Рекомендації для роботи з "важкими" підлітками

Про матеріал
Практичні рекомендації розроблені психологом для класних керівників які працюють з дітьми- підлітками де часто виникають труднощі в спілкуванні та поведінці.
Перегляд файлу

Робота з дітьми з «групи ризику».

Особливості вивчення «важких підлітків».

Практичні рекомендації та правила роботи.

 

    Кожному вчителю знайомі словосполучення «важкий підліток». Із чим вони асоціюються? Дуже багато витрачених сил, часу, нервів, а також очікування неприємностей, безсилля і разом з цим – радість перемог, нехай маленьких, але все ж таки перемог.

   Під «важкими» школярами розуміють, такі діти, порушення поведінки яких нелегко вправляються. Ці «важкі діти» потребують індивідуального підходу з боку дорослих. Це не є погані, безнадійно зіпсовані школярі, як неправильно вважають деякі дорослі, а ті, що потребують особливої уваги і участі оточуючих.

   Основні причини труднощів у вихованні окремих школярів у неправильних відносинах у родині, у прорахунках школи, ізоляції від товаришів, у прагненні ствердити себе будь – яким способом і в будь – якій групі.

   Учень, не маючи механізмів захисту від впливу негативних факторів, є дуже вразливий. І на тлі сімейних проблем, економічної незахищеності родини, впливу телебачення, виникає низка емоційних розладів та відхилень у поведінці дитини, що позначається на її розвитку загалом.

   Тому ми повинні пам’ятати що кожна дитина – це особистість, це – величезний світ бажань, переживань та емоцій і важливим нашим фактором у вихованні таких дітей є насамперед взаєморозуміння, допомога, співпраця і завжди пам’ятати що ці діти не є безнадійними а тільки хочуть трохи більше уваги.

    Зміни що відбуваються сьогодні в нашому суспільстві, зумовили  загострення проблеми допомогти дітям із так званою «важкою» поведінкою і розробку діючої системи заходів з профілактики та реабілітації цієї групи молоді.

 

 

Чого суспільство очікує від школи?

  1. Створення в школі умов, які не провокують девіантної поведінки, а розширюють  безпечний для дитини простір, у якому їй добре і цікаво.
  2. Корекція взаємин у родині, формування у батьків позиції довіри до школи.
  3. Створення програми що сприятиме зниженню рівня злочинності серед учнів.

 

 

            Що реально може зробити класний керівник?

 

  1. Надати своєчасну  психолого – педагогічну підтримку дитині, яка опинилася в складній життєві ситуації.
  2. сприяти формуванню в дітей і підлітків «здорових» моделей способу життя, що надають можливості для реалізації особистісного потенціалу.
  3. Сприяти підвищенню психолого – педагогічної компетентності дорослих (батьків, педагогів).
  4. Залучити до виховного  процесу школи,  представників громадськості.
  5. Протистояти залученню підлітків до злочинної діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як розмовляти з важким підлітком?

 

Під час розмови з підлітком необхідно позбутися повчального тону і приділити час і увагу тільки співрозмовнику, при цьому дотримувати деяких правил:

 

  • поважати співрозмовника;
  • говорити з ним як з рівним;
  • аргументувати свою точку зору, залишаючи за підлітком право розділяти її або забезпечувати;
  • показувати що він цікавий як людина і співрозмовник;
  • дотримуватись кодексу честі;
  • учитель має право бути не компетентним у якійсь  сфері життя і визнає таке саме право за підлітком;
  • розмовляти тільки про те, про що підліток готовий говорити, «не лізти в душу», надати йому право на мовчання;
  • бути готовим вислухати шокуючі подробиці життя підлітка й підтримати його;
  • делегувати підлітку відповідальність за власну поведінку і ухвалення рішень;
  • дотримуватись правила на конфіденційність приватної бесіди;
  • бути толерантним до звичок, способу життя та ідеалів.

 

 

 

 

                                     Практичний психолог: Кулак Н.М.

 

 

 

 

 

              Про що розмовляти з важким підлітком?

 

  1. Навчання – улюблені і не дуже предмети, причини неуспіху, взаємини з учителями, участь у громадських роботах, порушення дисципліни.
  2. Плани на майбутнє щодо продовження навчання, вибору професій, здатність враховувати майбутні труднощі, і тверезо оцінювати свої можливості.
  3. Взаємини з однолітками: перевага одного близького друга або компанії приятелів, становище серед товаришів («душа компанії», «переслідуваний», «ізгой», «незалежний одинак» тощо), причини вибору приятелів.
  4. Захоплення сьогодні і в минулому( під чиїм впливом було зроблено вибір, які досягнуті результати).
  5. Взаємини з батьками, внутрішньосімейні стосунки: склад родини (хто названий першим, про кого забув згадати, хто займався його вихованням, з ким у родині конфліктні взаємини, причина конфлікту)
  6. Порушення поведінки в минулому: прогули занять, дрібне хуліганство, паління, вживання алкоголю, знайомство з наркотичними речовинами, втечі з дому, чи був затриманий або взятий на облік міліцією.
  7. Найскладніші події в минулому й реакція на них. Наявність колись в минулому суїцидних думок. Перенесені захворювання. Наявність порушення сну, апетиту, самопочуття, настрою.
  8. Сексуальні проблеми:
  • перша закоханість і пов’язані з цим психічні травми;
  • самооцінка своєї привабливості;
  • початок статевого життя та потайливе побоювання із приводу своєї сексуальної неповно цінності.

 

                               Практичний психолог: Кулак Н.М.

 

 

doc
Додано
21 березня 2019
Переглядів
1122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку