Розрізняють п’ять категорій учителів за їх ставленням до нововведень:
1) новатори – вчителі, які завжди першими сприймають усе нове, сміливо йоговпроваджують і поширюють;
2) вчителі, які першими здійснюють практичну (експериментальну) перевіркуцінностей інновацій у кожній школі;
3) помірковані, які дотримуються правила «золотої середини» і не сприймаютьнового до того часу, поки його не впровадить більшість колег;
4) вчителі, які більше сумніваються, ніж вірять у нове; вони більш орієнтовані настарі технології, ніж на нові, а сприймають нове лише при загальній позитивній громадській думці;
5) педагоги, в яких дуже сильний зв’язок із традиційним, старим підходом донавчання і виховання, вони консервативні й відкидають усе нове.
Основними завданнями діяльності практичного психолога у роботі з педагогами є:
формування професійно-особистісної готовності педагога до гуманізації освітнього середовища;
формування психологічної готовності педагогів до змін та інновацій;
емоційна підтримка вчителя в особистісно-професійній трансформації, саморозвитку
(пошук ресурсів, професійних інтересів, потреб і мотивів інноваційної діяльності, коучінг, викриття та подолання антиінноваційних бар’єрів);
підвищення рівня професійної обізнаності вчителів у психологічних категоріях, поняттях, які
застосовуються в НУШ, особливостей педагогічної взаємодії в контексті Нової української школи; попередження професійного вигорання та підвищення резилієнс педагогів.
Психологічні технології, форми і методи роботи з педагогами:
Індивідуальне вивчення потреб вчителів 1-х Групові консультації, бесіди тематично-інформаційного класів щодо проведення заходів психологічного характеру, психологічні студії з метою вирішення супроводу за допомогою анкетування, усного актуальних проблем психічного розвитку дітей та опитування та ін. соціальної комунікації в класі.
Проведення практик на засадах педагогіки партнерства,
Індивідуальні консультації, бесіди з метою емоційної підтримки, практичних занять або фрагментів занять під час пошуку ресурсів та мотивів діяльності, зняття внутрішніх та освітнього процесу щодо оволодіння навичками інноваційної зовнішніх антиінноваційних бар’єрів, що заважають у практичній взаємодії з учнями (ранкові зустрічі, інтегровані уроки реалізації концепції НУШ. тощо).
Проведення тематичних та практичних Проведення інтервізійних груп та рефлексивних зустрічей для вчителів, семінарів, тренінгів щодо підвищення рівня на яких кожен може висловитись про те, що переживає емоційно, які психологічної компетентності. були успіхи та вдачі у роботі, які були чи є труднощі.
усвідомлення значущості цієї роботи
адміністрацією закладу, розумінням нею тих процесів, що їх переживає освіта.
Основними завданнями у роботі з адміністрацією закладу є:
визначення ціннісних орієнтирів спільної діяльності в закладі освіти та шляхів їх досягнення;
планування роботи закладу щодо формування психологічної готовності педагогів та батьків до реформування в освіті;
сприяння створенню умотивованої команди управлінців для реалізації стратегії розвитку закладу;
створення психолого-педагогічних умов для проведення просвітницьких заходів щодо підвищення психологічної компетентності вчителів та батьків;
формування відкритих стосунків, тобто практично повна відсутність маніпуляцій за умови ясності цілей, дій учасників освітнього процесу;
створення психологічно безпечного освітнього середовища.