Психологічна готовність дитини до вступу в нове шкільне життя.
(виступ на відкритому у році)
Момент вступу дитини до школи є підсумком її дошкільного дитинства, який докорінно змінює соціальну ситуацію розвитку. Однак аби початок шкільного навчання став стартом нового етапу розвитку, дитина повинна бути готовою до нових форм діяльності та спілкування, співробітництва із дорослими та однолітками, в іншому випадку дошкільна лінія розвитку загальмовується, а шкільна не може повноцінно розгорнутися. Як свідчить практика, відсутність шкільної зрілості , готовності до систематичного шкільного навчання може призвести до зростання тривожності дітей, формування заниженої самооцінки, до появи в них хронічної втомлюваності, загальної неуспішності, а також може стати причиною виникнення шкільних неврозів.
Під готовністю до шкільного навчання ми розуміємо досягнення такого рівня розвитку дитини, на якому вона вже здатна взяти участь у процесі шкільного навчання. Готовність до школи включає: рівень розумового розвитку, емоційну та соціальну зрілість. Основна відповідальність за підготовку дитини до школи лежить на дорослих, які її оточують: батьки, вихователі в садку. Адже готовність дитини до навчання в школі припускає різні види готовності, які в сукупності й забезпечують швидку адаптацію та успішне навчання дитини з першого класу.
Фізична готовність дитини припускає:
Мотиваційна готовність характеризується:
Визначити мотиваційну готовність дитини можна за допомогою бесіди з питань:
Чи хочеш ти піти до школи?
Хто ходить до школи?
Чим займаються діти в школі?
Що повинен мати школяр з собою в сумці, щоб бути готовим іти до школи?
Що таке урок? Чим займаються діти на уроці?
Що таке урок? Чим займають діти на уроці?
Чим ти будеш займатися дома, коли прийдеш зі школи?
Готовність у сфері розвитку світогляду дитини пов’язана з її елементарними знаннями:
Виявити світогляд дитини можна в ході бесіди, що може включати приблизно такі питання:
Як тебе звати?
Скільки тобі років?
Як звати твоїх батьків?
У якому місті ти живеш?
За якою адресою ти мешкаєш?
Як називається пора року, коли розпускаються дерева?
Що відбувається взимку з деревами? Як проводить зиму тварини?
Як називається час дня, коли ти прокидаєшся? Обідаєш?
Готуєшся до сну?
Скільки днів у тижні? Назви їх?
Яких домашніх тварин ти знаєш?
Хто більший: курка чи порося?
Які предмети одягу ти носиш?
Якими побутовими приладами користуєшся під час їжі?
Готовність у сфері пізнавальних процесів припускає певний рівень розвитку пам’яті, уваги мислення:
Мовна готовність спрямована на розвиток у дитини граматично і фонетично правильного мовлення:
Комунікабельна готовність включає вміння дитини;
Готовність у сфері культурних норм пов’язана з умінням та навичками:
Які доручення у тебе вдома?
Кого називають черговим? Що роблять чергові?
Який вчинок можна назвати поганим? Чи бачив ти погані вчинки інших людей?
Який учинок можна назвати гарним? Чи бачив ти гарні вчинки інших людей?
Як треба поводитися на уроці?
Що треба зробити, якщо тобі треба терміново вийти з кабінету?
Особистісна готовність припускає:
Емоційно – вольова готовність характеризується:
Таким чином, готовність дитини до школи – це складний психолого – педагогічний процес, що включає різні види готовності. Особливо важливо, щоб дорослі, працюючи з такими дітьми, знали про недоліки в її підготовці до шкільного навчання та по можливості враховували і працювали над цією проблемою.
Практичний психолог: Кулак Н. М.