УДК-159.923-057.87:355.337.2(043.2)
Загородня С.О.
Національний Авіаційний Університет, Київ
ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ СТУДЕНТІВ ПСИХОЛОГІВ ДО ВОЛАНТЕРСЬКОЇ РОБОТИ
Волонтерство в тяжкий час об’єднує усе більше громадян та залучає значні людські ресурси. Сьогодні психологи–волантери активно допомагають нашим людя, тому ми вирішили дослідити, чи психологічно готові студенти-психологи пов’язати свою діяльність з волантерством. Отже, метою нашого дослідження є розробка моделі психологічної готовності студентів психологів до волонтерства.
Для вивчення структури соціально-психологічної готовності студентів-психологів до волонтерства нами було обрано метод сфокусованого групового інтерв’ю. Гайд фокус-групи складався з параметрів: мотивація волонтерської діяльності; соціальні цінності у волонтерській діяльності; особистісні характеристики студентів-психолоігів до волантерської роботи. В ході емпіричного дослідження було проведено фокус-групи, де було охоплено 20 респондентів. Враховуючи те, що волонтерство являє собою особливу форму соціальної активності, яка опосередкована альтруїстичною мотивацією та здійснюється переважно в системі взаємовідносин «людина-людина», в структуру моделі психологічної готовності до волантерства нами було включено наступні п’ять компонентів: компонент соціальних цінностей, мотиваційний, когнітивний компонент, емотивний, комунікативний компонент.
1. Компонент соціальних цінностей. До даного компонента ми включили наступні елементи: любов до людей, здатність до самопожертви, громадянський обов’язок, безкорисливість, милосердя, відповідальність, терпимість, толерантність, чесність, повага, щирість, турбота про ближнього.
2.Мотиваційний компонент. Зважаючи на полімотивованість волонтерської діяльності, даний компонент було розділено на 2 окремих блоки: альтруїстичну та прагматичну мотивацію.
3.Когнітивний компонент. Даний компонен відображає ті уявні конструкти, які склалися у свідомості відносно сприйняття себе та оточуючого світу. Складовими когнітивного компоненту є: здатність до розуміння соціальних стосунків та соціальних цінностей, до розуміння складного внутрішнього світу людини, адекватність образу „Я”, впевненість у собі, оптимізм, усвідомлення своєї професійної ролі та професійних обов’язків, емотивний компонент, небайдуже ставлення до проблем іншої людини, чуйність, емпатія, співчуття, терпіння, фрустраційна толерантність.
4. Комунікативний компонент: тактовність, ввічливість, доброзичливість, активне слухання, вміння керувати комунікативним процесом, відкритість,рефлексія.
Ми дійшли висновку, що готовність студентів-психологів достатньо висока, адже такі риси, як емпатія, активне слухання, терпимість, толерантність, альтруїзм характерні як для психологів, так і для волантерів, тому, студенти-психологи психологічно готові до волантерської роботи.
Науковий керівник: Гірчук О.В., ст. викладач