ВИХОВНА ГОДИНА: «ТОРГІВЛЯ ЛЮДЬМИ – СУЧАСНИЙ ПРОЯВ РАБСТВА»
МЕТА:
підвищити рівень знань учнів про поняття «торгівля людьми», підготувати учнів до сприйняття явища «торгівля людьми» як комплексної проблеми;
розвивати вміння логічно мислити; висловлювати власну думку, аргументуючи її; вміння дискутувати; працювати в групі;
виховувати почуття власної гідності, самоповагу й повагу до інших людей; несприйняття експлуатації людини людиною.
Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, картки для міні-тесту, вирізані з кольорового паперу яблука, на ватмані намальована яблуня.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ ДО АКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя:
Я рада вас вітати на виховній годині. Сподіваюсь на нашу плідну співпрацю. А тому кожному хочу побажати бути Успішним, Самостійним, Перспективним, Інтелектуальним, Харизматичним, Упевненими у своїх силах (на дошці зображення «асоціативного куща»)
Придивіться, будь ласка, до схеми, де написані мої побажання, і скажіть одним словом, чого я вам побажала.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ТЕМИ
Слово вчителя:
Коли ми говоримо про рабство, то це не лише Давня Греція, Рим або Єгипет. Люди в усьому світі, залежно від обставин, потрапляють в умови, схожі на рабство. Сьогодні в засобах масової інформації часто з’являються матеріали про сучасне, як це не дико звучить, рабство, – про торгівлю людьми, і поки наша держава навчиться захищати своїх громадян, вони мають, перш за все, самі потурбуватися, бути юридично грамотними, знати, де на них може очікувати небезпека, вчитися на гіркому досвіді інших, вміти себе страхувати і, за необхідності, захищати. І аби з вами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ми маємо добре знати, що рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв його – торгівля людьми. Тому сьогодні ми й обговоримо тему «Торгівля людьми – сучасний прояв рабства».
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
V. ПІДГОТОВКА ДО РОБОТИ
Слово вчителя:
У житті кожна людина дотримується певних правил. Вони допомагають у спілкуванні, формують самосвідомість. Тому вважаю за необхідність повторити правила роботи в групі:
говорить лише одна людина;
вихованість – запорука інтелігентності;
останні обов’яково стануть першими;
ми не на уроці – оцінок не ставимо;
кожен учасник має право на свою думку;
очікування.
Вправа «Очікування»
(кожен учасник пише на яблуці, заздалегідь підготовленому, пише речення, підходить до плаката із зображенням яблуні, приклеює свій запис про те, чого він очікує від заходу).
VІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Слово вчителя:
На жаль сьогодні люди перетворюються на «товар», який можна продавати й купувати, використовувати, як завгодно, а потім викинути за непотрібністю. Тому торгівля людьми вважається сучасною формою рабства і розглядається на міжнародному рівні як злочин, який карається законом.
Офіційна статистика не дає чіткого уявлення про масштаби цього явища і точної кількості жертв, оскільки торгівля людьми є злочином, який достатньо складно відстежити, бо злочинці використовують численну кількість форм і методів; крім того, більшість постраждалих не звертаються за допомогою через страх покарання, осуду або просто не мають можливості це зробити.
Торгують і жінками, і дітьми, і чоловіками. Приблизно в одному випадку з п’яти жертвами работоргівців стають діти. Їх вивозять в інші країни або регіони з метою всиновлення, просять милостиню, використовують у важкій нелегальній роботі.
Реалії сьогоднішнього часу такі, що більшість людей нашої країни продовжують масово виїжджати за кордон. За цим стоять великі гроші, які отримують трафікери. Саме цим словом «трафікери» стали називати всю групу людей, які задіяні в цій ганебній справі: організаторів-керівників злочинних угрупувань, що торгують людьми; агентів-вербувальників, що залучають людей брехливими обіцянками красивим закордонним життям й оманливими пропозиціями працевлаштування за кордоном; перевізників («кур’єрів2); продавців і покупців живого товару. Трафікери можуть створювати напівлегальні агентства з працевлаштування й фірми-одноденки, розповсюджувати в газетах неправдиву рекламну інформацію про працевлаштування за кордоном.
