(Тренінгові заняття для учнів )
Мета: ознайомити учнів з поняттями «толерантність», «емпатія», «бар’єри спілкування»; набути навичок розуміння й прийняття близьких людей, їхнього внутрішнього світу; поглибити процеси саморозкриття, самоаналізу і подолання психологічних бар’єрів; закріпити довірчий стиль спілкування в групі.
Матеріали: маркери, фломастери, аркуші паперу А4, ручки, плакати.
Презентація. Знайомство.
Повідомлення теми, мети.
Привітання – криголам «Приємно сказати»
Усі учасники беруться за руки і говорять: «Нам приємно сказати всім: «Добрий день!», - побажати вдалого дня.
Правила групи:
Вправа «Скринька сподівань»
Учасники пишуть на листочках свої сподівання від сьогоднішнього заняття.
Вправа «Асоціативний ряд»
Т – терпимість;
О – оптимізм;
Л – любов;
Е – ентузіазм;
Р – рівність;
А – активність;
Н – ніжність;
Т – тактовність;
Н – необхідність;
І – ініціативність;
С – співчуття;
Т – терпіння.
Толерантність – це розуміння, повага, визнання прав інших на свої думки й погляди, прийняття інших людей такими,які вони є, взаєморозуміння на основі згоди.
Поняття толерантності вперше почали вживати у ХVІІІ ст. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети». Розуміння толерантності неоднакове в різних культурах, адже воно залежить від історичного досвіду народів. В англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту стримати особистість, у французів – як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайський мові «бути толерантним» - це бути великодушним. У арабському світі толерантність це прощення, терпимість, співчуття іншому, а на фарсі – це ще й готовність до примирення.
Зараз толерантність розуміється як повага і визначення рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди.
Отже, толерантність, перш за все, має на меті прийняття інших такими, якими вони є і взаємодію з ними на основі згоди.
Почуття гумору і здатність посміятися зі своїх слабких сторін – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших – менша.
Необхідно відзначити також, що виділяють різні типи толерантності. Найповніше їх проаналізував і показав вчений В. Лекторський. На його думку, толерантність – це:
Толерантність необхідна у взаєминах між окремими особами, в сім’ї та громаді. У школах, університетах, осередках освіти необхідно формувати атмосферу толерантності, бути уважним одне до одного та мати почуття солідарності. Одним із найпростіших методів виявлення толерантності є вміння зробити приємне іншій людині.
Вправа «П’ять добрих слів»
Мета: отримати зворотний зв'язок у групі,підвищити самооцінку, поглибити самопізнання, показати нагоду зробити приємне іншій людині.
Кожен із учнів має обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати своє ім’я. Потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам отримує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні треба написати будь – яку привабливу, на їхню думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабших», «мені подобається твій одяг»). Коли робота завершена, психолог збирає малюнки і зачитує написи, а група має здогадатися, кому вони призначені.
Вправа «Я» - повідомлення»
Мета: навчити підлітків висловлювати свої почуття без оцінок, невдоволення, образ.
«Я» - висловлювання – це промовляння в голос почуттів, які ви переживаєте у неприємній для вас ситуації, визнання та формулювання власної проблеми. Ваше щире висловлювання свої почуттів з позиції усвідомлення власної відповідальності за те, що з вами відбувається, не може нікого образити чи викликати агресію, а навпаки, спонукає вашого партнера замислитися над правильністю і його власного вчинку.
Прийоми побудови «Я» - повідомлень
Безоцінний опис дій, здійснений іншою людиною |
|
Не варто: «Ти прийшов пізно» |
Бажано: «Я хвилювалась за тебе, бо вже пізній час» |
Ваші очікування |
|
Не варто: «Ти не вигуляв собаку» |
Бажано: «Я сподівалась, що ти вигуляєш собаку» |
Опис своїх почуттів |
|
Не варто: «Ти мене дратуєш, коли не прибираєш у кімнаті» |
Бажано: «Коли я заходжу у твою кімнату і бачу там безлад, мене це дратує, і в мене псується настрій» |
Опис бажаної поведінки |
|
Не варто: «Ти не маєш звички телефонувати про затримки» |
Бажано: «Мені хочеться, щоб ти попереджав мене про затримки» |
Ситуації для обговорення
Експрес – спілкування «Приємна розмова»
Учасникам необхідно кидати один одному м’яча і говорити вислів, що починається словами: «Мені в тобі подобається…». Через 5хв. вислів замінюється: «Нас із тобою поєднує…».
Притча – блюз
Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився опановувати себе, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалась. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по одному цвяху у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: «Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа уже ніколи не буде такою, як колись…».
Психолог. Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в нього такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки ви разів просите пробачення. Словесні рани заподіють такий самий біль, як і фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними, а, отже, розуміймо один одного.
Вправа «Австралійський дощ»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Учасники стають у коло.
Психолог. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні!
Вправа «Емоції та ситуації»
Мета: активізувати учасників до роботи у групі, тренувати навички контролю емоційних станів.
Учасники стають у коло.
Тренер. Зараз кожен назве одну емоцію або почуття. Я починаю: «Спокій».
Коли вісі назвали по одній емоції і запам’ятали її, тренер продовжує вправу.
Тренер. А тепер кожен називає якусь ситуацію і кидає м’яча іншому учаснику, пропонуючи продовження речення, називаючи свою емоцію чи почуття (які запам’ятав). Наприклад: «Коли я стою у черзі, то відчуваю … радість!». Вправу закінчено, коли м’яч побував у кожного з учасників.
Запитання до учнів
Давайте подивимось на діалог цих двох людей. Це може бути приблизно так:
А. Це шість.
Б. Це дев’ять.
А. Та ні, це шістка.
Б. Яка ж це шістка, коли це дев’ятка.
А. Це справжнісінька шістка.
Б. Ти щось плутаєш – це справжнісінька дев’ятка.
А. Зовсім із глузду з’їхав! Дивишся і не бачиш!
Б. Та це тобі треба лікуватися!
Небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка – єдина правильна, - це найкоротший шлях до непорозуміння, а часто і до виникнення конфлікту.
1