінованої пам’яті.

   5. Розвиток логічного мислення.

    Форми роботи: групова.

    Методи роботи: вправи, ігри.

    Вік дітей: 7-9 років.

    Час: 6 занять по 25 хвилин.

    Залучення батьків: рекомендації щодо розвитку пізнавальних процесів

дітей, ігор, які можна проводити з дітьми в домашній обстановці.

    Література:

1. Безродних К.В., Дяченко Л.М. «Збірник. Аудіювання. 1-4 класи», «Торсінг», Харків, 2004 р.

2. Газета «Психолог» № 25-26 (121-122), липень 2004 р.

 3.Калашникова Л.В., Гурова О.М., Зубченко В.Г., Уличний І.Л. «Психологія та аспекти розвитку особистості», РВЦКДПУ ім. В.Винниченка, Кіровоград, 2000 р.

4. Максименко С. «Увага дитини», «Гловник», Київ, 2004 р.

5. Савченко О.Я. «Барвистий клубок», «Ґенеза», Київ, 2002 р.

Заняття №1

Вправи на розвиток уваги

 Привітання

Учні називають імена один одного та висловлюють побажання сусідові

на час заняття.

Вправа 1.

Мета: розвиток концентрації і стійкості уваги.

Завдання: якомога швидше і точніше закреслити в довільному тексті певну літеру.

Успішність виконання оцінюється за часом виконання і кількістю допущених помилок (пропущених літер). Чим менша величина цих показників, тим вища концентрація уваги.

Вправа 2.

Мета: розвиток уваги та пам’яті.

Завдання: послухайте текст. Перелічіть назви риб, схожі на назви тварин.

Царство риб

 Є назви, які вказують на певну схожість риб з іншими тваринами. Уявіть собі на хвилинку, що в морях і океанах є водяний слон, морський вовк, морська лисиця, риба-мавпа, морська корова, морський пес, морський кіт, риба-свиня, морський кажан та їжак-риба.

Як це не дивно, але є риба-ластівка, морський дрізд, риба-колібрі, морський папуга, морський орел, і навіть риба-горобець.

А як тобі риба-муха, морський метелик, або ж морська сарана?

Вправа 3. «Будь уважний»

Мета: стимулювання уваги, розвиток швидкості реакції.

Опис: кожна дитина повинна виконувати рухи відповідно до команди дорослого: «зайчики» - стрибати, «конячки» - «бити копитами об підлогу», «раки» - задкувати, «птахи» - бігати, розкинувши руки, «лелеки» - стояти на одній нозі.

Станьте в коло один за одним. Слухайте уважно мої слова-команди.

Ну, а коли я скажу: «Діти», - усі повинні знову стати дітьми.

Вправа 4. «Що змінилося серед іграшок?»

Мета: розвиток зорової уваги, пам’яті.

Опис гри: на столі іграшки. Дитина запам’ятовує, в якій послідовності вони розташовані. Потім виходить із класу. Ведучий змінює послідовність. Кличуть дитину. Вона повинна сказати, що змінилося. По черзі можуть грати декілька  дітей.

 Прощання. Вправа  Подаруй усмішку”

Ця вправа призначена для зняття скутості учнів. Перший учасник передає в долоні сусідові уявну усмішку з веселими побажаннями, які відображатимуть шкільне життя. Наприклад, побажання отримати відмінну оцінку за біганину на перерві.

Заняття №2

Вправи на розвиток уваги

Привітання

Вправа 1.

Мета: розвиток стійкості і зосередження уваги.

Завдання: Прослухайте кінець речення, подумайте, як воно могло розпочинатися.

… і вдарив грім.

… увечері поверталися додому.

… побачили багато диких тварин.

… запросили на день народження.

 

Вправа 2. «Що змінилося?»

Мета: розвиток зорової уваги, творчих здібностей.

Завдання: прослухайте кілька речень. Визначте, однакові вони чи ні. Якщо речення відрізняються, то скажіть чим.

1. У книжці йшлося про веселі пригоди допитливого Федька.

   У книжці йшлося про пригоди допитливого Федька.

2. Вкрила золота осінь яскравою хустиною дерева і кущі.

    Вкрила осінь золотою хустиною дерева і кущі.

3. Із ранкових газет ми дізнаємося про ранкові новини.

    Із ранкових газет і журналів ми дізнаємося про остання новини.

Вправа 3. «Кого назвали, той і лови»

Мета: розвиток уваги, швидкості реакції.

Опис гри: в руках ведучого м’яч. Він підкидає його вгору, називаючи чиєсь ім’я. Той, кого назвали, підбігає і ловить м’яч. Потім знову підкидає його вгору, називаючи ім’я іншої дитини.

