Взаємини в системі « вчитель – учень »
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
Мета: ознайомити вчителів з основними операціями взаємодії в системі «вчитель – учень», розглянути різні типи конфліктних особистостей та риси їхнього характеру, закріпити навички запобігання конфліктам і їх конструктивного розв’язання.
Раніше вже йшлось про те, що конфлікти супроводжують нас у всіх сферах життя. І школа – не виняток. Конфлікти тут виникають між різними групами: учень – учитель; учень – учень; учитель – учитель; учитель – адміністрація; колектив – адміністрація; учителі – батьки; адміністрація – батьки тощо.
Розгляньмо лише ті конфлікти, що виникають під час взаємодії учня-підлітка та вчителя.
Учитель, як і будь-який керівник, має керувати не окремим учнем, а групою (класом). Учитель змушений брати до уваги норми й цінності, характерні для даної групи, без знання яких він не зможе правильно визначати стратегію керування стосовно окремого учня і цілого класу. Вчитель має постійно контролювати розвиток колективу, впливати на процес прийняття або зміни норм і цінностей, щоб вони не суперечили загальноприйнятим і сприяли позитивному розвитку особистості кожного учня.
Соціально-педагогічний процес – цілеспрямована діяльність, спрямована на соціалізацію особистості. Він містить у собі всі аспекти виховання й навчання людини. Основними протиріччями і джерелами конфліктів у цьому процесі були і є проблеми, чого вчити і як.
Уведено нові програми й курси, упроваджено нові технології навчання, а проблема як існувала, так і існує. Так само не доходять згоди прихильники традиційних і сучасних форм навчання, сперечаються й експериментують, забуваючи про те, що здійснюють експерименти на живих людях, на дітях і вчителях. Нові ідеї часто-густо не перевірені й не апробовані перед упровадженням, а наслідки їх невідомі й не передбачувані.
Конфлікти між учителями та підлітками можна вважати організаційно-управлінськими, тому що клас є колективом і виконавцем, а вчитель організатором і керівником навчально-виховної діяльності. Породжені конфлікти переважно суб’єктивними причинами, які залежать від особистісних характеристик та індивідуальної поведінки керівника й вихованця, тобто вчителя та учнів.
Час – 5 хв.
Час 10 – 15 хв., обладнання – аркуш паперу А4.
Для виконання вправи тренер пропонує учасникам поділитись учасникам поділитись на дві групи, після чого кожна отримує завдання: «Протягом 2-х хвилин визначити причини конфліктів між учителями та учнями». Перша група говорить з позиції вчителів, друга – з позиції учнів. Результати презентують і обговорюють.
Основні причини конфліктів у системі «вчитель – підліток»;
У розв’язанні конфліктів у системі « вчитель – підліток» переважають такі способи врегулювання: 66,7% - учитель припиняє конфлікт з учнем, накладаючи на нього різні санкції; 50% - здійснюється індивідуальна робота з учнем; 19,4% - учитель враховує індивідуальні і вікові особливості в роботі з підлітком; 11,1% - вчителі намагаються не помічати наявності конфліктної ситуації.
Причиною підвищеної конфліктності в школі є авторитарна система керування педагогічним процесом. Конфлікт є необхідною умовою для розв’язання назріли проблем. Він може бути використаний як інструмент для виявлення протиріч, що заважають нормальному розвитку організації або взаємин людей. Потрібно змінити ставлення до конфлікту як до негативного явища. Конфлікт у школі теж може мати як позитивні так і негативні наслідки. Проблема полягає в тому, щоб визначити реальні причини конфлікту і знайти оптимальні шляхи його розв’язання. Раніше вже йшлося про те, що конфлікти можуть бути конструктивними і можуть існувати в школі. Причини таких конфліктів різні, але їх об’єднує недостатньо продуманий та організований процес навчання й управління. Отже, виокремимо основні причини, що призводять до конструктивних конфліктів у школі:
Другий вид конфліктної ситуації створюють дорослі, позбавляючи дитину її прав і розширюючи коло обов’язків. Як приклад – обов’язок беззаперечного виконання всіх вимог дорослих за неможливості їх обговорення дитиною, висловлення свого ставлення й відмови від виконання. Обидві ситуації призводять до конфліктів, виходом із яких є врівноваження прав та обв’язків підлітка.
Мета: Ознайомити учасників з однією з класифікацій типів конфліктних особистостей; розвивати навички їх розпізнавання в конфліктних ситуаціях.
Час – 20 – 25 хв., обладнання – картки зі стислим описом типів особистостей, плакат з їхніми назвами («Демонстративна особистість», «Ригідна особистість», «Некерована особистість», «Педантична особистість», «Раціональна особистість», «Безвладна особистість»).
Учасникам пропонують поділитися на групи по 2 – 3 особи. Групи отримують завдання: «Ознайомитися зі змістом на картках та подати свій тип конфліктної особистості через конфліктну ситуацію».
Після презентації кожної групи іншим слід угадати той тип особистості, який вони подали.
Мета: У нестандартній формі ознайомити учасників з рисами конфліктної особистості, закріпити матеріал попередньої вправи.
Час – 15 хв., обладнання – журнали, ножиці, клей, аркуш паперу форматом А1, фломастери.
Для виконання цієї вправи тренер пропонує учасникам поділитись на 3 групи. Завдання до груп: «За допомогою вирізок з журналів, газет, малюнків створити колаж «Риси конфліктної особистості».
Результати роботи презентує кожна група.
Визначають такі риси характеру й особливості поведінки, властиві конфліктній особистості:
Мета: закріпити навички конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій.
Час – 10 – 15 хв., обладнання – дошка, аркуш паперу формату А1.
Тренер пропонує кожній групі розумну послідовність свїх дій у конкретній конфліктній ситуації ( 2 – 3 хв. ). Далі кожен охочий може поділитись своєю системою.
Використати для узагальнення.
Виберіть послідовність своїх дій:
Час – 5 – 10 хв., обладнання – плакат.
Тренер проголошує кожне з правил, які містяться на плакаті, та обговорює його з групою.
Щоб уникати конфліктів або долати їх, можна користуватися безвідмовним методом – спілкуванням, ключові моменти якого такі:
Час – 5 хв., обладнання – плакат «Чарівна скринька».
Тренер пропонує кожному учаснику висловитися стосовно того, що корисного вони отримали під час тренінгу (враження, інформація).