Робота з дітьми з «групи ризику».
Особливості вивчення «важких підлітків».
Практичні рекомендації та правила роботи.
Кожному вчителю знайомі словосполучення «важкий підліток». Із чим вони асоціюються? Дуже багато витрачених сил, часу, нервів, а також очікування неприємностей, безсилля і разом з цим – радість перемог, нехай маленьких, але все ж таки перемог.
Під «важкими» школярами розуміють, такі діти, порушення поведінки яких нелегко вправляються. Ці «важкі діти» потребують індивідуального підходу з боку дорослих. Це не є погані, безнадійно зіпсовані школярі, як неправильно вважають деякі дорослі, а ті, що потребують особливої уваги і участі оточуючих.
Основні причини труднощів у вихованні окремих школярів у неправильних відносинах у родині, у прорахунках школи, ізоляції від товаришів, у прагненні ствердити себе будь – яким способом і в будь – якій групі.
Учень, не маючи механізмів захисту від впливу негативних факторів, є дуже вразливий. І на тлі сімейних проблем, економічної незахищеності родини, впливу телебачення, виникає низка емоційних розладів та відхилень у поведінці дитини, що позначається на її розвитку загалом.
Тому ми повинні пам’ятати що кожна дитина – це особистість, це – величезний світ бажань, переживань та емоцій і важливим нашим фактором у вихованні таких дітей є насамперед взаєморозуміння, допомога, співпраця і завжди пам’ятати що ці діти не є безнадійними а тільки хочуть трохи більше уваги.
Зміни що відбуваються сьогодні в нашому суспільстві, зумовили загострення проблеми допомогти дітям із так званою «важкою» поведінкою і розробку діючої системи заходів з профілактики та реабілітації цієї групи молоді.
Чого суспільство очікує від школи?
-
Створення в школі умов, які не провокують девіантної поведінки, а розширюють безпечний для дитини простір, у якому їй добре і цікаво.
-
Корекція взаємин у родині, формування у батьків позиції довіри до школи.
-
Створення програми що сприятиме зниженню рівня злочинності серед учнів.
Що реально може зробити класний керівник?
-
Надати своєчасну психолого – педагогічну підтримку дитині, яка опинилася в складній життєві ситуації.
-
сприяти формуванню в дітей і підлітків «здорових» моделей способу життя, що надають можливості для реалізації особистісного потенціалу.
-
Сприяти підвищенню психолого – педагогічної компетентності дорослих (батьків, педагогів).
-
Залучити до виховного процесу школи, представників громадськості.
-
Протистояти залученню підлітків до злочинної діяльності.
Як розмовляти з важким підлітком?
Під час розмови з підлітком необхідно позбутися повчального тону і приділити час і увагу тільки співрозмовнику, при цьому дотримувати деяких правил:
-
поважати співрозмовника;
-
говорити з ним як з рівним;
-
аргументувати свою точку зору, залишаючи за підлітком право розділяти її або забезпечувати;
-
показувати що він цікавий як людина і співрозмовник;
-
дотримуватись кодексу честі;
-
учитель має право бути не компетентним у якійсь сфері життя і визнає таке саме право за підлітком;
-
розмовляти тільки про те, про що підліток готовий говорити, «не лізти в душу», надати йому право на мовчання;
-
бути готовим вислухати шокуючі подробиці життя підлітка й підтримати його;
-
делегувати підлітку відповідальність за власну поведінку і ухвалення рішень;
-
дотримуватись правила на конфіденційність приватної бесіди;
-
бути толерантним до звичок, способу життя та ідеалів.
Практичний психолог: Кулак Н.М.
Про що розмовляти з важким підлітком?
-
Навчання – улюблені і не дуже предмети, причини неуспіху, взаємини з учителями, участь у громадських роботах, порушення дисципліни.
-
Плани на майбутнє щодо продовження навчання, вибору професій, здатність враховувати майбутні труднощі, і тверезо оцінювати свої можливості.
-
Взаємини з однолітками: перевага одного близького друга або компанії приятелів, становище серед товаришів («душа компанії», «переслідуваний», «ізгой», «незалежний одинак» тощо), причини вибору приятелів.
-
Захоплення сьогодні і в минулому( під чиїм впливом було зроблено вибір, які досягнуті результати).
-
Взаємини з батьками, внутрішньосімейні стосунки: склад родини (хто названий першим, про кого забув згадати, хто займався його вихованням, з ким у родині конфліктні взаємини, причина конфлікту)
-
Порушення поведінки в минулому: прогули занять, дрібне хуліганство, паління, вживання алкоголю, знайомство з наркотичними речовинами, втечі з дому, чи був затриманий або взятий на облік міліцією.
-
Найскладніші події в минулому й реакція на них. Наявність колись в минулому суїцидних думок. Перенесені захворювання. Наявність порушення сну, апетиту, самопочуття, настрою.
-
Сексуальні проблеми:
-
перша закоханість і пов’язані з цим психічні травми;
-
самооцінка своєї привабливості;
-
початок статевого життя та потайливе побоювання із приводу своєї сексуальної неповно цінності.
Практичний психолог: Кулак Н.М.