Прощання. Вправа “Я хочу сказати своєму сусідові”

Учні по колу передають побажання своїм однокласникам на наступний тиждень.

Тематика бесід з батьками

1. Увага та її роль у навчальній діяльності.

2. Вікові особливості уваги дошкільників (школярів).

3. Чи можна управляти увагою дошкільника (школяра)?

 4. Спільна робота педагогів і батьків по розвитку довільної уваги дошкільника (школяра).

Рекомендації батькам школярів щодо ігор та вправ на розвиток уваги, які можна використовувати в домашніх умовах

1. Доміно, лото, шашки, шахмати, мозаїка.

2. Розфарбовування за зразком і малювання.

3. Викладання з паличок, сірників фігур, предметів, візерунків за зразком.

4. Ігри на розвиток слухової уваги:

5. «Упізнай по голосу»,

- «Будь уважний»,

- «Слухай удари».

6. Ігри на розвиток зорової уваги:

- «Чого не стало?»,

- «Що змінилося?»,

- «Чим відрізняються дві картинки?,

- «Оригамі всією родиною».

Заняття №3

Вправи на розвиток пам’яті

Привітання. Вправа “Я радий бачити тебе”

Вправа 1. «Важке – запам’ятай»

Мета: розвиток зорової пам’яті.

Завдання: запам’ятати якомога більше слів.

Опис: вчитель показує учням на протязі 25-30 сек. 10 слів, важких для написання. Потім таблицю зі словами закриває. Далі під диктовку діти пишуть ці слова. Переміг той, хто записав усі слова правильно.

Вправа 2. «Тінь»

Мета: розвиток спостережливості, пам’яті.

Опис гри: звучить легка музика. Вибирають дитину-«мандрівника» і його «тінь». Решта - глядачі.

«Мандрівник» іде через уявне поле, а за ним на 2-3  кроки позаду його «тінь», яка намагається скопіювати рухи мандрівника.

Бажано стимулювати «мандрівника» до виконання різних рухів: зірвати квітку, присісти, пострибати на одній нозі, зупинитися, подивитися попід руку і т.д.

У грі  можна використовувати по черзі декілька пар.

Вправа 3. «Запам’ятай послідовність»

Мета: розвиток довільного запам’ятовування, уваги.

Опис: вибираються 6-7 дітей, решта – глядачі. Із обраних один ведучий, інші учасники шикуються в «потяг» - «їдуть». Ведучий повинен подивитися на «потяг» одну хвилину, потім відвернутися і перерахувати дітей по іменах так, як вони стоять у «потязі».

Вправа 4. «Повтори за мною»

Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, комунікативних здібностей.

Опис гри:

А) ведучий відстукує певний ритм кінцем олівця по столу. Ритмічна фраза має бути короткою і чіткою. Хтось із дітей за бажанням повторює ритм. Якщо правильно, то усі піднімають великий палець угору, якщо ні – опускають униз.

Б) ведучий або програє на фортепіано, або проспівує музичну фразу із дитячої пісеньки, діти відтворюють її ударами олівця по столу.

Прощання

Заняття №4

Вправи на розвиток пам’яті

Привітання

Вправа 1. «Хто більше?»

Мета: розвиток комбінованої пам’яті, стійкості уваги.

Опис гри: ведучий вимовляє яке-небудь слово із словника так, як воно пишеться, і вказує на кого-небудь із учасників гри. Той, на кого вказали, повинен повторити це слово і додати своє, вказуючи на наступного гравця. Він повторює слова попередніх учасників у тій же послідовності і додає своє.

Слова додаються доти, поки вони втримуються в пам’яті.

Гру можна повторити 3-4 рази.

Вправа 2. «Коректура»

Мета: тренування пам’яті і уваги.

Опис: ведучий пише на аркуші паперу декілька слів з пропусками та перестановками літер. Наприклад, впарва, овда, мокоол, рукча, зоит, книжка. Учню дозволяється прочитати цей запис лише один раз, відразу виправляючи помилки кольоровим олівцем. Потім він передає аркуш іншому учню, який виправляє залишені помилки олівцем іншого кольору.

У грі беруть участь декілька конкуруючих пар.

Вправа 3. «Повтори побачене»

Мета: розвиток уваги, зорової пам’яті, спостережливості.

Опис гри: за бажанням із групи вибирають 5 дітей, решта – глядачі. Один із п’яти обраних ведучий, інші показують йому свої пози. Ведучий обходить дітей та запам’ятовує їхні пози, потім показує їх у тій послідовності, у якій бачив.

Глядачі вигукують, правильно показана поза, чи ні. Якщо неправильно, то один з глядачів виходить і виправляє помилку.