Ми повинні бути знайомі із цією проблемою й інформувати про небезпеку всіх.
Міні-тест «Торгівля людьми міф чи реальність?» (проводиться з метою виявлення первинних уявлень учнів про проблему)
Твердження |
Міф |
Реальність |
Торгівля людьми – гостра проблема нашого суспільства |
|
|
Продані особи усвідомлюють те, що з ними може відбутися |
|
|
Торгівля людьми – це проблема інших й України вона не стосується |
|
|
Знаючи способи вербування, можна відрізнити фальшиву пропозицію від справжньої |
|
|
Продані особи змогли заробити гроші |
|
|
Торгівля жінками й проституція э тотожними поняттями? |
|
|
Торгівля людьми э грубим порушенням прав людини |
|
|
Торгівля жінками негативно позначається на здоров’ї, родині, особистості й навіть небезпечна для життя |
|
|
Торгівля жінками є феноменом, який неможливо попередити |
|
|
Діти ставлять знак «+», аби позначити, чим вони вважають те чи інше твердження, міфом чи реальністю. Після проведення тесту, вчитель називає правильні відповіді, а діти перевіряють. Таким чином виявляється обізнаність учнів із проблемою.
Перегляд відеоролика «Що таке торгівля людьми?» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=1RAtdHZQ9j0&t=2s та обговорення його.
Бесіда:
Як ви зрозуміли, що таке «торгівля людьми»?
Чому люди, які постраждали від цього, не чинять опір?
Про які випадки, коли можна стати жертвою торгівців людьми, ви дізналися?
Чи реальні ці ситуації в нашому житті?
З чого складається процес «торгівлі людьми»?
Аналіз ситуацій:
Мета: сформувати вміння аналізувати ситуації, розвивати самостійність у прийнятті рішень; співпрацювати в групі.
(Кожній групі роздається картка із стислим описом ситуації, пов’язаної із порушенням прав людини й торгівлею людьми. Діти мають визначити, якій ситуації властива ознака торгівлі людьми).
Приклади ситуацій:
Ситуація 1.
Юрій вже два місяці працює в Польщі за туристичною візою, на початку другого місяця роботодавець сказав, що грошей не заплатить (експлуатація).
Ситуація 2.
Михайло знайшов роботу за об’явою в газеті. Заплатив фірмі за працевлаштування, але разом із 23 чоловіками поїхав за кордон. Представник фірми мав зустріти їх на пероні, але ніхто не зустрів. У місті на них ніхто не очікував – роботи не було навіть для місцевих мешканців. (Омана)
Ситуація 3.
Знайомий Сергія запропонував заробити немало грошей на будівництві в Німеччині. Аде необхідний білет, а там роботодавець відкриє йому робочу візу. Прибувши на місце, що буде працювати нелегально. У нього забрали паспорт, за межі території не можна буде виходити. Жив він у бараці, працював без вихідних по 14 – 16 годин на добу (ситуація торгівлі людьми).
Проблемне питання:
Як, ви думаєте, чому проблема торгівлі людьми на сьогодні найбільше стосується громадян України? Як це пов’язано із реаліями сьогодення (з війною)? (учні висловлюють власні думки)
Перегляд відеоролика за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=Ci4LraiZcDw
Яка небезпека очікує на біженців-українців? Як люди мають себе убезпечити?
VIІ. РЕФЛЕКСІЯ
Пропоную вам розробити основні правила, якими має керуватися людина, аби не стати жертвою работоргівців.
Пам’ятка!
Підсумкове слово вчителя:
Я хочу, аби ви пам’ятали народну приказку: «Береженого Бог береже». Ось така у нас сьогодні з вами розмова. Досить прикро, що на сьогодні доводиться говорити про рабство й работоргівлю. Але знати про це необхідно.