Прощання

Поради для батьків

1.Грайтеся з дітьми в різні ігри.

2.Більше читайте і оговорюйте прочитане.

Тематика бесід з батьками

1. Пам’ять дитини і її навчання в школі.

2. Розвиток пам’яті школяра. Вправи, що впливають на розвиток пам’яті.

3. Тренування пам’яті дитини. Допомога батьків.

Заняття №5

Вправи на розвиток мислення

Привітання

Вправа 1.

Мета: розвиток мислення, уяви.

Завдання: прослухавши уривок із твору, учні повинні визначити місце і час, де і коли відбувалася подія. Вказати, які слова допомогли визначитися з їх відповіддю.

Такого дня і почув я у полі жайворову пісню, що дзвеніла в піднебессі. Жайвір висів над пшеничною нивою, немов прив’язаний непомітною срібною ниткою.

Вправа 2.

Мета: розвиток уваги, мислення, уяви.

Завдання: послухайте розмову. Скажіть, між ким вона відбувається. Доведіть свою думку.

- Півнику, мій півнику, що ти наробив?

- Півникові меншому голову розбив.

- Як тобі не соромно меншенького бить? Я не буду, півнику більш тебе любить!

Вправа 3.

Мета: розвиток уваги, логічного мислення.

Обладнання: малюнок із зображенням п’яти і більше предметів і одного окремого предмета.

Завдання: знайти пару. Пояснити, у чому схожість.

Вправа 4.

Мета: розвиток уваги, слухової пам’яті, мислення.

Завдання: прослухати текст. Визначити настрій автора, коли він писав цей тест.

Які почуття виникають у нього?

Мальва

Ми йшли вулицею. Коли це Інна каже мені:

- Поглянь, тату, яка вона – ого!

       Глянув – і собі не стримався від захоплення:

- Ого!

       То була мальва. Літо ще тільки починалося, а вона вже сп’ялася над штахетником і вив’язала велику квітку. Мальва доцвіла до самого вершечка, і тепер рожевіла її остання квітка. Але, як молодо, як сміливо і завзято рожевіла – на всю вулицю!

         Прощання

Заняття №6

Вправи на розвиток мислення

Привітання

Вправа 1.

Мета: розвиток мислення, уваги, зорової пам’яті.

Обладнання: аркуш паперу, олівець, малюнок з геометричними фігурами.

Інструкція: «Подивись уважно на ці геометричні фігури і постарайся запам’ятати їхнє розташування. Через деякий час я заберу малюнок, а ти на аркуші паперу повинен будеш намалювати ці фігури, розмістивши і розфарбувавши їх так, як на зразку.

Вправа 2.

Мета: розвиток логічного мислення, уваги, слухової пам’яті.

Завдання: із поданих словосполучень, використовуючи слова для довідок, скласти речення.

Словосполучення вчитель зачитує, учні повинні сприймати їх на слух. Слова для довідок записані на дошці.

Дмухнув вітерець                      з дерева полетіли листочки

Присів на горбочок                    втомився кролик

Назбирали меду бджоли          полетіли додому

Замислилась дівчинка              зупинилась посеред дороги

Чекали на звістку                       не дочекались

Заходьте, будь ласка,               сідайте до столу

Хрустить морквою                     на капусту поглядає

Лютує зима, злиться                 все більше трусить снігу

Ми танцюємо                             співаємо, вірші розповідаємо

Слова для довідок: та, і, й.

Вправа 3.

Мета: розвиток уваги, мислення.

Завдання: учитель читає текст. Учні повинні почути, де порушено послідовність події, і виправити помилки.

На узліссі

Тихо в зимовому лісі. Дерева одягнуті в зелене мереживо.

Настає прозоре світання. Узліссям прокрадається з денного полювання старий рудий лис. М’яко порипує під лисовими ногами осіннє листя. Ямка за ямкою проліг за ним слід.

Слухає звір, чи не вискочить необачний зайчисько. Чує і бачить він, як шаснула на верхівку дерева прудка зайчиха.

Прощання

Тематика бесід з батьками

1. Мислення школяра і його навчання в школі.

2. Допомога батьків дітям у розвитку пізнавальних процесів.

3. Розвиток мислення за допомогою читання.

4. Спілкування з дітьми – важливий елемент у розвитку мислення дитини.

5. Вчіться читати, аналізувати, робити висновки разом з дітьми.

6. Розв’язання логічний задач – важливий елемент у розвитку мислення школяра.

7. Виховуйте в дитині позитивні риси характеру.

8. Вчинки дитини – це віддзеркалення життя батьків.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 червня 2018
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку